نکاتی مهم در خصوص ساخت آتشکده ویلایی - سازه برتر



چند نکته مهم در خصوص ساخت آتشکده ویلایی

ساخت آتشکده ویلایی، در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. با ساخت آتشکده در حقیقت مکان راحت و دنجی برای گذراندن اوقات فراغت در محوطه ویلا ایجاد می شود. استفاده از آتشکده‌ها، نسخه راحت‌تر و مدرن‌تری از گودالهای آتشی می باشد که در قدیم از آنها استفاده می شد.

امروزه ساکنان ویلا، از آتشدانهای ویلایی، برای دورهمی های دوستانه، کباب کردن در فضای باز و همچنین به عنوان یک المان زیبا و جذاب در ساخت ویلا استفاده می کنند. بعد از خوردن غذا و تفریحی کوچک در باغ، نشستن مهمانان به دور آتشکده ویلایی و صرف نوشیدنی گرم، جذابیت زیادی دارد.

در این مقاله شما را با ساخت آتشکده ویلایی و انواع آن آشنا می کنیم تا بتوانید با خواندن این مطلب، یک آتش دان زیبا را برای ویلای خود طراحی کنید.

 

طراحی و ساخت آتشکده ویلا

طراحی و ساخت آتشکده ویلا

در طراحی و ساخت آتشکده ویلایی، پس از اینکه مکان قرارگرفتن و ابعاد آتشکده در محوطه سازی ویلا را مشخص کردید، نوبت به گاز یا میزان چوب می رسد که می توانید از هر کدام که می خواهید، به عنوان سوخت آتشدان استفاده کنید.

طراحی و ساخت آتشکده، یک کار حرفه ای می باشد که بهتر است از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید، تا هم هزینه ای دوباره نکنید و هم محوطه سازی ویلا دچارآسیب نشود.

استفاده از متریال مناسب و خوب، نکته مهم دیگری می باشد که باید در طراحی آتشکده ویلایی به آن توجه کنید و ببینید که کدام عناصر و متریال در صنعت ساختمان، برای ساخت آتشکده مناسب‌تر است.

 

 

انواع آتشکده در باغ ویلا

در این بخش از سازه برتر شما را با انواع آتشکده از لحاظ جنس و سبک و نوع سوخت آشنا می کنیم:

 

ساخت آتشکده گازی

یک آتشکده گازسوز در فضای باز، احتیاج به یک خط گاز دارد که به ویلا متصل باشد. در صورتی که خط گاز از ویلا شما فاصله دوری داشته باشد، ساخت این نوع آتشکده، می تواند غیر ممکن و دشوار باشد.

یکی دیگر از معایب آتشکده گازی، هزینه بالای استفاده از گاز طبیعی است. در عین حال، آتشکده گازسوز دارای مزیتهای فراوانی است از جمله، گاز خیلی تمیز می سوزد ، دود خیلی کمی ایجاد می کند و قابلیت اشتعال آن بسیار راحت می باشد.

 

ساخت آتشدان هیزمی یا چوبی در فضای باز

قاب چوبی که روی آتشکده قرار دارد، سبک مدرن ویلای روستایی یا روستیک را ایجاد می کند. بافت چوب و رنگ طبیعی آن با پوشش کاملا سفید کف و سقف تضاد دارد و زیبایی منحصر به فردی ایجاد می کند. لوازم جانبی و تجهیزات، مانند قالیچه و یا بالشهایی به رنگ آبی باعث ایجاد تنوع رنگی در این قاب می شود. ولی از طرفی، یک آتشکده هیزمی یا چوبی ، دود ایجاد می کند و احتیاج به تمیز کردن دارد. در عین حال، استفاده از چوب در ساخت آتشکده ویلایی، مقرون به صرفه‌تر از گاز طبیعی است و همچنین گرمای زیادی ایجاد می کند و جذابیت و حس بوی روستایی چوب سوزان واقعی را به افراد القا می کند.

 

انواع آتشکده در باغ ویلا

آتشکده مدرن

آتشکده مدرن همان گونه که از نام آن پیدا است، با ترکیبی مینیمالیست از متریال و طراحی مدرن ساخته می شود.

 

آتشکده کلاسیک

آتشکده کلاسیک نیز با استفاده از متریال کلاسیک، یعنی چوب و سنگ، جلوه ای کلاسیک به فضای شما می بخشد.

 

آتشکده حیاط خلوت

این نوع آتشدان، به طور مستقیم در فضای سبز حیاط خلوت ساخته می شود و می توان در طراحی آتشکده حیاط خلوات، یک فضای دوستانه و صمیمی برای ناهار خوری نیز ایجاد کرد. استفاده از مبلمان فلزی ساده در بخش حیاط خلوت، تمرکز را بر روی آتشکده نگه می دارد.

 

آتشکده سنگی و آجری برای باغ ویلا

ساخت آتشکده سنگی و آجری، به فضای نشیمن جذابیت خاصی می بخشد. استفاده از ستون و دیوار آجری، سقف فلزی و کفپوش سنگی یک تضاد جذاب را به وجود می آورد، همچنین اگر اثاثیه ای که به کار می رود، دارای بافت طبیعی و رنگهای خنثی باشد، حس مدرن روستیک تقویت می شود.

می توان آجرها را در یک الگوی موج دار و ناهموار نصب کرد و یک فضای آرامش بخش و غیر رسمی را ایجاد کرد.

 

آتشکده پیش ساخته در ویلا

آتشکده‌های پیش ساخته، اغلب از جنس فلز می باشند و با یک پوشش مخصوص جرقه آتش و یک کباب پز، به افراد عرضه می شوند. این نوع آتشدان قابلیت جا به جایی دارد و می توان آنها را در باغ جابجا کرد. کاسه های آتش نیز گزینه‌های پیش ساخته دیگری می باشند و به سبک معاصر و از بتن صاف پیش ساخته تولید می شوند.

 

طراحی محوطه اطراف آتشکده ویلایی

طراحی محوطه اطراف آتشکده ویلایی

آتشکده ویلایی، یکی از عناصر زیبای محوطه سازی ویلا می باشد و شما می توانید جهت محوطه سازی اطراف آن از المانهای دیگر کمک بگیرید، تا فضای زیبایی را خلق کنید. همان گونه که در بالا هم گفتیم، می توانید یک فضای ناهار خوری یا نشمین را در اطراف آتشدان ایجاد کنید.

همچنین با خریداری بهترین مبلمان برای محوطه دور آتشکده، می توانید دورهمی های دوستانه و خانوادگی خود را در فضایی صمیمی و دنج و در کنار گرمای آتش داشته باشید. شما می توانید در کنار استخر محوطه ویلا نیز یک آتشدان بسازید و محوطه اطراف آن را هم با سایبان و کاناپه راحتی تزئین کنید. با کمی تحقیق و جستجو در اینترنت و به کار بردن خلاقیت می توانید به ایده‌های جذابی جهت طراحی و ساخت محوطه اطراف آتشدان برسید.

 

نکاتی در مورد ساخت آتشکده ویلایی

نکاتی در مورد ساخت آتشکده ویلایی

در صورتی که قصد دارید یک آتشکده ویلایی در حیاط خلوت یا باغ ویلای ا خود بسازید، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، مکان آتشکده باغی و اندازه آن است. اگر چه با توجه به سلیقه خود می توانید یک آتشکده ویلایی خیلی بزرگ را بسازید، ولی معمولا یک آتشدان باغی با ابعاد خانوادگی متوسط، دارای قطری تا حدود یک متر می باشد. قطر یک متری، شامل گودال اصلی آتش و لبه‌های ساختار بیرونی آتشکده می شود.

بهترین ارتفاع برای گذاشتن پاها بر روی لبه بیرونی آتشکده ویلایی 24 تا 30 سانتی متر می باشد. در صورتی که گودال آتش با زمین سطح یکسانی داشته باشد، افراد باید در اطراف آن خم شوند تا گرما را حس کنند. اگر تمایل دارید که یک دیوار نشیمن یکپارچه به عنوان قسمتی از طراحی آتشکده ویلایی داشته باشید، باید ارتفاع آتشدان باغی را حداقل 45 تا 50 سانتی متر در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که اگر ارتفاع آتشکده ویلایی خیلی بلند باشد، امکان دارد استراحت دادن پاها بر روی لبه آن ناراحت کننده و سخت شود. همچنین ارتفاع زیاد ممکن است باعث شود که گرمای مناسب و کافی در فضای نشیمن وجود نداشته باشد.

در مورد ساخت آتشکده ویلایی، باید مساحت مناسبی در فضای محوطه ویلا یا حیاط خلوت وجود داشته باشد. کارشناسان ساخت آتشکده باغی و ویلایی، توصیه می کنند که یک منطقه نشیمن با ابعاد 2.5 متری را باید در اطراف لبه بیرونی گودال آتش ساخت، تا در صورت گرم شدن بیش از حد افراد بتوانند صندلیهای خود را به سمت عقب حرکت دهند. بر اساس این نظر و با توجه به قطر 1 متری گودال آتش، جهت ساخت یک آتشکده ویلایی متوسط ،به فضایی با قطر حداقلی 3.5 متری نیاز دارید. البته باید بدانید که محیطی با قطر 5 متر، مناسب‌ترین فضا برای ساخت آتشکده ویلایی می باشد.

در زمان ساخت آتشکده ویلایی، بادهایی را که غالب می باشند در نظر بگیرید. بدون شک شما نمی خواهید گودال آتش را در جایی بسازید که در معرض بادهای شدید مداوم باشد! چرا که در این صورت روشن کردن آتش خیلی سخت می شود و مهمانان شما در معرض دود شدید آتش قرار می گیرند.

همچنین سعی کنید گودال آتش را در مکانی جایگذاری کنید، که بتوانید از تمام مناظر طبیعی زیبای باغ بهره کافی را ببرید. ولی این مورد نباید باعث شود که آتشکده ویلایی باغی را در مجاور شاخه‌های درختان که قابلیت اشتعال دارند مستقر کنید! زیرا در صورتی که باد بوزد، امکان آتش گرفتن درختان وجود دارد.

در ساخت آتشدان، باید مواظب باشید که جرقه‌ها و شعله‌ها نتوانند به آسانی پراکنده شوند و وسایلی را که قابلیت اشتعال دارند را به آتش بکشند. برای ساخت آتشکده، می توانید از آجر نسوز و درزبندی مقاوم در مقابل آتش، در کناره‌ها و کف چاله‌های آتش استفاده کنید.

از مصالح با کیفیت و مناسب برای ساخت آتشدان استفاده کنید. برای مثال، باید مطمئن شوید که بلوکهای بتنی فشرده جهت ساخت آتشکده به کار نرفته است. چرا که بلوکهای بتنی وقتی که در معرض تجمع بخار و گرمای شدید قرار می گیرند، می توانند باعث انفجار شوند. ولی اگر بلوکهای خاکستر به اندازه کافی متخلخل باشند تا بخار را تخلیه کنند، منفجر نمی شوند. ساخت آتشکده ویلایی، خیلی پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می کنید. به همین دلیل بهتر است برای ساخت آن از افراد با تجربه کمک بگیرید.

همان گونه که خواندید نمونه‌ها و سبکهای مختلفی جهت طراحی آتشکده وجود دارد و این که طراحی تا چه میزان نزدیک به سلیقه شما و خلاقانه باشد، بستگی به تجربه و تخصص طراح فضای سبز دارد.

در صورتی که نمی خواهید هزینه زیادی را صرف طراحی و ساخت آتشدان ویلای خود کنید، می توانید طرحهای ساده‌تری را انتخاب کنید. برای مثال سبد فلزی با دیواره مشبک و بلند، می تواند همان عملکرد محفظه آتش را داشته باشد. این نوع طراحی مقرون به صرفه می باشد که به احتمال زیاد در باغ ویلاهای زیادی نمونه آن را مشاهده کرده اید.

نکته مهم دیگر در مورد ساخت آتشدان، محفظه سوخت آن می باشد. این المان می تواند سوخت خود را با گاز شهری و یا چوب تامین کند و آنچه که اهمیت زیادی دارد، تعیین کردن محل صحیح و اصولی آتشدان و سپس نوع سوخت می باشد.

 

ساخت آتشکده ویلایی

سوالات متداول

1- آیا از آتشکده ویلایی در مناطق بادخیز نیز استفاده می شود؟

به طور معمول آتشکده‌ها، در مناطق باد خیز عملکرد خوبی ندارند. وزش بادهای شدید با جذابیت و زیبایی آتشکده در تضاد می باشند. به همین دلیل در صورتی که ویلای شما در نواحی بادخیز است و قصد دارید یک آتشکده را در آن طراحی کنید، پیشنهاد می شود از یک محافظ باد شیشه ای برای آن استفاده کنید.

 

2- آتشکده گازسوز بهتر است یا هیزمی؟

به کار بردن آتشکده‌های گاز سوز راحت‌تر می باشد. ولی خیلی از صاحب ویلاها، به اصالت آتشکده هیزمی علاقه بیشتری دارند. این نوع آتشکده‌ها، صدا، ظاهر و بویی دارند که اغلب افراد، از آن استقبال می کنند.

 

3- آیا می توان یک آتشکده را روی کفپوش چوبی ساخت؟

بله، امکان ساخت آتشکده‌های گاز سوز بر روی کفپوش چوبی وجود دارد. ولی در صورتی که سوخت آتشکده چوب باشد، بهتر است که روی هر سطح قابل اشتعالی ساخته نشود.

 

4- هزینه ساخت آتشکده ویلایی چقدر می باشد؟

ساخت آتشکده ویلایی، به وسیله متریال گوناگونی انجام می شود، علاوه بر این سبکهای مختلفی برای آتشکده وجود دارد که به کار بردن هر کدام از آنها در قیمت گذاری آتشدان تاثیر می گذارد. از این رو نمی توان یک هزینه ثابت را برای تمام آتشکده‌ها در نظر گرفت و یک پیمانکار باید بعد از بررسی، قیمت نهایی را محاسبه کند. به صورت کلی هزینه ساخت آتشکده ویلایی براساس ابعاد، مصالح ساختمانی مورد استفاده و پیچیدگیهای طراحی و ساخت آن مشخص می شود.

 

 

جمع بندی

چیزی که باعث شده است تا ساخت آتشکده ویلایی اهمیت زیادی پیدا کند، استفاده کردن از گرمای آن در روزهای سرد سال می باشد. چه چیزی بهتر از اینکه دورهمی های دوستانه و خانوادگی خود را در اطراف آتش و در فضای سبز ویلا اختصاصی خود بگذارنید؟!

آتشکده در ویلا و باغ، فضایی زیبا و دلنشین را در محوطه به وجود می آورد. ایده‌های زیادی هستند که یک طراح حرفه ای می تواند براساس نیاز و سلیقه شما آنها را برایتان طراحی کند.

در این مقاله انواع آتشکده ویلایی و نکات ساخت آن را توضیح دادیم، خوشحال می شویم با ثبت نظرات خود ما را در نوشتن مطالبی بهتر یاری کنید.