آشنایی با انواع عایق های الکتریکی - سازه برتر



آشنایی با انواع عایق های الکتریکی

عایق های الکتریکی شامل محصولات متنوعی هستند که جریان الکتریکی از آن ها عبور نمی کند، این عایق ها شامل موارد متفاوتی از جمله فیبر نسوز و فیبر استخوانی، فیبر نخ دار، فیبر فایبر گلاس، فیبر اپوکسی و فیبر فنولیک می باشد که در این مقاله به معرفی 3 نوع آن ها و کاربرد و ویژگی های شان خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با انواع عایق های الکتریکی

فیبر نسوز چیست؟

فیبر نسوز عایق نوین از پر استفاده ترین انواع فیبرها محسوب می شود که در بین سایر عایق های الکتریکی دارای جایگاه ویژه ای می باشد، فیبر نسوز از انواع فیبرهای حرارتی و شیمیایی است که از آن در ساخت تجهیزاتی که به دمای بالا نیاز دارند استفاده می شود، فیبر نسوز محصولی با عمر طولانی بوده و قیمت مناسبی دارد.

 

ویژگی های فیبر نسوز چیست؟

  1. چگالی پایین
  2. جذب رطوبت پایین
  3. دارای مقاومت حرارتی الکتریکی
  4. خوردگی بالا
  5. قابل تراشکاری، برشکاری و فرزکاری (برخی از فیبرها)
  6. مقاومت مکانیکی پایین
  7. دارای خواص ضد سایشی
  8. دارای مقاومت کششی

 

کاربرد فیبر نسوز

فیبر نسوز در صنایع مختلفی از جمله برق، الکترونیک، متالورژی، ساخت و ساز و... کاربردهای مختلفی دارد، به طور کلی فیبر نسوز در صنایع حرارتی، فولاد، هوانوردی، خودرو، صنعت شیشه و کشتی سازی استفاده می شود.

ضمن این که از انواع فیبرهای نسوز در ساختن کوره ها، کارخانه های ذوب فلزات، اتصالات حرارتی، ترانسفورماتور های نفتی، دینام نیروگاه های برق و... نیز استفاده می شود.

 

فیبراستخوانی

فیبر نسوز استخوانی یا تکسولیت از مهم ترین انواع فیبرهای نسوز و عایق الکتریکی است که از چندین لایه مواد عایق الکتریسیته تشکیل می شود.

ویِژگی های فیبر استخوانی

  1. مقاومت مکانیکی
  2. دارای خاصیت ضد سایشی
  3. مقاوم در برابر کشش و سایش
  4. پارامترهای ممتاز مکانیکی بالا
  5. مقاومت در برابر گرما در مقایسه با پلاستیک معمولی
  6. قابل استفاده در عملیات حفاری، عملیات تراشکاری، برش و کاری
  7. قابل اصلاحات مکانیکی

کاربرد فیبر استخوانی

کاربرد فیبر استخوانی

از فیبر استخوانی در ساخت قطعات الکترونیکی، انواع واشر، پنل های دی الکتریک، چرخ دنده، سیلندر، اجزای موتورهای الکتریکی، دینام نیروگاه های برق، تولید پمپ های خلاء، ترانسفورماتور های نفتی و... استفاده می شود.

 

فیبر نخ دار چیست؟

فیبر نسوز نخ دار از دیگر عایق های الکتریکی پر مصرف و فیبرهای صنعتی به شمار می رود، این فیبر از ترکیب پارچه ی ریز بافت کتان که مقاومت بالایی دارد با رزین فنولیک تولید می شود.

ویژگی های فیبر نخ دار

  1. مقاومت در مقابل الکتریسیته
  2. تحمل حرارتی
  3. مقاومت مکانیکی
  4. جذب پایین آب
  5. قابلیت تراشکاری و سوراخ کاری و پانچ
  6. قابلیت تراشکاری و ماشین کاری
  7. مقاوم در برابر سایش

کاربرد فیبر نخ دار چیست؟

کاربرد فیبر نخ دار چیست؟

از فیبر نخ دار در صنایع الکترونیکی برای ساخت قطعاتی که ضربه پذیری بالا دارند و ساخت چرخ دنده، بوش استفاده شده و از آن در عملیات حفاری، تراشکاری، برشکاری نیز استفاده می شود.

امکان استفاده از فیبر نخ دار در ساخت چرخ دنده های بزرگ، مدار الکتریکی، قرقره، تجهیزات ضد گلوله، عایق بندی آنتن های الکتریکی وجود دارد.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع عایق های الکتریکی از جمله فیبر نسوز، فیبر استخوانی و فیبر نخدار پرداخته شده و ویژگی ها و کاربردهای هر یک به صورت کامل بررسی شدند.