انواع آجر برای نمای ساختمان (انواع رنگ ها و طرح ها) - سازه برتر



انواع آجر برای نمای ساختمان (انواع رنگ ها و طرح ها)

انواع آجر برای نمای ساختمان

استفاده از انواع آجر برای نمای ساختمان از سال‌های دور مرسوم بوده است. هرچند در گذشته بیشتر از آجرهای سنتی یا خشت‌های گلی استفاده می‌کردند که به‌صورت دست‌ساز تهیه می‌شدند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع آجر در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای پوشش نمای ساختمان استفاده کرد.

در دنیای معماری امروزی، آجر یکی از اصلی‌ترین مصالح برای ساختمان‌سازی است. کاربردهای گوناگون آجر باعث شده تا علاوه بر بخش‌های داخلی و ساخت دیوار، در نمای ساختمان هم به کار برود. افرادی که به‌جای سنگ، سرامیک یا انواع نمای مدرن کامپوزیتی، ترجیح می‌دهند از آجرنما استفاده کنند، باید بدانند آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان چه انواعی دارند و ویژگی‌های آن‌ها چیست.

 

انواع آجر برای نمای ساختمان از نظر رنگ

گسترده بودن طیف رنگ آجر نما باعث می‌شود تا هر کس با هر سلیقه‌ای بتواند بهترین گزینه را برای نمای ساختمان‌های اداری، مسکونی یا تجاری انتخاب کند. پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات مدرن باعث شده تا امکان تولید آجر نما با متریال مختلف میسر شود. بنابراین آجرهای امروزی علاوه بر اینکه کیفیت بالایی دارند، دارای رنگ‌های متنوعی هم هستند.

از رنگ‌های روشن مانند سفید و زرد گرفته تا آجرهای قرمز، قهوه‌ای سنتی و مشکی، همه و همه برای نمای ساختمان مناسب‌اند و هر یک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. افرادی که از آجر قزاقی برای نمای ساختمان استفاده کنند، می‌توانند رنگ‌هایی چون گلبهی، قرمز، قهوه‌ای، زرد اخرایی، پیازی و ... را انتخاب کنند.

بعضی از انواع آجر برای نمای ساختمان به‌قدری تنوع رنگ دارند که مشتریان سردرگم می‌شوند و برای خرید آجر نما از افراد کارشناس کمک می‌گیرند. حتی بعضی از افراد به جای استفاده از رنگ‌های خنثی مانند طوسی یا سفید، رنگ‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و به نمای ساختمان بعد می‌بخشند.

 

انواع آجر برای نمای ساختمان از نظر طرح

آجرها همان‌طور که دارای رنگ‌های متنوعی هستند، طرح‌های متفاوتی هم با یکدیگر دارند. به عنوان مثال آجر خشتی یا همان آجر سنتی یکی از نمونه‌هایی است که این ویژگی را به خوبی نشان می‌دهد. آجرهای سنتی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند، دارای طرح‌های متنوعی چون آجر رستیک، آجر ال، فخر مدین و ... هستند.

این آجرها علاوه بر نمای ساختمان، در بخش‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد و اندازه‌های آجر نما نیز با توجه به طرح آن ها متفاوت است. به عنوان مثال آجر پلاک، آجر نیمه، آجر کامل و ... دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند. بنابراین اگر بخواهیم از نظر طراحی، ابعاد و اندازه آجر نما را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که با توجه به نوع آجر و روش تولید آن دارای اندازه‌ها و طرح‌های گوناگونی هستند.

بعضی از این آجرها فقط برای استفاده در کفپوش ساخته می‌شوند. اما بعضی دیگر در سایر بخش‌ها هم قابل استفاده هستند. بعضی از این نمونه‌ها مانند آجر نما کرکره‌ای بیشتر در نمای ساختمان استفاده می‌شوند و طرفداران زیادی دارند یا آجرهای لعابی که رنگ‌های متنوعی دارند، برای زیباسازی نما قابل استفاده هستند.

معرفی انواع آجر برای نمای ساختمان

معرفی انواع آجر برای نمای ساختمان

حالا که درباره طرح و رنگ آجر نما صحبت کردیم، بد نیست درباره نمونه‌های پرکاربرد آجر نما نسوز یا آجرهای معمولی هم کمی صحبت کنیم و پرکاربردترین آجرهای مورد استفاده در نما را به شما معرفی کنیم.

1. آجر نما حصیری

ظاهر جذاب و طراحی منحصر به فرد آجرهای حصیری، باعث می‌شود تا در نمای ساختمان به کار روند. این آجرها در شرایط جوی نامساعد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و معمولاً به‌صورت لعابی ساخته می‌شوند. همان‌طور که از نامشان پیداست، این آجرها دارای طرح حصیری بوده و جلوه بسیار منحصر به فردی به نمای ساختمان می‌بخشند. این آجرها که دارای طرح‌های حصیری هلالی و ساده هستند، نوعی آجر نسوز محسوب می‌شوند و با نام‌های کرکره‌ای یا حصیری در بازار به فروش می‌روند. آجرهای حصیری دارای رنگ طوسی، سفید، مشکی، قهوه‌ای، شاموتی و ... هستند.

2. آجر رستیک

استفاده از مصالح روستایی برای طراحی و ساخت نمای یک بنا به آن انرژی و روح می‌بخشد. علاوه بر اینکه آجرهای رستیک دوام بالایی دارند، رنگ‌های بسیار جذابی هم دارند. ابعاد و اندازه آجرهای رستیک هم بسیار متنوع است. به همین خاطر دست خریداران برای انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون این نوع از آجرها باز است. طرح ناهموار آجرهای رستیک به خاطر دارا بودن خلل و فرج زیاد، باعث می‌شود تا ظاهر آن ها طبیعی و سنتی به نظر برسد. این آجرها نیز دارای رنگ قرمز روشن، قرمز تیره، زرد پرتقالی، خردلی و کرم هستند.

آجر نسوز

3. آجر نسوز

بهترین آجرها برای طراحی داخلی و ساخت نمای بنا، آجرهای نسوز هستند. این آجرها که دارای دسته‌بندی‌های گسترده‌ای می‌باشند، مقاومت خوبی در برابر باران، برف، عوامل محیطی نور، خورشید و ... دارند. جذابیت زیاد و زیبایی ظاهری آن ها نیز باعث می‌شود تا مدت طولانی بدون آسیب دیدگی بتوان از آن ها استفاده نمود. برای ساخت این آجرها از خاک رس استفاده می‌شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت بالا دارند. این آجرها دارای رنگ‌های مشکی، طوسی، قهوه‌ای، نارنجی، زرد، کلاسیک، خاکستری، کرم قرمز و ... هستند. طراحی این آجرها نیز به گونه‌ای است که ظاهر نامنظمی دارند و حالت طبیعی به ساختمان می‌بخشند.

4. آجر شاموتی

آجرهای شاموتی نیز جزو بهترین نمونه‌های استفاده در نمای ساختمان می‌باشند. این آجرها دارای طرح‌های مربعی و مستطیلی بوده و طیف رنگی گسترده‌ای دارند. انواع آجر شاموتی با رنگ قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای اخرایی، زرد متمایل به نارنجی، قهوه‌ای روشن، نارنجی و ... وجود دارند و می‌توان از آن ها برای نماکاری ساختمان استفاده نمود. آجرهای شاموتی نیز جزو آجرهای نسوز هستند و از خاک نسوز تولید می‌شوند. این آجرها هم دارای سایز و ابعاد متنوعی می‌باشند.

5. آجر قزاقی

اگر به معماری سنتی علاقه داشته باشید و بخواهید یکی از انواع آجر برای نمای ساختمان را انتخاب کنید که ظاهر سنتی دارد، آجر قزاقی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. این نوع از آجرها در برابر حرارت مقاومت بسیار خوبی دارند. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی کشورمان مانند طاق کسری، مسجد جامع اصفهان و ... با استفاده از آجرهای قزاقی ساخته شده‌اند. تنوع رنگی بالای این آجرها باعث می‌شود تا مشتریان گزینه‌های متعددی برای انتخاب پیش رو داشته باشند. آجرهای قزاقی پوست پیازی، خاکی، قرمز اخرایی، زرد حنایی و آتشی جزو پرطرفدارترین نمونه‌ها هستند.

 

کلام پایانی

انتخاب و خرید انواع آجر برای نمای ساختمان کار دشواری است. زیرا امروزه انواع آجرنما با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند و این باعث سردرگم شدن خریداران می‌شود. اما هنگام خرید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید آ.جرهای مورد استفاده در نمای ساختمان باید کیفیت و استقامت بالایی داشته باشند. در مرحله بعدی طرح و رنگ آن ها اهمیت پیدا می کند. جهت خرید انواع آجر برای نمای ساختمان، می‌توانید با کارشناسان بخش فروش آجر وندا تماس بگیرید.