20 ایده خلاقانه و کاربردی برای دکوراسیون راه پله ویلا - سازه برتر



20 ایده خلاقانه و کاربردی برای دکوراسیون راه پله ویلا

طراحی دکوراسیون راه پله ویلا یکی از بخش‌هایی است که گاهی اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد. شاید شما هم تا به حال دیده باشید که در ویلاهای زیبا و شیک، تزیین انواع پله ویلایی تنها به یک کاغذ دیواری ساده یا نهایتا یک تابلو محدود شده است؛ اما تصور کنید که عبور از یک راه پله زیبا چقدر می تواند لذت بخش باشد. شما می توانید با تزیین راه پله با وسایل ساده، یک فضای دلنشین و کاربردی را در ویلا ایجاد کنید.

در این مقاله قرار است که با هم ایده‌هایی را برای تزیین و دکوراسیون راه پله ویلا معرفی کنیم و همچنین به نکاتی که باید در ساخت یک راه پله برای ویلا رعایت شود اشاره کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

 

ایده های کاربردی برای دکوراسیون راه پله ویلا

ایده های کاربردی برای دکوراسیون راه پله ویلا

در این بخش از سازه برتر ایده‌هایی را که برای دکوراسیون راه پله ویلا از جمله ویلا دوبلکس و ساختمان ویلایی کوچک استفاده می شوند را معرفی می کنیم:

 

1- طراحی راه پله به صورت معلق

طراحی دکوراسیون راه پله ویلا بدون اتصال کف پله‌ها به یکدیگر و به شکل معلق، باعث ایجاد نمایی بسیار زیبا و مدرن می شود.

ولی باید بدانید که استفاده از این ایده برای زمانی خوب است که در حال ساخت ویلا و یا بازسازی بنا هستید و البته پیاده سازی این ایده نیازمند انجام هزینه‌های سنگین در اجرای دقیق پله‌های معلق می باشد.

 

2- بهره بردن از آویزهای سقفی

از آویزهای سقفی می توان به شکل آویزان از پله‌های بالایی و ایجاد یک نمای جذاب در قسمت زیرین راه پله و یا آویزان از سقف بالا در میان راه پله استفاده کرد.

 

طراحی پاسیو در زیر راه پله

3- طراحی پاسیو در زیر راه پله

یک پاسیو کوچک جهت نگهداری گیاهان در قسمتی از فضای زیرین راه پله طراحی کنید. در صورتی که در فضای زیر راه پله هیچ نورطبیعی وجود ندارد، باز هم می توان از گیاهان آپارتمانی مقاوم و سایه دوست در این فضا استفاده کرد.

 

4- طراحی پاگرد راه پله ویلا

از پاگرد راه پله می توان برای نگهداری از چندین گلدان به شکل یک استند گل بهره برد. ولی اگر فضای پاگرد محدود می باشد و با گذاشتن گیاهان رفت و آمد سخت می شود، می توان استند گل را به شکل معلق از نرده‌های راه پله آویزان کرد.

 

5- نرده راه پله

می توان گلدان‌های کوچکی را بر روی نرده راه پله قرار داد تا نرده‌های محافظ تبدیل به استند گل در طول پله شوند. برای اجرای این ایده باید به امکان برخورد افراد، استحکام نرده و مقدار وزن گلدان‌ها توجه کرد.

 

6- به کار بردن اکسسوری‌های خاص و متفاوت در دکوراسیون راه پله ویلا

اگر فضای راه پله ویلا، خیلی ساده و بدون جلوه خاصی می باشد، می توان از اکسسوری‌های متفاوت و خاص برای ایجاد یک فضای زیبا استفاده کرد.

البته رنگ و طرح این نوع اکسسوری‌ها باید با تم و ساختار کلی دیزاین راه پله هماهنگی داشته باشند.

 

تزیین دکوراسیون راه پله‌ ویلا با استفاده از شیشه

7- تزیین دکوراسیون راه پله‌ ویلا با استفاده از شیشه

متریال شیشه در صنعت ساختمان، همیشه نمادی از خلوص و شفافیت بوده است، شیشه این امکان را به شما می دهد که نه تنها برای نرده، بلکه به عنوان ساختار اصلی و کلی پلکان نیز بتوان از آن استفاده کرد.

هرچقدر شیشه مورد استفاده بدون بریدگی و درز و یکدست باشد، جلوه جذاب‌تری را در فضاهای داخلی مانند راه پله ویلا ایجاد می کند.

 

8- استفاده از فضای بین پله‌ها برای ایجاد یک تابلوی نقاشی

بعضی از راه پله‌ها به علت جنس متریالی مانند فلز، آهن، سنگ، بتن و… می توانند باعث ایجاد حس کسالت و دلزدگی شوند.

به همین دلیل شما می توانید فضای بین راه پله‌ها را مانند یک تابلوی نقاشی با رنگ و طرح‌های متنوع تزیین کنید و این حس سردی را از بین ببرید.

 

9- نرده راه پله، محیطی مناسب برای استفاده از گیاهان روند

گیاهان سبز رونده، یک انتخاب خوب برای طراحی دکوراسیون داخلی راه پله ویلا می باشد. بهره بردن از گیاهان سرسبز چهره بسیار زیبایی در راه پله شما ایجاد می کند و همچنین باعث ایجاد شادابی و طراوت فضای ویلا می شود.

علاوه بر این گیاهان باعث تولید اکسیژن بیشتر و در نتیجه استشمام هوای تازه می شود.

 

نورپردازی زیبا و جذاب در دکوراسیون راه پله ویلا

10- نورپردازی زیبا و جذاب در دکوراسیون راه پله ویلا

ایده نورپردازی راه پله، یک ایده بسیار جالب است. استفاده از لامپ‌های ال ای دی مختلف با نورهای خاص و زیبا که به آسانی نصب می شوند، باعث ایجاد تزیینی شیک در فضای راه پله مدرن می شوند. بدین صورت شما با قدم برداشتن بر روی هر پله تجربه‌ای دلپذیر از نورپردازی و روشنایی را دارید که احساس خوبی را در شما ایجاد می کند.

 

11- استفاده از پاگرد پله‌ها برای تزیینات سنتی

اگر علاقمند به المان‌های سنتی و ایرانی مانند گلیم و فرش هستید، می توانید در پاگرد پله‌ها از آنها استفاده کنید. انتخاب گلیم و جاجیم با طرح و نقش‌های اسطوره ای یا بته و گل می تواند گزینه بسیار خوبی برای این فضا باشد. بدین صورت هر دفعه که در پاگرد راه پله توقف می کنید از استراحت کوتاه مدت خود لذت زیادی می برید.

 

12- تزیین راه پله با وسایل ساده همچون نصب قاب عکس‌

استفاده از قاب عکس یک ایده جالب برای دیوار راه پله می باشد که در بیشتر مواقع بدون استفاده باقی می ماند. عکس‌های خانوادگی یا تابلوهای هنری بهترین انتخاب برای نصب بر روی دیوار راه پله هستند.

برای این که تابلوها خاص‌تر به نظر بیایند، سعی کنید آن‌ها را به صورت خلاقانه نصب کنید. برای مثال می توانید قاب عکس‌های هم رنگ و یا پرتره‌های خانوادگی را در یک راستا جهت دیزاین راه پله بر روی دیوار نصب کنید.

 

13- تزیین راه پله‌های قدیمی و جدید ویلا با استفاده از فرش‌های خوش نقش و نگار

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های دکور راه پله در فضای داخلی ویلا، استفاده کردن از فرش‌های زیبا می باشد. با مشاهده این نوع دیزاین می توان به یاد ویلاهای دوبلکس کلاسیک افتاد که یادآور حس خوب کودکی هستند. از این رو در صورتی که سبک کلاسیک را می پسندید، می توانید مطابق با دکوراسیون داخلی ویلایتان، انواع گوناگون این فرش‌ها را برای دیزاین راه پله انتخاب کنید.

 

14- تایپوگرافی ایده‌ای نوین و خلاقانه برای راه پله ویلا

در سال‌های اخیر استفاده کردن از فناوری تایپوگرافی (نوشتن حروف و جملات چاپ شده بر روی اشیا و اجسام) در قسمت‌های مختلف دکوراسیون داخلی ویلا رواج زیادی پیدا کرده است. این روش خلاقانه‌ی طراحی می تواند به خوبی فضای راه پله را زیباتر کند.

فقط کافیست حروف یا نوشته مورد نظرتان را جهت طراحی بر روی ارتفاع و یا کف پله‌ها سفارش دهید. افراد ماهر می توانند در مدت کمی کار تایپوگرافی را برای فضای داخلی راه پله انجام دهند.

 

15- استفاده از یک آینه زیبا بر روی دیوار راه پله ویلا

تزیین کردن دکوراسیون راه پله ویلا با آینه‌های دکوراتیو در مقایسه با قاب عکس و تابلو دارای جذابیت بیشتری است.

در صورتی که تمایل دارید فضای راه پله شما لوکس‌تر دیده شود، می توانید از قاب‌هایی استفاده کنید که در آن آینه کاری شده است.

این نوع دکوراسیون با انعکاس نور در آینه، می تواند باعث دلبازترشدن و بزرگ دیده شدن فضای داخلی راه پله شود. اگر سبک دکوراسیون داخلی ویلا شما کلاسیک و یا سنتی می باشد، آینه‌های قاب‌دار را برای دیوار راه پله به کار ببرید و در صورتی که دکوراسیون ویلای شما به سبک مدرن است از آینه تایل دکوراتیو استفاده کنید.

 

16- طراحی دکوراسیون راه پله ویلا با استفاده از تناژ رنگی جذاب

رنگ‌ها، گرمابخش دکوراسیون راه پله شما هستند. در صورتی که دوست ندارید این فضا شلوغ به نظر بیاید، می توانید با تناژ رنگی روشن و سیر کف پله یا کل آن فضا را رنگ کنید.

با بهره بردن از ترکیب رنگ‌ها و کمی خلاقیت، می توانید به آسانی یک تنالیته رنگی جذاب بسازید که اصطلاحا به آن طرح مداد رنگی گفته می شود. این کار باعث خاص‌تر دیده شدن دکوراسیون راه پله می شود.

 

17- پوستر و کاغذ دیواری، زیبایی‌بخش دکوراسیون دیوار راه پله

طراحی دکوراسیون راه پله با استفاده از پوستر و کاغذ دیواری، یکی دیگر از ایده‌های جذاب و زیبایی است که می تواند مانند پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب و بخش‌های دیگر ویلا باعث جلوه بیشتر فضا شود.

برای انتخاب کاغذ دیواری و یا پوستر، باید به نقش و رنگ آن‌ها توجه زیادی کنید. این دو فاکتور می توانند در کوچک یا بزرگ به نظر رسیدن فضای راه پله موثر باشند. برای مثال برای دکوراسیون راه پله‌ای که در دو سمت دارای دیوار است، کاغذ دیواری با طرح‌های ریز و تناژ رنگی روشن مناسب می باشد. بدین صورت راه پله ویلا به عنوان نقطه کانونی خاص و منحصربه‌فرد دیده می شود.

 

18- دیزاین نرده‌ راه پله ویلا با گل‌های مصنوعی

افراد زیادی به خاطر خراب شدن گیاهان طبیعی و نگهداری دشوار آن‌ها از گل‌های مصنوعی در راه پله استفاده می کنند. گل‌های مصنوعی برای همیشه تازگی و زیبایی اولیه خود را دارند و تنها با یک گردگیری مانند روز اول پرنشاط دیده می شوند.

انتخاب جنس و نوع گل‌های مصنوعی به سبک ویلا و سلیقه شما بستگی دارد. استفاده از این نوع گل‌ها به شکل پیچشی بر روی نرده راه پله، ایده جذابی است و می تواند جلوه بیشتری به دکوراسیون فضای راه پله بدهد.

 

19- تزیین دیوار راه پله با ساخت یک کتابخانه زیبا

در صورتی که به مطالعه کتاب علاقه‌ دارید و برای نگهداری آن‌ها محدودیت مکانی دارید، می توانید به ساخت یک کتابخانه بر روی دیوار راه پله فکر کنید.

با ساخت قفسه‌های تزیینی، می توانید از دیوار راه پله برای قرار دادن انواع وسایل تزیینی مانند مجسمه یا کتاب‌ها استفاده کنید. این نوع طراحی می تواند فقط مختص تزیین دیوار راه پله باشد و یا این‌ که تا بخش‌های زیرین پله‌ها ادامه داشته باشد.

 

20- دیوار سه بعدی ایده‌ای جذاب و جدید برای تزیین راه پله ویلا

امروزه دیوار سه بعدی برای استفاده در راه پله، اتاق خواب و دیوار شاخص اتاق پذیرایی طرفدار زیادی دارد.

این ایده خلاقانه برای دکوراسیون راه پله بیرونی ساختمان ویلایی که خیلی زود کثیف شدن می شود، کاربرد زیادی دارد. این نوع دیوارپوش‌های سه بعدی از جنس پلیمری درست شده اند. نصب و شستشو آن‌ها مانند کاغذ دیواری خیلی راحت است، به همین علت مقرون به ‌صرفه می باشند.

 

نکاتی که در طراحی دکوراسیون راه پله ویلا باید رعایت کنیم 

در طراحی دکوراسیون راه پله ویلا باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هزینه طراحی و ساخت راه پله ویلا

هزینه ساخت و اجرای دکوراسیون راه پله‌های ویلا، با توجه به مقیاس پروژه شما متفاوت می باشد و باید در زمان برآورد هزینه، مواردی همچون زمان بندی و مصالح ساختمانی مورد استفاده را در نظر داشته باشید.

 

استانداردهای ساخت راه پله ویلا

قبل از طراحی‌های خاص راه پله با هزینه‌های نجومی، باید ضوابط ساخت راه پله بنا را با توجه به مکانی که در آن هستید بدانید.

 

نورگیری و ایمنی راه پله ویلا

اگر راه پله در مکانی قرار داشته باشد که دارای نورگیری خوبی نباشد، می تواند ایمنی ترددکنندگان (به ویژه افراد مسن و خردسال) را به خطر بیاندازد. به همین دلیل باید یک نورپردازی مناسب را برای راه پله ویلا در تمام اوقات شبانه روز ایجاد کنید.

ایمنی راه پله به عوامل زیادی مانند تزیینات استاندارد و ایمن، طراحی نرده های استاندارد و شیب استاندارد بستگی دارد. همچنین ضروری است که خروجی و ورودی پله، درب‌های ضد حریق و دسترسی‌ها با دقت کامل جایگذاری شوند.

 

سبک و طراحی

راه پله‌ها از نظر مدل طراحی، به سه گروه کلی تقسیم می شوند؛ مستقیم، مارپیچ و چرخان.

برای انتخاب مدل مناسب برای راه پله، باید علاوه بر سبک و سلیقه تان، به میزان فضای در دسترس هم توجه کنید. مدل مستقیم ساده‌ترین مدل اجرای راه پله می باشد، ولی در همه شرایط امکان اجرای آن نیست.

اگر لازم است برای شیب راه پله از چرخش استفاده کنید، بهترین راه حل تقسیم پلکان به دو بخش با یک چرخش 90 درجه است.

راه پله‌های مارپیچ نیز در مواردی استفاده می شود که با محدودیت فضا رو به رو هستید، ولی جا به جایی اشیاء بزرگ مانند مبلمان در این نوع راه پله ها سخت است، بنابراین این سبک از پلکان برای ویلاهایی با تردد بالا مناسب نیستند.

 

نوع متریال ساخت راه پله ویلا

در صورتی که بخواهید متریال چوب و شیشه را برای کف سازی راه پله به کار ببرید، باید هزینه زیادی کنید. ممکن است استفاده از سنگ، بتن و یا فلز را برای اجرای یک راه پله زیبا و اقتصادی ترجیح دهید. در هر صورت حفظ جان کاربران از هر گونه تزیین و جذابیتی مهم‌تر می باشد.

همچنین اگر راه پله به اتاق خواب کودکان و یا یک اتاق مستر ختم می شود، باید از ایده‌هایی با حس امنیت بیشتر برای طراحی پلکان استفاده کنید. ایده هایی مثل نرده فلزی یا پله‌های شیشه ای برای این منظور مناسب نمی باشند.

 

پرهیز از شلوغ کاری در دکوراسیون راه پله ویلا

قطعا زیبایی در سادگی می باشد! بنابراین از شلوغ کردن فضای راه پله ویلا و ترکیب ایده‌های مختلف با یکدیگر پرهیز کنید.

 

دکوراسیون راه پله ویلا دوبلکس 

دکوراسیون راه پله ویلا دوبلکس

تزیین دکوراسیون راه پله ویلا دوبلکس یکی از دغدغه‌های ساکنان آن می باشد. برای تزیین راه پله دوبلکس باید به سه نکته کلیدی و مهم توجه کنید:

1- تردد بین طبقات دوبلکس، اغلب بدون توجه زیاد و به شکل آزاد می باشد، به همین دلیل ضروری است که تزیینات راه پله دوبلکس ویلا به شکلی انجام شود که احتیاجی به توجه زیاد افراد در هنگام عبور نباشد.

به بیانی دیگر، تزیین این نوع پلکان با اکسسوری‌ها و المان‌هایی بزرگ و شکستنی می تواند به اشیا تزییناتی راه پله صدمه بزند و آرامش ساکنان ویلا را بر هم زند.

2- تزیینات راه پله دوبلکس ویلا را باید به شکلی انجام دهید که هم با تزیینات و مبلمان طبقه پایین و هم با دکوراسیون طبقه بالا هماهنگی داشته باشد، در عین حال لازم است که بخش مهم‌تر این تزیینات با طبقه ای که پذیرایی ویلا در آن هست هماهنگ باشد. حتما می دانید که منظور نشیمن و پذیرایی است که راه پله‌های دوبلکس به آن راه دارند و یک دید مستقیم از این فضا به راه پله وجود دارد.

3- در ویلاهای کوچک، دکوراسیون راه پله ویلا دوبلکس را به شکلی انجام دهید که نمای آشفته و شلوغی به وجود نیاید.

برای این سبک از ویلاها، برای تزیین راه پله می توانید از المان‌ها و متریال های مدرن و لوکس و استفاده از اکسسوری‌های نسبتا ساده و ارزان قیمت و کم جلوه ای مانند تزیینات ساده دیواری و یا تابلو استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

شاید فراموش نکرده باشید که تا چند سال پیش، راه پله‌ها فقط برای رفت و آمد استفاده می شدند و ظاهری ساده و غیرجذاب داشتند. ولی امروزه با تغییر نگرش طراحی به دکوراسیون داخلی ویلا، کاهش یافتن فضای داخلی ویلاها، ساخت ویلاهای دوبلکس زیاد و استفاده فراوان از راه پله به هر شکل در طراحی دکوراسیون فضای داخلی، تزیینات راه پله و ساخت آن با متریال‌های جذاب، مورد علاقه افراد زیادی قرار گرفته است.

به همین منظور در این مقاله سعی کردیم تا ایده‌هایی جذاب و خلاقانه را برای دکوراسیون راه پله ویلا به شما عزیزان معرفی کنیم، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر شما هم ایده ای به ذهنتان می رسد، می توانید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.