ریزه کاری‌‌های سفید کاری ساختمان - سازه برتر



ریزه کاری‌‌های سفید کاری ساختمان

یکی از بخش های اصلی طراحی داخلی معماری، نازک کاری است. اگر نازک کاری شما به خوبی انجام نشده باشد، نمی توانید انتظار داشته باشید که طراحی داخلی ساختمان شما همانطور که می خواهید تمام شود. پس از آرماتوربندی که از استحکام و مقاومت کلی ساختمان اطمینان حاصل کردیم، نوبت به کار نازک کاری رسید. در واقع به تمام کارهایی که برای حفظ بنا، زیباسازی و قابل سکونت کردن آن انجام می شود، نجاری می گویند.

 

سفید کاری

پوشش هایی که روی سقف و دیوارهای گچی می بینیم از لایه های مختلفی تشکیل شده اند.که هر یک از این لایه ها مانند گچ و ملات یا آستر کشی، درباره ی اجرای سفید کاری در این مطلب از سازه برتر توضیح مختصری دادیم

حرفه گچ کاری مستلزم آن است که گچکار باید مهارت های خوبی داشته باشد. قادر به انجام کارهای گچ کاری شامل پروژه های مختلف با کیفیت مورد نیاز باشد.

یک گچکار خوب باید بتواند از صفر تا صد کار را بدون اینکه ایراداتی مانند ترک، موج و ... در گچ کاری به مرور زمان نمایان شود انجام دهد.سفید کردن مرحله آخر گچ کاری است و بهترین کیفیت آن به یک زیرسازی خوب بستگی دارد

در انجام این مرحله از ملات متفاوت نسبت به مرحله قبل استفاده می کنیم. ملات در این مرحله از گچ خالص ساخته می شود. برای ساختن چنین ملاتی، پس از الک کردن گچ، روی آن آب پاشیده شود تا به گچ نرسد و گلوله در آن ایجاد نشود. از آنجایی که گچ خالص بسیار سریعتر از گچ و خاک ترکیب می شود، ملات مورد نیاز برای این مرحله را می توان پس از مخلوط شدن با مقدار کمی آب به سرعت و بدون وقفه روی دیوار اعمال کرد. پس از زدن این ملات روی لایه قبلی، سطح دیوار را با ماله صاف کنید.

 

سفید کردن با ملات گچ زنده

سفید کردن با ملات گچ زنده

برای تهیه ملات زنده برای سفید کاری، گچ را الک کرده و به گچ نرم تبدیل می کنند. این ملات شل تر از ملات درجه یک است. یعنی نسبت گچ به آب کمتر است.

این به این دلیل است که ضخامت سفید کاری حدود یک میلی متر است و بسیار نازک است. بنابراین اگر این ملات سفت باشد، نمی توان آن را با ماله اجرا کرد، ضخامت کار افزایش یافته و هنگام گچ کاری موج ایجاد می شود.

 

سفید کاری با ملات گچ کشته

حدود بیست سال پیش در صنعت ساختمان گچ کاری فقط با ملات گچ امکان پذیر بود. اما بعدها با تولید لیسه های پلاستیکی برای پرداخت ملات زنده، عملیات سفید کاری با ملات زنده نیز انجام می شود.

برای تهیه ملات گچ کشته، گچ را الک کرده و در یک استانبولی به نسبت 3 به 1 با آب مخلوط کنید و هر 15 ثانیه یکبار هم بزنید. پس از سفت شدن ملات آن را ورز می دهند تا تمام آب جذب ملات شود تا گچ گیرایی خود را کاملا از دست بدهد.

در واقع ملات گچ کشته هرگز سفت نمی شود بلکه خشک می شود. پس از آماده شدن ملات آن را با ماله روی سطح آسترکشی می کشند و با ماله پرداخت آن را صافکاری می کنند. ماله کشی بیشتر روی گچ کشته باعث می شود. سطح صاف تر شود.

در سفید کاری با ملات گچ کشته باید دقت شود که در صورت افزایش ضخامت آن باعث ایجاد ترک در سطح گچ شده شود.

همچنین لازم به ذکر است که سطح کار قبل از شروع سفید کاری باید کمی مرطوب باشد.

 

فواید سفید کاری با ملات گچ کشته

فواید سفید کاری با ملات گچ کشته

هنگام کشته کشی منافذ ریز کار کاملا پر می شود و دو بند هم کاملا پر می شود و صاف می شود.

علاوه بر این، اگر زیر کاری با ملات گچ آساتر کشی شود. چون گچ غربال شده است، ذرات گچ روی سطح دیده می شود و باعث پوشاندن این ذرات می شود.

در عین حال، از آنجایی که تمام منافذ دیوار با ملات گچ پر شده است، فضایی برای رشد میکروب ها باقی نمی ماند.

 

دو گچه چیست؟

روی سطحی که باید بیشتر از بقیه برجسته باشد، با استفاده از ماله کوچک یا قلم دو سر یا کاردک، توسط گچ خوش مایه دو گچه می کنند و بلافاصله آن را زیر و رو کرده و آماده کار می کنند.

در مصالح ساختمانی اجرای دو گچه باید بسیار با دقت انجام شود زیرا اگر قالب زیر شل باشد، گچ گیری بالا سفت می شود. آنها با کمی فشار از هم جدا می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید نسبت آب به گچ در هر مرحله برابر باشد تا بتوان گچ جدید را به گچ قبلی جوش داد.

 

زمان گچ کاری

پس از اتمام گچ کاری سقف و دیوارها، گچ کار می تواند اقدام به گچ کاری کند. گچ کاری به طور کلی با توجه به سبک دکوراسیون انتخاب شده توسط طراح یا مشتری انجام می شود.

گچ کاری شامل سبک های مختلفی مانند کلاسیک و مدرن با توجه به سلیقه افراد مختلف می باشد.

 

روش کار کردن با ماله در سفید کاری

روش کار کردن با ماله در سفید کاری

وقتی ماله را از دسته آن گرفته و آن را روی سطح بکشید. باید توجه داشته باشید که یک طرف ماله (یعنی طول آن) با ملات در تماس باشد. و طرف دیگر 1ساتی متر از ملات  فاصله داشته است.

هنگام کار با ماله، سطح باید صاف باشد تا ماله به خوبی حرکت کند و کار را به درستی انجام دهد. اگر سطح توخالی است؛ ماله به خوبی در گودال حرکت نمی کند و اگر سطح بالا باشد، گوشه های ماله در قسمت های خاصی سطح را خراش می دهد.

 

در فرآیند گچ کاری چه مشکلات و عیوبی ممکن است ایجاد شود؟

از عیوب گچ کاری می توان به ترک ها اشاره کرد که شامل ترک های غیر سازه ای و ترک های سازه ای، عدم چسبندگی و سختی گچ دیوار، خراشیدگی و آسیب فیزیکی ا و انبساط ترک خوردگی گچ و یا ریزش امواج بر روی سطح و ... می باشد. .

 

علل عیوب گچ چیست؟

از عیوب گچ کاری این نکته قابل ذکر است که گاهی در ساختمان ها پس از خشک شدن و سفت شدن گچ، ترک هایی در سطح دیوار ایجاد می شود و اشکال ناهمواری به وجود می آید. این ترک ها عوامل مختلفی دارند:

در هنگام ساخت ملات، اگر گچ را کمتر از مقدار مقرر بریزید تا منبسط شود تا حجم آب مصرفی در ملات پر شود، گچ با خشک شدن ترک می خورد.

اگر ضخامت ملات تهیه شده روی دیوار از 7 تا 8 سانتی متر بیشتر باشد، به دلیل نزدیکی به هوا، لایه سطحی به سرعت خشک می شود. اگر لایه داخلی مرطوب بماند. این می تواند باعث ایجاد ترک در دیوار و نمایان شدن عیوب گچبری شود.

اگر در فصل سرما مشغول گچ کاری هستید و آب داخل ملات گچ قبل از انبساط یخ می زند، فرآیند شیمیایی که ملات را سفت می کند متوقف می شود. در نتیجه با ذوب شدن یخ، گچ فاسد می شود و حجم آن افزایش نمی یابد. در نهایت دیوار یا سقف ترک می خورد و یکپارچگی خود را از دست می دهد.

گاهی اوقات گسل های گچ بر اثر ترک های ناشی از نشست ساختمان ها، زلزله و حوادث طبیعی ایجاد می شوند.

 

علل عیوب گچ چیست

 

کلام آخر

گچ کاری شامل دو مرحله است: آسترکشی و نرمه کشی. ملات های این دو مرحله شامل ملات گچ، ملات یک گچ، ملات گچ زنده، ملات گچ کشته، ملات دو گچه و ... باید با دقت تهیه شود.

زیرا اگر گچکار نتواند ملات خوبی تهیه کند مشکلاتی از قبیل ترک خوردن، موج افتادن و شوره زدن و ...می شود. که باعث کاهش کیفیت نهایی کار می شود. بنابراین استادکار گچکاری باید از تخصص کافی برای ساخت ملات های مختلف برخوردار باشد.