مقایسه انواع عایق رطوبتی در ساختمان از نظر قیمت و کیفیت - سازه برتر



مقایسه انواع عایق رطوبتی در ساختمان از نظر قیمت و کیفیت

عایق رطوبتی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان‌ها طراحی می‌شود. این عایق‌ها از مواد مختلفی مانند ساخته می‌شوند و به دیوارها و سقف‌ها اضافه می‌شوند تا از ورود رطوبت جلوگیری کنند. عدم استفاده از عایق رطوبتی می‌تواند به تخریب ساختمان و کاهش سلامتی ساکنین منجر شود.

انواع عایق رطوبتی

انواع عایق رطوبتی

در ایران، عایق‌های رطوبتی از قیر و گونی به عنوان متداول‌ترین عایق‌ها استفاده می‌شده است، اما با پیشرفت علوم، عایق‌های نوینی مانند قطران، عایق‌های پلیمری، پشم شیشه و غیره تولید و استفاده می‌شوند. این عایق‌ها در این نوشتار بررسی خواهند شد.

عایق رطوبتی قیر

قیر، به منزله یکی از مصالح سنتی و سنگین که در فرایند ساخت ‌وساز به کار گرفته می‌شود، عموما به عنوان عایق رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع عایق رطوبت که در بناهای تاریخی یا در ساختمان‌هایی با معماری سنتی به کار برده می‌شود

قیر به عنوان یک ماده آب‌گریز و عایقی موثر در برابر رطوبت شناخته می‌شود که می‌تواند از ورود آب به ساختمان جلوگیری کند و در صورت نصب و نگهداری صحیح، دوام طولانی مدتی دارد.

این ماده در برابر تغییرات دما و خوردگی مقاوم است و در انواع مختلف ساختمان‌ها کاربرد دارد. با این حال، استفاده از قیر در ساختمان‌های مدرن به دلیل وجود مواد عایق رطوبتی پیشرفته‌تر و مطابق با استانداردهای ساختمانی جدید، کاهش یافته است.

 

عایق قیر و گونی

قیر و گونی به عنوان مواد عایق رطوبتی، به شکل سنتی در ساخت و ساز ساختمان‌ها، به ویژه در احداث و مرمت بناهای سنتی و همچنین ساختمان‌های دارای عناصر چوبی (از جمله گنبدها و برج‌ها) به کار رفته است. این مواد ویژگی‌های زیر را دارا می‌باشند:

عایق‌بندی در برابر رطوبت، مقاومت در مقابل خوردگی، قابلیت انعطاف و دوام زمانی زیاد می باشد.

 

عایق رطوبتی قطران

قطران به عنوان یک ماده سیاه و چسبناک شناخته می‌شود که به صورت یک ترکیب طبیعی و شیمیایی در صنایع متفاوتی از جمله در صنعت راه‌سازی و ساختمانی به کار برده می‌شود.

عایق رطوبتی قطران به عنوان یک راهکار موثر برای حفاظت از سازه‌ها و مواد ساختمانی در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت شناخته می‌شود.

این عایق با جلوگیری از نفوذ رطوبت، به حفظ کیفیت هوای داخلی و محافظت از ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی و فلزی کمک می‌کند.

 

عایق رطوبتی ایزوگام

یکی دیگر از روش‌های بکار گرفته ‌شده‌ برای ایزولاسیون ساختمان‌ها، استفاده از ایزوگام بام گستر است. ایزوگام به عنوان یک دستاورد صنعتی، با استناد به دانش، فناوری و تجارب به دست آمده، تولید‌ شده‌ و برای حفاظت از بناها در مقابل رطوبت ناشی از برف و باران به کار برده می‌شود.

ایزوگام  به صورت رول و نیز ورقه‌  موجود هستند و به عنوان عایق‌های مخصوص رطوبتی ساختمان‌ها شناخته می‌شوند.

عایق رطوبتی ایزوگام

 

پشم شیشه

پشم شیشه، عایقی با اساس شیشه ذوب ‌شده ‌است که به شکل الیاف ظریف تهیه و به منظور ایجاد عایق‌بندی حرارتی و صوتی در بناها به کار گرفته می‌شود.

پشم شیشه به عنوان یک ماده عایق چند منظوره در ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

این ماده هم به عنوان عایق رطوبتی عمل می‌کند و از نفوذ رطوبت به داخل سازه‌ها جلوگیری می‌نماید و هم ویژگی‌های عایق حرارتی دارد که به حفظ دمای داخلی ساختمان‌ها کمک کرده و می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد. گ

علاوه بر این، پشم شیشه به عنوان عایق صوتی نیز عمل کرده و می‌تواند صداها را جذب و کاهش دهد.

 

عایق رطوبتی تیشو

تیشو در حقیقت همان الیاف شیشه است که در فاصله‌های مشخص و یکدست در کنار هم قرار گرفته‌اند.

تیشو در برابر آتش‌سوزی و فرسودگی مقاومت نشان می‌دهد و در اغلب موارد، رزین تقویت‌کننده فنولیک نیز در آن به کار برده می‌شود.
این محصول بایستی از لحاظ شکل ظاهری و رنگ به‌طور کامل یکدست باشد و لبه‌های آن نیز صاف و بی‌چروک باشند.

بر روی سطح آن نباید هیچ‌گونه خرده شیشه‌ای دیده شود. بایستی بدون رطوبت بوده و در زمان باز کردن رول چسبندگی نداشته باشد.

 

پرایمرها

پرایمرها (آسترها) به عنوان دسته‌ای از محصولات بر پایه قیرهای مختلف، رزین‌ها، افزودنی‌ها و حلال‌های گوناگون تولید می‌شوند که در قالب مایع توسط قلم رنگ، غلتک یا اسپری، بر سطح مورد نظر اعمال گردیده و پوششی مقاوم در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی فراهم می‌آورند.

این محصول برای عایق‌ کاری رطوبتی سطوح بتنی، اسکلت‌های فلزی سازه‌ها، صفحات ستونی، تیرهای چوبی، مخازن ذخیره آب، لوله‌های فلزی مربوط به آب آشامیدنی و فاضلاب و نیز لوله‌های گاز و نفت به کار برده می‌شوند.

 

عایق های رطوبتی پلیمری

عایق‌های رطوبتی پلیمری، از ممبران‌ها و پوشش‌هایی به ماده پلیمر تشکیل یافته‌اند که در بناها و سازه‌ها به منظور ایجاد حفاظت در برابر رطوبت به کار گرفته می‌شوند.

این دسته از مواد عایق، با هدف ممانعت از دخول رطوبت و آب به درون سازه‌ها و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محصول به دلیل خواص عالی و مقاومت بالا در برابر رطوبت، گزینه‌ای لوکس و قیمت گران‌تر به شمار می‌آیند.

 

عایق های رطوبتی ساخته شده بر پایه سیمان

این دسته از محصولات متشکل از دو جزئ بوده و بر اساس سیمان تولید می‌شوند. آن‌ها به صورت پودری هستند که با آب مخلوط ‌شده‌ و به آسانی بر روی سطوح مختلفی نظیر بتن، آجر و غیره قابلیت اجرا دارند.

مزیت این محصولات پس از خشک شدن، کسب خاصیت الاستیکی است که در برابر ضربات، فشارهای جانبی و تغییرات دمایی مقاومت نشان می‌دهند و منجر به شکستگی یا ترک خوردگی آن‌ها نمی‌شود.

همچنین قیمت آن نسبت به سایر انواع عایق نسبتا مقرون به صرفه است

 

سیلرهای عایق رطوبتی

معمولا به صورت شفاف یا در طیف وسیعی از رنگ‌ها عرضه می‌گردند. البته رنگ در سیلرهای عایق رطوبتی بیشتر به منظور جنبه‌های تزئینی و هماهنگی با رنگ و طراحی سازه‌ها و سطوح به کار برده می‌شود.

 

عایق های رطوبتی نوین

در بازار امروز، انواع مختلفی از عایق‌های رطوبتی با کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد تولید شده‌اند.

ایزوشینگل که از قیر اصلاح‌ شده ‌با پلیمر ساخته شده، برای سقف‌های شیب‌دار مناسب است و مزایایی چون نصب آسان و زیبایی دارد. ایزوفلکس، عایق مایع سردی است که پوششی یکپارچه ایجاد کرده و در برابر اشعه ماورائ بنفش مقاوم است.

همچنین از شوره زدن سطح جلوگیری می‌کند و  برای پوشش سطوح کاشی، سرامیک و بتن کاربرد دارد.

 

قیمت انواع عایق رطوبتی

قیمت عایق رطوبتی به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل نوع عایق، کیفیت مواد اولیه، تکنولوژی تولید، و مقدار تقاضا در بازار می‌شود.

عواملی همچون ضخامت، ابعاد و ویژگی‌های خاص محصول نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

قیر مخلوط، که از ترکیب قیر خالص با افزودنی‌های خاص به منظور بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی تهیه می‌شود، در پروژه‌های راهسازی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد.

انتخاب عایق رطوبتی با توجه به بودجه و نیازهای خاص پروژه اهمیت دارد. از این رو، بررسی دقیق و مقایسه قیمت‌های مختلف پیش از خرید ضروری است.

برای اطلاع از قیمت قیر مخلوط و همچنین انواع عایق رطوبتی می‌توان به وب‌سایت‌های معتبر فروش مواد اولیه ساختمانی مراجعه کرد یا با تامین‌کنندگان و شرکت‌های پخش‌کننده این محصول در ارتباط بود.

در نهایت، انتخاب نوع عایق رطوبتی بستگی به نیازها، بودجه و شرایط محیطی پروژه دارد.

 عایق قیر و گونی

خرید بهترین عایق رطوبتی از سایت فروش مصالح ساختمانی تامین 24

انتخاب عایق رطوبتی مناسب برای پروژه‌ها بسته به عواملی چون نوع پروژه، شرایط محیطی، نوع سازه، بودجه و استانداردهای محلی متفاوت است. برای انتخاب بهینه، بهتر است با متخصصان تامین 24 مشورت کرد تا عایقی متناسب با نیازهای خاص پروژه انتخاب شود.

شما می توانید بهترین عایق رطوبتی را به صورت مستقیم از کارخانه با حذف واسطه و تضمین کیفیت و قیمت از سایت فروش مصالح ساختمانی تامین 24 تهیه نمایید.