همه چیز در خصوص ساخت ویلا ییلاقی - سازه برتر



همه چیز در خصوص ساخت ویلا ییلاقی

ساخت ویلا ییلاقی در شمال کشور بیشتر انجام می شود، زیرا این گونه ویلاها اغلب مناسب مناطق سردسیر می باشند. نزدیکی شمال کشور به شهر های بزرگ مانند تهران، باعث شده است تا اکثر افراد به فکر ساخت ویلا ییلاقی در شمال کشور بیفتند تا بتوانند در تعطیلات از آب وهوای خوب و معتدل مناطق شمالی نهایت استفاده را ببرند. ویلاهای ییلاقی برای افرادی مناسب است که به آرامش و در دل طبیعت بودن علاقه بیشتری دارند، تا داشتن دسترسی و نماهای مدرن و فوق العاده.

ساخت ویلا ییلاقی، در شمال کشور به راحتی انجام نمی شود و قبل از ساخت آن، باید یک برآورد کلی از هزینه‌های ساخت را داشته باشید و بررسی کنید که آیا ساخت ویلا به طور اختصاصی برای شما به صرفه می باشد یا خیر.

در صورتی که شما هم قصد دارید یک ویلا در مناطق ییلاقی شمال کشور بسازید، در ادامه این مقاله از سازه برتر همراه ما باشید.

 

ویژگی های ویلا ییلاقی

ویژگی های ویلا ییلاقی

به صورت کلی ساخت ویلا در نواحی ییلاقی کشور، شباهت زیادی به ساخت ویلاها در فصل زمستان دارد. مناطق ییلاقی معمولا آب و هوای سردی دارند و تردد در آنها دشوار است.

به همین علت، ساخت ویلا در مناطق ییلاقی دشوارتر از سایر مناطق است. با پیشرفت علم و فناوری، مصالح ساخت ویلاهای ییلاقی به مصالح ساختمانی دیگر شباهت دارد، اما به دلیل شرایط آب و هوایی سخت، مدت زمان ساخت ویلاهای ییلاقی بیشتر می شود. افرادی که دوست ندارند از پله‌ها بالا بروند، به ساخت این نوع ویلاها علاقمندند. البته ویلا ییلاقی را می توان با انواع سبکهای دیگر مانند سنتی و مدیترانه ای نیز ترکیب کرد، تا ظاهری مدرن و زیبا ایجاد شود. یکی از ویژگیهای ویلاهای ییلاقی سقف تخت است.

یعنی سقف آنها شیب کمتری دارد که باعث می شود در داخل این ویلاها، تنها با یک نردبان بتوان به تراسهای ساخته شده در بالا رسید و ضمن لذت بردن از یک وعده غذایی خوب و یک نوشیدنی از مناظر زیبای دشت و جنگل بهره مند شد. ویلا ییلاقی دارای یک تراس رو به طبیعت می باشد که در سایر انواع ویلا به ندرت دیده می شود.

همچنین ویلاهای ییلاقی، معمولا در وسط باغ و در منطقه ای آرام و دور از شلوغی ساخته می شوند. شرایط نگهداری و نظافت این نوع ویلاها، بسیار راحت است، زیرا بدون پیچیدگیهای زیادی ساخته شده اند. حتی بعضی از این ویلاها دارای تنها یک اتاق هستند، اگرچه در سبکهای جدیدتر تعداد اتاقها افزایش یافته است.

 

مصالح مورد نیاز جهت ساخت ویلا ییلاقی

مصالح مورد نیاز جهت ساخت ویلا ییلاقی

برای ساخت ویلا ییلاقی از انواع مصالح در صنعت ساختمان استفاده می شود که از پرکاربردترین آنها موارد زیر می باشند:

 

استفاده از بتن

بتن، مخلوطی از آب با درصد مشخص و سیمان است که در ساخت ویلا ییلاقی به کار می رود.

 

سیمان

سیمان، چسبندگی و استحکام بتن را افزایش می دهد و یکی از مصالح پرکاربرد برای ساخت ویلا در شمال است. این نوع ماده به آسانی در دسترس و ارزان است، نیروی کاری که آشنا باشد می تواند در مدت زمان کوتاهی، سطوح صاف و یکنواختی را بسازد. به همین علت است که اکثر معماران و سازندگان، استفاده از سیمان را برای ساخت ویلا ییلاقی ترجیح می دهند. سیمان یکی از مصالح مهم و کاربردی برای دیوارهای خارجی ویلا می باشد.

همچنین می توان از سیمان برای طرحهای ساده استفاده کرد. در استفاده از سیمان باید توجه کنید که قبل از ریختن سیمان، ارتفاع کافی از سطح زمین وجود داشته باشد، زیرا رطوبت زمین باعث فرسایش و آسیب به سیمان می شود.

در ضمن چون سیمان در مقابل گچ مقاومت بیشتری دارد، می توان به جای گچ در داخل ویلا هم از سیمان استفاده کرد. البته درست است که سیمان از همه نظر خوب می باشد، اما باید توجه کرد که سیمان باید هر چند سال یکبار تعمیر شود، زیرا بعد از مدتها فرسوده و کثیف می شود.

 

ساخت ویلا ییلاقی با چوب

بیشتر مردم وقتی به ساخت ویلا با چوب به ویژه در مناطق ییلاقی فکر می کنند، با مشکلاتی مانند پوسیدگی، حشرات چوب خوار و عدم تحمل رطوبت رو به رو می شوند. البته این معایب رفع شدنی است. چوبهای طبیعی مانند ترموود که در یک فرآیند صنعتی کاملا فشرده می باشد، انتخاب مناسبی برای ویلا ییلاقی است. بافت این نوع چوب به دلیل فشردگی، تحت تأثیر حشرات قرار نمی گیرد و نفوذ رطوبت نیز به آن آسیب نمی رساند و به عبارتی از آن به عنوان چوب ضد آب استفاده می شود. علاوه بر این، مقاومت در برابر فرسایش دارد و دارای عمر طولانی است.

همچنین چوب دارای یک رایحه طبیعی خوشایند می باشد و این مورد برای ساخت ویلا ییلاقی، ویژگی منحصر به فردی است. اگر چوب مرغوب را در آب رها کنید، روی آب به حالت شناور در می آید و این موضوع میزان دافعه آن نسبت به رطوبت و آب را نشان می دهد. یکی دیگر از دلایل استفاده از چوب با کیفیت برای ساخت ویلا این است که مانند آهن دچار زنگ زدگی نمی شود.

 

ساخت ویلا ییلاقی

سنگ

نمای بیرونی ویلا ییلاقی و پله‌ها، علاوه بر چوب از سنگ نیز ساخته می شود. سنگ از مقاومت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است و نباید آن را نادیده گرفت. مورد مهم در مورد استفاده از سنگ برای نمای ساختمان ویلایی، این است که تمام انواع سنگها برای نمای ویلا ییلاقی مناسب نیستند.

برای مثال سنگهای مرمریت، زیبایی و تنوع بالایی دارند، ولی به هیچ عنوان برای استفاده در فضای بیرونی ویلا خوب نیستند، زیرا اگر در معرض تابش نور مستقیم خورشید و رطوبت قرار بگیرند، در مدت زمان کوتاهی تیره می شوند و تغییر رنگ می دهند، از این رو هزینه نگهداری این نوع سنگها بسیار بالا است.

سنگهای تراورتن، یکی از انواع سنگهای مناسب جهت ساخت ویلای ییلاقی در شمال می باشند، ولی دارای تنوع رنگی کمی هستند و برای استفاده، احتیاج به پرداخت بیشتری در مقایسه با سنگهای مرمریت دارند.

سنگهای گرانیت هم به دلیل این که مقاومت بالایی از خود نشان می دهند، ازجمله مصالح مناسب جهت ساخت ویلا تابستانی در شمال کشور می باشند. این نوع سنگها، به خاطر قیمت مناسب و مقاومت بالا نسبت به سنگهای دیگر، برای پوشش دادن فضاهای بیرونی، مانند کف فضای باز انتخاب خوبی می باشند.

به صورت کلی سنگ از زیباترین و بهترین مصالح برای ساخت ویلا ییلاقی، به شمار می آید و ویژگیهای کلی که سنگهای مرغوب برای استفاده در ساخت ویلا ییلاقی باید داشته باشند شامل موارد زیر است:

زیبایی خیره کننده و منحصر به فرد

تنوع بالا در شکل و رنگ

مقاومت بالا در مقابل سرما و رطوبت

واکنش ناپذیری در مقابل تابش نور خورشید (نور آفتاب باعث تیره شدن بعضی مصالح می شود.)

عمر طولانی

عدم فرسایش

سنگها را می توان در نمای داخلی ویلا ییلاقی نیز به کار برد که باعث می شود زیبایی دکوراسیون داخلی ویلا بیشتر شود. قاب سنگی برای پنجره‌ها، پله‌های سنگی، شومینه سنگی و … نیز نمونه ای از ایده‌های ساخت ویلا ییلاقی به شمار می رود.

 

بلوکهای سفالی یا آجر سفالی

این نوع از آجرها، وزن سبکی دارند و قدرت استحکام و چسبندگی بیشتری دارند و جهت ساخت ویلا در شرایط آب و هوایی شمال انتخاب خوبی هستند.اکثر افراد به خاطر ارزان‌تر بودن آجر، از آن در ساخت ویلا استفاده می کنند، ولی آجر به دلیل اینکه جذب کننده رطوبت می باشد، جزو مصالح مناسبی برای ساخت ویلا در شمال کشور نیست.

همچنین به دلیل شرایط اقلیمی خاص در شمال کشور، متریال آجر در این گونه مناطق دچار شوره زنی شدید نیز می شود. ولی امروزه آجرهایی درست می شوند که سازگاری بهتری با شرایط آب و هوایی شمال دارند و می توان این نوع آجرها را در شمال کشور به کار برد.

 

گچ ضد آب و ساده

گچ، یکی دیگر از انواع مصالحی است که جهت ساخت بیشتر ساختمانهای ویلایی استفاده می شود و در دسترس می باشد، ولی در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست و فرسوده می شود. برای استفاده از گچ در شمال کشور، آن را با موادی ترکیب می کنند که این مواد باعث می شوند تا مقاومت گچ در مقابل رطوبت بالا رود.

 

نکاتی در خصوص ساخت ویلا ییلاقی

نکاتی که باید در ساخت ویلا ییلاقی به آنها توجه کرد:

انتخاب نوع ویلا

در گام اول و در زمانی که جهت دریافت مجوز برای ساخت ویلا ییلاقی اقدام می کنید، باید تعیین کنید که مجوز دریافتی برای چه نوع ویلایی باشد. به طور معمول در مناطق ییلاقی، ساختن ویلاهای دوبلکس از محبوبیت بیشتری برخوردار است و علت آن چشم‌انداز زیبا و خاص مناطق ییلاقی شمال کشور می باشد. قبل از انجام مرحله اجرایی حتما باید برای خودتان تعیین کنید که قصد دارید ویلای شما به سبک کلاسیک ساخته شود و یا مدرن و معمولی. بدیهی است که مقدار هزینه جهت ساخت ویلای معمولی با مدرن کاملا متفاوت می باشد.

 

گرفتن مجوزهای لازم

یکی از نکات مهمی که قبل از ساخت ویلا ییلاقی باید توجه زیادی به آن داشته باشید، دریافت مجوز لازم جهت ساخت ویلا می باشد.

اگر بدون مجوز برای ساخت ویلا اقدام کنید، کار اشتباهی کرده اید و حتما باید طبق مساحت زمینی که در اختیار دارید و همچنین نقشه ای که طراحی کرده اید، برای دریافت مجوز اقدام کنید.

بعد از دریافت مجوز لازم، دیگر اجازه اضافه کردن مواردی مانند دوبلکس کردن و یا تغییر نقشه را ندارید و در صورت انجام این کار مشمول جریمه می شوید.

معمار و طراحی را برای ساخت ویلا ییلاقی انتخاب کنید که دارای مهارت و تخصص کافی در این زمینه باشد و توانایی این را داشته باشد که برای مشکلات پیش بینی نشده راه حل درست و مناسبی را اتخاذ کند.

همچنین حتماً قبل از قرداد با شرکت و استخدام نیروهای کار برای ساخت ویلا، اطلاعات کافی در مورد سابقه فعالیت پیمانکاران و معماران را به دست آورید.

به صحبتهای دیگران اکتفا نکنید و خودتان نیز تحقیق کنید. مرحله بعدی بعد از ساخت ویلا ییلاقی، میزان هزینه جهت طراحی داخلی و خرید وسایل مورد نیاز است که باید به این نکته هم اهمیت زیادی دهید.

ساخت ویلا ییلاقی، به طور کاملاً شخصی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، زیرا به هر حال ساخت ویلا مراحل مختلفی دارد و توصیه می کنیم تا جهت ساخت ویلا ییلاقی در شمال کشور، از مهندسان و معمارانی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند در طی مراحل ساخت کمک بگیرید.

 

شهرهایی که ساخت ویلا ییلاقی در آنها بیشتر است

شهرهایی که ساخت ویلا ییلاقی در آنها بیشتر رواج دارد:

داماش رود بار؛ گیلان

سوباتان؛ گیلان

فیلبند؛ مازندران

سی دشت؛ گیلان

رامسر؛ مازندران

سوئه چاله؛ ماسال

اولسبلنگاه؛ ماسال

آغوزحال تنکابن؛ مازندران

کوهستان غربی

 

 

سوالات متداول

آیا آجر برای طراحی و ساخت ویلا ییلاقی مناسب است؟

آنچنان پیشنهاد نمی شود، زیرا آجر در مقابل رطوبت آسیب پذیر می باشد.

 

سیمان و بتن دچار یخ زدگی می شوند؟

بله، جهت پیشگیری از یخ زدگی بتن و سیمان، بهتر است که از بتنهای پر سیمان با مقدار آب کم استفاده شود.

 

چگونه دیوارهای ویلا را عایق بندی کنیم؟

با به کار بردن پشم شیشه، پشم معدنی، پرلیت، پشم سنگ و … از نفوذ سرمای هوا به داخل ویلای ییلاقی جلوگیری کنید.

 

 

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که در راستای طراحی و ساخت ویلا ییلاقی یا سردسیری، انتخاب کردن مصالح باکیفیت در اولویت اصلی می باشد. مصالح ویلا در مناطق سردسیری باید دارای مقاومت بالایی در مقابل نفوذ آب، رطوبت و سرما باشد. به همین دلیل سنگ، سیمان و چوبهای ضد آب و مواردی دیگری که گفته شد برای ساخت ویلای ییلاقی، گزینه مناسبی هستند.

امیدواریم توانسته باشیم تمام نکات و اصولی را که باید درخصوص ساخت ویلا ییلاقی را بدانید با شما در میان گذاشته باشیم، اگر سوالی دارید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید.