سرامیک پرسلان چیست و چه کاربردی دارد؟ - سازه برتر



سرامیک پرسلان چیست و چه کاربردی دارد؟

چکیده : سرامیک پرسلان یک نوع سرامیک است که از مواد مختلفی مانند خاک رس، کائولن، فلدسپات و سایر مواد معدنی تشکیل شده است. این نوع سرامیک به دلیل ویژگی های منحصربه فرد خود از جمله مقاومت در برابر حرارت، ضدخش، ضدخوردگی،ضد اب بودن بسیار محبوب هستند.این سرامیک ها برای کف قسمت های مختلف ساختمان، مکان های پر رفت و آمد، سرویس بهداشتی ها، حیاط و یا حتی در نما هم استفاده می شود.

 

انتخاب کفپوش مناسب، یکی از مهم‌ترین شرایط در طراحی و ساخت سازه‌های مختلف است. این تصمیم‌گیری باید با توجه به شرایط محیطی، کاربرد و بودجه مالی افراد صورت بگیرد. برای سال‌های طولانی استفاده از کاشی و سرامیک به عنوان کفپوش محبوبیت زیادی داشته و به همین دلیل این متریال دارای انواع مختلفی است.

تولیدکنندگان به شکل دائمی در تلاش هستند که ویژگی سرامیک‌ها را ارتقا بدهند. سرامیک پرسلان به دلیل ویژگی‌های مختلفی که دارد، در سال‌های اخیر جزو محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ها بوده است. در این مطلب توضیح می‌دهیم که سرامیک پرسلان چیست و چه تفاوتی با انواع دیگر سرامیک‌ها دارد. اطلاعات این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید کاشی و سرامیک باشد.

 

سرامیک پرسلان چیست

 

آشنایی با سرامیک پرسلان

جهت اینکه بتوانیم ویژگی‌های مختلف پرسلان را بررسی کنیم، ابتدا باید بدانیم که سرامیک پرسلان چیست. پرسلان در واقع از ترکیب نوعی خاک رس چینی همراه با سیلیس، فلداسپات، کائولن و بنتونیت به وجود می‌آید. تولید این نوع سرامیک در شرایط خاصی مثل دمای بسیار بالا در محدوده 1200 تا 1400 سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. قرار گرفتن سرامیک‌ها به مدت 2 ساعت در چنین دمای و فشار بالایی سبب می‌شود که ساختار آن‌ها متراکم شده و کاملا غیرمتخلخل بشوند.

خاصیت مواد تشکیل‌دهنده این سرامیک‌ها و شرایط پخت آن‌ها سبب شده که این سرامیک‌ها نسبت به انواع دیگر ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. در ادامه توضیح می‌دهیم تفاوت سایر سرامیک‌ها با پرسلان چیست. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های این محصول از مجله مانامستر بازدید کنید.

 

انواع سرامیک پرسلان

بهترین روش برای بررسی انواع مدل سرامیک پرسلان، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس دو دسته مواد تشکیل‌دهنده و نوع پوشش سرامیک است. به این ترتیب می‌توان تشخیص داد که معیار تقسیم‌بندی سرامیک پرسلانی چیست و تفاوت این مدل‌ها با یکدیگر را درک کرد.

 

انواع سرامیک پرسلان بر اساس مواد تشکیل‌دهنده

سرامیک پرسلانی بر اساس ترکیبات مواد و تکنیک تولید در سه دسته سخت خمیر، نرم خمیر و چینی استخوانی قرار می‌گیرد. نشانه اصلی انواع سخت خمیر، حضور ترکیبات فلوسپاتی فراوان در ماده اولیه و پخت سرامیک در دمای بسیار بالا است. این نوع سرامیک به راحتی قابل برش نیست، اما تمیز کردن آلودگی‌ها و ذرات غبار از روی آن آسان‌تر است. این نوع پرسلان نسبت به انواع دیگر استحکام بالاتری دارد.

سرامیک پرسلانی نرم خمیر ترکیباتی شبیه به سخت خمیر دارد، اما در دمای پایین‌تری پخت می‌شود. با توجه به شیوه پخت متفاوت، ویژگی‌های این نوع برعکس نوع قبلی است؛ یعنی به راحتی برش می‌خورد، اما تمیز کردن گرد و غبار از روی آن راحت نیست. با اضافه کردن مواد مختلفی به ترکیب مواد اصلی، سرامیک چینی استخوانی تولید می‌شود که شفافیت بالایی داشته و مقاومت نسبتا خوبی دارد.

انواع سرامیک پرسلان

 

دسته‌بندی انواع سرامیک پرسلانی طبق پوشش

نوع پوشش سرامیک تاثیر زیادی در ویژگی‌های نهایی آن محصول دارد. به طور کلی اکثر افراد پوشش سرامیک پرسلانی در دو دسته لعاب‌دار و پولیشی تقسیم‌بندی می‌کنند؛ اما به شکل تخصصی می‌توان پوشش سرامیک‌های پرسلانی را در چند نوع مختلف طبقه‌بندی کرد:

سرامیک پرسلان بدون لعاب یا مات

کاشی‌های بدون لعاب یا مات، آن دسته از محصولاتی هستند که بعد از پخت در کوره، هیچ فرآوری دیگری بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. در واقع این کاشی‌ها حاصل پخته شدن مواد اصلی هستند و هیچ پوشش دیگری بر روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد. این نوع از سرامیک‌ها در دو طرف خود دارای سطح زبر هستند و به همین دلیل بیشتر در محیط باز و حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرامیک پرسلان لعاب‌دار

نوع لعاب‌دار سرامیک پرسلان چیست؟ این نوع از سرامیک‌های پرسلان بسیار معروف هستند. پس از پخته شدن در کوره، یک لایه پوشش لعاب‌دار بر روی یک سطح این کاشی‌ها اعمال شده و دوباره در کوره قرار می‌گیرند. لعاب‌کاری سرامیک پرسلان به دو شکل طرح‌دار و بدون طرح انجام می‌شود. پس از پایان لعاب‌کاری، سرامیک‌ها کاملا مقاوم و غیرقابل نفود می‌شوند.

سرامیک پرسلان پولیش‌دار

جهت تهیه سرامیک پرسلان پولیش‌دار، پس از خروج این سرامیک‌ها از کوره آن‌ها را با دستگاه‌های مخصوصی پولیش می‌زنند. پس از انجام این فرایند بر روی سطح سرامیک منافذی ایجاد می‌شود که احتمال جذب آلودگی یا رطوبت را بالا می‌برد. راه‌حل این مشکل استفاده از پوشش نانو است که به سرامیک خاصیت غیرقابل نفوذ بودن می‌بخشد.

سرامیک پرسلان فول بادی

شاید تا کنون از خود پرسیده باشید که سرامیک پرسلانی فول بادی چیست؟ این نوع سرامیک پرسلان در تمام سطح بدنه خود دارای بافت و رنگ یکسان است. مزیت این مدل کاشی پرسلان چیست؟ مزیت این مدل سرامیک نسبت به انواع دیگر، واضح نبودن خط و خش بر روی آن است؛ زیرا این سرامیک‌ها بافتی کاملا همگن دارند. سرامیک پرسلان فول بادی در سه مدل مات، صیقلی و لعاب‌دار در بازار یافت می‌شوند.

مزایای سرامیک پرسلان

 

مزایا و معایب سرامیک پرسلان

حال که می‌دانیم سرامیک پرسلان چیست، باید برای خرید کاشی و سرامیک پرسلان از مزایا و معایب آن نیز آگاه شویم. در واقع پیش از انتخاب و اجرای هر نوع کفپوش، باید آگاهی نسبی در مورد ویژگی‌ها آن به دست بیاید. سرامیک پرسلان نیز مانند همه مصالح موجود در بازار دارای ویژگی‌های مثبت و منفی بی‌شماری است. آشنایی با مزایا و معایب سرامیک پرسلان، تصمیم‌گیری در مورد خرید این سرامیک پرطرفدار را تسهیل می‌کند.

 

مزایای سرامیک پرسلان

علت محبوبیت بالای سرامیک پرسلان، حضور ویژگی‌ها خاص و متفاوت آن نسبت به سایر سرامیک‌ها است. به طور کلی مواردی مثل مقاومت بالا، نگهداری آسان و نمای زیبا، در لیست مزایای اصلی سرامیک قرار می‌گیرند. در ادامه مواردی از لیست مهم‌ترین مزایای این سرامیک محبوب را بررسی می‌کنیم.

مقاومت سرامیک پرسلان در برابر سایش

یک تفاوت سرامیک پرسلان و سرامیک معمولی مقاومت بالای آن در برابر ساییده شدن و ترک‌خوردگی است. سرامیک پرسلان با ظاهر ضخیم و غیرمتخلخلی که دارد، دوام بسیار بالایی در برابر سایش از خود نشان می‌دهد. به دلیل وجود این ویژگی، سرامیک‌های پرسلان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مکان‌های پرتردد یا مکان‌هایی با حضور حیوان خانگی هستند.

مقاومت در برابر نور خورشید

سرامیک‌های پرسلان با قرار گرفتن در برابر نور خورشید دچار رنگ‌پریدگی یا تغییر حالت نمی‌شوند و می‌توان به راحتی از آن‌ها در مکان‌های نورگیر استفاده کرد.

مقاومت سرامیک پرسلان در برابر رطوبت

در مناطق آب و هوایی سرد یا مرطوب، سرامیک‌ها پس از مدتی دچار ترک‌خوردگی می‌شود. این ترک‌خوردگی به علت نفوذ رطوبت و منبسط شدن آن در طی سرد و گرم شدن اتفاق می‌افتد. سرامیک‌های پرسلان با داشتن بافتی متراکم و نفوذناپذیر، اجازه ورود رطوبت را نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان در هر مکانی از این سرامیک‌ها استفاده کرد. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی کمتر از 5 درصد گزارش می‌شود که نشان از مقاومت بالای آن‌ها در برابر رطوبت است.

سرامیک پرسلان و نگهداری آسان

کفپوش سرامیکی پرسلان نیاز به نگهداری دائمی و وسواسی ندارد. تمیز کردن این کف‌پوش‌ها بسیار ساده است؛ چرا که مقاومت بالایی در برابر تماس با آب و انواع شوینده‌ها دارند.

سرامیک پرسلان؛ زیبایی بی‌نهایت

اکثر سرامیک‌های پرسلان با داشتن سطحی صاف و صیقلی، به خوبی نور را بازتاب کرده و موجب می‌شوند فضا بزرگتر به نظر برسد. این سرامیک‌ها حالتی لوکس و شفاف به محیط می‌بخشند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

تنوع بالای طرح و رنگ سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان در طیف‌ گسترده‌ای از رنگ و طرح عرضه می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در دکوراسیون‌های مختلف به کار برد. تنوع بالای طرح و رنگ این سرامیک‌ها باعث می‌شود که هر خریداری بتواند سرامیک را مطابق سلیقه خود انتخاب کند.

معایب سرامیک پرسلان

 

معایب سرامیک پرسلان

مانند هر متریال دیگری، سرامیک پرسلان هم دچار معایبی است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند خریدار را نسبت به تصمیم خود مصمم کند. البته لازم به ذکر است که معایب پرسلان در برابر مزایای بی‌شمار آن، چندان به چشم نمی‌آیند؛ با این حال آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزن بالای سرامیک پرسلان

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده پرسلان و تراکم بالای آن، بسیار طبیعی است که این سرامیک‌ها وزن بالاتری نسبت به سایر کفپوش‌ها داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود که حمل و نقل پرسلان با سختی بیشتری صورت بگیرد.

نصب دشوار سرامیک پرسلان

منظور از روند دشوار نصب کاشی و سرامیک پرسلان چیست؟ با توجه به بافت خاص سرامیک پرسلان، بسیاری از افراد با نصب این نوع کفپوش آشنایی ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در نصب سرامیک‌های پرسلان از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

هزینه‌های بالاتر سرامیک پرسلان نسبت به سایر سرامیک‌ها

با توجه به ترکیب خاص مواد تشکیل‌دهنده پرسلان و ویژگی‌های آن، این سرامیک دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر موارد موجود در بازار است. البته نباید در مقایسه هزینه‌ها، تنها قیمت یک سرامیک را با سرامیک دیگر مقایسه کرد. بلکه باید در این مقایسه، تمام ویژگی‌های کلی این مصالح را در مقابل هم قرار داد. ویژگی‌های متفاوت پرسلان، مثل دوام بالا و مقاومت بیشتر آن، سبب جلوگیری از هزینه اضافی برای ترمیم یا تعویض سرامیک‌ها می‌شوند.

 

کاربرد سرامیک پرسلان

حالا که می‌دانیم منظور از سرامیک پرسلان چیست باید با کاربرد آن آشنا شویم. از سرامیک‌های پرسلان می‌توان در فضاهایی مثل اماکن مسکونی، سرویس‌های بهداشتی، مراکز تجاری، مراکز فرهنگی و حتی پیاده‌روها از این سرامیک استفاده کرد. تعدد مدل‌ها و ویژگی‌ها مثبت آن سبب شده که این نوع سرامیک در دو حالت نما و کفپوش به کار برده شود.

استفاده از سرامیک پرسلانی

استفاده از سرامیک پرسلانی به عنوان نما

استفاده از سرامیک پرسلان یا سنگ به عنوان نما در مکان‌هایی مثل سرویس بهداشتی بسیار مرسوم است. با توجه به ویژگی‌های برتر پرسلان مثل مقاومت آن در برابر رطوبت و تنوع رنگی بالا، این سرامیک‌ها یک نمونه مناسب‌تری برای نما هستند. نمایی که با سرامیک پرسلانی طراحی می‌شود با نام نمای سرامیک خشک نیز شناخته می‌شود.

 

بکارگیری سرامیک پرسلانی به عنوان کف‌پوش

سرامیک اسلب پرسلان چیست؟ آن دسته از سرامیک‌هایی که با ابعاد بزرگ تولید می‌شود و معمولا به عنوان کفپوش در مراکز تجاری و اداری استفاده می‌شوند، سرامیک‌های اسلب هستند. استحکام بالا و ساختار متراکم سرامیک پرسلانی سبب شده که بتوان به راحتی از آن‌ به عنوان کفپوش مکان‌های مختلف استفاده کرد.

 

درجه‌بندی سرامیک پرسلان

حال که می‌دانیم سرامیک پرسلان چیست و چه ویژگی‌های دارد باید با درجه‌بندی‌های خرید سرامیک پرسلان آشنا شویم. مطابق آیین‌نامه استاندارد ملی ایران، سرامیک‌های پرسلان از نظر کیفیت به چهار درجه تقسیم‌بندی می‌شوند. اما این درجه‌بندی سرامیک پرسلان یعنی چه؟

این استانداردها و درجات با توجه به 13 معیار مثل ترک بدنه، ترک لعاب، نبود لعاب، حفره، غیریکنواختی سطح، لکه، تاول، پریدگی و بی‌نظمی لبه‌ها تعیین می‌شوند. در ادامه درجات مختلف سرامیک پرسلانی را بررسی می‌کنیم.

  • سرامیک پرسلان درجه یک: در صورتی‌که در فاصله یک متری سرامیک، هیچ‌کدام از 13 معیار مشاهده نشود، سرامیک درجه یک است.
  • سرامیک پرسلان درجه دو: اگر در فاصله یک متری کمتر از 3 مورد از عیوب 13گانه مشخص باشد، سرامیک درجه دو است. البته به شرطی که این عیوب از فاصله 2 متری به چشم نخورند.
  • سرامیک پرسلان درجه سه: اگر سرامیک پرسلان در فاصله دو متری کمتر از 3 مورد از عیوب 13گانه را داشته باشد، سرامیک درجه سه است.
  • سرامیک پرسلان درجه چهار: سرامیک پرسلانی که از نظر کیفی در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های 1 و 2 و 3 قرار نگیرد، درجه 4 است.

 

نکات مهم در خرید سرامیک پرسلان

خرید کاشی و سرامیک نیازمند دانش کافی است، چرا که تنها با تشخیص سرامیک پرسلانی حقیقی می‌توان کیفیت آن را تضمین کرد. متاسفانه بسیاری از کارخانه‌های سودجو می‌توانند به راحتی انواع دیگری از سرامیک را به جای پرسلان به افراد بفروشند. به همین دلیل آشنایی با نحوه تشخیص سرامیک پرسلان بسیار مهم است.

اگر می‌خواهید بدانید روش تشخیص سرامیک پرسلان چیست، با مانامستر در ارتباط باشید. شرکت تولید و پخش مصالح ساختمانی مانامستر با تولید مصالح ساختمانی درجه یک توانسته اعتماد و رضایت مشتریان را در استان یزد و سراسر ایران به دست بیاورد. تیم مشاوره مانامستر شامل کارشناسانی است که به شکل رایگان شما را در امر خرید کاشی و سرامیک یاری می‌کنند.

سرامیک پرسلان کف

 

کلام آخر

با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی، هر روزه متریال جدیدی پا به بازار می‌گذارد. در سال‌های اخیر استفاده از سرامیک پرسلان به شکل چشمگیری افزایش یافته. این سرامیک با داشتن ویژگی‌های بی‌نظیری مثل مقاومت بالا، زیبایی خیره‌کننده و نگهداری آسان، توجه بسیاری از پیمانکاران را به خود جلب کرده.

در این مطلب توضیج دادیم که سرامیک پرسلان چیست؛ سپس انواع این سرامیک و ویژگی‌های مثبت آن را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مصالح محبوب به سایت مانامستر سر بزنید.