دکوراسیون پذیرایی ویلای خود را چگونه انجام دهیم؟ - سازه برتر



دکوراسیون پذیرایی ویلای خود را چگونه انجام دهیم؟

طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا امروزه خیلی پرطرفدار شده است، به همین دلیل جهت داشتن ویلایی چشم‌نواز و خاص، باید حتما طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا به دست افراد با تجربه انجام شود تا علاوه بر طراحی مهندسی شده و اصولی، محیط داخلی ویلا از لحاظ زیبایی شناسی نیز مطلوب باشد.

عوامل متعددی در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا تاثیرگذار می باشند، از جمله نوع پلان معماری که مهم‌ترین تاثیر را بر شیوه چیدمان مبلمان و طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا دارد. جدا سازی فضاها باید به طور مناسبی انجام شود تا دسترسی افراد به قسمت‌های مختلف ویلا به آسانی صورت گیرد. از آنجایی که فضای پذیرایی و نشیمن ویلا، یک فضای عمومی‌تر می باشد و بیشتر در معرض دید است، در این مقاله قصد داریم نکاتی را در خصوص دکوراسیون پذیرایی ویلا ارائه دهیم، امیدواریم که این نکات مورد توجه شما قرار بگیرد.

 

دکوراسیون پذیرایی ویلا

دکوراسیون پذیرایی ویلا

در اغلب اوقات طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا، به سبک مدرن یا سنتی و یا کلاسیک انجام می شود که در ادامه سازه برتر توضیحاتی در خصوص دکوراسیون پذیرایی این سه سبک می دهیم:

 

دکوراسیون پذیرایی ویلای مدرن

در اکثر اوقات برای طراحی پذیرایی ویلاهای مدرن از مبلمان استفاده می شود و تشک و بالشت در طراحی داخلی آن کاربردی ندارد. ویلاهای مدرن علاوه بر نمای بیرونی منحصر به فردی که دارند، از نظر داخلی هم دارای طراحی متفاوتی هستند.

اولین نکته این است که در پذیرایی ویلا مدرن باید از مبلمان مناسب استفاده کرد، زیرا استفاده کردن از مبلمان زیاد و بزرگ نشانه زیبایی نمی باشد، در واقع مبلمان شما باید متناسب با فضایی باشد که در اختیاردارید. برای مثال احتمال دارد که شما در یک فضای بیست‌متری فقط دو مبل داشته باشید، ولی در صورتی که این دو مبل را به طور مناسبی در فضا جانمایی نکنید، نمی‌توانید از فضای اطراف خود احساس آرامش بگیرید.

در واقع هیچ قاعده‌ی کلی برای بیش‌ترین میزان استفاده از فضای اتاق پذیرایی مدرن وجود ندارد و این کار بیشتر طبق تجربه‌ی شخصی می باشد که طراحان داخلی بر اساس سابقه و تجربه‌ای که دارند از آن بهره می برند. نکته مهم در طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلای مدرن این است که نباید طراحی اتاق را به شکلی انجام داد که اتاقتان کوچکتر از حد معمول باشد.

طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلاهای مدرن، بر اساس قواعد و اصول زیبایی‌شناسی بصری مانند ایستایی، توازن، تعادل، تناسب، ترکیب رنگ‌های چشم‌نواز ساخته می‌شوند و علایق و سلیقه شخصی افراد در ساخت این سبک از ویلاها نقش زیادی ندارد.

فضای پذیرایی ویلاهای مدرن، بر خلاف تصورات عموم مردم پیچیدگی خاصی ندارند و خیلی ساده هستند و در حقیقت درک آنها برای بینندگان بسیار راحت است. در طراحی پذیرایی ویلای مدرن، هیچ المانی برای اینکه چیزی را به رخ بکشد استفاده نشده است و همه چیز همان چیزی است که هست.

اصل مهم و اساسی در ساخت فضاهای مختلف ویلای مدرن از جمله پذیرایی، همین سادگی اجزای مورد استفاده در ویلا است. به همین دلیل در صورتی که دوست دارید ویلایی که دارید بسیار مجلل باشد، نباید به سراغ ویلاهای مدرن بروید.

در ساخت ویلا می‌توانید از رنگ مشکی در پذیرایی استفاده کنید. رنگ سیاه به اتاق عمق ویژه ای می‌بخشد و در واقع هیچ رنگ دیگری دارای این قابلیت نیست. البته این به این معنا نیست که محیط خود را به طور کامل با رنگ مشکی طراحی کنید، بلکه به این معنی است که در طراحی فضای پذیرایی خود از فرش، پرده یا حتی تابلویی استفاده کنید که در آن از رنگ مشکی استفاده شده است. درست است که در بین اکثر افراد به کار بردن رنگ مشکی مقبولیت زیادی ندارد، ولی در یک طراحی زیبا تأثیر زیادی دارد.

دکوراسیون پذیرایی ویلای مدرن

در صورتی که در طراحی دکوراسیون مدرن خود از رنگ‌های سرد و خنثی استفاده کنید، در نهایت دکوراسیون پذیرایی شما سرد و بی‌روح می شود. برای حل این مشکل می توانید از چوب طبیعی و گل در محیط پذیرایی استفاده کنید، انجام این کار تعادل را در فضا به وجود می آورد و حس سردی را منتقل نمی کند.

سعی کنید تمام دیوارهای پذیرایی را با کاغذدیواری نپوشانید، فقط دیواری که در معرض دید بیشتری قرار دارد و دارای فضای بیشتری است را با یک کاغذدیواری مناسب که در صنعت ساختمان موجود است بپوشانید و برای دیوارهای دیگر یا یک کاغذدیواری ساده استفاده کنید و یا اینکه رنگ‌های مکمل را به کار ببرید و دیگر از کاغذدیواری استفاده نکنید.

فضایی که جهت تماشای تلویزیون در نظر می‌گیرید، باید از فضاهای دیگر جدا شده باشد، البته این به این معنا نیست که باید حتما فضای بزرگ جدایی داشته باشید، جداسازی فضا می‌تواند با گذاشتن دو صندلی انجام شود.

استفاده از لوسترها جهت طراحی نوری فضای اتاق پذیرایی، به تنهایی مناسب نیستند و برای زیبایی بهتر فضا می توانید از نورهای نقطه‌ای مانند آباژور هم استفاده کنید. در یک پذیرایی مدرن، از استفاده زیاد از لامپ و نور پردازی در سقف پرهیز کنید.

همچنین می توانید برای نشیمن و اتاق پذیرایی، پرده‌های بلند را استفاده کنید، این کار سبب می‌شود تا محیط شما شیک‌تر و بزرگ‌تر به نظر بیاید حتی در صورتی که پنجره‌ها کوچک باشند، سعی کنید این نکته را رعایت کنید.

از مقوله مد پیروی محض نکنید، ممکن است استیلی که مد می‌باشد، باعث به هم ریختن تعادل فضای شما شود، برای مثال در صورتی که مبلمان گل دار مد شده است، نیازی نیست شما هم حتما مبلمان گل داری تهیه کنید که با فضای شما همخوانی ندارد، می‌توانید با خرید یک کوسن گل دار، هم تعادل محیط را بر هم نزنید و هم به روز باشید.

پذیرایی ویلا مدرن، بهتر است همراه با سقفی بلند و نور پردازی دکوراتیو اجرا شود. از لحاظ پلان معماری مدرن، برای فضای پذیرایی پلان آزاد در نظر می گیرند، به این شکل که فضای پذیرایی کاملا باز و بدون وجود هیچ گونه ستونی طراحی می‌شود. انجام این کار می‌تواند ظرفیت فضا را برای مبلمان کردن بیشتر کند و همچنین این امکان را برای ساکنان ویلا ایجاد می کند که در هر زمانی که خواستند چیدمان فضا را تغییر بدهند.

این آزاد بودن دست برای تغییر دکوراسیون فضای مدرن پذیرایی، از نظر تاثیر روانی و بصری باعث می شود که روحیه‌ی افراد همیشه شاد و سر زنده باشد.

در چیدمان فضای مدرن، استفاده کردن از کاناپه مدرن و نورهای موقت متحرک (آباژور) در کنار هم، از مشخصه‌های اصلی فضای پذیرایی می‌باشد.

همچنین از ملزومات دیگر سالن پذیرایی مدرن در طراحی ویلا، ایجاد یک منظر مناسب به فضای محوطه سازی ویلا توسط بازشوهای سراسری و پنجره‌ها با جان‌پناه کوتاه است که با این کار می توان نمایی زیبا از گل‌ها و گیاهان را در داخل ویلا داشت.

جایگذاری تراس در مقابل پنجره‌ی سراسری سالن پذیرایی مدرن، می‌تواند فضای صمیمی و دنجی برای صحبت‌های خاص ایجاد کند و چیدمان تراس هم می تواند به طور کاملا ساده و مینیمال، صرفا دو عدد میز و صندلی و فضایی مملو از فلاور باکس گیاهان و گل‌ها باشد که زیبایی فضا را دوچندان می‌کند.

 

دکوراسیون پذیرایی ویلاهای سنتی

دکوراسیون پذیرایی ویلاهای سنتی

ویلاهای سنتی، ویلاهایی می باشند که در طراحی دکوراسیون پذیرایی آنها متریال و مواد سنتی به کار می رود و بافت سنتی ویلاهای قدیمی را دارند.

فرش‌های ایرانی سنتی، بیشترین محبوبیت را برای ویلاهای سنتی ایران دارند. ولی در صورتی که قصد ندارید هزینه زیادی صرف کنید، قالیچه‌های قبیله ای ساخته شده توسط قبایل عشایر و یا گلیم‌ها برای دکوراسیون سنتی گزینه مناسبی هستند.

این نوع فرش‌ها طرح‌های انتزاعی یا هندسی خطی دارند و جایگزینی مناسب و کم هزینه برای دکوراسیون سنتی پذیرایی هستند.

همچنین استفاده از کاشی‌های ایرانی با رنگ‌های آبی، زرد، فیروزه ای و سفید از خصوصیات بارز بیشتر ساختمان‌های ویلایی و دکوراسیون داخلی آنهاست. کاشی‌های پلی کروم، رنگ آمیزی شده براق و کاشی‌های معرق برای ایجاد حس گرم و صمیمی سبک سنتی کاربرد زیادی دارند. در صورتی که خرید کاشی جهت تزئین دیوارهای دکوراسیون برایتان امکان پذیر نیست،

می توانید یک میز قهوه با روکش کاشی درست کنید. سفال‌های خاکستری و آبی ایرانی نیز یکی دیگر از المان‌ها و هنرهای باستانی است که در دکوراسیون پذیرایی ویلا سنتی به کار می رود. همچنین در ویلا سنتی می توان از بالشتک‌ها و کوسن‌هایی با نقش و نگار سنتی و صنایع دستی بهره برد و زیبایی فضا را دوچندان کرد.

 

دکوراسیون پذیرایی ویلا کلاسیک

دکوراسیون پذیرایی ویلا کلاسیک

در ویلاهایی با نشیمن‌های بزرگ، از مبلمان کلاسیک و کنده کاری شده در چیدمان استفاده می شود، همچنین از لوسترهای سنگین و بزرگ با روشنایی و نور زیاد و ترجیحاً از جنس لوسترهای بلوری و برنجی و به سبک کلاسیک استفاده می شود.

یک نور پردازی حرفه ای و مناسب در سبک کلاسیک، فضایی باشکوه و زیبا را در تاریکی شب ایجاد می کند و زمینه آسایش و آرامش ساکنین ویلا را فراهم می‌کند. کتابخانه نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در فضای نشیمن کلاسیک استفاده می شود و می تواند یک قفسه‌ی چوبی از جنس چوب گردو باشد که تا سقف کشیده شده است و ترکیبی از کتاب‌های نفیس در آن قرار دارد.

در دکوراسیون پذیرایی کلاسیک سعی بر این است که از پرده‌های فاخر و ابریشمی، تابلوهای نفیس، دکوری‌های پر زرق و برق و مبلمان سلطنتی استفاده بیشتری شود.

 

چیدمان پذیرایی ویلا

چیدمان فضای پذیرایی، باید به شکلی باشد که فضای کافی برای عبور و مرور و نشستن به اندازه کافی در بین کاناپه‌ها و میز‌ها وجود داشته باشد. حداقل فضای عبوری باید cm 60 باشد و متراژ مناسب برای سالن پذیرایی 30 متر مربع باشد.

همچنین قرار گرفتن کاناپه‌های تک نفره، 2 نفره و 3 نفره به صورت ترکیب مستطیل یا مربع در کنار یکدیگر و دو عدد کاناپه تک نفره جهت خانم و آقا صاحب خانه، باید در جایی قرار داده شود که به راحتی بتوان به آشپزخانه دسترسی داشت و سرویس دهی آسان‌تر باشد.

 

طراحی دکوراسیون نشیمن ویلا

در بیشتر اوقات فضای نشیمن با سالن پذیرایی ویلا ادغام می‌شود. ولی بهترین حالت این است که فضای پذیرایی و نشیمن از یکدیگر جدا باشند و با استفاده از یک پارتیشن جدا کننده می‌توان این کار را کرد. فضای نشیمن برای دورهمی و گپ و گفت ‌آخر شب در کنار شومینه راحت‌ترین و دنج‌ترین مکان است.

فضای نشیمن همراه با پنجره‌های بلند و کشیده و دید و منظری خوب به سمت فضای سبز محوطه ویلا و همچنین با اجرای نورپردازی دکوراتیو و تم رنگی کرم قهوه ای، فضایی زیبا و خاص را ایجاد می کند.

 

نحوه طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلای دوبلکس و لاکچری 

نحوه طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلای دوبلکس و لاکچری

سالن پذیرایی ویلا دوبلکس، مهم‌ترین بخش ویلاها و ساختمان‌های مسکونی است، به همین خاطر باید توجه خاصی به طراحی دکوراسیون آن شود. شما می توانید در دکوراسیون پذیرایی ویلای دوبلکس از وسیله‌های لاکچری مانند فرش‌هایی گران قیمت و خاص، مبل‌هایی با طرح‌هایی خاص، لوسترهایی بزرگ و با شکوه استفاده کنید. جهت ایجاد دکوراسیون پذیرایی لاکچری باید به همه‌ی بخش‌های پذیرایی، همچنین وسایل مختلف آن توجه کرد و تمام آنها را با دقت زیادی در کنار یکدیگر قرار داد. تمام لوازم باید کیفیت بالا و حالت لاکچری داشته باشند تا بتوانند فضایی شیک و لوکس را در ویلای دوبلکس به وجود آورند.

جهت طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا دوبلکس و لاکچری، شما می توانید از لوازم گوناگون استفاده کنید. به عنوان مثال گذاشتن یک میز ناهارخوری لوکس در کنار سالن یکی از ایده‌های خوب می‌باشد.

علاوه بر این شما می‌توانید از ابزارهای موسیقی همانند یک پیانو شخصی در کنار سالن استفاده کنید. بهره بردن از صندلی‌های حصیری و راحتی و قرار دادن بعضی از مجسمه‌های بزرگ در کنار سالن مثل مجسمه جنگجویان باستانی یا مجسمه حیوانات فضای سالن را به سمت لاکچری بودن تغییر می‌دهد. خرید یک لوستر زیبا نیز برای سالن پذیرایی ویلا دوبلکس، می تواند یک گزینه ایده‌آل باشد.

 

 

جمع بندی

فضایی که برای پذیرایی و مهمانداری مورد توجه زیادی است سالن پذیرایی می‌باشد، چرا که اولین جایی که مهمان بعد از ورود به ویلا راهنمایی می‌شود سالن پذیرایی است. در واقع دکوراسیون پذیرایی ویلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که عمومیت بیشتری دارد و با هدف پذیرایی از مهمان طراحی می شود.

در این مطلب تلاش کردیم که شما را با نحوه طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا مدرن، کلاسیک و سنتی که طرفدار بیشتری دارند آشنا کنیم.

امیدواریم که از محتوای این مقاله راضی بوده باشید و اگر شما هم در خصوص دکوراسیون پذیرایی ویلا ایده ای به نظرتان می رسد، می توانید با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.