نحوه اجرای نمای آجری مدرن ساختمان و انواع آجر مناسب آن - سازه برتر



نمای آجری مدرن

نحوه اجرای نمای آجری مدرن ساختمان و انواع آجر مناسب آن

نمای آجری مدرن، نمایی بسیار خاص و زیبا است. این نوع نما، با توجه به سبک معماری مدرن طراحی و اجرا می شود و نمای ساختمان ویلایی را از حالت بی روح و ساده خارج می کند. همچنین می توان با ترکیب نمای آجری مدرن با نماهای دیگر ساختمان، نماهایی منحصر به فرد و زیبا را خلق کرد.

در اجرای نمای ویلا آجری مدرن، از تکنولوژی‌های جدید استفاده می شود. طراحی این نوع نماها به صورت الگوریتمیک و ساخت آنها به طور دیجیتال است. ولی هنوز در ایران امکان ساخت دیجیتال وجود ندارد و طراحان و معماران باید اجرای نمای مدرن آجری را بررسی کنند و روشی برای ساخت آن طراحی کنند. برای مثال گاهی اوقات طراح شابلون‌هایی را برای اجرا، طراحی می کند.

در این مطلب نحوه اجرای نمای آجری مدرن و همچنین انواع آجر مورد استفاده در نمای ویلا یا ساختمان را شرح می دهیم، از شما خواهشمندیم تا در ادامه ما را همراهی کنید.

 

نمای آجری مدرن ویلا

نمای آجری، قدمت زیادی در صنعت ساختمان دارد. در سال‌های اخیر نیز آجر به خاطر ویژگی‌های خوبی که دارد، همچنان در نمای ویلا یا ساختمان استفاده می شود و می توان آن را با نماهای مدرن ترکیب کرد و یک نمای بسیار جذاب را ایجاد دارد. اگر از آجرهای با کیفیت استفاده شود، نمای آجری احتیاجی به مراقبت و نگهداری تا مدت طولانی ندارد و لازم نیست مانند نماهایی مثل شیشه ای به طور مرتب تمیز شود و همچنین از قیمت نسبتا مناسبی نیز برخوردار است.

امروزه نمای آجری مدرن ویلا، در ساخت ویلا کاربرد زیادی دارد. این نوع نما ویلا دست طراح را در خلق نماهای خلاقانه و متنوع باز می گذارد. با نماهای آجری مدرن با توجه به سلیقه کارفرما امکان ساخت نماهای متفاوت و گوناگونی به وجود می آید. نمای آجری مدرن ویلا می تواند به شکلی طراحی شود تا در ساعات شبانه روز سایه اندازی‌های مفیدی ایجاد شود.

 

انواع روش‌های اجرای نمای آجری مدرن

نما آجری مدرن، مانند انواع نمای آجری دیگر با روش‌ خشک یا ملات ماسه سیمان و یا با چسب قابل اجرا هستند.

 

مزایای اجرای نمای آجری مدرن به روش خشک

مزایای اجرای نمای آجری مدرن به روش خشک در مقایسه با ملات و چسب

کاهش هدر رفت انرژی

در زمان اجرای روش خشک در نمای آجری مدرن، یک عایق حرارتی به طور جداگانه با چسب یا اتصال مکانیکی به بدنه ساختمان وصل و محکم می شود و اسکلت یا چهارچوب نگه دارنده که از جنس فولاد یا چوب و یا آلومینیوم است، به ساختمان وصل می شود تا نمای ساختمان با فاصله داشتن از عایق حرارتی، بر روی چهارچوب نگه دارنده قرار داده شود. فضای خالی که بین عایق و نما وجود دارد، در واقع همان عایق حرارتی است.

 

استفاده از عایق رطوبتی

اگر از روش خشک در اجرای نمای مدرن آجری استفاده شود، می توان در زیر دیواره‌های باران گیر و مناطق مرطوب یک عایق رطوبتی را به کار برد.

 

نصب نما با سرعت بالا

در این روش سرعت نصب نما بالاست و احتیاجی به استادکار ماهر برای اجرای نمای مدرن آجری نیست.

 

تاثیر ناپذیری شرایط آب و هوایی بر زمان اجرا

در زمان اجرای نمای آجری مدرن با روش چسب و ملات، باید حتما شرایط آب و هوا مساعد باشد، ولی در روش خشک، این محدودیت حذف خواهد شد.

 

تولید نکردن ضایعات ساختمانی

روش خشک هیچ گونه ضایعات ساختمانی را تولید نمی کند. در واقع نمای خشک بدون این که ضرورتی در برداشتن سطح دیوار موجود وجود داشته باشد، به طور مستقیم بر روی دیوار قابل اجراست؛ به همین دلیل اجرای نمای آجری مدرن بدون تولید زباله و ضایعات ساختمانی است و هیچ گونه سر و صدایی ایجاد نمی کند.

 

امکان نوسازی، ترمیم و مراقبت‌های دوره ای در نماهای خشک

در صورت صدمه در اثر حادثه، اصلاح و تعمیر و تعویض پنل‌ها کار راحتی است. حتی بعد از تمام شدن عمر ساختمان یا ویلا، می توان از تمام مصالح نمای ساختمان و زیر سازی‌ها در صورت پایدار بودن در مکان دیگری به طور مجدد بهره برد و یا این که می توان آن را بازیافت کرد، که این امر باعث صرفه جویی بسیار خوبی در هزینه‌هاست.

 

عمر طولانی و مفید نما

عمر مفید نماهایی که با ملات سیمان ساخته می شوند، حدود ۱۵ سال است و بعد از آن نیز نیاز به تعمیر و ترمیم دارد. اما در روش خشک با توجه به روش نصب صنعتی، نمای ویلا یا ساختمان آجری تا اتمام عمرش ( بالای ۵۰ سال ) مقاومت و پایداری دارد و همچنین احتیاج به نگهداری و تعمیر ندارد.

 

وزن پایین نمای آجری خشک

کاهش نیروی زلزله ارتباط مستقیمی با کاهش وزن ساختمان دارد، به این معنا که در زمان زلزله، حرکات نمای ساختمان و متعلقات آن به طور جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد.

 

سفیدک نزدن آجر

سفیدک آجر مشکلی است که به دلیل نمکی که در ملات هست، به وجود می آید. ولی استفاده از روش خشک در نمای آجری مدرن، دیگر این مشکلات را ندارد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در بخش طراحی و اجرای نمای ساختمان فعالیت دارید و یا اینکه فروشنده مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خودتان را در سایت سازه برتر معرفی کنید تا مخاطبان این سایت بتوانند با شما در ارتباط بوده و از خدمات و محصولات شما استفاده نمایند.

در سایت سازه برتر، یک صفحه کامل به تبلیغ شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن در توضیحات مربوط به خدمات خود را بطور کامل ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم‌های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید. برای کسب اطلاع بیشتر و سفارش آگهی در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

اجرای نمای آجری مدرن با روش خشک

اجرای نمای آجری مدرن با روش خشک

در این بخش از سازه برتر، به دلیل اهمیت بیشتری که استفاده از روش خشک در اجرای نمای آجری مدرن دارد، توضیحاتی در این خصوص می دهیم.

شکل استاندارد ساخت دیوار برای اجرای نمای مدرن آجری به روش خشک، دیوارهایی پیوسته با ارتفاع و طول زیاد و با حداقل ابعاد و تعداد بازشو می باشد. در این روش میزان مصالحی که برای زیرسازی نمای ساختمان استفاده می شود بسیار کم است. هر چه قدر اندازه سطوح بازشو بیشتر باشد، مقدار مصرف مصالح زیرسازی افزایش پیدا می کند و در نتیجه هزینه نهایی اجرای نما بیشتر می شود، به شکلی که برای دیوارهایی که شیشه هایی با ابعاد بزرگ دارند و نما تنها در بخش‌های باریکی انجام می شود، اجرای نمای ساختمان آجری مدرن با استفاده از روش خشک هزینه بیشتری دارد.

 

ترکیب نمای آجری مدرن با سایر متریال‌های نمای ساختمانی

ترکیب متریال‌های گوناگون با هم از ایده‌ها و روش‌هایی است که باعث نماهای خاص می شود و همانطور که گفته شد ترکیب آجر با دیگر متریال‌ها می تواند نمایی زیبا و جذاب را به وجود آورد. ترکیباتی مانند ترموود و آجر، سنگ طبیعی و آجر، آجر و شیشه و ... . از جمله این ترکیبات می باشند.

 

مزایای نمای آجری مدرن

مقرون به صرفه

دسترسی راحت و آسان به مواد اولیه

هماهنگی با طراحی و ساختار معماری ایرانی

سهولت در اجرای نمای آجری مدرن

تغییرناپذیری خاصیت و رنگ در مقابل عوامل محیطی

مقاومت بالا در مواجه با ضربه و آتش‌سوزی

عایق برودتی و حرارتی

زیبایی منحصر به فرد و خاص

ایجاد حس نوستالژیک به دلیل قدمت آجر

 

معایب نمای آجری مدرن

به کار گیری آجر در نمای مدرن ساختمان وزن سازه را سنگین می کند، به همین علت طراحی نمای آجری برای ساختمان‌های خیلی بلند به هیچ وجه مناسب نیست.

با گذر زمان و بعد از مدتی که از ساخت نما می‌گذرد، به خاطر وجود حفره‌هایی که بر روی نما هستند، آلودگی جذب می شود و باعث تغییر شکل و تیرگی نما می‌شوند.

ایجاد شوره و لکه در سطح نما با گذشت زمان

 

انواع آجر برای نمای مدرن

انواع آجر برای نمای مدرن

اصلی‌ترین متریال و عنصر تشکیل دهنده نمای آجری مدرن، قطعات آجر می باشند، در ادامه انواع آجر نما را معرفی می کنیم.

 

آجر نمای رسی

آجر نمای رسی، یک نوع از نمای آجری مدرن می باشد، که تمام آجرهایش از خاک رس تولید شده‌اند و با حرارت داده شدن در کوره به آجرهایی که ما زیاد می‌بینیم تبدیل می‌شوند.

نمای آجر رسی، با دو رنگ تولید می‌شود: گلبهی و زرد، این رنگ‌های متفاوت به دلیل تفاوت در میزان پخته شدن آجر و زمان حرارت دیدن آن به وجود می‌آید.

اگر پختگی آجر کم باشد، به رنگ گلبهی تبدیل می شود و در صورتی که زیاد پخته شود به رنگ زرد در می‌آید. آجر نمای رسی، بر عکس تمام نقاط قوت و مزایایی که دارد، به خاطر وجود مقدار زیادی آهک در آن، بعد از گذشت مدتی تغییر رنگ می‌دهد و باعث ایجاد ظاهری نازیبا در ساختمان می شود.

از این رو امروزه دیگر از آجرهای رسی برای ساخت نمای ساختمان‌های مدرن زیاد استفاده نمی‌شود.

 

آجر نمای شیل

آجر نمای شیل، از سنگ‌های شیل تولید می‌شود. سنگ شیل به شکل ورقه ورقه است، که از ذراتی به نام سیلت و خاک رس ساخته شده است.

آجرنمای شیل مقاومت زیادی در مقایسه با آجر نمای رسی دارد، زیرا مقدار رطوبت و آب کمتری را به سمت خود جذب می‌کند و مقاومت فشاری نسبت به آجر نماهای رسی خیلی بیشتر است.

قیمت این نوع آجر نما، چیزی در بین قیمت‌های آجرنمای نسوز و آجرنمای رسی است. به این معنی که نه به گرانی آجرنمای نسوز است، نه به ارزانی آجر نمای رسی می‌توانید نمونه‌اش را پیدا کنید.

 

آجر نمای نسوز در نمای مدرن

امروزه بیشتر آجرهایی که در نماهای آجری استفاده می شوند، آجرهای نسوز هستند. آجرهای نسوز در اندازه‌های گوناگون و به دلخواه افراد و همچنین با ضخامت‌های مختلف و رنگ‌های متنوع ساخته و عرضه می شوند. تولیدکنندگان می توانند آجرهای نسوز را علاوه بر طرح‌های تولیدی خود، به سفارش مشتریان نیز آن‌ها را تولید و به بازار عرضه کنند.

در واقع آجر نمای نسوز، یک نوع از آجر نماست که از نوعی خاک رس به نام کائولینیت تولید می‌شود. نسوز بودن این نوع آجر به این دلیل است که، مواد تشکیل دهنده‌ی آن را در داخل کوره با دمای بالایی حرارت می‌دهند تا خاصیتی نسوز داشته باشد. آجرنمای نسوز قابلیت این را دارد که گرما را تا دمای ۱۵۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تحمل کند و آتش نگیرد.

اگر قصد دارید برای ساخت نمای ویلا یا ساختمانتان، از نمای آجری استفاده کنید، توصیه ما این است که حتما نمای آجر نسوز را به کار ببرید، زیرا مزایای بسیار بیشتری در مقایسه با نماهای آجری دیگر دارد.

البته باید به این نکته توجه کنید که بابت خرید آجرهای نسوز باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ در عین حال انتخاب این نوع آجر برای نمای آجری مدرن ویلا یا ساختمان گزینه مناسبی است و ارزش هزینه کردن را دارد.

 

نمای آجری مدرن با آجر گری

آجر گری، یکی از انواع آجرهایی ‌است که می شود در نماسازی مدرن از آن استفاده کرد. در ساخت آجر گری، هیچ تغییر ابعادی توسط تراش یا تیشه انجام نمی‌گیرد.

اگر از نماهای آجر گری یا فشاری برای ساختمان خود استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از چیده شدن، به شکل توپر، بندکشی شوند تا مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشند.

 

نمای آجری قزاقی

آجر نمای قزاقی، از قدیمی ترین آجرهایی است که در ایران استفاده می شود و در نماهای کلاسیک ایرانی مانند گنبد کاووس و طاق کسری به کار رفته است. این نوع آجر در نماهای کلاسیک و سنتی ایرانی کاربرد فراوانی دارد. امروزه نیز با کمک خلاقیت طراحان و معماران مدرن، این آجر با شکلی متفاوت در نماهای مدرن نیز استفاده می شود.

آجر نمای قزاقی دارای رنگ‌های زرد، خاکی، حنایی، آتشی، پوست پیازی و قرمز اخرایی است و در سایزهای کامل، نیمه و پلاک می باشد.

همچنین آجر نما قزاقی دارای مزیت‌های فراوانی است از جمله: عایق سرمایشی و گرمایشی است، نگهداری آسان دارد و مقرون به صرفه است.

 

نانو آجر

نانو آجر، نوع جدیدی از انواع آجرها است که توسط فناوری نانو و به صورت آزمایشگاهی ساخته می شود. این آجر ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی همانند مقاومت و دوام بالا در مقابل آلودگی، فشار و حرارت بالا دارد. استفاده از نانو آجر در نمای آجری مدرن، ظاهر جذاب و شیکی را به وجود می آورد.

 

آجر چارک

به یک چهارم آجر چهارگوش و یک دوم آجر قزاقی، آجر چارک گفته می شود. این نوع متریال در بخش‌های تزیینی و دکوراتیو نما استفاده می شود.

 

هزینه نمای آجری مدرن

هزینه نمای آجری مدرن

قیمت در نمای آجری مدرن، به عواملی مانند قیمت آجرنما، اجرت نصب و اجرا، هزینه زیرسازی و هزینه‌های دیگر وابسته است. به همین دلیل نمی شود قیمت مشخصی را تعیین کرد. اما با توجه به آیتم‌ها و عواملی که به آن اشاره شد، می توان قیمت حدودی این نوع نما را حساب کرد.

 

 

جمع بندی

نمای آجری مدرن، یکی از زیباترین نماها برای ویلا یا ساختمان است. آجر نما به دلیل این که با انواع متریال‌ها از جمله سیمان، سنگ و... ترکیب می شود، در سال‌های اخیر طرفدار زیادی به سمت خود جذب کرده است. همچنین تنوع آجرهایی که در بازار موجود است، باعث شده است امکان ایجاد طرح‌های چشم نواز و زیبا با استفاده از آجر در نمای مدرن ساختمان وجود داشته باشد.

در این مطلب توضیحاتی در خصوص انواع آجرهایی که در نمای مدرن استفاده می شوند و مزایا و معایب نمای آجری دادیم، امیدواریم از مطالعه این مقاله راضی بوده باشید. همچنین اگر پیشنهاد یا انتقادی در خصوص این مقاله دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.