مراحل ساخت ویلا چوبی و مزایا و معایب آن - سازه برتر



مراحل ساخت ویلای چوبی

ویلا چوبی همواره مکانی امن برای ایجاد حس آرامش و احیای روح خسته خود در زندگی روزمره بوده است. انسان گاهی با مهاجرت کردن به طبیعت و ساخت یک ویلای چوبی، در صدد رفع این نیاز خود برآمده است و با ایجاد ویلاهای چوبی در طبیعت، برای رسیدن به این هدف تلاش کرده است.

چیزی که در ویلاهای چوبی وجود دارد، حس پناه بردن انسان به دل طبیعت و به دست آوردن انرژی مادر طبیعت برای بقا و احیای خویش است. ساخت ویلای چوبی دارای مزایای بسیاری است که در این مقاله، مراحل ساخت و مزایا و معایب آن را ذکر می کنیم، در ادامه همراه ما باشید.

 

ساخت ویلا چوبی

ساخت ویلا چوبی

در ابتدای این بخش از سازه برتر توضیحاتی را در خصوص ساخت یک ویلای چوبی را بیان می کنیم:

 

قطر دیواره‌ها و بسته بندی

ویلاهای چوبی در ابعاد مختلف با قطر دیوار از 2 سانتی متر تا 24 سانتی متر خواهد بود و به طور کامل با توجه به دمای محیط و محل نصب طراحی و عرضه می شوند.

 

کف‌سازی

کف سازی ویلاهای چوبی، معمولا از نوع لمینت و یا سرامیک طرح چوب در صنعت ساختمان می باشد.

 

نوع چوب مورد استفاده

نوع چوب استفاده شده در ویلاهای چوبی، اغلب از انواع چوب‌های با کیفیت وارداتی روسی است که جهت اتصال بهتر، شیارهایی بر روی آن ایجاد می شود و به منظور جلوگیری از ورود و خروج هوا و بهینه‌ کردن مصرف انرژی در زمان نصب، کاملا به هم قفل می شوند و در مقابل زلزله تا حدود زیادی مقاوم هستند.

البته در بیشتر مناطق جهان جهت ساخت ویلا چوبی، از چوب کاج مناطق سردسیر استفاده می شود. درختان سوزنی برگ نرم چوب، به دلیل ویژگی هایی که دارند، بهترین نوع چوب برای این امر هستند و در طی سال‌های طولانی امتحان خود را پس داده اند.

 

 

پنجره‌ها و درب‌ها

پنجره‌ها و درب‌های چوبی نیز، به طور معمول از نوع چوبی یا upvc با شیشه‌های دوجداره هستند.

 

اجرای سقف ویلای چوبی

اجرای سقف ویلای چوبی

اجرای سقف ویلا چوبی، معمولا با نمای داخلی چوبی هماهنگ است و روکش بیرونی آن از نوع شینگل یا دکرا است که کاربرد زیادی در سازه‌های چوبی دارند.

 

رنگ دیواره‌ها

دیواره‌های ویلا چوبی، با بهترین رنگ‌های مخصوص چوب و با تنوع رنگ‌بندی که بعد از اجرا، نمای چوب را نیز حفظ می‌ کند، تشکیل شده است و در مقابل رطوبت، آفتاب، حشرات و آفات مقاومت خوبی دارند و تا حدودی در برابر آتش نیز مقاوم هستند.

 

تأسیسات

امکان نصب پکیج، شوفاژ، کولرهای اسپیلت گرمایشی و سرمایشی و بخاری گازی در ویلا چوبی نیز وجود دارد.

 

سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه

کابینت آشپزخانه ویلا چوبی، با توجه به سلیقه افراد، از جنس تمام چوب و یا MDF و با شیرآلات داخلی و لوازم بهداشتی با کیفیت بالا انجام می شود.

 

تعبیه شومینه در ویلا چوبی

امکان طراحی و نصب شومینه، بر اساس نظر کارفرما در ویلا چوبی وجود دارد و تا جای ممکن استفاده از شومینه‌های مدرن و پیش ساخته در اولویت هستند.

 

فندانسیون

اجرای زیرسازی به نسبت مکان نصب متغیر است و برای زمین‌هایی که هموار می باشند، تا 50 سانتیمتر مورد نیاز است که در صورت نیاز به ارتفاع بیشتر، نقشه جانمایی لوله‌ها، اتصالات و تاسیسات نیز ارایه می شود.

 

مزایای ساخت ویلا چوبی

مزایای ساخت ویلا چوبی

ویلا چوبی مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

سرعت بالا در ساخت

سرعت ساخت ویلا پیش ساخته چوبی، یکی از مهمترین عوامل در انتخاب چنین سازه ای است، که خوشبختانه با استفاده از مهندسین مجرب و همچنین استفاده از جدیدترین روش‌های علمی و روش‌های اجرای ویلاهای چوبی، می توان با سرعت زیادی ویلایی را ساخت که کمترین نیاز را به نگهداری و تعمیر دارد.

همچنین ویلاهای چوبی پیش ساخته، باعث صرفه جویی در نیروی کار می شوند. حتی در آب و هوای نامناسب، مانند برف و باران شدید، بدون هیچ گونه توقفی اجرا می شوند. اصلاحات در زمان ساخت و پس از فرآیند ساخت نیز در ویلاهای چوبی، بسیار راحت‌تر از سازه‌های دیگر است، زیرا به عنوان مثال ویلاهای بتنی به زمان زیادی برای تغییر ساختار ساخته شده از قبل نیاز دارند و می توانند مشکل ساز و پرهزینه باشند.

 

مقاومت بالا در برابر زلزله

ساختار چوب به گونه ای است که انرژی ارتعاش را به سرعت تخلیه می کند و اجازه نمی دهد پدیده تشدید در جهت طولی رخ دهد و از آنجایی که این ماده در مقایسه با ویلاهای بتنی و فولادی وزن بسیار سبکی دارد (حدود 20٪ تا 30٪)، نیروی زلزله تاثیری بر آن نخواهد داشت. بنابراین ویلاهای چوبی را می توان ساختمان‌های کاملاً مقاوم در برابر زلزله نامید.

چوب نه تنها برای انسان و محیط زیست مضر نیست بلکه حضور چوب در محیط اطراف خواص بسیاری در جهت رفع بیماری و کاهش استرس، تنظیم فشار خون، تامین رطوبت مورد نیاز بدن، فیلتراسیون هوای تنفسی، کاهش فعالیت سیستم سمپاتیک عصبی (اس ان اس) و غیره را دارا می باشد.

 

ویژگی‌های آکوستیک ویلاهای چوبی

سلامتی

بر اساس تحقیقات انجام شده بسیاری از مصالح به کار رفته در ویلاهای سنتی مواردی همچون گچ، سیمان، پشم شیشه، انواع عایق‌های حرارتی، رنگ‌های استفاده شده، یونولیت‌های سقف و ... نه تنها مخرب و مضر برای محیط زیست هستند، بلکه تولید آنها، انرژی زیادی را صرف می کند که این مورد خود باعث آلودگی آب و هوا می شود و ممکن است برای افراد حساسیت به وجود آورد، در حالی که چوب یک ماده طبیعی است که هماهنگی بالایی با بدن انسان و محیط اطراف آن دارد.

چوب نه تنها برای محیط زیست و انسان ضرری ندارد، بلکه وجود چوب در محیط پیرامون، باعث خواص بسیاری از جمله کاهش استرس و رفع بیماری‌ها، تنظیم کردن فشار خون، تامین کننده رطوبت مورد نیاز بدن، فیلتر هوای تنفسی و کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) و غیره می باشد.

 

ویژگی‌های آکوستیک ویلاهای چوبی

از آنجایی که چوب عایق صدا نمی باشد، ولی با جذب امواج صوتی از انعکاس صدا به بیرون جلوگیری می کند. در واقع اگر بخواهیم چوب را با سایر رقبا که در زمینه عایق کاری کارآمد هستند مقایسه کنیم، متوجه می شویم که چوب در این زمینه بسیار کارآمدتر از سایرین است، مخصوصاً زمانی که برای عایق کاری بین اتاق‌های مختلف به کار می رود. به همین دلیل علاوه بر ویلاها، در سالن‌های کنسرت نیز از چوب استفاده زیادی می شود، زیرا به طور طبیعی صدا را کم می کند و صدای خوبی در فضا به وجود می آورد.

 

طول عمر بالا

با توجه به مقررات داخلی و اکثر مقررات خارجی، عمر مفید سازه‌های بتن آرمه در حدود 30 سال تعیین شده است، به این معنی که با توجه به شرایط جوی سیستم سازه و بار آن، بعد از این مدت دچار تغییرات دمایی و پوسیدگی شده و احتیاج به نوسازی دارد.

ولی چوب به دلیل همگن بودن آن با محیط طبیعی، حساسیت کمی به تغییرات دما و رطوبت (در محیط های سرد و مرطوب) دارد و انقباض و انبساط کم آن، باعث شده است عمر ویلاهای چوبی گاهی چندین برابر ویلاهای معمولی باشد. در واقع اگر ویلای چوبی در منطقه مرطوب و سرد قرار گیرد، بسته به نوع ساختمان، تغییرات آب و هوا و نگهداری در دوره‌های مختلف، عمر مفید آن را می توان 40 تا 120 سال تعیین کرد.

 

ویلا چوبی مناسب برای چهار فصل

ویلا چوبی، می تواند در فصل تابستان محیطی دلپذیر و خنک و در زمستان خانه ای گرم را برای شما ایجاد کند و با کمترین هزینه به دمای مطلوبی که می خواهید می رسید.

ویلاهای چوبی در تمامی مناطق از جمله مناطق سردسیر گرفته تا مناطقی با رطوبت بالا، قابل ساخت و استفاده هستند. در بسیاری از کشورهای سردسیر، مانند شمال کانادا و روسیه، از ویلاهای چوبی جهت کاهش هزینه های انرژی استفاده می شود.

 

ویلا چوبی مناسب برای چهار فصل

بهره‌وری انرژی

در ساختمان‌های معمولی، از مواد عایق مختلف برای حفظ گرما یا سرمای تولید شده در محیط خانگی استفاده می شود. در حقیقت عایق یک ماده متخلخل سبک وزن است که منشأ شیمیایی دارد و در بسیاری از موارد برای سلامتی انسان خطرناک است، زیرا رطوبت را جذب می کند و به مرور زمان منبع بوی بد می شود و محل مناسبی برای ایجاد کپک و تجمع حشرات نیز می شود.

چوب بهترین ماده عایق در برابر سرما و گرما است، ضریب انتقال حرارت چوب خیلی نزدیک به صفر است، به همین علت در نواحی سردسیری مانند روسیه، سیبری و اسکاندیناوی در اروپا و همچنین آلاسکا و آمریکای شمالی از ویلاهای چوبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و اجتناب از عایق کاری شیمیایی و صنعتی استفاده می شود.

شما می توانید در فصل سرما در ایران، ویلا چوبی خود را در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به دمای ایده آل برسانید.

 

زیبایی ویلای چوبی

چوب طبیعی در بین تمام مصالح ساختمانی زیبایی منحصر به فردی دارد و به همین دلیل برای ساخت تابلو فرش یا مجسمه، کفپوش‌های گران قیمت و زیبا، کابینت‌های چوبی، مبلمان مجلل و ... استفاده می شود. در واقع اگر از چوب برای محیط اطراف استفاده کنیم، ویلایی زیبا و گرم و صمیمی خواهیم داشت.

 

قابلیت احداث در نواحی صعب العبور

به دلیل سبکی چوب و نیاز نداشتن به ماشین آلات ساختمانی و جرثقیل برای حمل آن و همچنین عدم نیاز به ساخت ویلاهای چوبی با ملات، این امکان وجود دارد تا در مناطقی که ساخت و ساز سنتی امکان پذیر نیست و یا بسیار گران است، بتوانیم یک ویلا چوبی با همه امکانات نصب کنیم. بنابراین در اکثر مناطق جنگلی و کوهستانی، سازه‌های چوبی اولین انتخاب برای ساخت ویلاهای چوبی هستند.

 

ساخت ویلاهای چوبی مدرن

ساخت ویلاهای چوبی مدرن

نکته مهم در ساخت ویلا چوبی مدرن، این است که منطقه مورد نظر باید از هر نظر کاملاً قابل استفاده باشد. در واقع احتمال ساخت ویلاهای چوبی مدرن در مناطق شهری بیشتر است. ویلاهای چوبی مدرن را می توان با توجه به مد روز و در طرح‌های متنوع طراحی کرد و ساخت. میزان خلاقیت در طراحی سبک معاصر بسیار بیشتر از سبک سنتی است و بسیاری از المان‌ها را می توان در ویلاهای مدرن استفاده کرد. بسیاری از این عناصر به طور معمول در فضاهای سنتی موجود نیستند و هماهنگی لازم را با آنها ندارند.

به عنوان مثال نورپردازی ویلای چوبی مدرن، ساخت استخر و جکوزی، محوطه سازی مدرن، سیستم هوشمند، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، دوربین مدار بسته، نصب درب‌های امنیتی، سنسورهای دزدگیر و حرکتی، کرکره برقی، سایبان و سقف متحرک، سیستم پخش خودکار موسیقی، سیستم‌های آبیاری خودکار، استفاده از سنسورهای دما، نور و حرکت برای ایجاد امنیت بیشتر، استفاده از کنترل‌های از راه دور، دتکتور گاز و دود، کلیدهای هوشمند و صفحه نمایش‌های لمسی، شیشه نشکن و... جزو اماکاناتی می باشند که در ویلای چوبی مدرن می توان به کار برد.

از مزایای این امکانات می توان به بالا بردن سطح امنیت ویلا، بهینه کردن مصرف انرژی، ایجاد یک فضای شیک و ارتقای کیفیت زندگی اشاره نمود. علاوه بر این، این سیستم‌ها را می توان ارتقا داد و سطح کیفی آنها را در طول زمان افزایش داد. ویلاهای مدرن اغلب دارای طرح‌های لوکس اروپایی می باشند.

سیستم سرمایش و گرمایش ویلای چوبی مدرن، گرمایش از کف و کولر گازی می باشد. همچنین با در ویلاهای چوبی سنتی از پنجره‌های چوبی استفاده می‌شود، در حالی که در ویلاهای چوبی مدرن در و پنجره‌های دوجداره مدرن را به کار می برند. علاوه بر این در طراحی ویلاهای چوبی مدرن، می توان از مواد دیگری نیز استفاده کرد. به عنوان مثال کف زمین ویلا، حمام، آشپزخانه و ... ویلا را می توان از مصالحی مانند مرمر، گرانیت و سرامیک ساخت. با مقایسه ویلاهای چوبی مدرن و سنتی می توان به تفاوت طراحی شیروانی نیز پی برد. در ویلاهای مدرن می توان سقف‌های شیروانی با هندسه‌های مختلف طراحی کرد. زیرا می توان از مواد دیگری در کنار چوب نیز استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از سبک مدرن برای ساخت ویلای چوبی هزینه بیشتری دارد.

 

 

جمع بندی

یکی از بهترین روش‌های ساخت ویلا، بهره برداری از چوب برای ساخت آن به عنوان رایج‌ترین مصالح موجود در طبیعت می باشد، بطوری که در کانادا، آمریکا، ژاپن، اروپا، چین، ایران و دیگر ممالک دیگر به عنوان یک سیستم مطلوب و پایدار مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع ویلا چوبی به دلیل سبک بودن، مدت زمان ساخت کوتاه، زیبایی منحصربفرد، ضدزلزله بودن، سازگاری با محیط زیست و ... می تواند گزینه مناسبی برای ساخت ویلا باشد.

امیدواریم از مواردی که در خصوص ساخت ویلای چوبی از جمله ویلای چوبی مدرن و مزایای آن گفته شد، نهایت استفاده را برده باشید.