ویژگی های سنگ کوارتز و کاربرد آن در ساختمان - سازه برتر



ویژگی های سنگ کوارتز و کاربرد آن در ساختمان

سنگ‌های کوارتز از ترکیبات سیلیسی تهیه می‌شوند؛ اما لزوماً کوارتز یا همان دُر کوهی نیستند. بلکه یک ساختار فراوری شده از کانی‌های سیلیس Sio2 هستند. آنچه به ‌عنوان کوارتز می‌شناسیم، در واقع نوعی کانی بسیار سخت از جنس سیلیس است که به رنگ‌های مختلف از جمله کهربایی، زرد، سفید، گلبهی و حتی سبز و سیاه یافت می‌شود. کوارتز ظاهری بلوری شکل دارد و در دسته‌بندی سیلیکات‌ها از نوع سنگ‌های رسوبی دگرگون شده قرار می‌گیرد. سنگ کوارتز یک نمونه فرآوری شده این کانی‌های سیلیس برای استفاده در صنعت ساختمان است. ما در این مقاله از سازه برتر به بررسی سنگ کوارتز و کاربرد آن در ساختمان می‌پردازیم.

 

سنگ کوارتز

سنگ کوارتز

کوارتز یک سنگ دگرگونی غیرفلزی است که زمانی که بلورهای آن با گرما، فشار و فعالیت شیمیایی دگرگون می‌شود این سنگ شکل می‌گیرد. درواقع در این شرایط دانه های شن و سیمان سیلیس را به هم متصل می‌کند که درنتیجه آن دانه های کوارتز باقدرت باورنکردنی شکل می‌گیرند.

 

انواع سنگ کوارتز

انواع سنگ های کوارتز

آمیتیست

این نوع سنگ باارزش و زیبا به رنگ ارغوانی در طبیعت وجود دارد. رنگ ارغوانی موجود در این سنگ ناشی از وجود آهن در آن است. آمیتیست جز سنگین‌ترین سنگ‌های کوارتز به حساب می‌آید. خوب است بدانید که این سنگ برای متولدین بهمن ماه مناسب است.

 

سنگ کوارتز کریستال

از کریستال کوارتز برای ساخت انواع نگین، تسبیح، زیورآلات جذاب، حکاکی و غیره استفاده می‌شود. همچنین وجود برخی از ناخالصی‌ها می‌تواند زیبایی و جذابیت این سنگ را چند برابر افزایش دهد.

 

آمیترین

سنگ آمیترین ترکیبی از رنگ‌های ارغوانی و طلایی است و از شفافیت زیبایی برخوردار است.

 

آونتورین

رایج‌ترین سنگ سیلیس کوارتز، آونتورین سبز است. البته این سنگ با رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، خاکستری و آبی دیده می‌شود. از طرفی دیگر این سنگ دارای رگه‌های موجی شکل و ناخالصی‌هایی هم است.

 

چشم ببر

سنگ چشم ببر یا شاتویانت جز کوارتز ایرانی محسوب می‌شود که رشته‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز و آبی در آن وجود دارد. کوارتز گربه‌ای در اثر تراش این سنگ به وجود می‌آید.

 

مزایا و معایب سنگ کوارتز

مزیا و معایب سنگ کوارتز

مزایا استفاده از سنگ کوارتز

مقاومت در برابر سایش و پارگی

 سنگ کوارتز به عنوان یکی از مصالح ساختمانی برای سختی و دوامش شناخته شده است. برخلاف سنگ‌های طبیعی دیگر، در برابر خراشیدگی و ترک‌خوردگی مقاوم است، که آن را برای مناطق پر استفاده در تنظیمات مسکونی و تجاری ایده‌آل می‌سازد.

 

مقاومت در برابر لکه و خوردگی

طبیعت غیرمتخلخل کوارتز آن را بسیار مقاوم در برابر لکه‌دار شدن و خوردگی می‌سازد، که اطمینان می‌دهد زیبایی آن با حداقل نگهداری برای دهه‌ها باقی بماند.

 

کوارتز، محیط زیست

کوارتز نه تنها دوام دارد بلکه گزینه‌ای دوستدار محیط زیست نیز محسوب می‌شود. طول عمر طولانی آن نیاز به تعویض‌های مکرر را کاهش می‌دهد و ویژگی‌های غیر سمی آن آن را گزینه‌ای ایمن برای محیط‌های داخلی می‌سازد.

 

غیر سمی و ایمن

طبیعت و ذات غیر سمی کوارتز به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کرده و آن را انتخابی عالی برای خانه‌ها، بیمارستان‌ها، و مدارس می‌سازد.

 

دیگر مزایا های سنگ کوارتز

سنگ مصنوعی کوارتز در برابر خش و خط، ضربه و سائیدگی مقاومت نسبتاً بالایی دارد.

سنگ کوارتز کابینت می‌توانند وزن بالایی را تحمل کنند.

سنگ مصنوعی کوارتز به دلیل مصنوعی بودن تنوع رنگ و طرح بالایی دارند.

سنگ کوارتز کاملاً ضد آب است و نسبت به ترک خوردگی و شکستن مقاوم می‌باشد.

طول عمر بالا بدون نیاز به پولیش مجدد

بسیار مقاوم در آتش سوزی

 

 

معایب استفاده از سنگ کوارتز

  1. در صفحات ساخته شده با سنگ مصنوعی کوارتز درزها قابل مشاهده هستند
  2. در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاومت کمی دارد برای همین مناسب استفاده در فضای باز نمی‌باشد
  3. در حرارت بالای ۱۵۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود. برای این موضوع بهتر است ظرف داغی که مستقیما از روی اجاق برداشته‌اید روی صفحه کابینت کوارتز نگذارید. با قرار دادن زیردیگی‌های حصیری به راحتی می‌توانید از صفحه کابینت خود در برابر حرارت محافظت کنید.

 

کاربرد سنگ کوارتز

کاربرد سنگ کوارتز در صنعت ساختمان

سنگ کوارتز در نما و طراحی خارجی ساختمان

به طورکلی تنوع استفاده از کوارتز در معماری و هنرهای تزئینی است چراکه این سنگ به دلیل سختی بالایی که در برابر

سایش دارد در سنگ پله، کف و صفحات ضد آب کاربرد دارد. لازم به ذکر است که کوارتز در برابر مواد شیمیایی و هرگونه شرایط محیطی مقاوم بوده و در رنگ های خنثی موجود می‌باشد.

 

کابینت و آشپزخانه

مهم ترین کاربردی که سنگ‌ مصنوعی کوارتز‌ دارد و موجب شده است که افراد زیادی به دنبال خرید سنگ کوارتز باشند، استفاده از آن در کابینت های آشپزخانه و موارد دیگر است. امروزه در ساخت انواع و اقسام کابینت های آشپزخانه می‌توان از سنگ های متنوع استفاده کرد تا علاوه بر مقاوم کردن کابینت ها، زیبایی آنها را نیز چندین برابر نمود.

می‌توانید از سنگ کوارتز به عنوان روکش و پوششی برای کابینت های آشپزخانه خود استفاده کنید. این سنگ با مقاومت فوق العاده خود در برابر انواع خط و خش و رطوبت، انتخابی عالی برای این کار است.

 

دیوارپوش و نما

یکی از خاص ترین کاربرد هایی که باعث شده قیمت سنگ کوارتز افزایش داشته باشد، به کارگیری این سنگ فوق العاده به عنوان دیوارپوش است. دیوارپوش های کوارتزی ارزش خرید بالایی داشته و استفاده از آن به همه پیشنهاد می‌شود.

می‌توانید با خرید سنگ‌ کوارتز‌ به عنوان سنگ اسلب، از قطعه درشت آن برای دیوار پوش دیوار های بزرگ و اتاق های کوچک بهره ببرید. این سنگ درخشندگی مناسبی داشته و با ظاهر زیبای خود، محیط شما را جذاب و حرفه ای می‌کند.

 

سرویس بهداشتی و حمام

اگر ویژگی های سنگ‌ کوارتز‌ را بررسی کرده باشید، متوجه این موضوع شده اید که سنگ کوارتز در برابر رطوبت و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. همین امر نیز موجب شده تا استفاده از این سنگ فوق العاده در محیط هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام محبوبیت خاصی پیدا کند.

شما می‌توانید پس از خرید سنگ کوارتز نسبت به خرید روشویی کوارتز نیز اقدام کرده یا از صفحه کوارتز به عنوان دیوارپوش یا طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام نیز استفاده کنید. این سنگ ها زیبایی خاصی به سرویس بهداشتی شما می‌دهند و جذابیت آن را بیشتر می‌کنند.

 

روشویی کوارتز

یکی از خاص ترین کاربرد های سنگ‌ کوارتز‌ که خرید این سنگ مصنوعی را به طرز چشمگیری افزایش داده است، تولید روشویی کوارتز می‌باشد. همانطور که می‌دانید روشویی‌ ها از مهم ترین قطعاتی هستند که در سرویس های بهداشتی و حمام ها قرار می‌گیرند. می‌توانید با خرید یک روشویی خاص و لاکچری، علاوه بر بهبود کاربرد سرویس بهداشتی، زیبایی آن را نیز چندین برابر کنید.

 

مقایسه سنگ کورین و کوارتز

مقایسه کورین و کوارتز در طراحی داخلی ساختمان

 نحوه نصب سنگ کوارتز و سنگ کورین

سنگ کوارتز به این دلیل که نسبت به کورین به سنگ طبیعی نزدیکتر هست دارای استحکام بیشتری هستش و برش و ترمیم در آن نسبت به کورین دشوارتره.

 

درز در اتصالات و شکاف ها

در کورین درزها با استفاده از چسب مخصوص محو میشن ولی در اتصالات کوارتز کمی دشوارتر هست و اگر برش توسط دستگاه های پیشرفته انجام بشه، عدم وجود درز امکان پذیره.

 

خش پذیری و مقاومت در برابر فشار ها

خش پذیری در هر نوع سنگی وجود داره و کورین در محل هایی که سایش اجسام سخت اتفاق می‌افتد بهتر است استفاده نشود اما با یک ساب ساده مورد ترمیم قرار میگیرد و مثل روز اول می‌شود. در این زمینه کوارتز مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش نسبت به کورین دارد.

 

تعمیر و ترمیم سنگ کوارتز و کورین

سنگ کوارتز به دلیل وزن زیاد و عدم امکان ترمیم در محل، ترمیم دشوارتری نسبت به کوارتز داره.

 

ساب پذیری و طراحی بر روی سنگ

ساب پذیری سنگ کوارتز به دلیل استحکام بالا دشوار، سخت و نیازمند ابزارهای پیشرفته می‌باشد. ولی کورین در محل و به سادگی جلا داده می‌شود.

 

تنوع رنگ و نوع

در سنگ مصنوعی کورین به دلیل مواد اولیه مورد استفاده، تنوع رنگی زیاده ولی در کوارتز رنگ ها محدود تر و خاص تر هستند.

 

تحمل در برابر آتش و حرارت

کوارتز به این دلیل که از مواد معدنی تشکیل شده مقاومت بیشتری نسبت به کورین دارد و تاب آوری بالایی در برابر حرارت دارد.

 

آنتی باکتریال و ضد آب

هر دو سنگ آنتی باکتریال و ضد آب هستند و در برابر رطوبت و انواع باکتری ها مقاومت بالایی دارند.

 

وزن

هر دو این صفحات سنگ کورین و کوارتز از لحاظ وزن از سنگ طبیعی سبک تر هستند و از لحاظ وزنی هم کورین و هم کوارتز تقریبا در یک رنج قرار دارند و مناسب برای استفاده در طراحی های داخلی می‌باشد.

 

قابلیت خم پذیری و انعطاف

خم پذیری در کورین با استفاده از دستگاه ترموفرمینگ قابلیت بیشتری نسب به کوارتز دارد و در کوارتز این قابلیت وجود ندارد.

 

قیمت

در حال حاضر قیمت سنگ کورین ایرانی و سنگ کوارتز ایرانی با کمی اختلاف تقریبا در یک رنج هستند اگر چه کوارتز های رگه دار، قیمت بالاتری نسبت به سنگ کورین دارند.

 

خرید سنگ کوارتز

موارد مهم در خرید سنگ کوارتز

شکل ظاهری

شکل ظاهری سنگ‌های مصنوعی، عامل بسیار مهمی در انتخاب آن‌ها برای پروژه‌های ساخت‌وساز است. رنگ و طرح‌های مختلف یک سنگ، تعیین کننده میزان محبوبیت آن سنگ در بین مشتریان خواهد بود.

 

ضخامت

سنگ‌های مصنوعی باید از ضخامت مناسبی برخوردار باشند تا استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف آسان باشد. تولید یک سنگ در ضخامت‌های گوناگون، این مشکل را برطرف می‌کند.

 

مقاومت

سنگ مصنوعی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند نیرو‌ها و وزن‌هایی که ممکن است به آن در دراز مدت وارد شود را تحمل نماید.

 

نفوذپذیری

نفوذپذیری از دیگر عوامل تعیین کننده میزان کارایی سنگ مصنوعی است. سنگ‌های مصنوعی که در مقابل نفوذ آب، مواد شیمیایی، میکروب و باکتری مقاوم باشند، از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

سنگ مصنوعی کوارتز، اکثر ویژگی‌های فوق را دارد. این سنگ در ضخامت‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود.

 

 

بهترین تولید کنندگان سنگ های کوارتز

کوارتز سایلستون

سایلستون برند معروف اسپانیایی است که از بهترین سنگ‌های کوارتز دنیا را تولید می‌کند. این برند اسپانیایی در ایران نیز معروف است و محبوبیت بالایی دارد. سنگ‌های این شرکت در سمپل‌های گسترده با بیش ‌از 150 طرح رنگی با دانه‌بندی ریز و درشت و تنوع بی‌نظیر رگه‌های مختلف رنگی عرضه می‌شوند. حتی برخی از محصولات سایلستون شباهت کامل به سنگ‌های طبیعی و محبوب گرانیت و یا مرمر دارند.

 

کوارتز ام اس آی

msi برند نام‌ آشنای آمریکایی‌ها در صنعت ساختمانی است که در بخش فرآوری سنگ‌های مصنوعی نیز فعالیت می‌کند. سنگ‌های کوارتز این برند آمریکایی در قابلیت‌ها مانند ضد خش بودن، مقاومت فیزیکی بالا، تحمل حرارتی عالی شهرت دارند. البته بعید است که نمونه اصلی این برند آمریکایی را در بازار داخلی ایران پیدا کنید.

 

کوارتز توتم (فلات سنگ آسیا)

توتم نام تجاری سنگ‌های فرآوری شده شرکت فلات سنگ آسیا است که آن را با استفاده از فناوری بریتون ایتالیا تولید می‌کنند. سنگ‌های کوارتز توتم خواص ضد باکتریال خوبی دارند و در ساخت آنها از هیچ نوع ماده سمی استفاده نشده است.

 

کوارتز برداستون

این برند سنگ کوارتز محصول شرکت ایرانی آذرین پارس است که در تنوع رنگی گسترده و دانه‌بندی های مختلف عرضه شده ‌است. نام این برند از ترکیب دو کلمه برد و استون تشکیل شده است. برد یک واژه لری به ‌معنای سنگ است و استون هم معادل لاتین کلمه سنگ می‌باشد. سنگ‌های این برند ایرانی در زیبایی، مقاومت و ماندگاری با محصولات برجسته جهانی رقابت می‌کنند.

 

کوارتز کاینداستون

برند سنگ کوارتز کاینداستون محصول شرکت ایرانی سنگ آفرینان کوشا است. محل کارخانه این شرکت در مرکز معادن سنگی ایران، شهر ازنا قرار دارد و در این سال‌های اخیر به ‌خوبی توانسته تا سنگ‌های مهندسی شده با کیفیت ساخت خوب و تنوع رنگی جذاب و البته مقاوم و ماندگار تولید نماید و نیاز بازار های داخلی را تامین نماید.

 

 

سخن پایانی

با استفاده از سنگ کوارتز، می‌توانید به فضای خود ظرافت و زیبایی بی‌انتها ببخشید. این سنگ، با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع خود، به شما امکان می‌دهد تا طراحی منحصر به فردی را در فضای خود ایجاد کنید. با داشتن ویژگی‌هایی همچون دوام، مقاومت در برابر لکه، و زیبایی طبیعی، سنگ کوارتز می‌تواند فضای شما را به یک اثر هنری زنده تبدیل کند.استفاده از کوارتز در کانترها، پله‌ها، و سطوح کاری، به شما امکان می‌دهد تا فضایی شیک و مدرن ایجاد کنید که همسنگ با سلیقه و استایل شما باشد. امیدواریم از خواندن مطالب بالا استفاده لازم را برده باشید و با دادن نظرات و پیشنهادات خود ما را در این مسیر یاری نمایید.