نکات مهم در طراحی و ساخت استخر شیشه ای - سازه برتر



استخر شیشه ای

نکات مهم در طراحی و ساخت استخر شیشه ای

استخر شیشه ای را باید جزو گران‌ترین و لوکس‌ترین استخرهای دنیا به شمار آورد زیرا هزینه های ساخت آن نسبت به انواع دیگر استخرها بالاتر است. در واقع این نوع استخرها بیشتر جنبه زیبا شناختی دارند و به مجلل دیده شدن فضای باغ، خانه و ... کمک زیادی می‌ کنند و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

امروزه فعالان عرصه ساختمان در ایران تلاش می کنند با خلاقیت و نوآوری در ساخت و ساز و استفاده از بهترین برندهای مصالح ساختمانی، خود را با پیشگامان جهانی این صنعت در طراحی های جدید همسو کنند و حضور آب و شیشه در ساخت استخر شیشه ای به عنوان دو المان تاثیرگذار در زیبایی ویلا و باغ  پررنگ شده است.

حال می‌خواهیم در این مقاله از سازه برتر در مورد نحوه ساخت استخر شیشه ای، انواع استخر شیشه ای، هزینه ساخت استخر شیشه ای ، ویژگی‌های این نوع از استخر شنا، آب بندی استخر شیشه ای و معایب و مزایای آن صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

طراحی و ساخت استخر شیشه ای

در واقع طراحی و ساخت استخر شیشه ای یکی از زیباترین فاکتورهایی است که می تواند برای ساخت ویلا در نظر گرفته شود. البته باید به این نکته توجه کرد که ساخت استخر شیشه ای نیازمند آن است که پیمانکار، دانش کافی داشته باشد و در امر ساخت آن به صورت حرفه‌ای عمل کند، چرا که برای افزایش استحکام قسمت‌های مختلف، باید مقاومت مصالح، تحمل فشار آب، بارهای استاتیک و اجسام و در نهایت نیروی وارد آمده به دیواره‌ها در زمان شنا کردن شناگران، محاسبه شود.

 

ضخامت شیشه استخری

ضخامت شیشه استخری

بی‌تردید مهمترین نکته‌ای که در زمان طراحی و ساخت استخر شیشه ای باید به آن توجه کرد، مقاومت بدنه، دیواره‌ها و کف می ‌باشد. زیرا این قسمت‌ها باید بتوانند در برابر تغییرات دمایی آب مقاوم باشند و تحمل فشارهای وارد شده ناشی از حرکات شناگران را داشته باشند. با ذکر این نکته، شیشه مخصوص استخر باید دارای خصوصیاتی از جمله نشکن بودن، ضخیم بودن و ایمن بودن باشد.

فاکتور دیگر تعیین‌کننده در زمان ساخت استخر شیشه ای، انتخاب مواد اولیه باکیفیت و مصالح مناسب است. همانطور که اشاره شد، به خاطر فشاری که به دیواره‌های استخرهای شیشه ای می‌ آید، باید مصالحی به کار رود که کیفیت بالایی داشته باشند.

نکته سومی که در زمان طراحی و ساخت استخر شیشه ای باید مورد توجه قرار دهید، آب بندی صحیح و درست آن است تا دیگر مشکلاتی اعم از تَرَک خوردن دیواره‌ها یا کف، نشتی آب و ... به وجود نیاید.

 

 

مزایای استخر شیشه ای

یکی از زیباترین اشکال استخر، ساخت استخر شیشه ای است. به همین منظور در این قسمت شما را با مزایا و معایب استخر شیشه ای آشنا می کنیم.

 

۱- نمایش بی وقفه از استخر

با استفاده از شیشه در هر جداره ای از استخر می توانید منظره و نمای فوق العاده ای به فضای اطراف بدهید. معماران هنرمند و خلاق برای متمایز کردن طرح های خود، بعد از ترکیب نور و رنگ به دکوراسیون های داخلی، از حرکت آب و بازتاب نورش به فضای داخلی استفاده می کنند. این کار با استفاده از پنل های شیشه ای در کف، فضای فوق العاده زیبایی  را برای دکوراسیون داخلی می سازد.

 

۲- دوام و قدرت بالای جداره شیشه ای

بحث دوام و ایمنی، یک اولویت در اجرای هر ساختمانی است. اما شاید طراحان در مورد استفاده از شیشه در جداره استخر مشکلاتی داشته باشند، چون آب فشار زیادی را به دیوار استخر وارد می کند و در زمان شیرجه زدن در استخر نیز این فشار چند برابر می شود، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنیک های لمینیت کردن شیشه و ایمن سازی می توان شیشه هایی با دوام و ایمنی بسیار بالا و شفاف ایجاد کرد. شیشه هایی که در مقابل فشارها و ضربات بسیار ایمن‌تر از مصالح مرسوم ساختمانی باشند و حتی در پنل های بزرگ استخر می توان با استفاده از اکریلیک، وجوه شفاف بسیار بزرگ و با طولهای بیش از ۵ متر اجرا کرد.

ساخت استخر شیشه ای

۳- زیباسازی استخر

زیباترین استخرهای دنیا، استخرهای بی انتها و شفاف هستند. استخرهای شیشه ای علاوه بر اینکه منظره کلی هر فضا را زیبا می کنند، برای شناگران داخل استخر نیز لذتی شگرف از شنا در استخر بدون بن بست دارد.

 

۴- نصب آسان

پنل های شیشه ای قابلیت نصب در هر جداره ای از استخر، اعم از دیواره یا کف را دارند. چنانچه که فریم اولیه آماده باشد، مراحل نصب و حمل پنل های شیشه ای نهایتا در دو روز آب بندی و نصب می شود.

 

۵- مقاومت بالا در مقابل رطوبت

از آنجایی که تمام مشکلات استخرهایی که خراب شده‌اند ناشی از نداشتن عایق بندی مناسب و یا نامرغوب بودن مواد عایق بوده؛ در استخرهای شیشه ای پنل های شیشه ای با مواد پلیمری آب بندی می شوند و صددرصد در مقابل رطوبت عایق می شوند.

 

۶- نظافت بسیار آسان

یکی دیگر از مزایای خوب استفاده از شیشه در استخر این است که بسیار راحت و آسان تمیز می شود. شما می توانید با ساده‌ترین مواد شوینده جداره شیشه ای درخشان و شفاف داشته باشید.

 

۷- ابزار آموزشی

ورزش شنا یکی از بهترین و محبوب‌ترین ورزش ها در بین مردم است. شنا ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می توان آن را انجام داد. فردی که شنا می کند نه تنها از این طریق احساس نشاط و راحتی می کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیتهای جسمانی خود را افزایش می دهد.

استخر شیشه ای یک ابزار بسیار خوب و مناسب برای آموزش به مبتدیان است. در این استخرها افراد می توانند در زوایای مختلفی نوع شنا را تماشا کنند و مربیان هم دیگر نگران غرق شدن مبتدیان نیستند.

نورپردازی استخر شیشه ای

8- نورپردازی طبیعی

به خاطر شیشه ای بودن دیواره‌ها، در شب‌ها نور چراغ‌ها و در روزها نور طبیعی خورشید به درون استخر نفوذ پیدا می‌کند. همین باعث می‌شود که فضای تفریحی و سرگرمی خانه بزرگتر به چشم بیاید. همچنین با ساخت استخر شیشه ای، در زمینه نصب تجهیزات برقی و الکترونیکی در دیواره‌ها یا کف نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. در کنار این مورد، هر بار نور به درون استخر منعکس شود، تصویری زیبا و هنری به وجود می‌آید و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای خلق می‌ شود که چشم هر تماشاگری را به خود خیره می‌کند.

 

9- جلوگیری از بروز حادثه

یکی از نگرانی‌های والدین هنگام استفاده کودکان از استخر، اتفاقاتی هستند که ممکن است در زمان بازی کردن آنها به وقوع بپیوندند. خوشبختانه چنین مشکلی در استخرهای شیشه ای به هیچ عنوان وجود ندارد چرا که پدرها و مادرها می‌توانند هر چه که درون آب استخر می‌گذرد را از دیواره‌های شفاف ببینند.

 

10- نگهداری آسان

برای تمیز کردن استخرهای شیشه ای، تنها به یک محلول شیشه‌شوی و یک دستمال مناسب نیاز دارید تا لکه‌های به وجود آمده روی دیواره‌ها وکف را از بین ببرید و ظاهر زیبا و شکیل استخرتان را بار دیگر مانند روز اول احداث دربیاورید.

 

11- سازگار با محیط‌ زیست

شیشه قابل بازیافت است و با توجه به اینکه دیواره‌های استخرهای شیشه ای از شیشه درست می‌شود، دوست‌داران محیط‌ زیست نباید از بابت آسیب دیدن طبیعت و اکوسیستم نگرانی داشته باشند.

 

12- بهترین گزینه آب درمانی

استفاده از آب برای درمان دردهای سیاتیکی، مفاصل و تقویت عضلات از سالهای خیلی دور توسط یونانیان، ایرانی ها، مصریان و ژاپنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه نیز اکثر پزشکان به بیماران خود آب درمانی و هیدروتراپی را توصیه می کنند. استخر شیشه ای این امکان را به پزشکان می دهد تا از نزدیک شاهد درمان بیماران خود باشند و از روند درست راه رفتن، رشد عضلات و اصلاح هرگونه فعالیت در آب مطلع شوند.

هزینه استخر شیشه ای

 

معایب استخر شیشه ای

در کنار مزایایی که برای استخر شیشه ای گفتیم، بد نیست به برخی از معایب آنها هم اشاره کنیم.

 

لکه‌دار شدن سطح شیشه

درست است که به طور کلی نگه‌داری از استخرهای شیشه ای و تمیزکاری از جمله مزایای آنها هستند ولی از سوی دیگر سطح شیشه ای این سازه‌ها ممکن است به راحتی لکه‌دار شود. البته خوشبختانه تنها با یک شیشه‌شوی مناسب و یک دستمال، امکان پاک کردن این نوع استخرها وجود دارد.

 

هزینه ساخت بالا

در مقایسه با سایر استخرها مانند وینیل، بتنی و یا فایبرگلاس، هزینه ساخت استخر شیشه ای بیشتر است. در واقع تنها در ویلا، باغ و منازل گران‌قیمت از این نوع استخرهای لوکس استفاده می شود و افرادی از این نوع استخرها استفاده می کنند که از نظر شرایط اقتصادی در شرایط ایده آلی قرار دارند.

 

تبلیغات مصالح ساختمانی در سازه برتر

در صورتی که در زمینه تولید و فروش مصالح ساختمانی و تجهیزات مرتبط با ساختمان فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر بصورت آگهی دائمی منتشر کنید.

همچنین مجموعه تبلیغاتی سازه برتر می تواند در زمینه طراحی و اجرای تبلیغات گسترده در سطح اینترنت، همراه شما باشد و محصولات شما را به مشتریان و علاقمندان معرفی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت آگهی دائمی در سایت سازه برتر و همچنین روش های اجرای تبلیغات گسترده در اینترنت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

 

قیمت ساخت استخر شیشه ای

هزینه استخر شیشه ای به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله عواملی که بر هزینه ساخت استخر شیشه ای تاثیر می گذارند، می توان به توان ابعاد شیشه، تعداد لایه های شیشه، ضخامت، کیفیت و جنس شیشه اشاره کرد.

بقیه هزینه ساخت استخر شیشه ای مانند انواع استخرهای دیگر به عواملی از جمله کیفیت متریال، ابعاد، تجهیزات استخر و … بستگی دارد.

 

 

انواع استخر شیشه ای

از شیشه در ساخت استخر شیشه ای به اشکال متنوعی می توان استفاده کرد و با توجه به نوع استفاده و محل استفاده انواع مختلفی دارند. در ادامه این بخش از سازه برتر به بررسی هر یک از این انواع میپردازیم.

 

استخر دیوار شیشه ای

استخر دیوار شیشه ای، همان طور که از نام این نوع استخر پیداست، از شیشه فقط به عنوان دیواره استخر در تمام یا تعدادی از اضلاع استخر، استفاده می شود. بزرگ دیده شدن محیط استخر، به وجود آمدن فضایی مدرن و کاهش هزینه از مزایای این نوع استخر است.

استخر دیوار شیشه ای

استخر کف شیشه ای

استخر کف شیشه ای نوعی از استخر است که در ارتفاع درست می شود و از داخل استخر فضای زیرین استخر دیده می شود. نام دیگر این نوع استخر، استخر شیشه ای معلق است زیرا در ارتفاع و طبقات در مکان هایی که قسمتی از استخر به صورت کنسول بیرون زده است ساخته می شود. ویژگی فوق العاده این نوع استخر این است که اگر در ارتفاع بالا ساخته شود، حس رویایی پرواز در آسمان را به شنا گران القا می کند.

 

استخر تمام شیشه ای

استخر تمام شیشه ای شبیه انواع قبلی است، اما این‌بار تمام وجوه آن شیشه ای است. این نوع استخر بسیار خارق العاده و زیبا است و حس شنا در فضایی بی انتها را برای شناگر به همراه دارد.

استخر تمام شیشه ای

 

جنس شیشه استخر

جنس شیشه ای که در ساخت استخر شیشه ای به کار برده می شود از نوع نشکن است که مقاومت زیادی در مقابل ضربه، فشار، حرارت، نور خورشید و … از خود نشان می دهد و این مقاومت ویژه شیشه ها باعث می شود که به هیچ وجه در مقابل فشار و تغییر دما ترک برندارند و جای هیچگونه نگرانی برای کاربر نیست. ضخامت و سایز شیشه می تواند در هر پروژه با توجه به نوع طراحی استخر متفاوت در نظر گرفته شود.

اگر می خواهید بدانید که کدام نوع شیشه برای استخر شنای شما مناسب خواهد بود، جواب آن شیشه لمینت است. لمنیت از سه لایه تشکیل شده است: دو ورق شیشه با یک لایه PVB پلی وینیل بوتریل که در بین آن قرار دارد.

این شیشه به دیواره های استخر شنا اجازه می دهد فشار زیادی را تحمل کنند. بیایید نگاهی به انواع مختلف شیشه های چند لایه بیندازیم.

 

لمینت امنیتی (Securityglas)

این نوع شیشه لمینت دارای لایه های پلاستیکی PVB تخصصی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ دارند. لمینیت باعث کاهش دید نمی شود و فرد می تواند با وضوح بیشتری از هر زمان دیگری، شیشه را ببیند. به طور گسترده ای در چراغ های سقف، پنجره ها، سایبان، شیشه های سقفی، گنبدها، نورگیرها، دیوارهای بالابر شیشه ای و البته در مناطق شیشه ای استخر شنا استفاده می شود.

 

والوگلاس (ValuGlas)

این یک شیشه چند لایه تقویت شده با حرارت است که دوام و مقاومت فوق العاده ای در ساختار به وجود می آورد. این شیشه دارای یک لایه PVB 1.14 میلی متری است و در درها، راه پله ها، پنجره ها، چراغ های سقف، شیشه و سایبان نیز استفاده می شود.

 

لمینت سکوریتی پلاس (Securityplus)

این نوع شیشه لمینت از همه قوی‌تر و محکم‌تر است و مقاومت آن پنج برابر بیشتر از مواد لمینیت معمولی است. این شیشه از یک لایه تقویت شده استفاده می کند که به شما امکان می دهد بدون پشتیبانی زیاد از ثبات ساختاری بی نظیر آن برخوردار شوید. این شیشه برای طراحی سازه هایی استفاده می شود که در برابر انفجار و طوفان مقاوم هستند و می توانند فشارهای زیادی را تحمل کنند. شیشه نیز با وجود سالها استفاده، شفاف و تمیز باقی می ماند.

اجرای استخر شیشه ای

 

جمع بندی

استخرهای شیشه ای از نظر زیبایی بسیار فوق‌العاده‌اند ولی هنگام طراحی و ساخت آنها باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. ابتدا باید در همان مراحل اولیه، با مشاوران متخصص و حرفه ای صحبت کنید و بعد از برآورد هزینه، خرید مصالح مناسب و انتخاب کارفرما پروسه ساخت را آغاز کنید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت استخرهای شیشه ای در مقایسه با استخرهای وینیل و فایبرگلاس، بتنی شاید برایتان بیشتر تمام شود ولی اگر به دنبال زیباتر شدن فضای باغ یا خانه خود هستید، به جرأت می‌توان گفت که صرف هزینه بیشتر برای ساخت استخر شیشه ای، ارزشش را دارد چون سبب خواهد شد ورزش مفرح و دلپذیر شنا، بسیار لذت بخش تر شود.

در این مطلب نکاتی در خصوص طراحی و ساخت استخر شیشه ای، مزایا و معایب آن و انواع آن به شما گفته شد و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.