آشنایی با نحوه نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل - سازه برتر



آشنایی با نحوه نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل

آشنایی با نحوه نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل

نحوه نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل، یکی از موارد مهمی است که باید رعایت شود، زیرا استخرها از جذاب‌ترین بخش‌ها در ساخت ویلا یا باغ هستند که هم به فضای محوطه چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای می‌دهند و هم امکان شنایی دلچسب را برای ساکنان ویلا فراهم می کنند. به همین منظور برای اینکه بتوانید نگهداری مناسبی از استخر خود بکنید، در ابتدا احتیاج به یک شناخت کافی نسبت به آن دارید. داشتن دانش کافی در مورد سیستم‌های موجود در استخر و شیوه عملکرد آن‌ها، این امکان را برای شما به وجود می آورد تا بتوانید یک استخر تمیز، سالم و زلال را برای استفاده داشته باشید.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا نحوه نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل را شرح دهیم، شما هم می توانید در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مهمترین اصول نگهداری استخر در باغ، ویلا و منزل

استخرها به طور کلی به دو دسته استخر روباز و استخر سرپوشیده تقسیم می شوند، به همین جهت در این بخش از سازه برتر، نحوه نگهداری این نوع استخرها را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد:

نگهداری استخر روباز در باغ، ویلا، منزل

نگهداری استخر روباز در باغ، ویلا، منزل

نگهداری از استخر روباز در باغ، ویلا یا منزل، کمی دشوارتر از استخر سربسته یا سرپوشیده است. بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، باید به نکات استاندارد و اساسی برای نگهداری از استخر روباز توجه کنید تا بتوانید از استخر خود برای مدت طولانی لذت ببرید.

نگهداری و مراقبت از استخر در پاییز و زمستان از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا نگهداری از استخرهای روباز با سرد شدن هوا دشوارتر است. رها کردن استخر در فصل سرد سال، یکی از بزرگترین سهل انگاری‌هایی است که می تواند منجر به آسیب شود. این نکته مهم است که استخرهای روباز در مقایسه با استخرهای سرپوشیده به مراقبت بیشتری احتیاج دارند، زیرا بیشتر در معرض شرایط آب وهوایی سخت قرار می گیرند. برای طولانی شدن عمر استخر روباز، توجه به اصول نگهداری استخر روباز که در زیر ذکر شده است ضروری است.

 

پوشش سطح استخر

پس از پایان فصل گرم سال، بهتر است استخر خود را در مناطق خنک و سردتر بپوشانید. پوشاندن استخر با انواع روکش استخر در صنعت ساختمان، منجر می شود که کثیفی، حشرات، حیوانات و ... وارد آب استخر نشوند. بنابراین پوشاندن سطح استخر برای استخر روباز ضروری است.

 

نگهداری و تعمیرات قطعات استخر

یکی دیگر از اصول مهم نگهداری از استخر، نگهداری از اجزای استخر روباز است که بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید به تعمیر و نگهداری، فیلتر استخر، هیتر، پمپ فیلتر استخر و سایر اجزا توجه کنیم. اگر بازرسی دوره ای انجام نشود، زمان زیادی نمی گذرد که باید قطعات، تعمیر یا تعویض شود که هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

 

سرویس کردن سالیانه استخر

شما باید برنامه ای برای حذف آلودگی‌ها از استخر خود داشته باشید. برنامه سالانه یا نگهداری سالانه استخر، یکی از عوامل مهم در نگهداری استخر روباز است. برای سرویس سالانه استخر خود، بهتر است از یک متخصص کمک لازم را دریافت کنید.

 

سطح و مقدار مواد شیمیایی موجود در آب استخر را بررسی کنید

در صورتی که مقدار و سطح مواد شیمیایی بررسی نشود، آب موجود در استخر و دیواره‌های استخر آسیب می بیند. بنابراین، سطح مواد شیمیایی که در آب استخر موجود است را هر دو ماه یکبار بررسی کنید.

 

توجه به سنسور دما و حسگر

برای اطلاع از دمای هوا و آب و انجام اقدامات لازم بر اساس نتایج، می توانید از سنسورهای دما و حسگرها استفاده کنید.

 

دلیل انداختن چوب در استخر روباز

شاید در استخرهای روباز، کنده‌های بزرگ یا چوب دیده باشید. البته در زمستان بیشتر از این موارد می توانید مشاهده کنید. انداختن چوب در استخر از قدیم الایام روشی برای مراقبت استخر بوده است. زیرا با قرار دادن یک کنده در آب استخر، کاسه استخر پر نگه داشته می شود و به این ترتیب زمانی که دمای هوا بسیار پایین است، باعث جلوگیری از آسیب دیدن دیواره های استخر در زمستان می شود.

این یک روش سنتی است و امروزه روش‌های جایگزین را به کار می برند. اما باید بدانید که به کار بردن این روش کمترین مواد مضر را وارد آب استخر می کند. به عبارت دیگر، می تواند یک راه طبیعی برای محافظت از دیواره‌های استخر باشد. بنابراین، اگر سلامت آب استخر خود را مهم می دانید، استفاده از این روش کم هزینه توصیه می شود.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

پیمانکاران ساختمانی و فروشندگان تجهیزات و مصالح ساختمانی می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنند و از این طریق با مخاطبان این سایت در ارتباط باشند.

با انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین تصویر و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ های سازه برتر و ارائه گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخودار باشید.

با دریافت گزارش ماهیانه از وضعیت آگهی خود در گوگل، می توانید آگهی خود را ویرایش و بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یافته و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی شما آشنا شوند. ضمن اینکه امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان فراهم است و بدین ترتیب می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش رپورتاژ آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

نگهداری استخر سرپوشیده در باغ، ویلا، منزل

نگهداری استخر سرپوشیده در باغ، ویلا، منزل

استخرهای سرپوشیده همانند استخرهای روباز، نیاز به نگهداری دارند و در صورت عدم نگهداری صحیح، قطعاً طول عمر استخر کاهش می یابد. یکی از معیارهای اصلی شناگران تمیزی و شفافیت آب استخر است. بنابراین نگهداری و مراقبت از استخر سرپوشیده ارتباط مستقیمی با بهداشت و نظافت استخر دارد. در نگهداری استخر سرپوشیده باید نکات زیر را رعایت کرد:

 

استفاده صحیح از شوک‌ها و مواد شیمیایی

استفاده صحیح از مواد شوک دهنده و مواد شیمیایی به این صورت نیست که مستقیماً آنها را به آب داخل استخر اضافه کنید، بلکه باید با تجهیزات مخصوص این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، خطر آسیب به ساختار بدن شناگر وجود دارد. این مواد باید زمانی به استخر اضافه شوند که شناگران در استخر نیستند.

 

تمیز کردن کف استخر

برای نگهداری از استخر سرپوشیده در باغ، ویلا یا منزل، بهتر است هر روز کف استخر را با برس یا جارو مخصوص استخر تمیز کنید. در این صورت کف استخر تمیز می شود. البته مهم است که برای تمیز کردن استخرهای آلوده به جلبک از جاروبرقی رباتی استفاده نکنید، زیرا به دوام استخر لطمه می زند.

 

به مقدار PH و قلیایی بودن آب توجه کنید

PH بالا یا پایین آب می تواند باعث آسیب‌هایی مانند سوزش چشم و حساسیت پوست شود. بنابراین، بهتر است به مقدار موجود مواد شیمیایی در آب حساس باشید.

ارزیابی میزان کلر آزاد و کل به شما می گوید که چه موقعی باید به آب شوک وارد کنید. در صورتی که در مورد ترکیبات شیمیایی و ترکیب آب استخر خود اطمینان ندارید، بوی غیرعادی یا بد استخر می تواند به شما بگوید که ترکیبات نامتعادلی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود. برای حل مشکل بو، از کلر و مواد شیمیایی دیگر برای استخر استفاده کنید تا بو از بین برود.

 

بررسی میزان ترکیبات شیمیایی آب در استخر

اسید سیانوریک: این ماده کلر موجود در آب را فعال کرده و باعث ماندگاری بیشتر آن می شود. مقدار مورد نیاز 30-50 ppm است.

کلر آزاد: اصلی‌ترین ماده ضدعفونی کننده در هر استخر شنا، کلر است. استخرهای عمومی دارای 1 تا 3 پی پی ام از این ماده هستند. البته سایر مواد ضد عفونی کننده و اسید سیانوریک می توانند مقدار کلری که مورد نیاز هست را تغییر دهند.

pH: PH مورد نیاز به منظور آلوده نشدن آب بین 7.2 تا 7.8 است.

سختی کلسیم: سختی کلسیم مورد نیاز بین 220 تا 350 است، ولی استخرهای وینیل برای جلوگیری از آسیب به سختی کلسیم کمتری نیاز دارند.

 سطح قلیایی: سطح قلیایی مورد نظر، سطح pH آب را متعادل نگه می دارد و مقدار مورد نیاز آن بین 60 تا 120 می باشد.

 

استفاده از سیستم تصفیه

هر چه پمپ فیلتر در استخر شما بیشتر کار کند، آب استخر شما تمیزتر است. بنابراین برای بهبود پاکیزگی و بهداشت آب باید حتما پمپ‌های فیلتر استخر را خرید کرد و از آنها در سیستم استخرها استفاده کرد.

 

تعمیر و نگهداری منظم استخر باغ

تعمیر و نگهداری منظم استخر داخلی با اکسیداسیون

تنها به این دلیل که استخر شما سرپوشیده است، به این معنی نیست که از اکسیداسیون غافل شوید. اکسیداسیون که گاهی اوقات شوک استخر نیز نامیده می شود، برای از بین بردن ناخالصی‌های غیر قابل فیلتر مانند روغن‌های بدن، چربی‌ها، نیتروژن، عطر و پودرهای مختلف ضروری است. تفاوت استخر روباز با استخر سرپوشیده در این است که تعداد زیادی کانال تهویه و خروجی هوا باید در استخر نصب شود.

بدون تهویه مناسب، مواد زائد می توانند در فضا باقی بمانند و دوباره در آب بیفتند. تعداد دفعات اکسیداسیون‌ها، به مقدار کلر آب بستگی دارد. اگر سطح کلر در استخر کم بود، باید به آب شوک داده شود. در واقع اصطلاح شوک استخر به اضافه کردن کلر یا مواد شیمیایی بدون کلر به استخر، برای از بین بردن کلرامین‌ها، باکتری‌ها و جلبک‌های تجمع یافته در استخر اشاره دارد.

 

نکته: فراموش کردن استخر در ماه‌های زمستان امری طبیعی است. اما حفظ استخر سرپوشیده همچنان مهم است و باید سطح کلر و میزان اکسیده شدن آب را بررسی کنید. فراموش نکنید که وقتی به استخر شوک وارد می کنید، هوا از داخل استخر عبور کند و اجازه دهد زباله‌های فیلتر نشده از آن عبور کرده و خارج شوند.

 

تمیزکاری

فیلترهای استخر 8 تا 12 ساعت در طی شبانه روز کار می کنند. بنابراین تمیز نگه داشتن استخر ضروری است. بهتر است هفته ای یک بار داخل استخر را جاروبرقی بکشید. در صورتی که از استخر زیاد نمی کنید، هفته ای یک بار فرچه زدن دیوارها و کف‌های داخلی کافی می باشد. این کار از تشکیل جلبک‌ها و زائدات دیگر روی دیوارها جلوگیری می کند و کار فیلتر استخر را آسان می کند.

 

تمیز کردن فیلتر استخر سرپوشیده

در مورد فیلترها، باید بدانید که فیلترها باید هر سه ماه یکبار تمیز شوند. برای تمیز کردن فیلتر، شستشو با آب کافی نیست، بهتر است از مواد شوینده و آب استفاده کنید تا تمام کثیفی‌ها پاک شوند. آب خالی فقط کثیفی را عقب می زند، بنابراین پس از مدتی باید برای پاک کردن آن بیشتر تلاش کنید. هنگام بررسی فیلتر، مراقب فن و شیلنگ‌های فیلتر نیز باشید و در صورت لزوم تعویض یا تعمیر کنید.

 

تمیز کردن روکش استخر

برای نگهداری استخرهای سرپوشیده، پوشش‌های اتوماتیک و پوشش‌های خورشیدی یا سولار باید همیشه تمیز نگه داشته شوند. دفعات تمیز کردن از استخر به استخری دیگر متفاوت است، اما باید حداقل دو بار در سال تمیز شود. پیشنهاد می کنیم هنگام شستشوی روکش از یک پاک کننده برای از بین بردن کثیفی استفاده کنید. شما باید این کار را انجام دهید حتی اگر استخر برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، زیرا ذرات معلق در هوا می توانند به پوشش بچسبند.

 

اشتباهات رایج در نگهداری استخر

اشتباهات رایج در نگهداری استخر

صاحبان استخر اغلب در هنگام نگهداری از استخرهای خود اشتباهات جبران ناپذیری مرتکب می شوند. به همین علت توصیه می شود در صورت عدم آشنایی با فرآیند نگهداری استخر، حتما از یک متخصص در زمینه نگهداری و ساخت استخر کمک بگیرید. در زیر، بیایید نگاهی به انواع اشتباهات رایج در نگهداری استخرهای شنا بیندازیم.

 

استفاده از ربات جاروبرقی در استخر با جلبک

حذف جلبک‌ها در استخر یک کار وقت گیر و پر زحمت است. به همین خاطر، خیلی از افراد به روش‌های راحت‌تری مانند استفاده از جارو رباتی روی می آورند، ولی توجه داشته باشید که جارو رباتیک، توری دارد که می تواند از ورود مواد زائد و جلبک‌ها به داخل آن جلوگیری کند. بنابراین در صورتی که از این جاروها برای حذف جلبک‌های استخر استفاده کنید، ممکن است عمر استخر شما را کاهش دهد.

 

مواد شوینده را مستقیماً به استخر اضافه نکنید

پاک کننده‌هایی که برای نگهداری استخر خود به کار می برید، اغلب حاوی ترکیبات کلر با خلوص بالا هستند و خاصیت پاک کنندگی رنگ دارند. بنابراین، این مواد در صورت استفاده مستقیم می توانند به استخر شما آسیب وارد کنند. افزودن پاک کننده‌ها به طور مستقیم به استخر وینیل، می تواند به لایه وینیل آسیب برساند و با گذشت زمان باعث شکنندگی و نشتی استخر شود.

 

شستشوی معکوس بیش از حد فیلتر استخر

تمیز کردن فیلتر استخر و بک واش آن، یکی از مهمترین جنبه‌های نگهداری استخر است، اما انجام بیش از حد آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. نکته ای که وجود دارد این است که زمانی که ذرات معلق در بستر سیلیس گیر می کنند، راندمان فیلتراسیون را افزایش می دهند و پس از مدتی احتیاج به بک واش فیلتر استخر دارید. اگر در این مرحله شستشوی معکوس فیلتر استخر خود را بیش از حد انجام دهید، نه تنها آب را هدر می دهید، بلکه عمر سیلیس استخر خود را نیز کم می کنید.

 

عدم تست هفتگی آب استخر

یکی از مهمترین کارهایی که باید به صورت منظم و دقیق انجام گیرد، تست هفتگی آب استخر می باشد. اهمیت این کار به این دلیل انجام می گیرد که اندازه گیری منظم و هفتگی آب استخر، باعث شده تا از به وجود آمدن مشکلات بزرگ در استخر جلوگیری شود.

 

عدم انجام آزمایش هفتگی آب استخر

یکی از مهمترین کارهایی که باید به شکل دقیق و منظم انجام شود، تست هفتگی آب استخر است. اهمیت این کار در این است که اندازه گیری هفتگی آب استخر از بروز مشکلات اساسی در استخر جلوگیری می کند.

 

 

جمع بندی

بهره بردن از هر چیز خوبی احتیاج به نگهداری و صرف هزینه و زمان دارد. استخرهای ویلا نیز از جذاب‌ترین و بهترین قسمت‌های آن هستند، چرا که هم ویلای شما را چشم‌نواز می‌کنند و هم رفاه و آسایش ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. به همین جهت نگهداری از استخر ویلا، اهمیت زیادی دارد و اگر مرتب انجام شود کار سختی نیست.

پس اگر صاحب یک ویلای استخردار هستید، به نکاتی که برای نگهداری استخر در این جا با شما در میان گذاشتیم توجه کنید.

ممنون از اینکه در این مقاله همراه ما بودید، اگر نظر یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.