خواب راحت شبانه و بیداری با نشاط، دکوراسیون خوب حلش می کنه! - سازه برتر



خواب راحت شبانه و بیداری با نشاط،

خواب راحت شبانه و بیداری با نشاط، دکوراسیون خوب حلش می کنه!

دل کندن از خواب صبحگاهی برای خیلی از ما کاری طاقت فرسا بشمار می رود. تجربه سحرخیزی و رفتن به کلاس درس یا سر کار، برای افرادی که از خواب شبانه سیر نشده اند، یک عمل ناخوشایند است. اصرار بر ۵ دقیقه خواب بیشتر، در اکثر اوقات افراد را با تاخیر در کلاس و یا اداره مواجه میکند.

.

روانشناسان و متخصصان بر این باورند که هر چه خوابی عمیق‌تر و کامل‌تر داشته باشید، در زمان بیدار شدن ار خواب، آشفتگی کمتری دارید. در کل میتوان گفت راز راحت بیدار شدن در راحت خوابیدن خلاصه می شود. بخشی از اتفاقاتی که در طول روز گریبان گیر آن می شوید، تاثیر مستقیم بر روی روند خواب‌‎تان در شب دارد. موضوع دیگری که می تواند تاثیر مستقیم بر روی خواب‌‌تان داشته باشد، طراحی داخلی و دکوراسیون فضای استراحت و خواب شماست. در ادامه سعی می کنیم نکاتی را در این زمینه برایتان شرح دهیم تا بتوانید خوابی راحت و آسوده را تجربه کنید.

.

انتخاب یک رنگ شاد برای اتاق خواب

انتخاب یک رنگ شاد، می تواند انرژی صبحگاهی را در زمان بیداری تامین کند. به این منظور یکی از دیوارهای اتاق خواب، ترجیحا دیواری که رو به پنجره است را به رنگ شاد در بیاورید. با برخورد نور خورشید در صبحگاه بر روی دیوار و بازتاب نور با شدت بیشتر، تمایل به بیداری چند برابر می شود و ناخودآگاه متابولیسم بدن بالاتر می رود و خودتان علاقه‌مند به بیداری می شوید.

.

مسیر ورود نور به اتاق را مسدود نکنید

یکی از اشتباهاتی که بعضی از ما مرتکب می شویم، پوشش پنجره ها با پرده های ضخیم است. تابش نور در اتاق خواب علاوه بر ایجاد فضایی پر جنب و جوش، می تواند کمک زیادی به از بین بردن میکروب های اتاق کند. در نتیجه یکی دیگر از راهکارهای موثر برای بیداری پر نشاط، پوشش پنجره های اتاق خواب با پارچه های حریر یا تور است.

.

انتخاب محل مناسب برای قراردادن ساعت زنگ‌دار

معمولا برای بیدار شدن زود هنگام و راس ساعتی، از یک ساعت زنگ دار استفاده می شود. برای اینکه ناخودآگاه زنگ آن را در حالت خواب و بیدار قطع نکنید و مجدد به خواب نروید، توصیه می کنیم ساعت را در فاصله دورتر از تخت، مثلا در حدود ۱ تا ۲ متری از آن، قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردن زنگ ساعت، از تخت بلند شوید. در این هنگام قطعا توانسته اید تا حدود بیشتری هوشیار شوید و دیگر به راحتی به خواب نمی روید!

.

دمای اتاق خواب را متعادل سازید

استفاده از یک دمای مطلوب در هنگام خواب میتواند کمک زیادی به یک خواب عمیق و راحت کند. برای رسیدن به دمای متعادل باید توجه ویژه به نوع پتو و پوشش خود در هنگام خواب، داشته باشید. اگر فردی هستید که از لباس کم و نازک در هنگام خواب استفاده می کنید و عادت به انداختن پتوی ضخیم و گرم ندارید، بهتر است دمای اتاق خواب را بالاتر از دمای بدن در هنگام خواب، انتخاب کنید. چنانچه از پتوی گرم در هنگام خواب استفاده می کنید، می توانید دمای اتاق خود را پایین‌تر در نظر بگیرید. فقط در نظر داشته باشید در هنگام خوابیدن دمای بدن چند درجه پایین‌تر از زمان بیداری است.

.

کتابخانه‌ای کوچک دست و پا کنید

اگر کتابخوان هستید، یکی از راهکارهای جالب و کاربردی برای اشتیاق به بیداری صبحگاهی، واگذار کردن مطالعه قسمتی از کتاب یا مقاله مورد علاقه تان به صبح است. در صورتی که امکان تهیه کتابخانه را در اتاق خواب ندارید، می توانید کتاب یا مجله مورد نظرتان را در نزدیک ترین محل به تخت تان قرار دهید تا با اولین نگاه جرقه ای از جنس هوشیاری در چشمان تان نقش ببندد.

.

میزان اکسیژن اتاق را کنترل کنید

وجود اکسیژن کافی در فضای استراحت، هم می تواند خوابی آرام را برای تان رقم بزند و هم اینکه در زمان بیداری اکسیژن مناسب مغزتان را فراهم کند. برای این هدف میتوانید از دستگاه تصویه هوا و اکسیژن رسان استفاده کنید و یا اینکه پنجره ها را در مقاطع مختلف زمانی، باز کنید و هوای تازه را تنفس کنید.

.

آلودگی های صوتی را جدی بگیرید

وجود هر گونه سر و صدایی که باعث شود شما گاه و بی گاه از خواب بپرید، تاثیر نامطلوبی بر روی سلامت و اعصاب بدن می گذارد. به طوری که شما را به تدریج دچار استرس و اضطراب نهفته می کند. اگر آلودگی های صوتی اجازه یک خواب عمیق و کامل شبانه را به فرد ندهند، او دچار یک بی تمرکزی و آشفتگی در انجام کارهای روزانه خود می شود. یکی از تکنیک های طراحی داخلی برای جلوگیری از سر و صدای خارجی ساختمان مانند آژیر ماشین، بوق و آمبولانس ها به محیط داخلی، استفاده از پنجره های دو جداره است. در صورتی که امکان تعویض پنجره ها را ندارید حتما جای تخت خواب‌تان را عوض کنید و سعی کنید از عایق صوتی برای دیوارها استفاده کنید.

.

خواب راحت شبانه و بیداری با نشاط، دکوراسیون خوب حلش می کنه!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی