آشنایی کامل با انواع نرده و پله استخر - سازه برتر



آشنایی کامل با انواع نرده و پله استخر

انواع نرده و پله استخر، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در ساخت استخر به آن توجه می شود. شاید تا به حال شاهد اتفاقاتی همچون افتادن و لیز خوردن سالمندان، کودکان و افرادی که شنا بلد نیستند، در آب استخر بوده باشید. مسلما انتخاب نرده و پله مناسب استخر و نصب آن‌ها در پیرامون دیواره استخر، بهترین کاری است که می‌توانید برای ممانعت از رخ دادن چنین اتفاق‌های ناگواری انجام دهید. در واقع با نصب نرده و پله می‌توانید باعث جلوگیری از افتادن افراد به داخل استخر شوید و در صورتی که فردی به داخل استخر افتاد، می‌تواند با کمک آن بیرون بیاید.

به همین جهت در این مقاله تصمیم گرفته ایم انواع نرده و پله استخر را معرفی کنیم و همچنین نکات ایمنی آن را شرح دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع نرده و پله استخر

انواع نرده و پله استخر

نرده‌ها و پله‌های استخر، به اشکال گوناگونی دسته بندی می‌شوند که هر کدام را به طور جداگانه دراین بخش از سازه برتر، شرح می دهیم:

 

نرده استخر استیل یا فولادی

انتخاب و استفاده از نرده استیل برای استخر، بهترین انتخاب شماست اگر ایمنی، زیبایی و حفظ حریم خصوصی را مد نظر دارید. البته باید به این نکته توجه کنید که، نرده‌های فولادی استخر به نگهداری مکرر نیاز دارند، زیرا احتمال زنگ زدگی در آن‌ها وجود دارد.

 

نرده شیشه ای استخر

جهت زیبایی بیشتر، می توانید نرده شیشه ای را برای استخر در ساخت ویلا استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که انتخاب و استفاده از نرده استخر شیشه ای از حریم خصوصی شما محافظت نمی کند و البته هزینه نسبتا بالایی نیز دارند. علاوه بر این، آن‌ها نیاز به نگهداری منظم و پیوسته دارند و در صورتی که بشکنند، می توانند بسیار خطرناک باشند.

 

نرده چوبی استخر

نرده‌های چوبی در صنعت ساختمان، برای استخرهایی که در محیط‌های باز همانند باغ‌ها ساخته شده اند و در طراحی آن‌ها از عناصر طبیعی استفاده می شود، ایده آل هستند. با این حال، نرده‌های چوبی دوام طولانی ندارند و باید پس از چند سال عوض شوند.

 

نرده استخر مش یا توری

نرده مشبک استخر، برای خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند پیشنهاد می شود. این مدل نرده برعکس انواع نرده‌های دیگر، دارای سوراخ‌های گرد، شش ضلعی، دایره ای، مربعی و مستطیلی است که کودکان نمی توانند از آن بالا روند و یا عبور کنند. این مدل‌های نرده بسیار بادوام هستند.

در واقع نرده‌های اطراف استخرهای باغ باید به گونه ای باشد که، کودکان توانایی بالا رفتن از آن‌ها را نداشته باشند.

 

همانطور که در بالا ذکر کردیم پله‌ها نیز نقش اساسی در استخر دارند که در اینجا توضیحاتی در خصوص آن می دهیم:

پله‌ها، در نقاط مختلف استخر تعبیه می شوند و وظیفه آن‌ها تسهیل ورود و خروج شناگران از استخر است. بسته به نوع کاربرد، مدل‌های مختلفی از پله استخر در اندازه‌های مختلف وجود دارد. در انتخاب پله‌های استخر باید عواملی مانند مکان، نوع کاربری، بالای سطح زمین بودن استخر یا همسطح بودن آن، عرض کناره استخر و داشتن یا نداشتن سرریز آب توجه کرد.

نردبان استخر ارزان، برای همه استخرها مناسب نیست، بلکه باید برای هر نوع استخر، متناسب با فضای آن، پله خریداری و نصب شود. در زیر انواع پله استخری را معرفی می کنیم:

 

پله استخر استاندارد

پله استاندارد استخر، برای نصب به فضای کافی احتیاج دارد و در صورتی که شرایط برای نصب آن وجود داشته باشد، بهترین انتخاب برای استفاده در استخر است.

 

پله استخر پلیمری

پله استخر پلیمری

این پله‌ها از پلیمر ABS ساخته شده اند و از ویژگی‌های آن می توان به عدم لغزش در زمان استفاده اشاره کرد. معمولا این پلیمرها در رنگ‌های مات، سفید و مشکی موجود هستند. از دلایل استفاده از پلیمر ABS برای ساخت پله‌های استخر می توان به شکل پذیری، دسترسی آسان، دوام بالا، استحکام، قیمت ارزان و مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد. از این پله‌ها در استخرهای ویژه کودکان، سالمندان و افراد غیر حرفه ای استفاده می شود تا در زمان استفاده دچار مشکل نشوند.

پله‌های پلیمری استخر در اندازه‌های گوناگون طراحی و ساخته می شوند. بسته به عمق استخر و نوع پله‌ها (شیب یا عمودی)، تعداد پله‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد. معمولاً تعداد پله‌ها سه طبقه است و پله‌هایی که به طور کامل از پلیمر ساخته شده اند، نرده و کفی پله‌ها از جنس پلیمر می باشد.

مزیت این پلیمرها در این است که در فصل تابستان و در زیر نور مستقیم خورشید گرمای کمتری جذب می‌کنند و مانند فلز داغ نمی‌شوند و به راحتی می‌توانید از پله‌های استخرعبور کنید. بنابراین این نوع پله‌ها برای استخرهای روباز از مزیت جذب گرما برخوردار خواهند بود. به علاوه، به دلیل مقاومت پله‌های پلیمری در برابر رطوبت، مانند فلز زنگ نمی‌زنند یا خورده نمی‌شود، بنا براین عمر آن‌ها طولانی است.

علاوه بر این، پله‌های پلیمری نور را بازتاب نمی‌دهند. به همین علت بازتاب نور روی پله‌ها و نرده‌ها چشمان شما را اذیت نمی کند که این مورد نیز در استخرهای روباز و اجرا شده در محیط باغ و ویلاها دارای اهمیت زیادی خواهد بود. از این رو تقاضای زیادی برای این محصول وجود دارد و تعجبی ندارد که افراد زیادی تمایل به خرید پله پلیمری استخر داشته باشند.

 

پله استخری ترکیب با استیل و پلیمر

جنس بعضی از پله‌های استخر، از ترکیب استیل و پلیمر می باشد. به طورمعمول در این مدل، سطوح پله‌ها از پلیمر ABS و نرده‌های حفاظ آن از استیل می باشد. این پله‌ها قیمت مناسبی دارند زیرا ترکیبی هستند و البته استیل می تواند ظاهر زیبایی داشته باشد زیرا فقط قسمت نرده ای پله‌ها از آب بیرون است.

در عین حال پله‌های زیر آب از پلیمر ساخته شده است که به دلیل پلاستیکی بودن احتمال لیز خوردن از آن‌ها کمتر است. علاوه بر این، این پله‌ها سبک هستند و به راحتی قابل نصب یا جابجایی هستند. البته باید توجه داشته باشید که جنس نردبان استخر در استفاده آن اهمیت زیادی دارد، پس حتما قبل از خرید نردبان استخر، جنس و ویژگی‌های آن را باید بدانید.

 

پله استخر عصایی یا کلاب

پله استخر عصایی یا کلاب

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع پله‌های مورد استفاده در استخرها، پله های چوبی یا عصایی هستند که از فولاد 316 و 304 ساخته شده اند. پله عصایی یا کلاب، نام خود را به دلیل استفاده از دستگیره‌های نیم دایره گرفته است. این نوع راه پله هنگام نصب نیاز به فضای کمی از لبه استخر دارد و اتصال آن به صورت مخفی نصب می شود.

 

پله استخر هایپرپول

دستگیره پله هایپرپول از فولاد ضد زنگ با روکش استیل 304 و پله‌ها از پلیمر ABS ساخته شده است. این پله‌ها در دو مدل استاندارد یا کلاب موجود می باشند. تعداد پله‌های مورد استفاده با توجه به عمق استخر بین 2 تا 5 پله با فاصله 25 سانتی متری بین پله‌ها می باشد.

 

پله استخر شیبدار

پله شیبدار از 2 تا 5 پله تشکیل شده و معمولاً به انتهای استخر می رسد و نرده آن از فولاد و استیل ضد زنگ است. این نوع پله‌ها از مواد پلاستیکی ضد لغزش و به عرض 12 سانتی متر ساخته شده اند که، عرض پهن آن‌ها مانع از وارد آمدن فشار به کف پای شناگر در زمان خروج از استخر می شود.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه خدمات و پیمانکاری ساختمان و بخصوص در طراحی و اجرای پرگولا یا انواع آلاچیق و سایبان فعالیت دارید، می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید و یک آگهی کامل همراه با تصاویر و ویدیوهای معرفی را برای خود داشته باشید.

آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و به مرور زمان افراد بیشتری نیز آن را مشاهده می کنند و با خدمات و محصولات شما آشنا می شوند. در واقع این نوع تبلیغات تا مدتها می تواند برای شما، مشتریان جدیدی را به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه از رپورتاژ آگهی می توانید برای ارتقای جایگاه سایتتان در گوگل استفاده کنید و اعتبار سایت شرکتتان را در بین مخاطبین و همچنین در نزد گوگل افزایش دهید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

پله استخری استیل

پله استخری استیل

فولاد یا همان استیل، یکی از فلزاتی است که برای ساخت نرده و پله استخر استفاده می شود. درواقع فولاد هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است و هم می تواند در انواع ضد زنگ ساخته شود. یکی از معایب این پله‌ها گرم شدن آن‌ها در تابستان به دلیل نور خورشید و انعکاس شدید نور است، به همین دلیل بهتر است که در استخرهای سرپوشیده استفاده شوند. پله‌های استیل دارای قیمت بالاتری هستند و اگر کیفیت استیل خوب نباشد خیلی سریع دچار خوردگی می شود. گاهی اوقات پله‌های استخر ممکن است به جای فولاد از آهن ساخته شوند. بنابراین باید توجه کنید که در زمان خرید جنس پله‌های استخر را با آهنربا بررسی کنید.

اگر آهنربا به پله چسبید، به این معنا است که از آهن ساخته شده است. پله‌های آهنی نزدیک آب، مستعد زنگ زدگی هستند و عمر خیلی کوتاهی دارند. پس حتما مصالح با کیفیت و مناسب استخر خود را تهیه کنید و سعی کنید ساخت پله‌های استخر فولادی خود را به فردی که تا حد زیادی به آن اعتماد دارید بسپارید. در غیر این صورت مجبور می شوید هزینه زیادی را دوباره متحمل شوید. از مزایای پله استخر می توان به زیبایی فوق العاده آن‌ها اشاره کرد که اغلب به دلیل بازتاب نور، بسیار لوکس به نظر می رسند. این نوع پله‌های استخر بیشتر در مکان‌هایی استفاده می شود که به زیبایی بیشتر توجه می شود.

 

کف پله استخری

کف پله استخری با دو جنس استیل و پلاستیک فشرده ( کف پله استخری) ساخته و در استخر استفاده می شود.

 

نکات مهم برای نصب پله های استخر

نکات مهم برای نصب پله های استخر

هر نوع پله ای که در بالا توضیح داده شد کاربرد خاص خود را دارد و همه آن‌ها در انواع استخرها قابل نصب و استفاده نیستند. به همین جهت در ادامه نکاتی را که در نصب پله استخر باید رعایت شود را ذکر می کنیم.

در استخرهایی که نیاز به استفاده از دو پله جدا در آب کم عمق یا عمیق دارند، باید فاصله استاندارد 5 تا 7 متر رعایت شود.

در هر مرحله از نصب باید به عمق و اندازه فضای کنار استخر و نوع کاربری استخر توجه زیادی شود.

هنگام نصب نرده، باید به نوع روکش استخر دقت کنید. به عنوان مثال، نوع مالچ استخر خود را بشناسید. برخی از استخرها با پانل‌های ژئوممبران پوشانده شده اند و مسلما در این نوع پوشش‌ها نسبت به سایر روکش‌ها، نحوه نصب پله‌ها متفاوت است. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب نردبان مناسب با کارشناسان مربوطه در این زمینه مشورت کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید رعایت شود، استفاده از پله‌های مناسب یا نردبان در استخرهایی است که لبه آن از سطح زمین دور است و یا در استخرهایی که لبه آن نیز روی سطح زمین است. دلیل اهمیت به این موضوع وجود سرریز و یا عدم وجود آن در کناره‌های استخر می باشد.

هنگام نصب پله استخر، زیرساخت‌های استخر نیز باید در نظر گرفته شود. فونداسیون استخر باید استحکام کافی داشته باشد. زیرا پایه اصلی پله‌ها به لبه استخر پیچ می شود. همچنین برای قرار دادن پله‌ها در کاسه استخر نباید آنها را به دیوار پیچ کرد. زیرا می تواند باعث نشتی در دیوارها شود. شما باید به سادگی آن‌ها را با قالب‌های مخصوص روی دیوار قرار دهید. در طراحی استخر باید حتما به این نکات توجه کرد.

 

نکات ایمنی و استاندارد برای انتخاب نرده و پله استخر

یکی از موارد مهم برای ساخت استخر، گرفتن تأییدیه آتش‌نشانی برای نرده و پله استخر است که به همین جهت باید در هنگام انتخاب نرده و پله استخر به نکات مهمی توجه داشته باشید:

نرده‌ها باید در اطراف استخر قرار داده شود تا اگر کسی مشکلی دارد بتواند به نرده اطراف استخر بچسبد تا غرق نشود.

برای جدا کردن استخر بزرگسالان از استخر کودکان از نرده استفاده کنید. برای جداکردن فضا، باید نرده استخر طوری انتخاب شود که کودکان پس از نصب نتوانند به بخش بزرگسالان وارد شوند و باید این دو فضا از هم مجزا باشند. اما در عین حال پشت حصار یا نرده‌ها، باید بتوانید فضای بیرون را ببیند.

در انتخاب نرده استخر، باید ارتفاع نرده 120 سانتی متر و فاصله عناصر عمودی آن 11 سانتی متر باشد.

استخرهای کم عمق، استخرهای عمیق و استخرهای کودکان همگی نیاز به نصب پله دارند تا افراد بتوانند به راحتی وارد آب و یا خارج از آن شوند.

این قوانین طبق استاندارد آتش‌نشانی است و باید در هنگام انتخاب نرده استخر و پله آن رعایت شوند. رعایت کردن این قوانین برای حفظ جان و سلامت افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، بسیار مهم و حیاتی است.

 

قیمت پله استخری

قیمت پله استخری

قیمت‌ پله‌های استخری،‌ بستگی به تعداد پله، نوع پله، جنس استفاده شده، نوع برند و البته قیمت ارز دارد.

 

 

جمع بندی

اگرچه ممکن است انواع نرده و پله استخر، در نظر برخی افراد یکی از تجهیزات پیش پا افتاده استخرها باشد و توجه زیادی به آن نشود، اما این قطعه یکی از مهمترین و پرکاربردترین لوازم استخر است که بدون داشتن آن گاهی شنا کردن و استفاده از استخر، برای شناگران بسیار سخت می‌شود. به همین جهت استفاده از این المان برای ساخت استخر ضروری به نظر می رسد.

در این مطلب سعی بر این بود تا انواع و جنس نرده‌ها و پله‌های استخر معرفی شود و همچنین نکات ایمنی استفاده از آن‌ها بیان شود.

اگر نکته یا سوالی در خصوص این مطلب دارید، از شما خواهشمندیم در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.