ویژگی های ماسه سنگ و کاربرد آن در ساختمان - سازه برتر



ویژگی های ماسه سنگ و کاربرد آن در ساختمان

ماسه سنگ یک سنگ رسوبی و یکی از رایج‌ترین انواع سنگ‌های رسوبی است و در حوض‌های رسوبی در سراسر جهان یافت می‌شود. ماسه سنگ یک ماده معدنی طبیعی است که امروزه به طور بسیار وسیعی در جهان و در صنایع مختلف بسیار کاربردی است و اغلب در بیشتر ساختمان‌ها، بنا‌های یادبود، ورودی‌ها و جاده‌ها دیده می‌شود. در این مقاله از سازه برتر تلاش کردیم تا با ماسه سنگ و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز شما را آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

ماسه سنگ

ماسه سنگ و نکات آن

ماسه سنگ، نتیجه‌ی آرام‌ترین فرآیند ته نشینی ماسه‌ها در کف رودخانه‌ها یا جویبارها است. این سنگ‌ها اساساً از کوارتز و فلزات تشکیل شده‌اند که بیشترین فراوانی را در لایه بیرونی زمین دارند. در طبیعت، ماسه سنگ با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون آشناست و به دلیل ویژگی‌های خاص و مزایای بی‌شماری که دارد، در صنایع مختلف به کار می‌رود.

 

بافت

جداشونده (آوار‌ها با میکروسکوپ دیده می‌شود) – آوار به دانه یا اجزای ریز سنگ‌های آواری مانند اجزای ماسه سنگ گفته می‌شود.

 

اندازه‌ی دانه‌ها

0.06 تا 2 میلی‌متر، آوارها قابل رویت با چشم غیر مسلح، و اغلب قابل شناسایی اند.

 

سختی

متغیراست و بسته به میزان آوار و ترکیب سیمان موجود در آن ممکن است سخت یا نرم باشد.

 

رنگ

میان رنگ‌های خاکستری، زرد، قرمز تا سفید متغیر است. رنگ سنگ، نوع و میزان ترکیبات سیمانی و مواد معدنی را منعکس می‌کند.

 

آوارها

به میزان زیاد کوارتز و فلدسپار (ارتوکلاز- پلاجیوکلاس) همراه با آوارهای سنگ‌های دیگر و مقدار کمی از مواد معدنی

 

نحوه ساخت

زمانی که ماسه‌ها دفن می‌شوند، ماسه سنگ‌ها شکل می‌گیرند. معمولا این اتفاق در قسمت ساحلی دلتا‌های رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما گزارش‌های جغرافیایی مبنی بر وجود توده‌ها‌ی شن‌های ساحلی بیابان‌ها و سواحل نیز وجود دارد که می‌توانند بستر‌هایی از ماسه سنگ‌ها را از خود برجای بگذارند.

 

انواع ماسه سنگ

انواع ماسه سنگ ها

ماسه سنگ ها به دلیل داشتن ویژگی ها و صفات خاص خود به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند که در زیربه مواردی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

ماسه کوارتزی

این نوع ماسه سنـگ از دانه‌های کوارتز تشکیل شده است و به دلیل شفافیت و رنگ آبی یا قهوه‌ای مایل به سفیدی کوارتز، بسیار محبوب است. از آن در ساخت بناها، طراحی منظر، و صنایع دیگر استفاده می‌شود.

 

ماسه فلزی

این نوع ماسه سنگ دارای دانه‌های فلزی می‌باشد، که می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را در اختیار داشته باشد. از این نوع ماسـه سنگ برای دکوراسیون داخلی، مبلمان، و صنایع هنری استفاده می‌شود.

 

ماسه آهکی

ماسه سنگ آهکی از دانه‌های متشکل از کلسیت یا دولومیت تشکیل شده است. این نوع ماسـه سنگ معمولاً رنگ سفید یا خاکستری دارد و به عنوان یک سنگ ساختمانی محبوب محسوب می‌شود.

 

ماسه بصورت طبیعی

ماسه سنگ‌هایی که بصورت طبیعی از دانه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و در طبیعت یافت می‌شوند. این نوع ماسه سنگ برخی از ویژگی‌های طبیعی و منحصر به فرد را حفظ می‌کند.

 

ماسه سنگ کریستالی

این نوع ماسه سنگ از دانه‌های کریستالی تشکیل شده است که به دلیل شفافیت و براقیت خود، در طراحی‌های لوکس و جواهرسازی استفاده می‌شود.

 

ماسه سنگ مصنوعی

ماسه سنگ‌هایی که به‌طور صنعتی تولید شده‌اند و ممکن است از مواد مختلفی نظیر رزین‌ها و رنگ‌ها تشکیل شوند. این نوع ماسه سنگ برای شبیه‌سازی خصوصیات ماسه طبیعی به‌کار می‌رود.

هر یک از این انواع ماسه سنگ‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و بسته به نیازها و سلیقه‌های مختلف، در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ماسه سنگ دولومیتی

ماسه سنگ‌های دولومیتی که با کربنات منیزیم و کلسیم به هم چسبیده‌اند در محیط شهری چندان مقاوم نیستند. این نوع سنگ‌ها نخودی رنگ اند.

 

مزایا و معایب ساختمانی

مزایا و معایب ماسه سنگ ها

مزایای ماسه سنگ

سنگ ماسه به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود، در مصارف مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، طراحی منظر، و صنایع تبدیلی به کار می‌رود.

به عنوان مثال:

مقاومت فیزیکی

سنگ ماسه به دلیل ساختار معدنی خود، دارای مقاومت فیزیکی بالاست. این ویژگی باعث می‌شود که در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که به مقاومت و استحکام نیاز دارند، به‌ویژه در ساخت بناهای عظیم و پایدار، استفاده شود.

 

تنوع رنگ

سنگ ماسه با تنوع زیاد رنگی که دارد، از رنگ‌های قهوه‌ای مایل به زرد تا سایه‌های مختلف از بنفش تا قرمز و سبز را در خود جای می‌دهد. این ویژگی زیبایی و تنوع را در طراحی منظر و دکوراسیون داخلی و خارجی به‌کار می‌برد.

 

آبگریزی

سنگ ماسه به دلیل ساختار متخلخل و ذرات کوچکی که در آن وجود دارد، به خوبی آب را جذب می‌کند و اجازه تراکم و نفوذ آب را به ساختار نمی‌دهد. این ویژگی آن را به یک مصالح مقاوم در برابر فرسایش و آب‌بندی می‌تبدیل می‌کند.

 

سازگاری با محیط زیست

استخراج و فرآوری سنگ ماسه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و مدرن، می‌تواند به صورت پایدار و با احترام به محیط زیست انجام شود. همچنین، دوره عمر بلند این سنگ به معنای کمترین نیاز به بازیافت و جایگزینی مصالح است.

 

سهولت در فرآیند نصب

سنگ ماسه به دلیل وزن نسبتاً سبک و سهولت در فرآیند برش و اندازه‌گیری، نصب آسانی دارد. این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های نصب و زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها می‌شود.

 

تنوع کاربرد

سنگ ماسه به عنوان یک مصالح ساختمانی چند منظوره شناخته می‌شود و در ساخت و ساز، محوطه سازی، مبلمان، و حتی صنایع هنری و معماری کلاسیک به‌کار می‌رود.

به طور کلی، ویژگی‌های فیزیکی، ظاهری، و محیطی سنگ ماسه آن را به یک مصالح بسیار ارزشمند و کاربردی در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

 

 

معایب ماسه سنگ ها

امکان ایجاد خراش بر روی سنگ وجود دارد

ماسه سنگ، سنگی نسبتا نرم است (میزان سختی ماسه سنگ در انواع مختلف، متفاوت است) و این بدان معناست که با گذر زمان و بر اثر برخورد اشیاء مختلف نظیر کفش هایی که پاشنه تیزی دارند، با آن می‌تواند به راحتی خش بردارد.

 

ماسه سنگ، هنگام خیس بودن می‌تواند لغزنده باشد

ماسه سنگ ها هنگامی که خیس هستند امکان و احتمال لغزنده بودن آنها وجود دارد. البته میزان لغزندگی این سنگ با پرداخت نهایی آن رابطه مستقیم دارد. زمانی که سطح این سنگ براق شده و صیقل خورده باشد عموما لغزندگی بیشتری دارد نسبت به زمانی که به شیوه های مات و یا آتش خور فرآوری شده باشد.

 

ماسه سنگ مستعد لکه دار شدن

هنگامی که مواد مایعی بر روی ماسه سنگ ریخته می‌شود باید فوری آن را پاک نمود، زیرا جذب آب این سنگ باعث ایجاد لکه هایی بر روی سطح آن می‌شود که اگر به موقع تمیز نگردد، ممکن است به صورت دائمی اثرش بر روی سنگ باقی بمانند. همچنین باید توجه داشت که برای تمیز کردن سطح ماسه سنگ نباید از مواد تمیز کننده با خاصیت اسیدی استفاده نمود زیرا ماسه سنگ خاصیت قلیایی دارد و ترکیب قلیایی و اسیدی باعث ایجاد واکنش شیمایی و در نهایت لکه شدن و اسیب به سنگ می‌شود.

 

فرسایش بر اثر افزایش عمر ماسه سنگ

تغییر ماسه سنگ در اثر گذشت زمان یکی از ویژگی های این سنگ است. در واقع ماسه سنگی که امروز نصب خواهید کرد با ماسه سنگی که ده سال دیگر خواهید دید فرق دارد حتی اگر که به درستی از آن مراقبت شود. ماسه سنگ همانطور که قبلا اشاره شد سنگ نسبتا نرمی است و در اثر گذشت زمان و پا زدن بسیار بر روی آن و یا در معرض هوای آزاد قرار گرفتن آن تغییر رنگ خواهد داد.

 

ویژگی ماسه سنگ

ویژگی ماسه سنگ ها

  • مقاومت بالا در برابر هوازدگی
  • استحکام بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر فرسایش و سختی بالا
  • مقاومت زیاد در مقابل خط و خراش و ضربه
  • قیمت مناسب
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • قابلیت تغییر و فرآوری بالا
  • عمر طولانی و دوام بالا
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب

 

کاربرد ماسه سنگ

موارد استفاده از ماسه سنگ

کاربرد ماسه سنگ در ساختمان

از بهترین مصالح ساختمانی می‌توان به ماسه سنگ‌ها اشاره کرد که به عنوان ماده ساختمانی از دوران تمدن‌های باستانی بسیار کاربردی و مورد استفاده بودند و همچنین دارای عمر طولانی و بسیار مورد قبول می‌باشند. از ماسه سنگ‌های نرم جهت شکل دادن دیوار‌ها، ستون‌ها، سقف‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شود. این مدل سنگ‌ها در هر نوع فضایی که مورد استفاده قرار بگیرند، زیبایی و جلوه بسیار خاصی را به محیط می‌دهند. ماسه سنگ‌هایی که دارای بافت زبر و خشن هستند نیز برای شومینه‌ها، گردشگاه‌ها و دیوار‌ها کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت این مدل سنگ‌ها بسیار قابل قبول است و قادر می‌باشند که وزن‌های سنگین را به راحتی تحمل نمایند، در نتیجه ماده خوبی جهت پی‌ریزی و نگهداری می‌باشند.


ماسه سنگ در کفپوش ساختمان

بدون تردید ماسه سنگ از جمله زیباترین سنگ های طبیعی موجود در جهان است که به دلیل طرح و سبک خاص و متمایزی که دارد از محبوبیت فراوانی برخوردار می‌باشد. به کار بردن آن در طراحی داخلی و خارجی ساختمان می‌تواند جلوه ای خاص به آن ببخشد و زیبایی طبیعت را برای آن ساختمان به ارمغان آورد. ماسه سنگ به دلیل دارا بودن برخی از ویژگی ها و خصوصیات ساختاری و همچنین ظاهری خوب، به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ماسه سنگ در نما ساختمان

ماسه سنگ به دلیل برخورداری از ویژگی های ساختاری خوب و ظاهری زیبا و دلچسب به عنوان سنگ کف و یا نمای بیرونی و درونی بنا کاربرد دارد و معماران از این سنگ در ساخت سایر بخش های ساختمان نیز استفاده می‌کنند.


موارد استفاده از ماسه سنگ در ساختمان

  • استفاده در ساخت کف پوش و دیوار پوش
  • ساخت و تزئین ستون ها و قاب های آینه یا پنجره ها در بناها
  • ساخت و زینت دادن سقف ها
  • ساخت انواع نرده برای محوطه ساختمان‌ها
  • استفاده در مرحله پی ریزی ساختمان‌ها
  • ساخت انواع مجسمه و ساخت اشیا دکوراتیو
  • استفاده در ساخت شومینه یا باربیکیو و ساخت آب نما


پیاده رو‌ها و کاشی کاری‌ها

از ماسه سنگ‌ها در کف و دیوار‌های کاشی شده در ساختمان به جهت کاشی‌های تزیینی و همچنین در سنگ‌فرش گردشگاه‌ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ، یک سنگ کاملاً تزیینی و بسیار خوب است که جهت تزیین سطح‌های خارجی و داخلی استفاده می‌گردد. سنگ‌هایی که در سنگ‌فرش استفاده می‌شوند از سطح‌های ماسه سنگ‌های محکم و بادوامی تهیه می‌شوند که یک انتخاب بسیار عالی برای کسانی هست که سنگ‌فرش نصب می‌کنند به این دلیل که بسیار شناخته شده است. در مقایسه با بتن و خاک رس، ماسه سنگ‌ها قادر هستند در هر شرایط آب و هوایی از سردترین تا گرمترین مناطق دوام می‌آورند. حتی قادر هستند ترافیک سنگین را تحمل کنند و این ویژگی سبب شده است که به عنوان یک مصالح عالی و گزینه‌ای بسیار مناسب برای نصابان سنگ به شمار آید. مراقبت و نگهداری از این سنگ به هزینه و زمان کمی نیاز دارد.

 

ساخت مجسمه و یادبود و تندیس

بهترین مصالح جهت ساخت یادبود‌ها و مقبره‌های سنگی، ماسه سنگ می‌باشد. تعداد متعدد و بسیار زیادی از یادبود‌ها از این مدل سنگ ساخته شده است و به دلیل مدل و خاصیت فرم دهی این سنگ، از راه و روش‌های بسیار خلاقانه متعددی استفاده می‌شود. هر چند این سنگ بسیار سخت و محکم می‌باشد، ولی جهت برش دادن به اندازه‌ها و شکل‌های دلخواه به راحتی می‌توان آن را برش داد، و جهت اشکال هنری گوناگون تراشیده می‌شود. این سنگ همچنین یک سنگ بسیار مطلوب برای مجسمه سازان و پیکرتراشان و جهت ساخت مقبره‌ها به حساب می‌آید

 

 

سوالات متداول در مورد ماسه سنگ

 

از ماسه سنگ در کجا استفاده می‌شود؟

از آنها برای ساخت بخش های مختلف بنا، شیشه سازی، راه و جاده سازی، ساخت سنگ فرش و پیاده رو ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماسه سنگ چه نوع سنگی است؟

ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی دانه ریز محسوب می‌شود.

 

مهمترین ویژگی ماسه سنگ ها چیست؟

استحکام بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و مقاومت بالا در برابر فرسایش و سختی بالا

 

نحوه ساخت ماسه سنگ چگونه می‌باشد؟

زمانی که ماسه‌ها دفن می‌شوند، ماسه سنگ‌ها شکل می‌گیرند. معمولا این اتفاق در قسمت ساحلی دلتا‌های رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما گزارش‌های جغرافیایی مبنی بر وجود توده‌ها‌ی شن‌های ساحلی بیابان‌ها و سواحل نیز وجود دارد که می‌توانند بستر‌هایی از ماسه سنگ‌ها را از خود برجای بگذارند.

 


سخن پایانی

تشکیل ماسه سنگ ممکن است هزاران سال طول بکشد. ماسه سنگ یک مصالح سازه ساختمانی همه‌کاره است و برای ساخت ساختمان‌ها، مجسمه‌ها و فواره‌ها استفاده شده می‌شود. ماسه سنگ در ساخت ساختمان‌ها محبوبیت دارد زیرا در برابر آب و هوای مختلف مقاوم است. ماسه سنگ را می‌توان به سه گروه آرکوزیک، کوارتز و آرژیلوس دسته‌بندی کرد که امروزه با فراورده های که در ماسه سنگ ایجاد شده کاربرد بسیاری در ساخت و ساز پیدا کرده است. امید واریم از خواندن مطالب بالا استفاده لازم را برده باشید و در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهاد در خصوص مطالب بالا با همکاران ما در ارتباط بگذارید.