آشنایی کامل با انواع سبک محوطه سازی ویلا - سازه برتر



آشنایی کامل با انواع سبک محوطه سازی ویلا

انواع سبک محوطه سازی ویلا در کشورهای گوناگون با فرهنگ‌های مختلف به کار می رود. سبک‌های محوطه سازی ویلا با توجه به ویژگی های مختلف از جمله: ابعاد و طرح فضا، مصالح مورد استفاده و شرایط اقلیمی تقسیم بندی می شوند. شما می توانید با توجه به سلیقه خود و شرایط کلی ویلایی که در اختیار دارید، سبک مورد نظر برای محوطه سازی ویلا را انتخاب کنید و درنهایت برای طراحی آن با طراحان و معماران حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

 در ادامه سعی داریم انواع سبک‌ محوطه سازی ویلا و مراحل اجرای محوطه سازی ویلا را به شما معرفی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع سبک محوطه سازی ویلا

انواع سبک محوطه سازی ویلا

در ادامه این بخش از سازه برتر، شما را با انواع سبک محوطه سازی ویلا آشنا خواهیم کرد:

 

محوطه سازی ویلا به سبک منظم

این سبک اغلب در طراحی و ساخت ویلا کلاسیک دیده می شود و برای طراحی خانه‌های باغ کلاسیک مناسب است. در این سبک معماری از هندسه برای چیدمان عناصر فضایی بهره می برند. از ویژگی‌های این طرح می توان به ایجاد مسیرهای خاص، استفاده از آبنما، گلدان‌های سرامیکی و سایر عناصر اضافی در محوطه سازی ویلا اشاره کرد.

 

محوطه سازی ویلا به سبک طبیعی

سبک‌های معماری طبیعی، اغلب در ساختمان‌های بزرگ معاصر یافت می شوند. اشکال هندسی به کار رفته در این طرح دارای اشکال ارگانیک و خطوط سینوسی هستند. از دیگر ویژگی های این طرح می توان به استفاده از حوض‌های کوچک با حاشیه‌های نامنظم و مصالح ساختمانی به کار رفته در طبیعت مانند سنگ، آجر، موزاییک و ... اشاره کرد.

 

محوطه سازی ویلا به سبک انگلیسی

این باغ ریشه در دوران روم اولیه دارد. این طراحی شامل تنظیمات رسمی و غیررسمی می شود و می توان آن را سبک بسیار متقارن رنسانس فرانسه در نظر گرفت. از ویژگی‌های این سبک می توان استفاده از مسیرهای پیچ در پیچ و عناصر سنگی مانند نیمکت‌ها و استفاده از مجسمه‌ها، ستون‌ها و دیوارها به سبک کلاسیک نام برد.

 

محوطه سازی ویلا به سبک مدیترانه ای

محوطه سازی ویلا به سبک مدیترانه ای

این سبک معماری برگرفته از مناطق خشک جنوب اسپانیا و ایتالیا می باشد. ویژگی‌های اصلی که این سبک را متمایز می کند، مسیر شنی و ماسه ای و سایبان ایجاد شده برای فضای نشیمن است. علاوه بر این، بهره بردن از کاشی‌های رنگارنگ و گلدان‌های معرق کاری شده نیز از خصوصیات این سبک طراحی است. سبک مدیترانه ای به دو گروه تقسیم بندی می شود:

 

سبک رسمی مدیترانه ای

این نوع طراحی شامل مسیرهای تعریف شده، چشمه‌ها، مجسمه‌ها و تخت خواب‌ها در سطوح گوناگون می باشد.

 

سبک غیررسمی مدیترانه ای

هدف از این نوع طراحی این است که به طبیعت نزدیک‌تر باشیم و به همین دلیل از مصالح طبیعی که با یکدیگر هماهنگ هستند استفاده می شود.

 

 محوطه سازی ویلا به سبک اسپانیایی

این سبک از طراحی محوطه سازی ویلا، از باغ‌های ایرانی و اسلامی الگو برداری کرده است. در این نوع طرح بخش‌های گوناگون باغ به وسیله دیوارهایی از هم جدا شده اند. از ویژگی های بارز این سبک، وجود تراس‌هایی با چشم انداز عالی، کاشی کاری سرامیکی و آب نماها در آن می باشد. وجود تقارن یکی از مهمترین خصوصیات این سبک می باشد و امروزه ممکن است تغییراتی را در آن‌ها ببینید.

 

محوطه سازی ویلا به سبک ژاپنی

سبک باغ ژاپنی بر اساس مفهوم معنویت شکل گرفته است و یکی از شناخته شده‌ترین انواع طرح‌ها می باشد. ایجاد فضایی برای آرامش و استفاده حد اکثری از جذابیت‌های طبیعت، از اهداف مهم این سبک از محوطه سازی ویلا است. عناصری مانند فانوس‌ها، سنگ‌ها، فواره‌ها، استفاده از گل‌ها و گیاهان و فضای سبز جایگاه مهمی در این سبک دارند و امکان درک بهتر زندگی را فراهم می کنند.

 

محوطه سازی ویلا به سبک ایرانی

محوطه سازی ویلا به سبک ایرانی

عناصر تشکیل دهنده این سبک از معماری، شامل ساختارهای هندسی منحصر به فرد، ایجاد جوی آب در مسیر و محصور کردن باغ با دیوارهای بلند می باشد که اغلب در فلات ایران و مناطق متاثر از فرهنگ آن رواج دارد. ساخت استخر یا حوض در امتداد طولی فضای منزل یا باغ از دیگر ویژگی های این سبک است. ورودی باغ اغلب بوسیله سردری مشخص می گردد و در میانه باغ کوشک یا بنای اصلی احداث می شود.

عناصر تشکیل دهنده این نوع سبک معماری عبارتند از: سازه‌های هندسی خاص و منحصر به فرد، ایجاد یک حصار با استفاده از دیوارهای بلند برای باغ و فضای آب در طول مسیر، که بیشتر در مناطق فلات ایران و نواحی متاثر از فرهنگ آن به کار می روند. از دیگر ویژگی‌های این سبک ساخت یک استخر یا حوض در طول خانه یا باغ است. معمولا در این سبک طراحی ورود به باغ با دروازه مشخص می شود و یک ساختمان اصلی یا آلاچیق در باغ درست می شود.

 

محوطه سازی ویلا به سبک فرانسوی

سبک فرانسوی در محوطه سازی از باغ‌های رنسانس ایتالیایی الگوبرداری کرده است. در این نوع سبک، هندسه و تقارن حرف اول را می زند. کل منطقه ویلا به یک نقاشی شباهت دارد و طراحی آن به شکلی است که به عنوان یک کل دیده می شود. هارمونی نقش مهمی در این سبک دارد، بنابراین هر درخت و درختچه ای دقیقاً در یک مکان خاص جای داده می شود.

 

محوطه سازی ویلا به سبک رسمی

این نوع سبک از مقدار زیادی شکل‌های کامل هندسی و خطوط مستقیم استفاده می‌کند و تعادل در این سبک از محوطه سازی از نوع متقارن است.

تمامی عناصر و المان‌ها از جمله گل‌ها و گیاهان به جای این که به صورت تصادفی چیده شده باشند، از یک آرایش کاملاً منظم و هدفمند برخوردار می باشند. علاوه بر این نیز المان‌ها در گروه‌های گوناگون فاصله خیلی نزدیکی با هم دارند.

 

محوطه سازی ویلا به سبک غیررسمی

این سبک محوطه سازی برای ویلاها و خانه‌ها گزینه مناسبی است. در این سبک از محوطه سازی بر عکس نوع رسمی از خطوط مستقیم استفاده نمی شود، بلکه تخت‌هایی با لبه‌های منحنی را در آن به کار می برند. گل‌ها و گیاهان نیز در سبک غیر رسمی محوطه سازی ویلا چیدمان تصادفی دارند.

گیاهان در این سبک محوطه سازی می توانند به طور طبیعی رشد کنند و به نگهداری کمتری احتیاج دارند، به همین دلیل افراد زیادی طرفدار این سبک می باشند.

 

محوطه سازی ویلا به سبک بیابانی

اجرای کویری یکی از انواع سبک های محوطه سازی است که با توجه به رنگ، مقیاس و شکل، کار ساده ای می باشد. عناصری مانند درختان، سنگ ها، درختچه ها و گل‌ها باید مکمل هم باشند. البته نه به این معنی که همه عناصر یک اندازه باشند، بلکه باید این امکان را فراهم کنید تا نسبت‌های طراحی شما را راهنمایی کند.

استفاده از حلقه ای از بوته های کم ارتفاع در اطراف یک درخت نمونه ای از محوطه سازی ویلا به سبک بیابانی است. همچنین چون ویلا در محیط خشک است، باید حتما از رنگ‌های متناسب با آن استفاده شود. در زمان انتخاب پوشش گیاهی، باید به مقاوم بودن آن‌ها توجه زیادی شود.

 

محوطه سازی ویلا به سبک باغ‌های توسکانی

محوطه سازی ویلا به سبک باغ‌های توسکانی

محوطه سازی ویلا به سبک توسکانی مشابهت زیادی به سبک مدیترانه ای دارد. اغلب، نقطه کانونی یک منظره ویلایی به سبک توسکانی با مجسمه مشخص می شود. از خصوصیات بارز این سبک می توان به مناظر آفتابی، پیاده راه‌های سنگفرش شده منتهی به آلاچیق‌ها، بهره بردن از پوشش گیاهی چمن، فواره‌های مصنوعی روان و آلاچیق‌های متعدد اشاره کرد.

 

محوطه سازی ویلا به سبک عربی

ویلاهای عربی پر از زرق و برق و دارای تجملات زیادی می باشند، این ویلاها اکسسوری‌های فراوانی دارند، که بدون آنها به عنوان ویلای عربی شناخته نمی شوند.

بیشتر ویلاهای عربی با متراژهای بالا درست می شوند و برای ساخت آن‌ها احتیاج به رنگ‌های روشن و گرم می باشد؛ اجرای نمای ویلای عربی بصورت کاملا برجسته انجام می شود و محوطه سازی ویلا نیز مملو از المان‌های متنوع با سبک خاص عربی است.

 

سبک مدرن در محوطه سازی ویلا

یکی از پرطرفدارترین انواع سبک‌ها در محوطه سازی ویلا، سبک مدرن است. این سبک طراحی خط گرا است و تمام بخش‌های ویلا به یکدیگر متصل هستند و در عین حال شفافیت فضایی را نیز نشان می دهند. پالت رنگی که در این سبک به کار می رود اغلب خاکستری، سفید و یا سیاه است. مصالحی که در سبک مدرن به کار می روند نیز شامل شن و بتن در صنعت ساختمان، برای ایجاد سنگ فرش می باشد.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

تولید کنندگان تجهیزات ساختمانی و فروشندگان مصالح ساختمانیمی توانند با انتشار آگهی تبلیغاتی خود در سایت سازه برتر، از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین عکس و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ‌های سازه برتر و دریافت گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخوردار شوند.

با دریافت این گزارش، از وضعیت آگهی ساختمانی خود در گوگل مطلع می شوید و می توانید آگهی خود را بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یابد و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی تبلیغاتی شما آشنا شوند. علاوه بر این امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان امکان پذیراست و به این شکل می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

مراحل اجرای محوطه سازی ویلا

مراحل اجرای محوطه سازی ویلا

در اینجا نحوه اجرای مراحل محوطه سازی ویلا آورده شده است:

 

مرحله اول، طراحی و شروع پروژه

این مرحله شامل اقداماتی است که در صورتی که فرآیند محوطه سازی را به یک کارفرما بسپارید، قطعا این اقدامات را انجام خواهید داد. در مرحله اول پس از پیدا کردن پیمانکار مورد نظر، ایده‌های خود را با او در میان می گذارید.

در مرحله بعد پیمانکار بر اساس نظر شما، پیشنهاد خود را به صورت شفاهی یا کتبی ارائه می کند، همچنین خلاصه ای از جزئیات پروژه نیز ارائه می شود.

پس از تایید مالک، پیمانکار ارزیابی دقیق‌تری از پروژه انجام می دهد. مرحله بعدی بازرسی در محل مورد نظر است و پس از درک شرایط، پیمانکار مرحله دوم را آغاز می کند.

 

مرحله دوم، طراحی مفهومی

پس از ارزیابی تمام جنبه‌های پروژه، پیمانکار یک طرح ساده تهیه می کند. این طرح بر اساس نیازهای کارفرما و عواملی همچون زمین و شرایط اقلیمی خواهد بود.

هدف مهم این مرحله این است که کارفرما بتواند جزئیات طرح را به درستی درک کند.

 

مرحله سوم، طراحی اصلی

پس از ارائه طرح و مفهوم اولیه به کارفرما و توافق در مورد جزئیات، پیمانکار شروع به ترسیم طرح جامع پروژه با جزئیات بیشتر خواهد کرد.

در این مرحله طراح ایده خود و مشتری را برای اطمینان از امکان سنجی آن گسترش می دهد.

کارفرمایان می توانند به طور مستقیم طراحی اصلی پروژه را نظارت کنند و درصورتی که مشکلی وجود داشت که نیاز به اصلاح داشت، بتوانند آن را با طراح در میان بگذارید.

 

مرحله چهارم، اسناد ساختمانی

پس از نهایی شدن طرح جامع مورد نیاز، پیمانکار مدارک ضروری شامل نقشه‌ها، مقاطع، جدول زمانی، جزئیات ساخت، مقادیر و جزئیات دیگر را تهیه می کند تا با توجه به آن‌ها هزینه محوطه سازی را برآورد کند. پس از بررسی مدارک، کارفرما جزئیات را تایید یا تغییر می دهد.

 

مرحله پنجم، شروع ساخت محوطه ویلا

پس از توافق در مورد هزینه‌ها، پیمانکار در موقعیت مکانی مورد نظر مستقر می‌شود.

 

تکمیل فرایند ساخت محوطه سازی ویلا

تکمیل فرایند ساخت محوطه سازی ویلا، به صورت کلی شامل مراحل زیر می شود:

هرگونه ساختار یا سازه مزاحم را از میان بردارید و زمین را پاکسازی کنید

انجام عملیات ترانشه برداری و حفاری

نصب امکانات و تجهیزاتی همچون از جمله آبیاری، زهکشی، برق و غیره.

در صورت تمایل استخرها و سازه‌های آبی را اجرا کنید

ستون‌ها و نماهایی را که در پلان مشخص شده است به درستی تراز کنید یا ایجاد کنید.

اجرای سازه های سخت اعم از خاکی، تراکم، فونداسیون، دیوار، گذرگاه و غیره.

درختان و گیاهانی را بکارید که بر اساس عوامل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر انتخاب شده اند.

نصب و اجرای نورپردازی، مبلمان و ....

مشکلات احتمالی را تشخیص داده و آنها را برطرف کنید.

فرآیند ساخت و ساز را کامل کنید.

 

 

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص انواع سبک‌هایی که در محوطه سازی ویلا به کار می روند با شما در میان گذاشتیم. شما می توانید با توجه به سلیقه خود یکی از این سبک‌ها را برای محوطه سازی ویلای خود انتخاب کنید، همچنین در صورتی که قصد محوطه سازی اصولی و حرفه ای برای ویلای خود دارید، به شما توصیه می کنیم حتماً از افرادی که در این کار متخصص می باشند کمک بگیرید؛ زیرا اگر از فردی که در کار محوطه سازی ویلا تجربه زیادی ندارد استفاده کنید، ممکن است در نهایت از نتیجه کار رضایت نداشته باشید و دوباره مجبور شوید محوطه ویلای خود را بازسازی کنید که این امر هزینه‌های زیادی را برای شما ایجاد می کند. با ثبت نظرات خود ما در نوشتن مقالاتی بهتر کمک کنید.