آشنایی با لوله مانیسمان و روش تولید آن - سازه برتر



آشنایی با لوله مانیسمان و روش تولید آن

لوله مانیسمان و روش تولید آن

آیا می‌دانید لوله مانیسمان چیست و چگونه تولید می‌شود؟ معمولا هنگامی‌که صحبت از لوله می‌شود، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، لوله کشی ساختمان است. حتما می‌دانید که لوله‌ها جزو مهم‌ترین لوازمی هستند که در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به کار می‌روند. اما کاربرد لوله‌ها به این مورد محدود نمی‌شود. لوله‌های مانیسمان که با نام لوله بدون‌درز و سیملس هم شناخته می‌شوند، یکی از انواع لوله‌های فولادی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. خواص منحصر‌به‌فرد این لوله‌ها باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشند. این لوله‌ها سطحی صاف و یکنواخت دارند و هیچ‌گونه درز جوشی روی آن ها دیده نمی‌شود. قیمت لوله مانیسمان با توجه به سایز و رده آن متفاوت است و قیمت ثابتی ندارد. برای اطلاع از قیمت دقیق لوله مانیسمان به سایت ماهان صنعت می توانید مراجعه کنید.

لوله‌های مانیسمان مصارف زیادی دارند. این لوله‌ها علاوه بر لوله‌کشی ساختمان در خطوط انتقال انرژی، خطوط هیدرولیک، گلخانه، بویلرها، موتورخانه و صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنعت غذا و دارو، کشتی سازی، خودروسازی، صنعت نظامی، هسته‌ای و... به کار می‌روند. شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که علت استفاده زیاد از لوله مانیسمان چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا با ویژگی‌های شگفت‌انگیز لوله بدون درز آشنا شوید. با اطلاع از این ویژگی‌ها پاسخ سوال خود را پیدا می‌کنید. پس ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد لوله بدون درز

اولین و ساده‌ترین مورد، بدون درز بودن لوله است. یعنی روی سطح لوله مانیسمان، درز جوش دیده نمی‌شود. چرا که در فرایند ساخت این نوع لوله، هیچ‌گونه عملیات جوشکاری وجود ندارد. این امر موجب شده است تا محصول نهایی، سطحی صاف، صیقلی و یکدست داشته باشد. عدم وجود درز جوش به عنوان نقطه قوت لوله مانیسمان شناخته می‌شود؛ چرا که باعث شده است تا مقاومت و استحکام لوله در برابر دما و فشار زیاد، عوامل محیطی و فیزیکی، ضربه، خوردگی و پوسیدگی افزایش یابد. این نوع لوله ضریب مقاومت بالایی دارد و برای مدت طولانی دوام می‌آورد. بنابراین اگر استحکام، مقاومت و ماندگاری لوله برای شما اهمیت دارد، لوله مانیسمان گزینه مناسبی است. از دیگر ویژگی‌های این نوع لوله فولادی می‌توان به قابلیت جوش‌پذیری بالا و کاهش میزان رسوبات در لوله اشاره کرد.

 

3 روش مهم تولید لوله مانیسمان

برای تولید لوله‌های بدون درز از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل اکستروژن شمش فولادی، ریخته‌گری گریز از مرکز و ریخته‌گری پاششی می‌شوند. درست است که مواد اولیه و مکانیسم این روش‌ها یکسان نیست و محصول نهایی آنها خواص منحصربه فردی دارد؛ اما خروجی همه روش‌ها، لوله‌های فولادی بدون درز است. اینکه از کدام روش برای تولید لوله مانیسمان استفاده شود، به تجهیزات و توانمندی‌های کارخانه‌های تولید‌کننده بستگی دارد.

1- استفاده از روش اکستروژن برای ساخت لوله مانیسمان

در این روش برای تولید لوله از شمش‌های فولادی استفاده می‌کنند. به این ترتیب که شمش‌ها را در کوره هایی حرارت می‌دهند. آنقدر این روند ادامه پیدا می‌کند تا شمش کاملا آماده شکل‌دهی شود. هنگامی که شمش‌ها به دمای مناسب برای فرم‌دهی رسیدند، حالت خمیری پیدا می‌کنند. این شمش‌های گداخته را درون قالب دستگاه اکستروژن می‌ریزند. سپس با شلیک یک سنبه، حفره ای داخل شمش فولادی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب لوله به وجود می‌آید. قطر داخلی لوله به اندازه قطر سنبه است. در ادامه با استفاده از غلتک‌های نورد، سطح بیرونی لوله را شکل می‌دهند تا کاملا دایره‌ای شود. تولیدکنندگان لوله برای بالا بردن استحکام محصول، از فرایند آنیلینگ بهره می‌برند. یعنی لوله را تا یک دمای معین حرارت می‌دهند و بعد آن را با یک سرعت کنترل شده در آب یا اتمسفر سرد می‌کنند. قبل از اینکه لوله سرد شود، عملیات تابگیری را انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا سطح بیرونی لوله به صورت یکنواخت و پیوسته درآید. پس از این مرحله، لوله‌ها را خنک می‌کنند و به اندازه های استاندارد برش می‌زنند. بعد از تابگیری مجدد، محصولات را برای انبار ارسال می‌کنند.

2- تولید لوله بدون درز با روش ریخته‌گری گریز از مرکز

روش ریخته‌گری گریز از مرکز به عنوان اصلی‌ترین روش برای تولید مقاطع توخالی و گرد شناخته می‌شود. در این روش هم برای تولید لوله مانیسمان از شمش‌های فولادی استفاده می‌کنند. در ابتدا، این شمش‌ها داخل محفظه ای ذوب می‌شوند. ماده مذاب به دست آمده، توسط یک نازل وارد محفظه دوار می‌شود. نیروی گریز از مرکز موجود در این محفظه باعث می‌شود تا مواد مذاب روی دیواره قالب رسوب کنند. لایه مذاب اولیه به مرور زمان خنک می‌شود و مواد مذاب جدید روی آن رسوب می‌کنند. به این ترتیب با گذشت زمان، ضخامت لوله افزایش می‌یابد. در این مرحله، لوله را از محفظه دوار خارج می‌کنند و سپس تحت عملیات حرارتی، خنک سازی، تاب گیری و برش قرار می‌دهند. خروجی این روش، لوله ای با استحکام بالا است.

3- ساخت لوله سیملس با استفاده از روش ریخته‌گری پاششی

معمولا از این روش برای تولید لوله مانیسمان استفاده نمی‌کنند. در این روش ابتدا مواد اولیه به صورت مذاب درمی‌آیند. سپس از یک قالب لوله ای شکل استفاده می‌کنند. این قالب در مقابل (جلوی) یک نازل نیتروژن در حال چرخش است. مواد مذاب و نیتروژن روی دیواری خارجی قالب پاشیده می‌شوند. به مرور زمان لایه مذاب خشک می‌شود و در نهایت لوله بدون درز را از قالب جدا می‌کنند. در این روش با کنترل میزان پاشش نیتروژن می‌توانند ضخامت لوله را تنظیم کنند. بعد از جداسازی لوله مانیسمان، عملیات حرارتی، ماشین کاری، برش و تاب‌گیری را انجام می‌دهند.

 

سخن پایانی

لوله‌های مانیسمان جزو مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع لوله های فولادی هستند. ویژگی‌های خاص این لوله‌ها باعث تمایز آنها نسبت به لوله‌های معمولی شده است. لوله‌های مانسمان، درز جوش ندارند و به همین علت از استحکام کششی و فشاری بالایی برخوردارند. قدرت تحمل فشار و دمای زیاد توسط این لوله‌ها باعث شده است تا بهترین گزینه برای استفاده در موقعیت‌های حساس باشند. اگر به دنبال خرید لوله مانیسمان با قیمت و کیفیت مناسب هستید، می توانید با ماهان صنعت تماس بگیرید.