آشنایی با ویژگی‌ها و انواع نمای شیشه ای کرتین وال - سازه برتر



نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال یا نمای لامل، نمایی شیشه‌ای می باشد که وزن شیشه‌ها و انرژی‌های حاصل از بارندگی و باد‌، متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان یا ویلا است. در واقع نمای لامل یا همان کرتین وال، یکی از انواع نماهای مدرن برای ساخت ویلا است، که دارای ساختاری خود ایستا است. در این روش هیچ گونه بار مرده‌ای بر ساختمان تحمیل نمی شود.

اینگونه نما در صورت نصب درست، زیبایی فوق العاده ای را به نمای ساختمان می بخشد، به همین منظور در این مقاله به معرفی نمای کرتین وال (curtain wall) می‌پردازیم.

 

نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟

نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟

نمای شیشه ای کرتین وال، یک سازه مستقل در ساختمان است. نمای کرتین وال که در زبان فارسی به معنای دیوار پرده ای است، نوعی دیوار پرده شیشه ای برای ساختمان‌ها است که از نظر مسائل سازه ای برای استفاده در ارتفاع، از بهترین انواع نماها به حساب می آید. در این نوع نما اغلب از مصالح سبک به خصوص ترکیبی از شیشه و آلومینیوم در صنعت ساختمان استفاده می شود.

این نوع نمای شیشه ای، یکی از نماهای خشک و تهویه شونده است. ساختار ورق آلومینیومی کرتین وال، قابلیت نصب سایر مواد پوششی مانند پانل‌های آلومینیومی کامپوزیت سرامیکی را دارد. در نسل قبل که سیستم‌های فریم لس بر روی آهن نصب می شد مشکلات عایق وجود داشت. نماهای کرتین وال به خاطر اینکه سنگینی بار خود را به ساختمان تحمیل نمی کنند، به عنوان‌ سازه‌های خود ایستا شناخته می شوند. شاسی این نوع نماها، نیروهای جانبی نظیر طوفان و باد و نیروی وزن خودشان … را تحمل می کند.

 

مشخصات فنی نمای کرتین وال

شاسی و پانل‌های نازکی که در اطراف برنامه ساختمان قرار گرفته اند، نمای دیوار پرده ای یا کرتین وال را تشکیل می دهند. در این نوع، شیشه ای که باید به عنوان نمای ساختمان نصب شود، بر روی سازه کرتین وال نصب می شود، نه بر روی خود ساختمان. وزن ناشی از نصب شیشه بر روی ساختمان کاهش می یابد و مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش پیدا می کند. امروزه نصب نماهای کرتین وال، کاربرد زیادی در ساختمان‌های معروف و بزرگ تهران دارد.

هسته اصلی این نما یا ساختار آن از لامل و شاسی ساخته شده است که سپس شیشه یا پوشش‌های دیگر با ظرافت و دقت بر روی آن نصب می شود.

 

انواع نماهای کرتین وال

انواع نماهای کرتین وال

تفاوت سیستم‌های کرتین وال، در شیوه نگهداری شیشه در فضاهای بین لامل است. این تفاوت در ثابت کردن شیشه، ظاهر بیرونی را متفاوت می کند. کرتین وال‌ها انواع مختلفی دارند که محبوب‌ترین آن‌ها، کرتین وال شیشه ای است که حتما در ساختمان‌ها و خیابان‌های اطراف محل سکونت خود تعداد زیادی را دیده اید. در ادامه این بخش از سازه برتر، 4 نوع پرکاربرد از این نماها را شرح می دهیم.

 

نمای کرتین وال فریم لس (Frameless)

برای نمای کرتین وال بدون قاب، هیچ درپوشی در سطوح خارجی نما به کار نمی رود و از چسب‌های ساختاری برای ثابت کردن شیشه در فضاهای بین ورق‌ها استفاده می شود. پس از این کار، شیشه را دوباره در رول‌های آلومینیومی قرار داده و بین لامل‌ها ثابت می کنند. در نهایت، سطح بیرونی شیشه ای نسبتاً یکدست و یکنواختی به وجود می آید.

 

نمای کرتن وال فیس کپ (face cap)

در نمای درپوش دار (فیس کپ)، بعد از نصب ورق‌های عمودی و افقی، شیشه بین این ورق‌ها نصب می شود و بعد از آن با اتصال درپوش به دماغه ورق، در جای خود نصب می شوند. روکش‌هایی که استفاده می شوند، در رنگ‌ها و اشکال مختلف ( گرد، مستطیل و ...) هستند و در طول‌ها و عمق های مختلف قابل اجرا می باشند.

 

سیستم سمی فریم لس (Semi frameless)

این رویکرد ترکیبی از نماهای فریم لس و فیس کپ است که طراحی نمای ویلا یا ساختمان را متفاوت می کند. در سیستم نیم قاب، بسته به طرح معماری، برای تثبیت شیشه در یکی از جهات عمودی یا افقی، ممکن است از کلاهک و در جهت دیگر از لاستیک یا چسب استفاده شود.

 

روش یوچنل (U channel)

سیستم های U-channel را می توان نوعی از نمای فریم لس یا کاملا بدون فریم در نظر گرفت، با این تفاوت که در این سیستم، سیم پیچ آلومینیومی در اطراف شیشه به کار نمی رود. با استفاده از اسپیسر شیشه ای مخصوص و قرار دادن قطعات به صورت پازل مانند در فضای خالی داخل اسپیسر و استفاده از چسب ساختاری، ظاهری بدون قاب به دست می آوریم. این روش هزینه کمتری نسبت به نمای فریم لس دارد.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

اگر در هر یک از زمینه‌های صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید بصورت دائمی تبلیغات شرکت خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید. این نوع تبلیغ بصورت آگهی دائمی در سایت منتشر می شود و با توجه به اینکه آگهی‌ها در نتایج گوگل نیز دیده می شوند، مخاطبان زیادی از طریق گوگل وارد سایت سازه برتر شده و آگهی شما را مشاهده می کنند و به این ترتیب می توانید برای جذب مشتریان بیشتر از این روش بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

شیوه عایق بندی در نمای کرتین وال

شیوه عایق بندی در نمای کرتین وال

نمای لایه لایه و لامل دار، به گونه ای طراحی شده است که بتواند عایق بهینه ای باشد و از ساختمان در مقابل نیروهای جوی و محیطی مربوط به محدوده جغرافیایی شان حفاظت کند.

به همین دلیل در طراحی لامل‌ها با پروفیل آلومینیومی، اصولاً باید شیارهایی کار گذاشته شود تا لاستیک EPDM به سازه متصل شود و نقش عایق حرارتی را ایفا کند.

همچنین از لاستیک پلی آمید برای افزایش سطح عایق کاری در سیستم‌های نمای کرتین وال خاص استفاده می شود و به کار بردن عایق در هر سیستم کرتین وال، به طور خاص برای آن سیستم طراحی می شود.

به عنوان مثال در سیستم نمای کاورکپ، پلی آمید روی لامل قرار داده می شود، اما در سیستم Full Frameless پلی آمید داخل ورق قرار می گیرد.

در واقع مراحل ساخت ورق برای سیستم‌هایی که پلی آمید روی ورق یا داخل آن قرار می گیرد از سایر سیستم‌ها جدا است. سیستم‌های نمای کرتین وال با لامل، به خاطر شکل ظاهری و عایق حرارتی بودن بسیار عایق خوبی هستند و در این نوع سیستم نمای ساختمان امکان نفوذ ناپذیری وجود ندارد.

 

 

مزایای استفاده از نمای شیشه ای کرتین وال (پرده شیشه ای)

نمای شیشه ای کرتین وال، یک انتخاب خوب برای ساختمان‌های مدرن می باشند. این گزینه در بین بسیاری از مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. این دیوارهای غیرسازه ای توانسته اند جایگاه مناسب خود را در بین نمای ساختمان‌های مدرن به دست آورند. در این قسمت به مزیت‌های این نوع دیوارهای پرده می پردازیم.

نما شیشه ای کرتین وال، می تواند شرایط آب و هوایی مختلف را تحمل کند و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

این سیستم دارای استحکام و مقاومت بالایی است و برای مناطق زلزله خیز و پر رفت وآمد گزینه مناسبی به نظر می رسد.

به کارگیری کرتین وال، زیبایی نمای ساختمان را دو برابر می کند و ساختاری بسیار شکیل و زیبا به ساختمان می بخشد. علاوه بر این، دیوارهای پرده شیشه ای می توانند ظاهری زیبا، برای ساختمان‌های بلند و حتی ساختمان‌های کم ارتفاع به وجود آورند.

این سیستم در برابر نفوذ آب مقاومت زیادی دارد و خشک نگه داشتن فضای داخلی ساختمان را آسان می کند. به همین علت، برای مناطق بارانی و آب و هوای دائمی مرطوب، انتخاب خوبی می باشد.

همچنین این نوع نما برای کاهش نوسانات و تنش‌های شدید طراحی شده است. در حقیقت با استفاده از این نما بر روی ساختمان می توان از تنش‌های ناشی از وزش باد شدید جلوگیری کرد. بنابراین برای ساختمان‌های بلند و برج‌هایی با ارتفاع زیاد که ممکن است در معرض ارتعاش باشند، انتخاب خوبی است.

علاوه بر نکات فوق، استفاده از این سیستم برای نمای ساختمان نیز می تواند باعث افزایش بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی شود. درواقع کرتین وال باعث کاهش مقدار گرمای از دست رفته یا موجود در داخل ساختمان می شود و به دلیل بازده حرارتی بهتر، مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد.

این نوع نما علاوه بر گرما، صدا را نیز عایق می کند و آلودگی صوتی و صدای ورودی به ساختمان از فضای بیرون را کاهش می دهد. به این ترتیب در ساختمان خود راحت‌تر خواهید بود.

این سازه‌ها در مقابل آتش هم مقاوم می باشند. درواقع نما‌های کرتین وال می‌توانند با به عنوان مانع و جداسازی ساختمان‌ها به کند کردن گسترش آتش کمک کنند. بهره بردن از شیشه‌های ضد حریق تخصصی نیز به محافظت از ساکنان و خود ساختمان کمک زیادی می کند.

در این نما با به کار گیری پنل‌های شیشه ای، نور داخل ساختمان بسیار افزایش می یابد و می توان از نور خورشید و نور طبیعی در طول روز به طور کامل استفاده کرد. در نتیجه فضاهای داخل ساختمان‌ها و ویلاها، زیباتر و روشن‌تر می شوند و نسبت به قبل به برق کمتری نیاز دارند.

علاوه بر تمام نکات ذکر شده، تنوع زیادی از این سازه‌ها برای پوشش دادن همه سلیقه‌ها وجود دارد. پوششی که به هرکسی اجازه می دهد تا با توجه به نیاز و شرایط خود از بین طیف وسیعی از محصولات با قیمت‌ها و روش‌های مختلف ساخت و نصب، انتخاب مناسبی داشته باشد.

نصب این محصولات بسیار ساده و راحت است که می تواند ساخت سازه را ساده کرده و پیچیدگی کار ساخت و ساز خارجی ساختمان را کاهش دهد.

این نما علاوه بر اینکه بسیار زیبا و شیک است و ساختمان ویلایی بی نظیر و زیبایی را به ارمغان می آورد، برای هر نوع سازه ای و با هر قیمتی مقرون به صرفه و مناسب می باشد.

 

مزایای نمای شیشه ای کرتین وال

معایب نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال، نسبت به سیستم‌های دیواری معمولی معایبی نیز دارد.

در اینجا بعضی از معایب این سیستم را برای اینکه مشخص شود این سیستم برای شما مفید است یا خیر، به شما معرفی می کنیم:

 

هزینه بالا در مقایسه با شیشه‌های معمولی

مهمترین مسئله سیستم‌های کرتین وال، هزینه زیاد ساخت و نگهداری آن‌ها نسبت به سیستم‌های دیواری دیگر می باشد.

این سیستم به شیشه و آلومینیوم بیشتری نسبت به سیستم‌های دیگر پوشش دیوار نیاز دارد.

علاوه بر این، آلومینیوم و شیشه در طول زمان در معرض رسوبات زنگ زدگی و مواد معدنی قرار می گیرند. به همین دلیل، این نوع نما نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد.

 

نصب سخت

سیستم کرتین وال از قسمت بیرون نصب می شود، بنابراین در شرایط بد آب و هوایی، کار کردن سخت و حتی با تاخیر صورت می گیرد.

در مقابل، سیستم‌های دیواری و پنجره از قسمت داخل نصب می شوند و معمولاً نصب سریعتر و هزینه کمتری دارند.

 

معایب نمای شیشه ای کرتین وال

قیمت نمای کرتین وال

قیمت هر متر مربع نمای کرتین وال با توجه به نوع، روش ساخت و نصب آن متفاوت است و برای استعلام قیمت این نوع نما تمامی موارد ذکر شده در نقشه در نظر گرفته شده است.

همچنین قیمت نماهای کرتین وال، با توجه به طرح و نوع متریال متفاوت است. هر مقدار که در طراحی نمای کرتین وال، پارتیشن‌های بزرگ‌تری در نظر گرفته شود، اگرچه میزان مصرف پروفیل کاهش می یابد، اما امکان افزایش قیمت نما نیز افزایش می یابد.

به این دلیل که در سایزهای بزرگتر گاهی لازم است از پروفیل‌های ورق محکم‌تر و سنگین‌تری برای تقویت نمای کرتین وال در برابر مشکلات جوی مانند طوفان و باد استفاده شود. توجه داشته باشید که در ارتفاعات و طبقات بالاتر، استفاده از ورق‌های قوی‌تر و ضخیم‌تر، بخشی از الزامات نمای کرتین وال است.

با توجه به اینکه نمای کرتین وال یکی از نماهای ترکیبی و مدرن است که از پروفیل‌های آلومینیومی به عنوان سازه و ورق یا شیشه به عنوان روکش در آن استفاده می شود، واضح است که اندازه و نوع هر یک از این ترکیب‌ها را می توان در قیمت نهایی لحاظ کرد.

علاوه بر این، وجود لولا یا بازشوهای مخفی در شیشه کرتین وال به طور طبیعی قیمت این نوع از کرتین وال را افزایش می دهد. نوع و ساخت شیشه ای که برای نما نیز انتخاب می شود در قیمت بسیار موثر است.

در نمای شیشه ای کرتین وال با نوع فریم لس، استفاده از شیشه دوجداره و لمینت، با استفاده از چسب سیلیکون توصیه شده است، که یکی از دلایل افزایش قیمت نمای کرتین وال می باشد.

در ضمن برخلاف پلی سولفید که معمولاً برای شیشه دو جداره به کار می رود، چسب سیلیکونی در برابر نور خورشید و گرما مقاوم است و با گذشت زمان از بین نمی رود، بنابراین قیمت آن بسیار بالاتر از پلی سولفید است.

 

 

جمع بندی

نمای شیشه ای کرتین وال، یکی از محبوب‌ترین نماها در ساختمان‌های تجاری و یا ویلاها می باشند. علت این محبوبیت بالا به این دلیل است که این نوع نما، اجازه عبور نور طبیعی بیشتری را به داخل ساختمان یا ویلا می دهد. درواقع نمای شیشه ای ویلا، یک دیوار بیرونی ساده می باشد که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، از ساختمان در برابر نفوذ آب و هوا محافظت می کند. امروزه طراحی نمای شیشه ای کرتین وال، به شکل سفارشی سازی شده است، ولی شکل‌های استاندارد قاب کرتین وال هم وجود دارند.

در نهایت امیدوارم مطالب این صفحه از سازه برتر، برای شما سودمند بوده باشد.