میلگرد آجدار و ساده چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ - سازه برتر



میلگرد آجدار و ساده چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

میلگرد یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که در مراحل مختلف ساختن یک بنا از آن استفاده می‌شود. میلگردها انواع مختلفی دارند و اغلب جنس فولاد و به شکل میله‌‌های بلند با سطح مقطع استوانه‌ای ساخته می‌شوند .قیمت میلگرد معمولا نوسان زیادی داشته و دلیل اصلی این موضوع هم افزایش و کاهش عرضه در بازارهای داخلی و جهانی است که باعث بالا و پایین شدن قیمت‌ها می‌شود. به صورت کلی میلگرد براساس شکل ظاهری، برند سازنده و سایزی که دارند به دسته‌های مختلفی از جمله میلگردهای ساده و آجدار تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه این مقاله از مجله آسن قصد داریم شما را به صورت کامل با تفاوت میلگرد آجدار و ساده آشنا کنیم تا در زمان خرید بهترین و مناسب ترین نوع میلگرد را برای ساخت و ساز انتخاب نمایید.

 

پیشنهاد می کنیم بخوانید : میلگرد چیست؟

 

تفاوت میلگرد آجدار و ساده در چیست ؟

در پاسخ به این سوال متداول باید بگوییم که تفاوت اصلی بین این دو نوع میلگرد در شکل ظاهری و خصوصیات فیزیکی آنها است. تشخیص میلگرد آجدار از میلگرد ساده بسیار راحت است و شما با نگاه کردن به ظاهر این دو مدل به راحتی می‌توانید آنها را از هم جدا کنید. در ادامه، با جزئیات کامل، تفاوت‌های اصلی بین این دو میلگرد را با هم مقایسه خواهیم کرد.

 

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده یک نوع میله طویل با سطح مقطع گرد است که بر روی بدنه آن هیچ برآمدگی یا آجی ندارد. در استاندارد قدیمی روسی این نوع میلگرد با نام  "A1" شناخته می‌شد و حتی امروز نیز برخی از خریداران و فروشندگان در بازار آهن از این عنوان برای میلگردهای ساده استفاده می‌کنند. در استاندارد ملی ایران میلگردهای ساده با نشانگر "S240" معرفی می‌شود. انواع میلگردهای A1 به صورت آهنی، فولادی، آلومینیومی، استیل و غیره در بازار موجود است، اما پرکاربردترین میلگرد ساده، نوع فولادی است. این نوع میلگرد دارای مقاومت پایین تر از میلگرد آجدار بوده و قیمت آن نیز در بازار معمولا کمتر از نوع آجدار است. این میلگرد به ‌دلیل نداشتن آج در مقابل حرارت انعطاف پذیری بیشتری دارد و در صنایع مختلف همچون پل سازی می‌توان با خم کردن و شکل دادن به این نوع میلگرد از آن به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

میلگرد آجدار چیست؟

بدنه میلگرد آجدار، دارای یک سری برجستگی‌ به صورت مورب می باشد که معمولاً به شکل‌های مارپیچ، جناغی و یا ترکیبی از هر دو هستند که به آنها آج مرکب می‌گویند. در واقع یکی از اصلی ترین تفاوت‌های قیمتی انواع میلگرد در بازار آهن به این موضوع بر می‌گردد، این تفاوت ظاهر باعث شده قیمت انواع میلگرد آجدار معمولا بیشتر از میلگردهای ساده باشد. میلگردهای آجدار مطابق با استاندارد روسی شامل میلگردهای A2،A3 و A4 هستند و در بازار انواع آن در دسترس مشتریان قرار دارد.

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

از نظر شکل ظاهری

همان طور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم، اصلی ترین تفاوت‌ میلگرد آجدار و ساده از نظر شکل ظاهری این دو نوع میلگرد است که به صورت مستقیم روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد. سطح میلگردهای ساده صاف و صیقلی است و هیچ آج یا برآمدگی روی آنها وجود ندارد. در حالیکه میلگردهای آجدار معمولاً سطحی طرحدار به صورت مارپیچی و یا جناغی دارند و به راحتی می‌توان این دو نوع میلگرد را از هم تشخیص داد. در زمان خرید این دو محصول معمولا میلگردهای ساده به عنوان A1 و میلگردهای آجدار با عناوین آج مارپیچ  A2، آج جناغی A3 و آج مرکب A4 طبقه بندی می‌شوند.

 

از نظر اندازه

یکی دیگر از تفاوت‌‌های میلگردهای ساده با میلگرد آجدار از نظر اندازه و سایز این دو نوع میلگرد است. معمولاً در بازار آهن ایران و جهان میلگردها ساده از سایز 8 الی 20 تولید و عرضه می‌شود، در حالیکه میلگردهای آجدار از سایز 6 الی 40 در بازار موجود است. گفتنی است که  چهار سایز 12، 14، 16 و 18 جز سایزهای پرفروش در بازار هستند و معمولاً قیمت میلگرد بیشتر در این سایزها نوسان دارد.

 

از نظر مواد تشکیل دهنده

تفاوت میلگرد آجدار و ساده از نظر مواد تشکیل دهنده به میزان کربن مورد استفاده در ترکیب این دو نوع میلگرد بر می‌گردد. در واقع برای تهیه میلگردهای ساده از میزان کربن کمتری نسبت به مدل آجدار استفاده می‌شود. و به همین دلیل انعطاف پذیری میلگردهای ساده بیشتر است.

 

از نظر روش تولید

میلگردهای ساده و آجدار از نظر روش تولید تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث می‌شود خواص فیزیکی و مکانیکی این دو میلگرد با هم یکسان نباشد. به صورت کلی روش تولید میلگرد با توجه به استانداردها و شرایط آب و هوایی هر کشور می‌تواند با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد، اما در اغلب کارخانه‌ها از روش آلیاژی و یا حرارتی برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند. خروجی اغلب کوره‌های آهن برای هر دو روش میلگرد A1 است و تفاوت اصلی بین این دو نوع میلگرد در مرحله قالب ریزی صورت می‌گیرد که برای میلگرد آجدار از قالب‌های طرحدار آج و یا جناغی استفاده می‌شود.

 

از نظر خواص مکانیکی

یکی از نقاط تمایز بین میلگردهای ساده و آجدار خواص مکانیکی این دو نوع میلگرد است. معمولا میلگردهای آجدار به دلیل وجود برجستگی‌های اضافی روی سطح خود وزن بیشتری در مقایسه با میلگردهای ساده دارند و به همین دلیل از نظر خواص فیزیکی با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین استحکام کششی میلگردهای آجدار در مقایسه با نوع ساده بیشتر است. البته در صنایعی که نیاز به خم کردن و تغییر شکل دادن میلگردها است، داکتیل و به دلیل بیشتر بودن قابلیت شکل پذیر میلگردهایA1 معمولا از آنها به جای میلگرد آجدار است.

 

مقایسه خواص مکانیکی میلگردهای ساده و آجدار

نوع میلگرد

مقاومت تسلیم

(کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع)

مقاومت کششی

(کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع)

داکتیلیته

قابلیت جوشکاری

قابلیت خم‌کاری

میلگرد A1

2400

3600

دارد

دارد

دارد

میلگرد A2

3400

5000

دارد

دارد

توصیه نمی‌شود

میلگرد A3

4000

6000

ندارد

ندارد

ندارد

میلگرد A4

5000

6500

ندارد

ندارد

ندارد

از نظر کاربرد

معمولا از هر دو نوع میلگرد برای تقویت بتن در ساختمان سازی و پی ریزی استفاده می‌شود، البته در پروژه‌هایی که محدودیت بودجه وجود ندارد معمولا از میلگردهای آجدار برای افزایش مقاومت بنا استفاده می‌کنند. زیرا میلگرد آجدار منجر به قفل شدگی بتن در اطراف آن می شود و به همین دلیل استحکام و دوام بیشتری به بتن می‌دهد. البته در مرحله آرماتوربندی هم معمولا از میلگردهای ساده استفاده می‌کنند، زیرا انعطاف پذیری این نوع میلگرد برای خم کردن بیشتر از نوع آجدار است. به صورت کلی از میلگرد ساده بیشتر در صنعت استفاده می‌شوند و از میلگردهای آجدار در پروژه‌های ساختمانی بیشتر بهره می‌برند.

 

از نظر قیمت

قیمت از جمله مهمترین تفاوت‌های انواع میلگرد است، معمولا به دلیل سنگین‌تر بودن میلگردهای آجدار از نظر قیمت در مقایسه با نوع ساده قیمت بالاتری دارند و باید هزینه بیشتری برای خرید آنها پرداخته شود. البته به صورت کلی در بازار آهن قیمت میلگرد براساس جنس و سایز تعیین می‌شود و سپس با وزن کردن میلگردها قیمت نهایی را به خریدار اعلام می‌کنند.

تفاوت میلگرد آجدار و ساده

خرید میلگرد آجدار

در زمان خرید میلگرد آجدار بهتر است که از فروشنده‌های مختلف قیمت میلگرد را بر اساس سایز و نوع مورد نیاز استعلام بگیرید و سپس با محاسبه میزان مورد نیاز از این محصول آن را خریداری نمایید. میلگرد در بازار معمولاً به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسد و با وزن کردن هر شاخه قیمت نهایی محاسبه و به مشتری اعلام می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت میلگرد معمولا نوسان زیادی در بازار داشته و باید به صورت روزانه قیمت‌ها را در زمان خرید استعلام بگیرید. می توانید جهت اطلاع از قیمت روز میلگرد همچنین خرید آسان و به صرفه به وب سایت آسن مراجعه کنید. ما قیمتها را بصورت روزانه در سایت آپدیت می کنیم، ضمن اینکه این امکان برای شما فراهم شده که از مشاوره فنی جهت تهیه مناسبترین و بهترین نوع میلگرد برای پروژه هایتان استفاده کنید.

 

جمع بندی

اگر نیاز به استحکام و کیفیت بالایی در مراحل اجرایی پروژه خود دارید و می‌توانید سراغ استفاده از میلگرد آجدار بروید و مقاومت بنا را افزایش دهید. البته در پروژه‌های صنعتی بیشتر از میلگردهای ساده استفاده می‌شود. یعنی به صورت کلی باید بگوییم با در نظر گرفتن تفاوت‌ میلگرد آجدار و ساده باید براساس اهداف پروژه و کاربرد آن بهترین گزینه برای استفاده انتخاب شود. در این مقاله از مجله سعی کردیم به صورت کامل شما را با تفاوت‌ها و شباهت‌های میلگردهای ساده و آجدار آشنا کنیم، تا در زمان خرید این محصول انتخاب آسانی داشته باشید.



  1. علیرضا

    با این توضیحات غیر از شکل ظاهر، دیگر تفاوت های میلگرد آجدار و ساده بیشتر قابل درکن