14 ایده برای طراحی روف گاردن سنتی و معرفی ویژگی‌های آن - سازه برتر



14 ایده برای طراحی روف گاردن سنتی و معرفی ویژگی‌های آن

یکی از مواردی که جذابیت خانه‌ها را در قدیم دوچندان می کرد، وجود حیاطی سنتی بود، که امروزه دیگر به آن معنی در ویلاها یا خانه‌هایمان وجود ندارد. ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر، با ایجاد روف گاردن سنتی در فضای پشت بام، تا حدی می توان حس و حال زندگی در خانه‌های قدیمی را زنده کرد.

در واقع یکی از ایده‌های جذاب برای طراحی  روف گاردن در ساخت ویلاها یا ساختمان‌ها، بهره بردن از سبک سنتی است که می‌تواند همراه با طبیعتی سبز و کوچک، لحظات آرام و دلنشینی را برایتان به وجود آورد. روف گاردن سنتی به خاطر نوستالژیک بودن برای بسیاری از افراد جذاب و جالب است. اگر شما هم دوست دارید به اطلاعات بیشتری در خصوص ویژگی‌های روف گاردن سنتی و نکات طراحی آن دست یابید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

 

روف گاردن سنتی

طراحی و اجرای روف گاردن سنتی و معرفی ویژگی‌های آن

برای طراحی روف گاردن‌های سنتی در محوطه سازی ویلا، باید توجه داشت که هر چه باغچه ویلا طبیعی‌تر و به حیاط های معمولی شباهت بیشتری داشته باشند، فضای روف گاردن‌های سنتی دلپذیرتر خواهد بود. بنابراین بهتر است به جای استفاده از گلدان‌ها و جعبه‌هایی با اندازه‌های مختلف، برای اینکه حس بهتری به همه بدهید، از یک باغ واقعی در حالت طبیعی استفاده کنید. همچنین کاشت و پرورش انواع سبزیجات و ایجاد گلخانه‌ها در پشت بام، یکی دیگر از ویژگی‌های روف گاردن سنتی است.

روف گاردن‌های سنتی، در سطوح مختلف اجرا می شوند و کیفیت‌های متفاوتی دارند. بام سبزها را می توان به چند گلدان سبز روی پشت بام محدود کرد یا از طرح‌های کلاسیک بهره برد. معمولا، طراحی بام سبز سنتی، شامل دو مرحله است. فاز اول به انجام عملیات عمرانی و آماده سازی زیرساخت‌های لازم مانند زهکشی و عایق کاری سقف اختصاص دارد. در فاز دوم محوطه سازی و فضای سبز ایجاد می شود و المان های مورد نیاز مانند آلاچیق، مبلمان باغ، باربیکیو و ... اضافه می شود.

در این بخش از سازه برتر، چند ایده کاربردی را برای طراحی روف گاردن سنتی به شما معرفی می کنیم:

 

 

1- استفاده از گیاهان با ارتفاع مناسب

مهم‌ترین مسئله در طراحی روف گاردن مدرن یا سنتی، انتخاب گیاهان مناسب می باشد. گل‌ها و گیاهانی که در این فضا نگهداری می شوند، حساسیت کمتری به نور خورشید دارند. فرقی نمی کند که گیاهان و گل‌های خود را در گلدان قرار می دهید یا از مکانیسم دیگری برای چیدمان آن‌ها روی پشت بام استفاده می کنید. در هر صورت، باید به آبیاری آن‌ها توجه کنید.

آبیاری بام سبز کمی سخت‌تر از حیاط و باغ است. بنابراین انتخاب گیاهان مناسب را فراموش نکنید. گیاهان آفتاب دوست که نیاز به آبیاری خاصی ندارند، بهترین انتخاب برای باغ‌های پشت بام هستند و باید با توجه به نور و آبیاری و البته جغرافیا، گیاهان را انتخاب کنید.

گل ‌و گیاهان رونده، انتخاب مناسبی برای روف گاردن سنتی هستند. این نوع از گیاهان می‌توانند فضای پشت بام را پوشش دهند و طراوات و سر سبزی خوبی به آن بدهند. آویزان‌کردن گلدان‌هایی پر از این گیاهان هم، جذابیت و زیبایی خاصی به فضا می‌دهد. برای طراحی و نصب این گلدان‌ها، باید به نکات ایمنی توجه کنید و یادتان باشد که وزش باد یا عواملی دیگر، باعث افتادن گلدان‌ها نشوند و بهتر است گلدان‌های سفالی و گلی که از متریال طبیعی ساخته شده را انتخاب کنید. انواع کاج و سرو یا گیاهان مقاومی مانند اسطوخودوس برای روف گاردن سنتی و یا هر سبک دیگر نیز مناسب هستند.

 

2- ایجاد حالت طبیعی در روف گاردن سنتی

داشتن فضای بسیار مرتب و منظم در روف گاردن خوب است، اما گاهی اوقات کمی از حالت طبیعی دور است. برای اینکه روف گاردن سنتی خود را جذاب و طبیعی کنید، آن را مانند یک باغ معمولی مدیریت و طراحی کنید، یعنی بگذارید گل‌ها و گیاهان به طور تصادفی و بدون برنامه برویند. در واقع همانند قوانین طبیعت، در آمدن علف‌های طبیعی و چمن‌ها، به بام سبز شما حس واقعی باغ را می دهد.

 

طراحی روف گاردن سنتی

3- استفاده از نمادهای سنتی

با طراحی سنتی روف گاردن، می توانید فضایی آرام و امن در پشت بام خود داشته باشید، که هم برای استراحت و هم برای کار لذت بخش است. سعی کنید در این نوع روف گاردن، از مبلمان کلیشه ای مانند میز و صندلی‌های پلاستیکی استفاده نکنید.

در عوض، طراحی عرشه و فضای سنتی‌تری را انتخاب کنید. به عنوان مثال، استفاده از پشتی و بالش را از یاد نبرید. تشک‌هایی را برای نشستن روی پشت بام برای یک فضای سنتی آماده کنید. به کار بردن چنین طرح‌های سنتی، می توانند متنوع و جذاب باشند.

 

4- حفظ حریم خصوصی‌

برخی از مردم احساس می کنند که دید بیرون از روف گاردن، به حریم خصوصی آنها نفوذ می کند. برای حل چنین مشکلی باید به تعداد زیادی گل و گیاه روی آورید. از درختچه‌ها و چمن‌های سرسبز در باغ بام سنتی خود استفاده کنید تا حریم خصوصی شما از بیرون قابل توجه نباشد.

 

5- ایجاد آشپزخانه‌ای کوچک در روف گاردن سنتی

روف گاردن سنتی، برای مهمانی‌ها و درست کردن غذاهایی مانند کباب مناسب است. برای داشتن چنین فضایی، باید به طراحی یک آشپزخانه جمع و جور در قسمتی از پشت بام توجه کنید. منقل و کباب پز می تواند مرکز فضای آشپزی پشت بام سنتی شما را تشکیل دهد. شما می توانید یک قدم جلوتر بردارید و با ساختن کباب پز یا منقل سنگ و آجر، فضای سنتی‌تری به روف گاردن خود ببخشید.

مهمانی‌ها و استفاده از باربیکیو برای کباب پزی در روف گاردن، لحظات بسیار خوبی را برای شما ایجاد می کند. اگر فضای کافی دارید، می توانید آشپزخانه روف گاردن را از بقیه قسمت‌ها جدا کنید و برای این منظور، از دیوار کاذب در صنعت ساختمان کمک بگیرید. انجام این کار به بزرگتر نشان دادن محیط نیز کمک می کند.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

سازه برتر یکی از سایت های قدیمی و معتبر در زمینه صنعت ساختمان است و با توجه به اینکه از سال 1389 در این زمینه فعالیت دارد، توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و شما می توانید با ثبت آگهی تبلیغاتی خود در این سایت، کسب و کار خود را رونق دهید.

پیمانکاران ساختمانی و فروشندگان تجهیزات و مصالح ساختمانی می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنند و از این طریق با مخاطبان این سایت در ارتباط باشند.

با انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین تصویر و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ های سازه برتر و ارائه گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخودار باشید.

با دریافت گزارش ماهیانه از وضعیت آگهی خود در گوگل، می توانید آگهی خود را ویرایش و بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یافته و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی شما آشنا شوند. ضمن اینکه امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان فراهم است و بدین ترتیب می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش رپورتاژ آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

اجرای روف گاردن سنتی

6- صیفی‌کاری و سبزی‌کاری کنید

با کمک متخصصان می توانید گلدان‌ها و باغچه‌هایی برای پرورش سبزیجات روی پشت بام سنتی داشته باشید. البته باید مراقب نور، آب و نحوه ساختن باغچه‌ها روی پشت بام باشید. بدون کمک متخصص، روف گاردن ویلا یا ساختمان شما آسیب خواهند دید و باغبانی و کاشت صیفی جات پایان خوبی نخواهد داشت.

 

7- ایجاد سایه‌بان برای روف گاردن سنتی

وجود سایه بانی با تم سنتی، برای گیاهان و گل‌ها می‌تواند در زیبایی روف گاردن سنتی موثر باشد. در حقیقت فضای سبز روی پشت بام در معرض دید مستقیم تابش نور خورشید است و حفاظت از آن با سایه بان و آلاچیق، ایده جالب و مفیدی خواهد بود.

ساخت یک آلاچیق سنتی در روف گاردن، حال‌وهوا و طرح جذابی به آن می‌دهد و با راه‌اندازی آن برای خود و گل‌ها، گوشه دنجی ایجاد خواهید کرد. این گوشه را می توانید با توجه به سلیقه‌تان با میز و صندلی، تشکچه‌ها و مخده و یا یک سکو کامل کنید.

 

8- رنگ‌کردن دیوارها و درها را از یاد نبرید

رنگ آمیزی در و دیوارهای روف گاردن نیز ایده ای عالی برای ایجاد فضایی دوست داشتنی و جذاب است. برای یک روف گاردن سنتی، رنگ سفید را انتخاب کنید. این رنگ کلاسیک است و هرگز شما را خسته نمی کند. رنگ‌ها را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنید و حس جدیدی به فضا بدهید.

اگر رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید، دستان برای انتخاب وسایل و تغییر دکوراسیون فضای روف گاردن باز خواهد بود. رنگ‌های بژ، سفید، خاکستری و پاستلی انتخاب‌های مناسبی برای رنگ آمیزی فضای باغ پشت بام هستند.

 

9- استفاده از چوب در طراحی روف گاردن سنتی

اگر از علاقه مندان به فضاهای کلاسیک و سنتی هستید، انتخاب چوب برای طراحی روف گاردن سنتی نیز ایده خوبی است. چوب نمادی از طبیعت است که به شما این امکان را می دهد تا فضایی دوست داشتنی را برای خود آماده کنید.

ایجاد زیرساخت چوبی روی کف روف گاردن یا آلاچیق و همچنین دیوارهای کاذب چوبی، فضا را بسیار زیبا و کلاسیک می کند. البته باید به محدودیت‌های آب و هوایی در این زمینه توجه کنید. با این حال مهندسی چنین زیرساخت‌هایی نیاز به کمک متخصصان دارد.

 

ایده روف گاردن سنتی

10- ساختن یک پل چوبی زیبا در روف گاردن سنتی

خلاقیت حد و مرزی ندارد. فضاهایی که در نگاه اول ممکن است برای پشت بام مناسب به نظر نرسند، بعد از مدتی به عناصری زیبا در طراحی روف گاردن تبدیل می شوند. طراحی و ساخت پل چوبی بر روی پشت بام، به فضای شما معنا و مفهوم می بخشد. قطعا این پل راه به جایی نمی برد، اما یک المان سرگرم کننده است که داشتن فضای طبیعی را به ذهن القا می کند.

 

11- در روف گاردن سنتی زنبورداری کنید

نگهداری زنبورها روی پشت بام نیز امکان پذیر است. طراحی حرفه ای امروزه به شما آزادی زیادی می دهد. زنبورداری نیز در پشت بام مقدور است، همچنان که طراحی فضای پشت بام به صورت حرفه ای با گل و گیاه مناسب امکان پذیر می باشد.

به کار بردن این ایده، برای داشتن یک روف گاردن سنتی جذاب است که به شما این امکان را می دهد، هم از شیرینی آرامش در فضای باز و هم از شیرینی عسل لذت ببرید. البته چنین راهکاری را نمی توان در هر سقفی اجرا کرد و برای طراحی و اجرای آن باید از کارشناسان حرفه ای کمک بگیرید.

 

12- چمن‌کاری در روف گاردن سنتی

برای طراحی روف گاردن سنتی، کاشت چمن روی پشت بام اکیدا توصیه می شود. باید فضای سبزی وجود داشته باشد که بتوانید روی چمن بنشینید یا روی آن دراز بکشید و این بسیار جذاب است. کفش‌های خود را درآورید و با پای برهنه روی چمن‌های پشت بام راه بروید یا از این فضا برای استراحت و بازی استفاده کنید.

 

13- حوض و حوضچه درست کنید

ساختن حوض و حوضچه بر روی پشت بام شما، نیز جذابیت بیشتری به روف گاردن سنتی می دهد. البته برای اجرای این طرح به کمک مشاوران و متخصصان نیاز دارید. حوض‌ها در روف گاردن، به شما این امکان را می دهند که از فضای بیرونی پشت بام خود لذت بیشتری ببرید.

 

14- نورپردازی بام سبز سنتی

زیبایی و شکوه بام سبز تا حدودی به میزان روشنایی آن در شب بستگی دارد و نورپردازی مهمترین چیز در ایده‌های طراحی جذاب و سنتی روف گاردن است. تامین نور و نورپردازی بام سبز در شب کاری است که زمان و تلاش زیادی می طلبد و باید به بهترین شکل ممکن اجرا شود. استفاده از لوستر و آویزهای ساخته شده از مواد طبیعی، مانند چوب و حصیر و همچنین استفاده از فانوس‌های زیبا و نورپردازی با استفاده از شمع، ایده‌های مناسبی برای نورپردازی سنتی بام سبز است که در ایجاد حس آرامش و رمانتیک در فضا تاثیر زیادی دارد.

 

مزایای روف گاردن سنتی

مزایای کلی روف گاردن

روف گاردن‌ها، از جمله روف گاردن سنتی، مزایای بسیاری دارند، به ویژه اگر به صورت گسترده و در همه سطح شهر روف گادن داشته باشیم، تاثیر فوق العاده ای در آب و هوای شهرها می گذارند.

بر عکس سقف‌های قدیمی مانند (موزاییک یا آسفالت)، سقف‌های سبز با جذب گرما به جای بازتاب آن، همانند یک عایق طبیعی برای ویلا یا ساختمان‌ عمل می کنند.

​گیاهان و گل‌های موجود در روف گاردن، باعث از بین بردن ذرات آلاینده هوا می شوند، سایه درست می کنند و اکسیژن تولید می‌کنند. علاوه بر این، پشت‌بام‌های سبز، قادر به حفاظت طبیعی در برابر گرمای شدید می باشند.

 

 

جمع بندی

روف گاردن سنتی، یک ایده ی عالی برای ایجاد یک فضای دلنشین و زیبا است که یاد آور باغچه‌ها و حوضچه‌ها و همچنین حیاط‌های با صفا و کوچک قدیمی است و در واقع مناسب‌ترین ایده برای بازگرداندن این حیاط ها و باغچه‌ها می باشد، که در عین سادگی بسیار آرام بخش نیز هستند.

امیدواریم ایده‌هایی که در این مقاله برای طراحی یک روف گاردن سنتی معرفی کردیم، برای شما کاربردی بوده باشد و اگر در این زمینه سوالی دارید، می توانید از ما بپرسید.