دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال چه ویژگی هایی دارد؟ - سازه برتر



دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال چه ویژگی هایی دارد؟

دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال یکی از سبک‌های امروزی و مدرن می باشد. گر چه در ابتدا این نوع طرح در غرب شکل گرفته است، ولی در بین مردم ما نیز با محبوبیت فراوانی رو به رو شده است. طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک مینیمال، به دلیل سادگی زیادی که در نوع معماری دارد، برای ساخت ویلا و دکوراسیون داخلی آن گزینه ای بسیار جذاب و گیرا است.

این نوع سبک جزو معماری مدرن محسوب می شود و به معنی حداقل گرایی می باشد. یعنی تمام عناصری که در فضای داخلی ویلا استفاده می شوند، بسیار ساده و محدود می باشند. از این رو آن چیزی که ما در طراحی ویلا به سبک مینیمال می بینیم، چیزی جز سادگی در فضا، فرم، جزئیات رنگ و مادیات نیست.

در این مقاله ویژگی‌هایی را که دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال دارد را شرح می دهیم، تا شما بتوانید اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

 

تاریخچه طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال 

تاریخچه طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال

طراحی دکوراسیون مینیمالیستی در قرن بیستم شکل گرفت و در واکنش به سبک‌های تجملی و قدیمی مانند سبک پرزرق و برق ویکتوریایی ایجاد شد. به اعتقاد برخی از تاریخ شناسان، ریشه مینیمالیسم به جنبش هنری دی استیل در کشور هلند برمی‌گردد. بنیان‌گذاران این جنبش سعی در ساده‌سازی تمام آثار هنری و جنبه‌های هنری داشتند. این جنبش از آرامش و سادگی طراحی فضای داخلی ژاپنی و باغ‌های سنتی و جنبه‌های زیبایی‌شناسانه طراحی اسکاندیناویایی الگو برداری کرده بود.

شعار طراحی دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال، (Less is more) به معنای «کمتر، بیشتر است» می باشد و در واقع نقل قولی از معمار معروف آلمانی- آمریکایی به نام میس ون درروهه است. وی یکی از اساتید با تجربه سبک معماری مدرنیسم و باهاوس در اروپای بعد از جنگ و ایالات متحده بود که ایده استفاده از مصالحی مانند فولاد، بتن و شیشه را در ساختمان‌سازی مطرح کرد.

 

 

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال

در این بخش از سازه برتر ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال را برای شما توضیح می دهیم:

 

سادگی و حداقل‌گرایی در طراحی ویلا مینیمال

اگر سادگی را در دکوراسیون ویلا می پسندید، سبک مینیمال مناسب شماست. طراحی ویلا مینیمال دارای یک طرح بی پیرایه، ساده، کارآمد همراه با فضاهای بسیار دلباز است. این موارد به وضوح در طرح‌هایی که در آنها فضاها بدون هیچ پیچیدگی خاصی است و قابل پیش بینی می باشد دیده می شوند.

نقشه‌های دلباز، وجود حداقل دیوار داخلی، شکل‌ها و فرم‌های ساده، استفاده از دریچه‌های عاری از پیچیدگی برای پنجره‌ها و درب‌ها، فضاهای ذخیره سازی کوچک و تأکید بر نور پردازی و نما از خصوصیات بارز طراحی ویلا به سبک مینیمال به شمار می رود.

به صورت کلی، در طراحی ویلا مینیمال و ساده از به کار بردن موارد زاید بیرونی و درونی، زاویه‌های بیش از حد و منحنی‌های کامل پرهیز می شود. استفاده از پروفیل ساده سقف نیز ویژگی دیگر ویلاهای مینیمال می باشد.

ویژگی‌های دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال

 

استفاده از حجم‌های هندسی در ویلا مینیمال

در این نوع سبک از طراحی دکوراسیون ویلا، از حجم‌ها استفاده می شود و در حقیقت فضا با حجم‌های هندسی طراحی می شود. سطوح یکدست و صاف، بدون هیچ گونه تزئینات و المان الحاقی ویژگی اصلی نمای مینیمال ویلا به حساب می آید.

سبک مینیمال معماری ویلا، در بین کشورهای مختلف جهان، طرفدار زیادی دارد و در سال‌های اخیر در ایران نیز، استفاده از این سبک رواج یافته است. همچنین انتخاب متریال نیز در این سبک از معماری دارای محدودیت خاصی است؛ بدین ترتیب در بیشتر مواقع حداکثر از دو نوع متریال مختلف برای ساخت ویلا به این سبک استفاده می شود. متریال رایج در سبک مینیمال، سیمان سفید و بتن به صورت اکسپوز یا پرداخت شده می باشد.

 

 

نقش قالی و فرش در طراحی ویلا به سبک مینیمال

انتخاب قالی و فرش و هر وسیله‌ی دیگری، باید مطابق با اصول سبک مینیمال باشد و اصل سادگی در آنها رعایت شود. به همبن دلیل بهترین فرش برای سبک مینیمال، فرش‌هایی با طراحی ساده و رنگ خنثی است. در حقیقت اگر می خواهید در یک ویلا به سبک مینیمال زندگی کنید، نباید از فرش‌های سنتی و لاکی استفاده کنید. شما باید فرشی را بخرید که با پالت رنگی خنثی تناسب داشته باشد و از طراحی ساده‌ای برخوردار باشد.

فرش‌هایی که دارای الگوی ساده ای هستند و در آنها طرح‌های ساده‌ مانند چند ضلعی یا دایره به کار رفته است، انتخاب خوبی برای سبک مینیمال دکوراسیون داخلی می‌باشند. حتی می توان از قالی‌ها و فرش‌های بدون الگو و طرح استفاده کرد و اصل سادگی را در آن به خوبی رعایت کرد.

 

مبلمان در دکوراسیون ویلا مینیمال

مبلمان عملکردی و ساده در سبک مینیمال ویلا

طراحی داخلی ویلا مینیمال، با استفاده از مبلمان‌های انتزاعی و کارکردی تعریف می شود. در این نوع سبک، مبلمان باید بدون تزئینات و در فرم‌های خاص باشند و با رنگ‌های خاکستری، سفید و معمولا خنثی انتخاب و طراحی شوند. با توجه به فضاهای ویلا مینیمال، مبلمان هم باید در فرم‌های ساده ای انتخاب شوند. سادگی زیاد به معنی عدم جذابیت آنها نیست، بلکه می توان با طرح‌های خلاقانه و ابتکاری مبلمانی شیک، ساده و راحت را طراحی و استفاده کرد.

 

فضای سبز ویلا مینیمال

حداقل گرایی و سادگی علاوه بر دکوراسیون داخلی ساختمان ویلایی، فضای سبز و محوطه سازی آن را نیز شامل می شود. تفکیک فضاها با استفاده از سکوهای بتنی اکسپوز، انتخاب خوبی برای طراحی فضای باز ویلا می باشند. با شفاف سازی در وجوه خارجی بنا و حذف کردن دیوارهای صلب، ارتباط خوبی بین محوطه بیرونی و فضاهای داخلی ویلا ایجاد می شود و مناظر طبیعی به زیبایی به داخل ویلا راه پیدا می کنند. تجهیزات روشنایی و تاسیساتی و دکوربندی‌های بیرونی نیز باید هماهنگ با سبک مینیمال انتخاب و نصب شوند.

 

 

اتاق خواب ویلا به سبک مینیمال

در اتاق خواب ویلا مینیمال نیز به خطوط تمیز، تقارن و استفاده از وسایل ساده پایبند باشید. استفاده از رنگ سفید به طور گسترده ای در اتاق خواب مینیمال به چشم می خورد.

اتاق خواب ویلا به سبک مینیمال

 

پالت رنگی محدود در طراحی ویلا مینیمال

استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید همراه با رنگ‌ خاکستری کم رنگ و خنثی و یا پاستلی در فضای داخلی مینیمالیستی کاربرد زیادی دارند. در سبک ساده یا مینیمال توصیه می‌کنیم از یک یا دو رنگ استفاده کنید.

رنگ سفید با ته‌رنگ‌های زرد، ظاهری گرم‌تر به ویلا می‌دهند، در حالی که به کار بردن ته‌رنگ‌های آبی جلوه‌ای خاص‌تر و واضح‌تر ایجاد می کنند. به صورت کلی در زمان انتخاب رنگ، حتما رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با رنگ‌های خنثی به خوبی ترکیب می‌شوند، مانند آبی، قهوه‌ای مایل به خاکی، سبز و برنزه.

 

ایجاد نقاط کانونی و فضاهای خالی در سبک مینیمال

ایجاد فضای خالی مورد مهمی در دکوراسیون ویلا مینیمالیست به حساب می آید، چرا که فضا با اشیا در تعامل است و ظاهر را بهتر نشان می دهد. داشتن یک تعادل بصری به همان اندازه نیز اهمیت دارد و تنها با داشتن یک نقطه کانونی به وجود می آید.

 

از بین بردن در هم ریختگی و شلوغی ویلا به سبک مینیمال

اگر واقعاً به دنبال سبک مینیمالیست در دکوراسیون ویلای خود می باشید، باید اطرافتان را از شلوغی‌ها پاک کنید. فکر کنید که چه چیزهایی را می توان دور از دید قرار داد، چه چیزهایی ضروری نیستند و می توان حذف کرد، سپس بر اساس اولویت‌ها سازماندهی کنید.

به صورت کلی یک طراحی داخلی مینیمالیستی برای دکوراسیون ویلا، به این معنا می باشد که باید با شلوغی‌ها خداحافظی کنید. سعی کنید تمام آنچه را که در میزها و قفسه‌ها به نمایش گذاشته اید، دور از چشم بگذارید و فقط به وسایل ضروری پایبند باشید و بقیه را در فضای کابینت‌ها ذخیره سازی کنید.

“یک در، یک بیرون” قانون کالین مدسن می باشد که به معنی است: “برای هر وسیله ای که داخل ویلا شما می شود، باید چیز دیگری بیرون بیاید.”

ویلا به سبک مینیمال

 

تزئینات برجسته را در ویلا مینیمال به کار ببرید

طراحی یک ویلا مینیمال، به این معنا نیست که باید از رنگ‌های روشن دوری کنید. قانون این است که به راحتی از المان‌های تزئینی به عنوان لهجه استفاده کنید و ویلا خود را با عناصر زیادی شلوغ نکنید. برای مثال، در هنر، یک قطعه کانونی را به جای گروهی از قطعات کوچک استفاده کنید. در اتاق نشیمن، قاب عکس پرتره در برابر یک دیوار خالی تبدیل به یک نقطه مرکزی می شود، نه یک مکانی که باعث حواس پرتی می شود.

 

بافت‌های متنوع با رنگ‌های یکسان به کار ببرید

در فضای داخلی ویلا مینیمالیستی، می‌توانید با استفاده کردن از بافت‌های مختلف، اتفاقات جالبی را رقم بزنید. یک اتاق مینیمالیستی همراه با رنگ های خنثی می تواند ملایم و یا خنک به نظر بیاید، ولی یک اشتباه وجود دارد که هر بار آن را دشوار می کند: نوع بافت.

در صورتی که بافت‌ها، سطوح رنگ و مواد گوناگون را با یکدیگر مخلوط کنید، مطمئناً نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

اگر پایه سفید دارید، رنگ‌هایی مانند خاکستری مایل به قهوه ای، بژ و قهوه ای مایل به زرد و یا هر رنگی که در طبیعت با هم مشاهده می کنید را انتخاب کنید. به صورت کلی، رنگ‌ها و بافت‌هایی که به درستی با هم ترکیب می شوند.

 

در ویلا مینیمال از نور طبیعی استفاده کنید

اگر پنجره‌های خود را بدون تزئین بگذارید و اجازه ورود نور به داخل ویلا را بدهید، سبک مینیمالیستی ویلا را به خوبی اجرا کرده اید. اما در صورتی که به فکر حفظ حریم خصوصی خود می باشید، می توانید از پرده‌های شفاف و یا نازک‌ترین پرده استفاده کنید، که یک انتخاب مناسب برای ورود نور بیشتر به ویلا هستند.

 

آشپزخانه ویلا در سبک مینیمال

آشپزخانه ویلا در سبک مینیمال

شما می‌توانید از کاشی‌های کف طرح‌دار در صنعت ساختمان و چراغ‌های آویز برای میز ناهار خوری استفاده کنید و این منطقه را برجسته کنید. ولی در صورتی که به دنبال ایجاد یک طراحی داخلی مینیمالیست موجی هستید، از یک ست ناهارخوری ساده در آشپزخانه استفاده کنید.

فضای داخلی خیلی از طرح‌های مینیمال با استفاده از کابینت‌های ساده با جزئیاتی کم در طراحی آنها و اما تر و تمیز مشخص می شود. استفاده از کابینت‌هایی با پانل‌های صفحه تخت به جای به کار بردن پانل‌های طاقچه دار یا بلند و استفاده کردن از دکوراسیون فلزی ساده از ایجاد تداخل بصری جلوگیری می کند.

 

بهره بردن از سطوح شیشه ای در سبک مینیمال ویلا

در ویلاهای مینیمال از سطوح شیشه خور استفاده زیادی می شود و تا جایی که ممکن باشد عنصر شیشه در این فضا به کار می رود. ایجاد چنین شفافیتی باعث حضور کمتر اجزای سنگین و صلب در فضا می شود و حسی از سبکی و بزرگی را در فضا ایجاد می کند.

 

دیوارهایی با پوشش ساده و پرهیز از پیچیدگی، ویژگی دیگر طراحی ویلا به سبک مینیمال

بهره بردن از یک متریال و ایجاد یک نمای یکدست و ساده بر روی دیوارها که نشان دهنده ویژگی‌های مواد و بافت آنها باشد، به خوبی می تواند جذابیت بصری زیبایی را به وجود آورد.

 

 

به طور خلاصه خصوصیات بارز دکوراسیون ویلا به سبک مینیمال شامل موارد زیر می باشند:

  • سادگی در عملکرد و فرم
  • پرداخت و پوشش دیوارها بدون هیچگونه پیچیدگی خاص و یا طراحی شلوغ
  • ایجاد فضاهای دلباز، تمیز و پر نور
  • جزئیات ساده بدون هیچ گونه دکوراسیون خاصی
  • استفاده استراتژیک و اصولی از عناصر و متریال‌های مختلف، برای ایجاد کردن بافت و کارکترهای خاص و جذابیت‌های بصری در فضا
  • استفاده از سطوح شیشه ای و براق در دکوراسیون ویلا
  • بهره بردن از نور طبیعی

 

 

سخن پایانی

همانگونه که در بالا گفتیم تمام مدل‌های طراحی ویلا به سبک مینیمال، با سادگی خاص خود همراه می باشند، ولی با این حال توجه کردن به فضاسازی و جزئیات در این نوع سبک از طراحی به شکلی خاص مورد توجه قرار می گیرد.

سبک مینیمالیسم، در واقع نوعی شیوه زندگی و فلسفه طراحی است که با برقرار کردن سادگی در نحوه طراحی دکوراسیون خود، طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این نوع از طراحی مدرن، سعی دارد که با محدود کردن تزیینات و جزئیات، چه در فضای داخلی و یا فضای خارجی ویلا و همچنین محدود و یا حذف کردن زوایای دید و منحنی‌ها، بر سادگی و مدرن بودن این نوع از سبک معماری ویلا بیافزاید.

نظر شما در این باره چیست و تا چه حدود از این نوع سبک از طراحی ویلا، برای ساختار معماری ویلای خود استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.