ویژگی های عایق پشم سنگ چیست؟ - سازه برتر



ویژگی های عایق پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ نوعی عایق صوتی و حرارتی با الیاف معدنی می باشد و ماده اولیه ی تشکیل دهنده آن، بازالت است که از گروه سنگ های آذرین و بازمانده فعالیت های آتشفشانی می باشد. برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای بالای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشها و تکنیک های خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کنند. 97 درصد پشم سنگ را الیاف معدنی تشکیل می دهد و 3 درصد باقی مانده از رزین و روغن می باشد.

عموما عملکرد این نوع عایق صوتی و حرارتی بسیار بهتر از عایق های مشابه دیگر می باشد. عایق پشم سنگ نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد و این مساله در کشور ما برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، اهمیت بسیار بالایی دارد. امروزه، عایق حرارتی پشم سنگ به شکل های متنوعی ساخته می شوند و عملکرد متنوعی هم دارند. برای نمونه پشم سنگ لحافی، پشم سنگ تخته ای و پشم سنگ پتویی که از پرکاربردترین پشم سنگ ها در صنعت به شمار می آیند. از سویی هم بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه پشم سنگ مشخص شده است که این نوع عایق صوتی و حرارتی ضرری برای محیط زیست ندارد و در واقع، می توان گفت پشم سنگ به عنوان مفیدترین و پاک ترین نوع عایق صوتی و حرارتی می باشد. 

ویژگی های پشم سنگ

برخی از ویژگی های بارز انواع عایق پشم سنگ به شرح زیر می باشد:

1- ضد حریق و غیر قابل اشتعال بودن پشم سنگ

فیبرهای پشم سنگ ضد حریق هستند و نقطه ذوب آنها بیش از 1800 درجه سانتیگراد می باشد و همین امر مانع از گسترش آتش می شود. این ویژگی عایق های پشم سنگ سبب شده که از آن در عایقکاری لوله و تاسیسات صنعتی، عایق کاری کشتی و … استفاده کنند.

2- ضریب هدایت حرارتی پایین پشم سنگ 

 از دیگر ویژگی های عایق پشم سنگ پایین بودن ضریب انتقال هدایت حرارتی آن است، که حتی با ضخامت کم نیز عایق خوبی در برابر انتقال حرارت در سازه های ساختمانی می باشد.

3- محدوده دمایی کارکرد پشم سنگ

محدوده دمایی کارکرد عایق پشم سنگ بین دمای 250- تا 800 درجه سانتیگراد می باشد، که این محدوده بستگی به نوع عایق پشم سنگ نیز دارد.

4- عایق صوتی

عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه یک نوع عایق حرارتی است به عنوان عایق صوتی نیز عمل می کند.پشم سنگ به سبب بازده جذب صوت بالایی که دارد و به عنوان عایق صوتی نیز استفاده می شود. البته جذب صوت هم به ضخامت عایق به کار رفته بستگی دارد و به همین دلیل در فرکانس های کم با افزایش ضخامت، ضریب جذب عایق پشم سنگ نیز افزایش می یابد.

5- ویژگیهای بیولوژیکی پشم سنگ

عایق پشم سنگ از نظر بیولوژیکی بی اثر است و مانع رشد باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و … می باشد.

6- سازگاری با محیط

عایق پشم سنگ بی ضررترین عایق می باشد و با محیط زیست سازگاری دارد، با مواد واکنش نمی دهد و باعث سایش و خوردگی فلزات هم نمی شود. 

7- قابلیت استفاده در کشاورزی

از پشم سنگ در گلخانه به عنوان بستر کشت برای پرورش گیاهان استفاده می کنند. 

8- بی ضرر بودن پشم سنگ برای انسان 

عایق پشم سنگ برای انسان بی ضرر است و به ریه یا پوست آسیبی نمی رساند، باعث سوزش پوست هم نمی شود. 

 9- ارزان بودن پشم سنگ

عایق پشم سنگ نسبت به عایق های دیگر بسیار ارزان تر و به صرفه تر است و وزن سبکی هم دارد حمل و انتقال آن هم بسیار راحت و آسان است.

 

پشم سنگ چه تفاوتی با پشم شیشه دارد؟

اصولا شما نام پشم شیشه را در بین عایق های حرارتی بیشتر از پشم سنگ شنیده اید. با این حال، پشم سنگ نسبت به پشم شیشه فواید بیشتری دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه تر می باشد. البته کاربرد عایق حرارتی پشم سنگ و پشم شیشه نیز با یکدیگر تفاوت های ویژه ای دارد. در ادامه به ویژگی ها و مزیت های پشم سنگ نسبت به پشم شیشه اشاره خواهیم کرد.

1-تراکم بالای پشم سنگ

پشم شیشه نیز همچون پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود. اما تراکم الیاف پشم سنگ نسبت به پشم شیشه بیشتر است و قطعا قدرت عایق بندی پشم سنگ نیز بیشتر می باشد.

2-مقاومت بالای عایق حرارتی پشم سنگ

پشم شیشه و پشم سنگ هر دو به عنوان عایق های حرارتی هستند. اما، ساختار و ماده تشکیل دهنده ی پشم سنگ سبب می شود که مقاومت این عایق حرارتی نسبت به پشم شیشه بالاتر باشد.

3- عایق بندی بهتر کف و دیوارها با پشم سنگ

از نظر فنی و اقتصادی، عایق بندی کف و دیوارها با پشم سنگ به صرفه تر است. همچنین، پشم سنگ از نظر مقاومت حرارتی، نیز بهتر عمل می کند، و هزینه های مربوط به انرژی نیز کاهش بیشتری خواهد یافت.

4- مقاومت بالای پشم سنگ در مقابل صوت

پشم سنگ به علت ساختاری که دارد برای جلوگیری از انتقال سر و صدا و کاهش آلودگی صوتی، نیز بسیار بهتر از پشم شیشه عمل می کند.

5- ضد آلرژیک بودن پشم سنگ برای انسان

ساختار و مواد اولیه پشم شیشه از ذرات ریز و پودر مانندی است که در طولانی مدت ممکن است برای انسان مشکلات تنفسی ایجاد کند. الیاف تشکیل دهنده ی پشم شیشه ساختاری سوزنی شکل دارد و امکان انتقال به ریه و ماندگاری در ریه را دارد که ممکن است خطرات جدی برای سلامت انسان ایجاد کند. اما ضد آلرژیک بودن پشم سنگ از ویژگی های بارز آن بوده و مانع از ایجاد هرگونه بیماری های تنفسی یا حتی پوستی برای انسان خواهد بود.

6-عمر و دوام طولانی پشم سنگ

قطعا پشم سنگ در مقایسه با پشم شیشه، دوام و و مقاومت بالاتری دارد و مدت زمان بیشتری قابل استفاده می باشند.

7-مقاومت پشم سنگ در مقابل آتش سوزی و حریق

 پشم سنگ در مقایسه با پشم شیشه مقاومت بالایی در مقابل شعله مستقیم آتش دارد. استفاده از پشم سنگ در عایق بندی ساختمان ها باعث می شود که هنگام آتش سوزی، آتش به نقاط دیگر گسترش پیدا نکند.