طراحی و ساخت استخر چوبی و انواع چوب مورد استفاده در استخر - سازه برتر



استخر چوبی

طراحی و ساخت استخر چوبی و انواع چوب مورد استفاده در استخر

ساخت استخر چوبی، یکی از زیباترین و بهترین روش ها در ساخت استخرها می باشد که با گذشت زمان این علاقه در بین مردم بیشتر شده است.

در میان انواع مختلف استخر، استخرهای چوبی از زیبایی ظاهری بالایی برخوردار هستند. استخر چوبی جلوه خاصی به محوطه ویلا و خانه شما می بخشد. چوب های به کار رفته از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند و در برابر ضربات مقاوم هستند. چوب های مورد استفاده در استخر چوبی باید در برابر سایش نیز با دوام و مقاوم باشند.

استخر چوبی امکان پیاده سازی طرح های مختلف را فراهم می کند. به راحتی می توان به کمک چوب، طرح های مختلف استخر را اجرا کرد. استفاده از چوب برای اجرای استخر، گزینه های بیشتری را برای طراحی محوطه خارجی و اطراف استخر نیز فراهم می نماید.

ما قصد داریم در این مقاله از سازه برتر مراحل ساخت و طراحی استخر چوبی و همچنین مزایا و معایب آن و انواع چوب مورد استفاده در ساخت استخر چوبی را به شما نشان دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مراحل طراحی و ساخت استخر چوبی

قبل از آغاز به اجرای استخر چوبی، باید طراحی استخر انجام شود و محل اجرای پروژه بررسی شود. باید محلی را انتخاب کنیم که تحمل وزن سازه را داشته باشد. برای ساخت استخر چوبی در داخل زمین به حفاری نیاز است. ساخت استخر چوبی با به هم پیوستن تخته های چوبی انجام می گیرد.

کناره های استخر به وسیله پایه هایی پشتیبانی می شوند که باید متناسب با ابعاد و اندازه استخر در زمین فرو روند. زمینی که پایه استخر در آن فرو رفته است، باید به طور مناسبی پر شود. برای زهکشی مناسب استخر، کف آن باید به صورت شیبدار باشد. سیستم فیلتراسیون و لوله کشی های استخر، بعد از تکمیل سازه استخر انجام می شود. هنگامی که سازه استخر اجرا شد، کف و دیواره آن با استفاده از پوشش محافظ و فوم پوشانده می شوند. پلاستیک محافظ را باید در بالای دیواره های استخر پیچ کرد تا محکم شود.

در صورت نصب استخر چوبی روی زمین، به سطحی هموار و صاف نیاز است. ارتفاع دیواره استخر معمولا بیشتر از 1.5 متر نیست. زیرا در غیر این صورت، فشار وارد شده به وسیله آب درون استخر، ممکن است منجر به تخریب آن شود. به طور کلی اکثرا استخرهای روی سطح زمین از نظر ابعاد محدودیت بیشتری نسبت به استخرهای زیر زمین دارند.

 

طراحی استخر چوبی

مزایای استخر چوبی

سازگاری با محیط زیست

سازگاری با محیط زیست، یکی از مزایای استخر چوبی می باشد. همچنین سرعت اجرای آن نسبت به استخرهای دیگر بیشتر است.

 

مقرون به صرفه بودن

استفاده از متریال چوبی در ساخت استخر و آلاچیق های کناری آن می تواند بسیار مقرون به صرفه و مناسب باشد.

 

استحکام بالا

استفاده از چوب های کاج و با تزریق مواد پلیمری به چوب ها می توان آن را در برابر رطوبت زیاد و سایش مقاوم کرد.

 

امکان ایجاد طرح های خلاقانه و خاص

با استفاده از متریال چوب می توان طرح های خلاقانه و خاصی ایجاد کرد و همچنین استفاده از متریال چوب می تواند در طراحی منحنی ها و طرح های خاص کمک کرده و بسیار زیباتر اجرا شود.

 

امکان هماهنگ نمودن آن با محیط اطراف

چوب متریالی است که به راحتی می توان آن را با مصالح و وسایل دیگر هماهنگ کرد.

 

قابل شستشو بودن آن

چوب یکی از مصالحی است که به راحتی قابل شستشو می باشد.

 

قابل انعطاف و قابل تنظیم بودن

چوب می تواند بر روی زمین ناهموار نصب شود.

 

افزایش ارزش خانه

زیبایی و جذابیت

در گرما به خوبی کار می کند

برای استخرهای روباز و سرپوشیده مناسب است.

 

 

معایب استخر چوبی

تعمیر و نگهداری زیاد 

نیاز به شستشوی زیاد

دوام کمتری نسبت به گزینه های دیگر همچون بتن در شرایط آب و هوایی خراب دارد

می تواند گران باشد

محدودیت تحمل وزن (ممکن است قرار دادن چیزهای سنگین روی آن با مشکل مواجه شود)

 

مزایای استخر چوبی

قیمت استخر چوبی

هزینه اجرای استخر چوبی به عواملی همچون ابعاد و طرح استخر، سیستم های فیلتراسیون و چرخش آب در نظر گرفته شده برای آن، جنس و نوع چوب، برند و کیفیت متریال مصرفی در ساخت و ...بستگی دارد. به عنوان مثال چوب درخت ماهون از دیگر چوب های مورد استفاده در ساخت استخر گران‌تر است. به همین خاطر هزینه ساخت استخر با چوب ماهون بیشتر از هزینه ساخت استخر چوبی با سرو و ساج می باشد. هر چه از چوب با کیفیت‌تری استفاده شود، عمر مفید استخر بیشتر می شود و هزینه اجرای آن هم بیشتر می شود.

 با پیچیده‌تر شدن طرح ها، اجرای آن سخت‌تر می شود و در پی آن هزینه ها هم افزایش پیدا می کند. بزرگتر شدن ابعاد، تاثیر مستقیم بر میزان مواد مورد استفاده در اجرای استخر چوبی دارد. برای ساخت استخر بزرگتر به چوب بیشتری نیاز است و به این ترتیب هزینه های تامین مصالح اولیه خیلی بیشتر می شود. از موارد دیگری که در برآورد قیمت ساخت استخر چوبی باید به آن توجه کرد، دستمزد اجرای آن است. 

 

نکته: اجرای آلاچیق به همراه استخر چوبی می تواند یک ترکیب بسیار ایده آل و زیبا برای طراحی و ساخت ویلا باشد.

 

ساخت استخر چوبی

کدام نوع چوب برای کفسازی محوطه استخر شنا مناسب‌تر است؟

وقتی در مورد ساختن کف چوبی محوطه استخر شنا فکر می کنید، یکی از اولین سوالات شما باید این باشد که از چه نوع جنس چوبی استفاده کنیم؟

در اینجا چندین سوال که قبل از انتخاب مواد اولیه باید به آن پاسخ دهید را ذکر می کنیم:

ضد آب است؟

آیا در برابر آفت ها مقاوم است؟

بادوام است؟

چگونه بازسازی و تعمیر می‌ شود؟

آیا در برابر قارچ مقاوم است؟

اجرا آن چقدر هزینه دارد؟

 

چوب همه این تفاوت ‌ها را به وجود می آورد و قبل از اینکه شما تصمیم بگیرید چه نوع کاربردی مدنظر دارید، باید مطمئن شوید که چه چیزی برای شما مهم و در اولویت است. از این سوالات برای اولویت‌ بندی نیازها و سپس فیلتر کردن انواع چوب استفاده کنید.

بعضی از پر کاربردترین انواع چوب که برای کفسازی استخر استفاده می‌ شوند شامل چوب کاج، سرو، ساج و چوب ماهون است. بیایید به نکات منفی و مثبت هر یک از آن ‌ها نگاهی بیندازیم:

 

چوب درخت کاج

ارزانترین اما ضعیف ترین.

هنگام تعمیر راحتتر و بهتر است.

در تابستان پا را نمی سوزاند و گرما را جذب نمی کند.

نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

 

چوب درخت ساج

بادوام تر از چوب درخت کاج است.

در برابر خرابی مقاوم است.

ترکیب خوبی از سبک و ارزش است.

نیاز کمتر به نگهداری و تعمیر.

 

چوب درخت سرو

بادوام تر از کاج، مقاومت کمتر از چوب ساج.

زیبایی بیشتری دارد.

مقاوم در برابر آب و هوا و آفات.

گزینه ارزانتر از ساج با بیشتر خواص مشابه است.

 

چوب درخت ماهون

شیک و زیبا.

ماندگارترین و با دوام ترین گزینه

تقریباً نیاز به نگهداری ندارد.

بسیار گران قیمت است.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

پیمانکاران ساختمانی و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی و تبلیغ کنند. یکی از روش های اثربخش تبلیغات، ثبت آگهی دائمی در سازه برتر است که با گذشت زمان، اعتبار آن نیز بیشتر می شود و مشتریان بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

ضمن اینکه این نوع از تبلیغات به دلیل ماندگاری طولانی مدت، بر روی بهینه سازی و سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته و باعث بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. همچنین روش های تبلیغاتی اثربخش دیگری نیز در سازه برتر برای همکاران صنعت ساختمان اجرا می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات کامل را مطالعه نمایید:

تبلیغات ساختمانی

 

اجرای استخر چوبی

انواع چوب استخر از نظر نوع متریال

چوب ترموود

ترموود، متریال چوبی است که برای ساخت خانه های چوبی، محوطه سازی اطراف استخر و ... استفاده می شود. ترموود، انواع گوناگونی دارد و در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شود. ترموود، چوب طبیعی حرارت دیده‌ای است که در دماهای بسیار پایین و بالا، در محیط‌های بدون اکسیژن و با روش‌های مختلفی درست می‌شود؛ به همین علت دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی نسبت به چوب‌های دیگر، در برابر عوامل محیطی، آفت‌ها، رطوبت یا حشرات موذی، قارچ و ... می باشد.

از نوع ضد آب این چوب های ترموود، برای ساخت محوطه اطراف استخر استفاده می شود. استفاده از متریال چوبی ترموود برای ساخت محوطه اطراف استخر، باعث زیبایی ظاهری استخر و افزایش جذابیت آن می شود.

 

مزایای ساخت استخر با چوب ترموود

محصولات چوب ترموود یک راه حل عالی و مناسب برای مقابله با رطوبت آب و چالش های کلر در استخر می‏باشد. شکل سقف چوبی برای استخرها، هم مقرون به صرفه و هم کاربردی است.

ترموود در مقایسه با سقف مسطح، حجم داخلی و سطح بیرونی استخر را کاهش می‌دهد، به این معنی که هزینه کمتری برای نیروی کار و مصالح و همچنین کاهش قبوض سرمایش و گرمایش ایفا می‏کند.

 

مزایای ساخت استخر با چوب ترموود شامل این موارد است

طراحی قابل تنظیم و انعطاف پذیر.

جذاب و زیبا.

قابلیت نصب روی زمین ناهموار.

ارزش خانه را افزایش می‎دهد.

عملکرد خوب ترموود در گرما.

چوب ترموود برای استخرهای روی زمین و زیر زمینی خوب و مناسب است.

ترموود، می‌تواند فضای ذخیره‌سازی و سایه‌بان به استخرها اضافه کند.

 

معایب ساخت استخر با ترموود

هزینه نگهداری و تعمیر بالای استخر چوبی، زیرا نیاز به شستشو و پرداخت مجدد دارد.

هزینه ترموود برای استخر، گران است.

محدودیت‌های وزنی چوب ترموود ممکن است، ویژگی‏ها و ارتقای استخر را محدود کند.

 

 

چوب پلاست

چوب پلاست یا پلی وود، متریال چوبی است که برای ساخت محوطه اطراف استخر استفاده می شود و ساختاری ترکیبی دارد. این متریال صنعتی از ترکیب دو ماده مصنوعی پلاستیک بازیافتی و چوب طبیعی به میزان برابر درست شده است. برای چسبندگی این مواد به هم و ترکیب مناسب آنها از مواد دیگری هم استفاده می شود که باعث افزایش مقاومت و استحکام این چوب ها می شود. این چوب پلاست ها خاصیت رنگ‌گیری دارند و برای رنگ کردن آنها از مواد نانو استفاده می شود.

می توان از تناژهای رنگی مختلف در متریال چوب پلاست، برای زیباسازی ظاهری اطراف استخر، استفاده کرد. میزان مقاومت رنگ این چوب ها طوری است که در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب، رنگشان از بین نمی رود. برای نصب چوب پلاست در اطراف استخر، باید زیرسازی با متریال فلز، چوب یا آلومینیوم صورت بگیرد و چوب پلاست از زمین فاصله داشته باشد. این فاصله باعث ایجاد تهویه مناسب و جریان هوا در زیر چوب پلاست می شود و مانع غرق شدن این چوب ها زیر باران‌های شدید می‌شود.

ویژگی استخر چوبی

مزایای چوب پلاست

از مزایای استفاده از چوب پلاست در محوطه سازی اطراف استخر، می توان به ضد آب بودن، ضد لغزندگی، داشتن قیمت مناسب، باکیفیت بودن، مقاومت بالا و طول عمر بالای آن اشاره کرد. این محصول در مقایسه با مصالح دیگر هزینه پایین‌تری دارد.

در برابر وارد شدن ضربه مقاومت بالایی دارد.

چوب پلاست تغییر شکل نمی دهد، خراش بر نمی دارد و طبله هم نمی کند.

چوب پلاست به همین جهت آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند و محصولی قابل بازیافت است.

این محصول در مقابل نفوذ آب بسیار مقاوم است و سرعت نفوذ آب در آن خیلی کم است.

چوب پلاست ها عایق های خوبی در برابر سرما و گرما هستند و از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

این محصول به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز ندارد و به همین دلیل هم طرفداران بیشتری دارد.

سازگاری کامل با شرایط آب و هوای مختلف دارد و دوام آن بسیار بالا است.

چوب پلاست در هنگام تولید به رنگ های مختلفی ساخته می شود، به همین دلیل نیاز به هیچ نوع رنگ آمیزی و پوشش رنگی مجدد ندارد.

 

معایب چوب پلاست

رنگ چوب پلاست تا حدودی ناپایدار است و ممکن است در مقابل نور خورشید تغییر رنگ بدهد.

برای تولید این محصول باید انرژی زیادی مصرف شود.

این محصول به خاطر این که طبیعی نیست نمی تواند حس استفاده از چوب طبیعی را به خوبی به شخص منتقل کند.

 

 

نکته پایانی

ساخت استخر چوبی یکی از انواع محوطه سازی های جذاب و زیبا است که در سال های اخیر به دلیل زیبا و خاص بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بدون شک استفاده از مصالحی که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی، رطوبت و حرارت دارند، می توانند گزینه های خوبی برای ساخت استخر باشند که چوب ها نیز یکی از این موارد هستند.

ما در این مقاله از سازه برتر به موضوع طراحی استخر با چوب پرداختیم و مزایا و معایب و همچنین انواع چوب مورد استفاده در این نوع از استخرها را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید باشد.

در صورتی که در خصوص ساخت استخر چوبی برای ویلا یا باغ خود سوالی دارید، می توانید از بخش نظرات این مقاله، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.