10 نکته مهم در اجرای نورپردازی آبنما - سازه برتر



10 نکته مهم در اجرای نورپردازی آبنما

نورپردازی آبنما، جلوه بسیار زیبایی به آبنما می دهد و گویی هویتی تازه به آن می بخشد. در حقیقت هیچ چيزی به اندازه صدای آب، آرام بخش و دلنشین نیست، خواه صدای آرام قطره قطره‌ها باشد، خواه صدای شدید غلغل صدای آب. به همین دلیل برای تأثیر حداکثری از یک آبنما و افزایش زیبایی ذاتی آن، می توان از یک نورپردازی مناسب برای آن در شب استفاده کرد. استفاده از آبنماهای با نور مناسب در محوطه سازی ویلا، به طرز چشمگیری مناظر شبانه را تغییر می دهند و شبهای شگفت انگیز و زیبای کنار استخر و محوطه ویلا یا ساختمان را ایجاد میکنند. نورپردازی آبنما، همچنین با روشن کردن آب تاریک، در هنگام شب ایمنی بیشتری را برای افراد ایجاد می کند.

در این نوشتار به معرفی نکات اساسی در نورپردازی آبنما و اصول طراحی آن اشاره می کنیم، از شما نیز خواهشمندیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

نکات اساسی در اجرای نورپردازی آبنما

نکات اساسی در اجرای نورپردازی آبنما

نورپردازی آبنماها از پیچیدهترین انواع نورپردازی فضای باز و محوطه به حساب می آیند و لازم به ذکر است که قبل از وارد شدن به این کار، باید به چند نکتهی مهم توجه کنید، مثلا جنس آبنماها و سازه‌ها، مقدار شفافیت آب، و جایی که میخواهید جعبه تقسیم و سیمکشی را پنهان کنید را درنظر بگیرید. در ادامه این مقاله از سازه برتر، چند نکته مهم برای اجرای نورپردازی آبنما را شرح می دهیم:

 

1- ایجاد احساس خوب

نورپردازی مناسب می تواند سازه آبی را تغییر دهد. در حقیقت هدف شما از اجرای نورپردازی آبنما، باید ایجاد حس آرامش باشد و به گونه ای نورپردازی شود که حتی بعد از غروب آفتاب هم بتوانید از آن لذت کافی را ببرید.

به منظور طراحی نورپردازی برای سازه‌های آبی در ساخت ویلا، مطمئن شوید که سیم کشی در مکانی تاریک قرار داده شده است تا مردم متوجه وجود آن نشوند. برای انجام این کار بهتر است که هنگام ساخت فواره‌ها، آبنماها و سازه‌های دیگر، در مکان حضور داشته باشید تا سیم کشیها از همان ابتدا به گونه ای طراحی شوند که تا حد امکان نامرئی باشند.

همچنین لازم نیست تمام نورهای ساطع شده، از آب و فضای داخلی استخر باشند تا جذاب شوند. شما می توانید از نورپردازی از پشت آبنما، جهت روشنایی کل آبشار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که چراغهای بیرون از آب برای استفاده، ارزان‌تر هستند و دوام بیشتری دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که، نور نباید خیلی زیاد و خیره کننده باشد. این کار می تواند خطرناک باشد و باعث سقوط عابران به داخل آب یا اطراف استخر شود.

 

2- استفاده از نور کافی

یکی از بیشترین اشتباهاتی که طراحان نورپردازی مرتکب می شوند، استفاده نکردن از نور کافی است. باید توجه داشته باشید که آب از شدت نور می کاهد، در صورتی که از نور فقط در آب استفاده کنید، ناچارید از نور بیشتری بهره بگیرید. متأسفانه نسبت دقیقی برای حساب کردن میزان نور از دست رفته در آب وجود ندارد، اما حدودا باید نورهایی را با نصف یا یک سوم نور بیشتر از آنچه می خواهید انتخاب کنید. البته عوامل دیگری مانند میزان شفافیت آب، عمق آن و جنس موادی که قصد دارید روی آن نور بتابانید، روی این نسبت تاثیر می گذارند. به عنوان مثال، سنگهای سیاه نور را جذب می کنند در حالی که سنگهای روشن نور را منعکس می کنند.

 

3- جو و فضای مدنظر

قبل از طراحی و خرید وسایل روشنایی برای نورپردازی اطراف آبنما و استخر، باید نوع طراحی را بر اساس محیط و فضای مورد نظر خود در نظر بگیرید. در بیشتر مواقع هدف از آبنماهای نورانی ایجاد فضایی آرامش بخش برای رفع خستگی و فرار از استرس زندگی روزمره است. در این مورد، سعی می شود که همه چیز به امنیت خانواده و اطرافیانشان منتهی شود.

اما برخی افراد چنین اهدافی ندارند و فقط قصد دارند محیطی شاد و هیجان انگیز ایجاد کنند و انرژی خوبی را به محیط وارد کنند. در این موارد بهترین گزینه، بهره بردن از چراغهای رنگی در صنعت ساختمان یا سیستم روشنایی است که در فواصل زمانی معین رنگ نور را تغییر می دهد.

 

اجرای نورپردازی آبنما

4- زمان نصب

یکی از نکات مهم اجرای نورپردازی آبنما، دانستن زمان نصب چنین نورپردازی است. نصب همزمان با سازه‌های آبی مانند استخرها و فواره‌ها ساده‌ترین راه است. با انجام این کار می توانید نورپردازی استخر و آبنما و دیگر سازه‌های آبی را به عنوان بخشی از پروژه کلی کاری خود در نظر داشته باشید و سیم کشی و تجهیزات روشنایی را کاملاً مخفی کنید و آزادی بیشتری برای مشخص کردن محل نصب داشته باشید، همچنین نیازی به خالی کردن آب استخر نداشته باشید.

 

5- تجربه کسب کنید

یکی از بهترین روشها برای دستیابی به نتایج مطلوب در نورپردازی آبنما، آزمون و خطا و بازی با وسایل روشنایی است. شما نمیتوانید بفهمید که آب چگونه به نور واکنش نشان میدهد، بنابراین مهم است که برای یافتن بهترین حالت نور، زمانی را برای آزمایش انواع مختلف نورپردازی اختصاص دهید. به عنوان مثال، در زمان نورپردازی آبنما، اگر دوست دارید جریان آب را نشان دهید، بهتر است جایی که آب با زمین برخورد می کند را روشن کنید تا نور لامپ حبابهای ایجاد شده را نشان دهد.

در نورپردازی فضای باز، سازه‌های غیرآبی و مجسمه‌ها، نورپردازی آسانتری دارند، ولی نورپردازی سازه‌های آبی سخت می باشد، زیرا آب باعث خم شدن نور می شود و ما نمیتوانیم به طور دقیق نحوه رفتار آب را با نور پیشبینی کنیم. بنابراین درست‌ترین نوع نورپردازی آبنماها، تنها با تجربه و تمرین به دست می آید.

توصیه ما این است که نصب دائمی سازه‌های آبنما را، تا زمانی که نور آنها را در شب بررسی کنید به تعویق بیندازید. تنظیم نهایی اهمیت زیادی دارد، اما طراحان بی تجربه هرگز کار خود را در شب بررسی نمی کنند.

 

6- توجه به موجودات زنده داخل آب در هنگام نورپردازی آبنما

اگر قصد استفاده از ماهی، اردک و سایر آبزیان یا دوزیستان را در دریاچه باغ یا ویلای خود دارید، بهتر است در زمان نورپردازی نیز به این نکته توجه داشته باشید، تا محیط زندگی آبزیان سالم باشد. برای مثال گوشه ای از دریاچه را کاملا تاریک کنید تا مکانی امن برای زندگی ماهیها باشد.

به خاطر داشته باشید که نورپردازی در یک محیط آبی کوچک مانند یک دریاچه کوچک، ممکن است باعث افزایش دمای آب شود که یک گروه از ماهیها، تحمل تغییرات دمایی این چنینی را ندارند. همچنین سعی کنید از لامپهای مسی یا روی در آب استفاده نکنید، زیرا این فلزات می توانند برای ماهی سمی باشند و بهتر است لامپهای فولادی یا پلی کربنات را به کار ببرید.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در تولید و فروش تجهیزات ساختمانی فعال هستید، می توانید در سایت سازه برتر به تبلیغ و معرفی کسب و کار خود بپردازید.

امکان ثبت آگهی دائمی در سازه برتر، برای معماران و همکاران فعال در صنعت ساختمان فراهم است و همچنین می توانیم محتوای آگهی شما را با رعایت اصول سئوی محتوا، تولید کنیم و صفحه آگهی شما را به نتایج بالای گوگل برسانیم.

ضمن اینکه امکان اجرای تبلیغات گسترده در سطح اینترنت را نیز داریم و می توانیم در جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما، همکاری‌های لازم را داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

اصول نورپردازی نما

7- تعمیر و نگهداری سیستم نورپردازی آبنما

در صورتی که یک نصاب چراغ می باشید، به مشتریان خود نحوه تمیز کردن و نگهداری چراغهای نصب شده در آبنماها را آموزش دهید و به آنها متذکر شوید که با گذشت زمان، گیاهان ممکن است در اطراف آبنما رشد کنند و روی چراغ را بپوشانند. همچنین ممکن است روی لامپ کثیف شود و عدسی لامپ بر اثر رسوبات کلسیم و محلول آبی کدر شود.

همچنین ممکن است سیمها و کابلها، توسط حیوانات جویده شوند. در حقیقت هیچ گونه تجهیزات روشنایی وجود ندارد که کاملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری باشد و مهم است که هر سه تا شش ماه یک بار تمام چراغهای آبنما تمیز شود و سلامت و عملکرد آنها بررسی شود تا ببینیم آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند یا خیر.

 

8- امنیت‏

یکی از اهداف مهم سازه‌های آبی به ویژه استخرها یا حوضها در باغها و ویلاها، نورپردازی فضای داخل و اطراف آنها است، زیرا در شب کاملاً در تاریکی محو می شوند که این وضعیت برای کودکان و بزرگسالان نیز بسیار خطرناک است. بدین منظور از تجهیزات نورپردازی در اطراف و داخل آبنماها و استخرها استفاده می شود، تا با یک نگاه مکان و اندازه دقیق سازه‌های آبی منطقه قابل مشاهده باشد و حتی مسیر حرکت نیز مشخص باشد.

 

9- عمق

در نظر داشته باشید که هرچه لامپها و وسایل روشنایی خود را در عمق بیشتری قرار دهید، نور بیشتری از عمق آب شکسته و به بیرون پراکنده می شود. این مورد ممکن است با واقعیت آنچه در مورد نورپردازی سازه آبی فکر می کنید در تضاد کامل باشد. بنابراین شما یا باید نصاب حرفه ای و باتجربه داشته باشید که میزان روشنایی مناسب را از عمق و محل نصب دقیق آن را تعیین کند یا با آزمون و خطا به جلوه نور مناسب برسید.

 

10- قیمت تجهیزات

در زمان انتخاب چراغ محوطه مناسب برای نورپردازی آبنما، یکی از عواملی که باعث ایجاد محدودیت در پیاده سازی ‏طرحهای استاندارد و اصولی می شود هزینه‌ها می باشند. پیشنهاد ما این است که کیفیت را فدای کمیت نکنید.

 

سیستم نورپردازی آبنما

نورپردازی آبنمای سنگی و دیواری

نورپردازی بر روی آبنماها یا فواره‌های سنگی یا صخره ای را می توان در زیر حوض یا در کنار سنگها نصب کرد، تا جلوه آبنما را از نظر زیبایی شناسی بیشتر کند.

همچنین در صورتی که به فکر اضافه کردن نور و زیبایی به یک آبنمای دیواری در حیاط یا محوطه ویلای خود هستید، می توانید از چراغهای روشنایی ضد آب موجود در فروشگاه لوازم برقی، به علاوه برق مصرفی برای راه اندازی پمپ و روشن کردن آن استفاده کنید. اگر عناصر نورپردازی ضد آب را به کار نمی برید، بهتر آن است نورپردازی در فضای باز را انجام دهید. علاوه بر سنگهای خشک، دیوارهای اطراف فواره‌ها و نزدیک آبنماها، مکانهای مناسبی برای گذاشتن عناصر روشنایی هستند.

 

 

اشتباهات رایج در نورپردازی آبنما

در نورپردازی آبنماها، اشتباهات رایجی رخ می دهد که عبارتند از:

استفاده از نور ضعیف

نور ضعیف یکی از رایج‌ترین اشتباهات برای نورپردازی آبنما است. اگر چراغها را به زیر آب می برید، باید چراغهای نورپردازی بیشتری را استفاده کنید.

 

عدم استفاده از نور در جهت ریزش آب

یکی از معمول‌ترین اشتباهات برای نورپردازی آبنما، استفاده از امکانات نوری در جهت مخالف ریزش آب است. تا جایی که ممکن است، نور را در جهتی هدایت کنید تا آب در حال ریزش به سطح افقی برخورد کند و نور حبابهای هوا گرفته شود.

 

انتخاب پروژکتور نامناسب

یکی از مهمترین جنبه‌های نورپردازی و طراحی آبنما، انتخاب پروژکتور مناسب است. اگر آبنما دارای پروژکتورهای 12 و 24 ولتی است، از چراغهایی که توان مصرفی خیلی بالایی در آب دارند، نباید استفاده نکنید. این کار باعث افزایش امنیت و ایمنی محیط می شود. لامپ های 220 ولت از برق با جریان بالا استفاده می کنند که استفاده نادرست آنها ممکن است باعث حادثه شود و ایمنی شخصی را به خطر بیندازد. بنابراین، اگر از پروژکتورهای 12 ولت، 24 ولت و سایر پروژکتورهای با مصرف برق کم استفاده می کنید، به دلیل ولتاژ پایین در زمان وقوع حادثه، جان انسان به خطر نمی افتد و از شدت حادثه می کاهد.

 

اشتباهات رایج در نورپردازی آبنما

 

سخن پایانی

آبنماها، یکی از زیبا‌ترین و بهترین المانها برای فضای بیرونی ویلا یا ساختمان است، که میتواند زیبایی بی نظیری به فضای دکوراسیون ویلای شما بدهد. اما استفاده از آبنما در تاریکی شب، بدون هیچ گونه نورپردازی مفهومی ندارد. به همین دلیل نورپردازی آبنما یکی از مهمترین کارهایی است که شما میتوانید برای زیباکردن محوطه ویلا و افزایش ایمنی در شب انجام دهید، همچنین شما با انجام این کار میتوانید ارزش ویلای خود را چندین برابر کنید.

دراین مطلب چند نکته اساسی و مهم برای نورپردازی آبنما ذکر کردیم تا برای اجرای یک نورپردازی مناسب برای آبنما به شما کمک کرده باشیم.

شما هم اگر نظر یا پیشنهادی دارید میتوانید در این صفحه با ما در میان بگذارید.