وال پست چیست و چه کاربردی درصنعت ساختمان دارد؟ - سازه برتر



وال پست چیست و چه کاربردی درصنعت ساختمان دارد؟

وال پست کلافی ساخته شده از پروفیل یا نبشی است که وظیفه آن حفاظت از دیوارها و همچنین اسکلت سازه در برابر زلزله و سایر نیروهای وارده است. پروفیل، محصولی ساخته شده از جنس فلز است که شبیه به یک مکعب مستطیل تو خالی بوده و به دو صورت دو طرف باز و دو طرف بسته تولید می‌شود. کاربری وال پست بستگی به سطح مقطع این پروفیل دارد. هر چه سطح مقطع پروفیل کوچکتر باشد نمره آن کمتر است و در صورتی که سطح مقطع پروفیل بزرگتر باشد، نمره آن بالاتر است.

وال پست هوملکس

کاربرد وال پست

اصلی ترین کاربرد وال پست، ساخت میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای مقاوم در برابر زلزله است. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به حفاظت از دیوارها، درب و پنجره و سایر تاسیسات ساختمان اشاره کرد. استفاده از وال پست موجب می‌شود تا سازه و اجزای آن در هنگام زلزله از خود مقاومت نشان داده و فرو نریزند. به صورتی که هنگام زلزله از خود مقاومت نشان داده و فرو نریزند. این محصول در اسکلت‌های فلزی و بتنی قابل استفاده است و در انواع نبشی، ناودانی و پروفیل قوطی وجود دارد.

 

اهمیت استفاده از وال پست در ساختمان

کشور ایران کشوری زلزله خیز است که بر روی گسل‌های فراوان قرار دارد، به همین دلیل سازه‌های شهری در این کشور باید به بهترین شکل مقاوم سازی شوند. وال پست محصولی است که وظیفه افزایش مقاومت را بر عهده دارد. البته باید توجه داشت که در صورتی که این المان به درستی اجرا نشود، نه تنها استحکام سازه را افزایش نمی‌دهد بلکه موجب وارد آمدن آسیب بیشتر به سازه نیز می‌شود. اکثر افراد تصور می‌کنند که در صرتی که اجزای اصلی و سازه‌ای مانند تیر، ستون و سقف مستحکم باشند و دچار آسیب نشوند، تمام سازه حفظ خواهد شد و دچار ریزش و یا آسیب نمی‌شود. اما باید گفت که این تصور غلط بوده و زلزله‌ اخیر کرمانشاه و زلزله‌های ترکیه نشان داده است درصورتی که اجزای غیر سازه‌ای نیز مانند تیغه‌ها، نماهای ساختمان، دیوارهای پیرامونی و وال پست‌ها دچار تخریب و از هم گسیختگی شوند، تمام سازه دچار آسیب گاها فرو ریزش خواهد شد. این مسئله موجب می‌شود تا صدمات جبران ناپذیر به سازه وارد شود، به همین دلیل است که اجرای صحیح وال پست در ساختمان، اهمیت فراوانی دارد.

امروزه استفاده از وال پست در ساخت ساختمان‌ها تبذیل به یک الزام شده است. استفاده از وال پست موجب یکپارچه سازی دیوارها می‌شود و در برابر ارتعاشاتی مانند زلزله، از دیوارها و کل سازه محافظت می‌کند. وال پست موجب افزایش مقاومت دیوارها شده و به این ترتیب از فرو ریختن دیوارها و تاسیسات جلوگیری می‌کند. به این ترتیب وال پست موجب می‌شود تا از وارد شدن آسیب‌های جدی جانی و مالی و به بار آمدن خسارات جبران ناپذیر شود.

وال پست هوملکس

نحوه اجرای وال پست در سازه

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی و فلزی با یکدیگر تفاوت‌‌هایی دارد.

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی

وال پست در اسکلت بنتی هوملکس

مراحل اجرای وال پست در اسکلت بتنی به صورت زیر است.

  1. تعیین محل اجرای وال پست‌ها و مشخص کردن قرار گیری آن‌‌ها در نقشه ساختمان
  2. نصب بیس پلیت‌ها و صفحات نصب وال پست در کف و سقف، به منظور اتصال وال پست‌ها
  3. مشخص کردن فاصله قرار گیری وال پست و خالی گذاشتن آن
  4. جوش دادن میلگردها بر روی پلیت‌های نصب شده در کف و سقف (در صورتی که در اجرای وال پست از میلگرد بستر استفاده شود)
  5. استفاده از سیم آرماتور بند و اتصال میلگردها به بست و همچنین قالب بندی دو طرف دیوار
  6. بتن ریزی درون قالب‌ها
  7. جداسازی قالب‌ها پس از خشک شدن بتن
  8. جوشکاری و اتصال وال پست فلزی به پلیت‌های کف و سقف

 

نحوه اجرای وال پست در اسکلت فلزی

مراحل اجرای وال پست در اسکلت فلزی به صورت زیر است.

  • تعیین محل اجرا و قرارگیری وال پست در نقشه ساختمان
  • نصب بیس پلیت‌ها و صفحات نصب وال پست در کف و سقف از طریق پیچ و مهره و یا جوشکاری، به منظور اتصال وال پست‌ها
  • نصب وال پست‌ها و اتصالات آن در محل قرارگیری صفحات
  • نصب ناودانی منقطع به وسیله پیچ و مهره و یا جوشکاری
  • دیوار چینی و اجرای میلگرد بستر

 

وال پست در مقررات ملی ساختمان

در پیوست ششم مقررات ملی و آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله که به آن آیین نامه 2800 نیز گفته می‌شود، ضوابط و الزاماتی درباره استفاده از وال پست ذکر شده است. این الزامات به منظور محافظت از ساختمان‌ها و مقاوم سازی آنان در برابر زلزله به وجودآمده‌اند. رعایت این اصول و قوانین در هنگام ساخت تمامی ساختمان‌ها ضروری است. برخی از این قوانین به صورت زیر هستند.

  • در صورتی که طول دیوار 40 برابر و ارتفاع دیوار 30 برابر ضخامت آن باشد، استفاده از وال پست الزامی است.
  • دیوارهای داخلی که ارتفاع تیغه آنها بیش از 1.8 متر است را باید به وسیله وال پست مهار کرد.
  • تمامی لبه‌های قائم دیوارهای غیر سازه‌ای باید به وسیله وال پست مهار شوند.
  • لبه‌های افقی دیوارهای غیر سازه‌ای را باید توسط وال پست ناودانی نمره 6 مهار کرد.

 

انواع وال پست

همانگونه که گفته شد وال پست به عنوان نگهدارنده دیوار عمل می‌کند و سبب درگیری دیوار با اسکلت سازه شده و در نتیجه دیوار مستحکم می‌شود. وال پست در دو نوع افقی و عمودی وجود دارد.‌‌ وال پست‌های مورد استفاده در اسکلت‌های بتنی و فلزی را از پروفیل‌هایی مانند ناودانی، نبشی، قوطی و تسمه می‌سازند.

وال پست هوملکس

وال پست منقطع یا ناودانی منقطع

وال پست منقطع یا همان ناودانی منقطع محصولی نوعی از وال پست است که وظیفه مسلح سازی و افزایش مقاومت دیوارها را بر عهده دارد. مطابق با آیین نامه 2800، استفاده صحیح و اصولی از این محصول موجب می‌شود تا دیوارها عملکرد مناسبی در برابر زلزله از خود نشان دهند. در صورتی که وال پست منقطع یا ناودانی منقطع به همراه میلگرد بستر اجرا شود، افزایش مقاومت دیوار نیز بیشتر خواهد شد. استفاده از وال پست همچنین موجب کاهش نهایی هزینه‌ها خواهد شد.

ابعاد ناودانی منقطع هوملکس

ناودانی منقطع محصولی است که در ابعاد متنوعی تولید می‌شود. به صورت کلی ناودانی‌های‌ منقطع شرکت هوملکس، در جان‌های 10.5، 15.5 و 20.5 سانتیمتر، بال 6-7 سانتیمتر و طول‌های 20، 30 و 40 سانتیمتر تولید می‌شوند. به این صورت می‌توان گفت ابعاد ناودانی منقطع به صورت زیر است.

  • جان 10.5، بال 6-7، طول 20 سانتیمتر
  • جان 10.5، بال 6-7، طول 30 سانتیمتر
  • جان 10.5، بال 6-7، طول 40 سانتیمتر
  • جان 15.5، بال 6-7، طول 20 سانتیمتر
  • جان 15.5، بال 6-7، طول 30 سانتیمتر
  • جان 15.5، بال 6-7، طول 40 سانتیمتر
  • جان 20.5، بال 6-7، طول 20 سانتیمتر
  • جان 20.5، بال 6-7، طول 30 سانتیمتر
  • جان 20.5، بال 6-7، طول 40 سانتیمتر

قیمت وال پست

عوامل متعددی بر قیمت وال پست اثر می‌گذارد. مهمترین عاملی که موجب تغییر قیمت این محصول می‌شود، هزینه تمام شده مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن است. به صورت کلی، وال پست از نبشی و صفحات فولادی تشکیل می‌شود. این مصالح تماما از فولاد گالوانیزه و یا ورق سیاه تولید شده و در نتیجه قیمت آنها تحت تاثیر قیمت جهانی آهن بوده و متغیر است. سایز و وزن ناودانی‌ها نیز از دیگر عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر روی قیمت نهایی محصول دارند.

 

خرید وال پست

در هنگام خرید وال پست، مانند هر محصول دیگری باید نهایت دقت خود را به کار ببریم. به منظور خرید وال پست باید عوامل متعددی را مد نظر قرار دهیم. کیفیت ورق گالوانیزه یا ورق سیاه استفاده شده در ساخت محصول و در نتیجه کیفیت نهایی آن، ابعاد محصول و قیمت تمام شده آن، از جمله فاکتورهایی هستند که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرند. یکی از مسائلی که حتما در هنگام خرید وال پست باید به آن توجه کرد، اعتبار شرکت و کارخانه تولید کننده آن است. شما مشتریان گرامی باید به منظور انجام خریدی مطمئن، خرید محصول مورد نظر خود را از شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که اعتبار آنها مورد تایید قرار گرفته است انجام دهید. شرکت هوملکس یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده و عرضه کننده وال پست در ایران است. به منظور انجام خریدی مطمئن و راحت می‌توانید از طریق شماره 021284283 با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 



  1. رضا کرمی

    درود بر شما شما فروشنده وال پست هستید؟ قیمت اعلام میکنید؟

  2. حسین باغبانی

    سایت هوملکس یکی از بهترین مرجع ها برای خرید وال پست هست واقعا ما از همکاری با این شرکت استفاده کردیم. ممنون از سایت سازه 20