سان روم چیست و چه تفاوتی با روف گاردن دارد؟ - سازه برتر



سان روم چیست و با روف گاردن چه فرقی دارد؟

در سال‌های اخیر کمبود فضای سبز در زندگی شهری باعث شده است که افراد از راه‌های مختلف به دنبال داشتن یک فضای سبز در محوطه سازی ویلا یا خانه خود باشند. سان روم گاردن Sunroom garden)) یکی از ایده‌های جدید و جذاب برای کسانی است که دوستدار طبیعت هستند ولی به آن دسترسی خوبی ندارند.

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که سان روم گاردن چیست و چه تفاوتی با روف گاردن ((roof garden دارد؟ در واقع سان روم گاردن یک فضا یا اتاقی است که به ویلا یا ساختمان متصل است، اما روف گاردن فضایی است که در پشت بام ویلا به کار می رود و در حقیقت این دو تفاوت‌های ساختاری با یکدیگر دارند.

اگر شما هم اطلاعات زیادی در مورد سان روم گاردن ندارید و درک خوبی از تفاوت آن با روف گاردن ندارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سان روم چیست

سان روم گاردن چیست و تفاوت آن با روف گاردن چیست؟

یک اتاق آفتاب‌گیر با استفاده از نور خورشید و مبلمان دنج و راحت پاسیو، مکان مناسبی برای خواندن کتاب و نوشیدن یک فنجان چای می باشد. این محفظه شیشه ای خانه شما را به فضای باز متصل می کند و در عین حال از شما در برابر عوامل محیطی محافظت می کند و این امکان را برای شما ایجاد می کند، که همزمان از فضای داخلی و خارجی لذت کافی را ببرید. در صورتی که روف گاردن، فضایی است که در پشت بام تعبیه شده است و لزوما به شکل بسته نمی باشد و می تواند به صورت فضای باز در ساخت ویلا یا آپارتمان طراحی شود.

در صورتی که به فکر این هستید که یک اتاق آفتاب‌گیر به ویلا یا منزل خود اضافه کنید، باید انواع مختلف آن را بشناسید. چرا که با توجه به میزان بودجه شمت و نوع مواد، طرح‌های متنوعی از سان روم موجود است. به همین جهت در این بخش از سازه برتر، انواع سان روم گاردن و خصوصیات آن را ذکرمی کنیم و در انتها ویژگی‌های روف گاردن را برمی شمریم تا تفاوت این دو را بهتر درک کنید:

 

 

انواع سان‌ روم‌ گاردن

اتاق آفتاب

اتاق‌های فصلی به شکل‌های مختلفی وجود دارند. یکی از انواع آن، شیشه در صنعت ساختمان می باشد که اغلب به خانه متصل می شود و از داخل خانه می توان به آن دسترسی داشت. این اتاق به گونه‌ای طراحی شده است که در مواقعی که هوا ملایم‌تر است، از آن به عنوان فضای نشیمن اضافی استفاده می‌شود. از آنجایی که اتاق‌های آفتابگیر معمولاً به سیستم گرمایش و سرمایش منزل شما متصل نیستند، استفاده از آنها در ماه‌های گرم تابستان و ماه‌های سرد زمستان می تواند ناراحت کننده باشد.

 

اتاق‌های چهار فصل

اتاق‌های چهار فصل، کاملا مربوط به سان روم می باشند و برای سرد و گرم شدن طراحی شده اند. به شکلی که می‌توان در تمام فصل‌های سال از آن‌ها، استفاده و لذت کافی را برد.

 

سان روم به عنوان گلخانه

این اتاق چهار فصل یا آفتاب‌گیر، یک ساختار متصل به خانه با نور زیاد است، که رطوبت و دمایی که گیاهان احتیاج دارند را تامین می‌کند.

 

ایوان

در این نوع سان روم به جای شیشه، روی دیوارها یا پنجره‌ها از توری استفاده می شود، که علاوه بر ایجاد هوای تازه، حشرات را نیز دور نگه می دارد. البته این نوع سان روم مانند اتاق آفتاب‌گیر، تنها زمانی قابل استفاده است که هوا مطبوع باشد. از آنجایی که ساخت این اتاق تا حدودی ارزان است، می تواند گزینه خوبی برای اتاق آفتاب‌گیر باشد.

 

 

سان روم گاردن را در کجا قرار دهیم؟

هنگام برنامه ریزی برای نصب شیشه در ویلا یا خانه، تعیین بهترین مکان برای ساخت اتاق آفتابگیر یک مرحله مهم است. جهت انتخاب مکانی مناسب، به آب و هوای معمولی منطقه ای که در آن زندگی می کنید و منظره ای که قرار است پنجره‌های اتاق آفتابگیر شما قرار گیرد توجه کنید. رعایت این نکات در محل قرار گیری آفتابگیر، بسیار مهم است.

 

انواع متریال برای ساخت سان روم

انواع متریال برای ساخت سان روم

وینیل

وینیل یک ماده محبوب و پرکاربرد برای ساخت اتاق آفتابگیر است. از مزیت‌های این متریال می توان به مقاومت بالا در برابر تاثیرات محیطی، ارزان بودن و نگهداری کم اشاره نمود. این ماده معمولا در دو رنگ بژ و سفید موجود است و بیشتر به صورت چند لایه درست می شود. به این ترتیب که فولاد گالوانیزه و یا لایه‌های آلومینیومی برای افزایش مقاومت محصول به کار می روند.

 

آلومینیوم

این فلز نسبت به وینیل عایق چندان خوبی نیست و معمولاً گرانتر می باشد. در عین حال، بسیاری از اتاق‌هایی که از دیوارهایی با روکش وینیل و از تکیه گاه‌های عمودی برای زیبایی یا عایق اضافی استفاده می کنند، از متریال آلومینیوم برای ساختار سقف و همچنین برای استحکام بیشتر استفاده می کنند.

 

چوب

چوب یکی از گران‌ترین متریال‌ها برای ساخت اتاق آفتاب‌گیر است. اما انتخاب بسیار خوبی برای اتاقی با صفحه نمایش است. چرا که برای شما این امکان را به وجود می آورد، که به راحتی صفحه نمایش را به چوب وصل کنید، توجه داشته باشید که چوب نیاز به نگهداری منظم دارد.

 

شیشه نافذ نور خورشید

یکی دیگر از متریال مهم برای اتاق آفتابگیر، شیشه است که باید مقاومت خوبی داشته باشد و بتواند نور خورشید را به خوبی به فضای داخلی هدایت کند.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان تجهیزات ساختمانی، جذب مشتریان جدید و بیشتر است که با در نظر گرفتن بازار رقابتی موجود، برای بیشتر دیده شدن، نیاز به تبلیغات احساس می شود و با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال جزو پربازده‌ترین روش های تبلیغاتی است؛ فعالان صنعت ساختمان می توانند با تبلیغات اینترنتی مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر امکان همکاری با فعالان این حوزه را در بخش طراحی و اجرای تبلیغات اینترنتی فراهم کرده و می توانید از طریق تبلیغات کلیکی یا رپورتاژ آگهی یا بهینه سازی سایت برای گوگل، برای جذب مشتریان جدید اقدام کنید.

ضمن اینکه این امکان را دارید که آگهی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و این آگهی بصورت دائمی در سایت نمایش داده شود و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

مزایای سان روم گاردن

مزایای سان روم گاردن

از جمله مزایای سان روم گاردن را می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

استفاده از نور طبیعی

سان روم گاردن، فضایی شیشه ای را ایجاد می کند و می توان از نور طبیعی در داخل آن نهایت استفاده را برد.

 

اتاقی مناسب برای 4 فصل

شما می توانید در هر چهار فصل سال از سان روم گاردن استفاده کنید. گرما و سرما، به علت بسته بودن محیط سان روم گاردن کمتر به داخل آن نفوذ خواهد کرد.

 

محیطی برای نگهداری گل‌ها و گیاهان

در سان روم گاردن می توانید گیاهان داخلی مورد علاقه خود را پرورش دهید. دقت کنید که بهتر است گیاهان مقاوم به خشکی در باغ‌های آفتابگیر استفاده شوند. همچنین شما می توانید با قرار دادن جعبه گل یا فلاور باکس در سان روم گاردن، حس تازگی و نشاط را در این فضا به وجود آورید.

البته باید بدانید که اتاق شیشه ای روی بام سبز، در حقیقت سان روم گاردنی است که دیواره‌های آن از شیشه درست شده است. اتاق شیشه ای در هر گونه فضای بازی قابلیت اجرا دارد و در سال‌های اخیر استفاده از اتاق شیشه ای بر روی بام‌ها طرفدار زیادی دارد.

 

ایده‌هایی برای دیوارها و سقف سان روم

ایده‌هایی برای دیوارها و سقف سان روم

دیوارهای اتاق‌های آفتاب‌گیر، گلخانه‌ها و اتاق‌های چهارفصل، با شیشه بسته شده‌اند و سقف آن‌ها با پلی کربنات یا شیشه که یک ترموپلاستیک سخت و شفاف می باشد، پوشیده شده است. اگر سقف شیشه ای را انتخاب کنید، گرانتر است، ولی وضوح بالاتری دارد. اندازه گیری میزان U پلی کربنات یا شیشه، فاکتوری جهت اندازه گیری گرمای ورودی است. هرچقدر مقدار U کمتر باشد، گرمای کمتری به فضای داخل وارد می شود. بدین ترتیب هنگام انتخاب نوع شیشه، می توانید شیشه ای را انتخاب کنید که کمترین مقدار U را برای کمترین فضا داشته باشد.

 

 

استانداردهای دیوارهای شیشه ای

دیوارهای شیشه ای باید دو بست سیلیکونی درجه A و همچنین برچسب ایمنی داشته باشند، تا الزامات آیین نامه ساختمانی را برآورده کنند. برای مثال شیشه دوجداره، یک ماده بادوام است که علاوه بر عایق بودن، تابش آزار دهنده و خیره کننده را کم می کند.

میزان U رایج برای این نوع شیشه‌ها 2 تا 2.5 و رنگ‌های متداول آن خورشیدی و برنز شفاف است. همچنین یک شیشه‌های دو جداره ای وجود دارند که اشعه ماوراء بنفش و گرما را منعکس می کنند. در این نوع شیشه ها روکشی وجود دارد که U-value را به حدود 1.7 کاهش می دهد. در نتیجه، بهره وری انرژی بهبود می یابد. اگر گاز بی اثر آرگون در شیشه دولایه وجود داشته باشد، مقدار U حتی می تواند به حدود 1.48 کاهش یابد.

 

 

سان روم گاردن، گلخانه یا پاسیو نیست

پاسیو، فضای بیرونی در کنار ویلا یا خانه برای معاشرت و صرف غذا می باشد. تراس‌ها معمولا سنگفرش شده هستند و بسته نیستند و این به شما این امکان را می دهد که از فضای بیرونی خود در تابستان لذت کافی را ببرید.

سان روم با گلخانه نیز تفاوت دارد. گلخانه‌ها اغلب برای تولید محصول و نگهداری گیاهان هستند. همچنین در گلخانه نمی توانید هیچ دکوراسیون و مبلمانی ببینید، زیرا برای استراحت طراحی نشده است، اما در سان روم گاردن، همانند تراس سبز و روف گاردن، به راحتی می توانید طرح مورد نظر خود را داشته باشید. علاوه بر این فضای داخلی آن نیز می تواند مجهز به سیستم خنک کننده باشد، تا بتوانید در تابستان گرم از فضایی راحت و خنک لذت ببرید.

گیاهانی هم که برای آن به کار می برید، مانند گیاهان تراس و روف گاردن و گرین وال‌های بیرونی، باید گیاهانی مقاوم با نیاز آبیاری کم باشند.

 

سان روم گاردن

چه وسایلی برای سان روم گاردن مورد نیاز است؟

مبلمان استفاده شده در اتاق آفتاب‌گیر، تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد. با توجه به اینکه باغ سان روم با گل‌های زیبایی تزیین شده است، بهتر است مبل راحتی را به رنگ شاد انتخاب کنید.

همچنین می توانید از میز چوبی کوچک برای قرار دادن اشیای تزئینی در گوشه اتاق استفاده کنید، یا کتاب‌های مورد علاقه خود را در قفسه کوچک کتاب قرار دهید و در شب‌های طولانی زمستان مطالعه کنید. یک مبل رنگارنگ در میان درختچه‌های سبز و گیاهان، فضایی دلپذیر و آرامش بخش را ایجاد می کند.

 

در این بخش نکاتی در خصوص ویژگی‌های روف گاردن ذکر می کنیم تا تفاوت آن را با سان روم بدانید:

روف گاردن، سنگفرش شده همراه با چمنزار در پشت بام ویلاها یا خانه‌ها می باشد. زمین روف گاردن را می توان از سنگ فرش، بتن ریخته شده، آجر و سایر مصالح ساختمانی و همچنین چمن مصنوعی ساخت. روف گاردن را می توان به عنوان یک سکوی فضای باز در نظر گرفت و راه‌های زیادی برای محصور کردن آن وجود دارد. روف گاردن‌های ساخته دست بشر در بالاترین سطوح سازه‌های تجاری، صنعتی و مسکونی هستند که می توانند برای رشد محصولات زراعی، ایجاد سایه و سرپناه، ایجاد فضای بازی یا به سادگی به عنوان محل زندگی و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی، دو نوع روف گاردن اصلی وجود دارد: گسترده و فشرده.

 

ساخت سان روم

باغ‌های گسترده نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری دارند و رفتارشان مانند سایر مصالح بام است. این باغ‌ها برای جمعیت زیاد مناسب نیستند و احتیاجی به رعایت استانداردهای ایمنی اضافی ندارند. مدل دیگر شامل باغ‌های متراکم است که برای استفاده فعال توسط انسان ایجاد شده است. این نوع روف گاردن نیاز به نگهداری منظم و محوطه سازی دارد. در برخی موارد، ساختار سقف باید با افزودن کف یا تکیه گاه‌های اضافی برای تحمل وزن ترکیبی پوشش گیاهی، خاک و بارندگی تقویت شود. علاوه بر این، آنها همچنین ممکن است نیاز به رعایت مقررات ایمنی در مورد نصب عرشه‌ها و مکان‌های عمومی در سازه‌های برجسته داشته باشند. این مقررات شامل مواردی همچون، نصب نرده‌ها یا موانع برای جلوگیری از سر خوردن افراد از لبه‌های سقف باشد.

 

روف گاردن یک گزینه کاربردی برای بهبود کیفیت و دمای هوا در شهرها است. لایه پوشش گیاهی روی پشت بام گرما را از هوا خارج می کند و دمای سطح سقف و هوای پیرامون را کم می کند. استفاده از بام‌های سبز در محیط های ساخته شده با پوشش گیاهی محدود، می تواند اثر جزیره گرمایی را به ویژه در طول روز کاهش دهد و 30 تا 40 درجه فارنهایت خنک‌تر از پشت بام‌های معمولی باشند. علاوه بر این می توانند دمای محیط شهری را تا 5 درجه فارنهایت کاهش دهند. همچنین، روف گاردن‌ها می‌توانند مصرف انرژی ویلا یا ساختمان را تا حدود ۷ درصد نسبت به سقف‌های معمولی کاهش دهند، که به معنای بهره‌وری انرژی بیشتر است.

 

 

جمع بندی

مکان اجرای روف گاردن بر روی پشت بام می باشد، ولی سان روم باید با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و منظره ای که از شیشه‌های اتاق آفتاب انتظار دارید ساخته شود. به طورکلی ساختار و کاربرد سان روم با روف گاردن متفاوت می باشد، که در این مطلب سعی شد تفاوت‌های این دو ذکر شود، تا شناخت بیشتری در خصوص سان روم و روف گاردن داشته باشید.

از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، از شما سپاسگذاریم و اگر پیشنهاد یا نظری دارید، با ما به اشتراک بگذارید.