انواع دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن - سازه برتر



انواع دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

اجرای دیوار سبز یا گرین وال، در محوطه سازی ویلا و روف گاردن، باعث القای حس سر زندگی و نشاط به ساکنان آن می شود. گرین وال، دیواری همراه با پوشش گیاهی است که به شکل متحرک یا ثابت اجرا می شود. در معماری سبز استفاده زیادی از گرین وال می شود و از این عنصر برای ایجاد بستر عمودی کشت گیاه بهره می برند.

علاوه بر هزینه پایین اجرا و مزایای زیست‌ محیطی، دیوار سبز نقش موثری در زیباسازی محوطه ویلا و روف گاردن دارد. طراحان و معماران داخلی، می‌توانند برای روح بخشی به طراحی‌ فضاها، انواع دیوار سبز را به کار ببرند.

در این مقاله به معرفی انواع دیوار سبز که در محوطه سازی ویلا و روف گاردن استفاده می شوند، می پردازیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

انواع دیوار سبز در محوطه سازی ویلا

دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

دیوارهای سبز تلفیق معماری با طبیعت هستند که در گذشته با رشد گیاهان رونده بر روی نمای ساختمان یا ویلا و یا دیوارها باعث ایجاد یک فضای سبز طبیعی در محیط می شدند و به جذابیت و زیبایی محیط کمک می کردند.

امروزه نیز طراحان فضای سبز، در ساخت ویلا از طبیعت الهام گرفته و به ساخت دیوارهای سبز در محیط های داخلی و خارجی پرداخته و نمای طبیعت را در محیط های مختلف از جمله در محوطه سازی ویلا و روف گاردن به وجود آورده اند.

 

کاربرد دیوار سبز

دیوار سبز را در این فضاها می توان اجرا کرد:

روف گاردن

محوطه سازی ویلا، باغ، حیاط، باغچه

فضاهای سبز شهری و پارک‌ها

فضاهای داخلی مانند: نشیمن، لابی، سرویس بهداشتی و….

پاسیو و تراس

اماکن تجاری، تفریحی، اداری، ورزشی، رستوران و…

 

انواع دیوار سبز در روف گاردن

انواع دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

 در ادامه این بخش از سازه برتر، انواع دیوار سبز را که در محوطه سازی ویلا و روف گاردن استفاده می شوند را معرفی می کنیم:

 

دیوار سبز فعال و غیرفعال

دیوار سبز زنده در بهبود کیفیت زندگی تاثیر زیادی می گذارد. ایجاد تعادل دمایی و تصفیه دما، یکی از با اهمیت‌ترین کاربردهای دیوار سبز می باشد. در این نوع دسته‌بندی، دیوار سبز را به دو گروه دیوار سبز غیر فعال و دیوار سبز فعال تقسیم بندی می‌کنند.

 

دیوار سبز غیرفعال

از دیوار سبز غیر فعال فقط به منظور جزئی از دکوراسیون استفاده می‌شود. مزایای زیست محیطی در این نوع دیوار سبز صفر بوده و یا از هرگونه تاثیرگذاری جلوگیری می‌شود. ممکن است دیوار زنده غیرفعال در یک حصار شیشه‌ای و یا دریک فضای باز نصب شود و در بهبود کیفیت هوای محیط موثر نباشد.

 

دیوار سبز فعال

در این روش دیوار سبز فعال یا گرین وال به سیستم ساختمان متصل می شود. منظور از سیستم، تأسیسات تهویه هوا، سیستم گرمایش و سرمایش و عایق‌های دمایی است. اکسیژنی که در این روش توسط گیاه تولید می شود، وارد سیستم تهویه می‌شود و ساکنان ویلا می توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

دیوار سبز داخلی، خارجی و پرتابل

دیوار سبز داخلی، خارجی و پرتابل

دیوار سبز خارجی

دیوار سبز داخلی

دیوار سبز پرتابل

این دسته‌بندی بر اساس شیوه‌ استقرار و محل دیوار سبز انجام شده است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

دیوار سبز داخلی

دیوار سبز داخلی، یکی از انواع گرین وال است که معمولا در داخل یک ویلا و در یک فضای سربسته نصب می‌شود. این روش یک دیوار با نورگیری مناسب و زاویه دید خوب لازم دارد. دیوار سبز داخلی درون یک ویلا، مجتمع تجاری و یا یک شرکت قابل اجرا است.

 

دیوار سبز خارجی

منظور از گرین وال خارجی دیواری است که در فضای باز ایجاد شده است. انواع دیوار سبز خارجی در فضاهایی مثل محوطه سازی ویلا و باغ و همچنین روف گاردن استفاده می شوند.

 

دیوار سبز پرتابل

دیوار سبز یا گرین وال پرتابل، در مقایسه با انواع دیگر دیوار سبز انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، به دلیل این که متحرک است و امکان جابه‌جایی دارد. به این نوع دیوار، دیوار سبز پیش‌ ساخته هم گفته می شود. ازجمله مزایای دیوار سبز پرتابل را می‌توان به قابیلت جابه‌جایی، نگه داری آسان و تنوع بالا در پوشش گیاهی، برای استفاده در محوطه سازی ویلا و روف گاردن اشاره کرد.

 

دیوار سبز مصنوعی و طبیعی

دیوار سبز مصنوعی و طبیعی

یکی از با اهمیت‌ترین دسته‌بندی‌های انواع دیوار سبز، طبیعی یا مصنوعی بودن آن است.

 

دیوار سبز طبیعی

این نوع دسته‌بندی تمام دسته‌بندی‌های دیگر را نیز شامل می‌شود. تنها تفاوت آن در زنده بودن پوشش گیاهی گرین وال است. دیوار سبز طبیعی از فلاور باکس، استراکچر، کود و خاک، گیاهان و گل‌ها و سیستم آبیاری قطره ای تشکیل شده است. دیوار سبزهای طبیعی را می توان در محوطه سازی ویلا و روف گاردن، همچنین در داخل ویلاها به کار برد، این نوع دیوار سبز، نمای زیبایی را به ساختمان ویلایی می بخشد و ارزش ملک را افزایش می دهد.

سیستم‌های آبیاری گیاهان دیوار سبز طبیعی، باید به گونه ای باشد که گیاه بتواند میزان آب کافی را دریافت کند تا از خرابی و پوسیدگی آن‌ها جلوگیری شود. این سیستم‌های آبیاری می توانند هم به صورت دستی و هم به شکل اتوماتیک اجرا شوند.

 

دیوار سبز مصنوعی

اگر نمی توانید از گیاهان نگهداری کنید، استفاده از دیوار سبز مصنوعی می‌تواند در زیبایی محوطه ویلا و روف گاردن موثر باشد. رنگ گیاهان این نوع از گرین وال نیازی به نگهداری ندارد و برای زمان طولانی قابلیت استفاده دارد. دیوار سبز مصنوعی به علت نیاز نداشتن به خاک و نور و آب در هر فضایی قابل نصب است و هزینه نگهداری آن نیز خیلی کم می باشد.

تنوع رنگی گرین وال مصنوعی نیز مزیت دیگری است که باعث دلربایی فضای ویلای شما می‌شود. دیوار سبز مصنوعی به دو شکل اجرا می شود:

پنلی: پنل‌های دیوار سبز در ابعاد و طرح‌های مختلفی وجود دارد و قابلیت نصب سریع و آسان را دارد، این نوع از پنل‌ها هم مقاومت خوبی در برابر آتش دارند و هم می توان از آنها در محیط‌های داخلی و بیرونی از جمله، محوطه سازی ویلا و روف گاردن استفاده کرد و حتی می‌توان از آن برای جداکردن فضاها از یکدیگراستفاده نمود.

شاخه ای: گیاهان در دیوار سبز مصنوعی شاخه ای، به شکل تکی بر روی استراکچر قرار داده می شوند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

مجموعه تبلیغات ساختمانی سازه برتر، می تواند طرح‌های تبلیغاتی ویژه زیر را برای شرکت‌های فعال در زمینه صنعت ساختمان، ازجمله کسانی که در زمینه ساخت لوازم و تجهیزات ویلا فعالیت دارند، ارائه دهد:

- انتشار آگهی تبلیغاتی به صورت دائمی در سایت سازه برتر

- طراحی و اجرای تبلیغات کلیکی در بزرگترین سایت‌های ایران

- تبلیغات محتوایی وسیع و گسترده در وبلاگ‌ها و سایت‌ها

- بهینه کردن سایت برای کسب نتایج برتر در گوگل

- تولید محتوای حرفه ای و هدفمند برای جذب مشتری بیشتر

 برای کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با ما، روی لینک تبلیغات ساختمانی کلیک کنید.

 

دیوار سبز بر اساس بستر نگهدارنده

دیوار سبز بر اساس بستر نگهدارنده

دیوار سبز کابلی

این نوع گرین وال، برای نگه‌داری از گیاهان رونده استفاده می شود. دیوار سبز کابلی انعطاف پذیری مناسبی نسبت به ‌سرعت رشد گیاهان رونده دارد. به کمک اسکوپ‌های ضدزنگ یا توپی‌ها، قابلیت کاهش یا افزایش طول و عرض سازه وجود دارد. گرین وال کابلی برای دیوار سبز بیرونی محوطه ویلا و روف گاردن گزینه بسیار خوبی است.

 

دیوار سبز مدولار

واژه مدولار به عنوان سازه آماده و پیش ساخته و قابل مونتاژ شناخته می شود. دیوار سبز مدولار برای دیوارهای سستی که قابلیت اتصال سازه بر روی آن‌ها وجود ندارد بسیار مناسب است. این نوع دیوار سبز به‌ شکل پیش‌ساخته بوده و احتیاجی به اتصال به دیوار ندارد و بیشتر در جایی که پوشش گیاهی متراکمی به کار می رود استفاده می شود.

 

دیوار سبز هیدروپونیک

قبلا از دیوار سبز هیدروپونیک برای کشت آبی در صنایع کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده می‌شد. ولی امروزه از دیوار سبز هیدروپونیک برای محیط‌های خانگی و تجاری استفاده می شود. در این نوع گرین وال به‌ جای بهره بردن از خاک، گیاه در بستر آبی پرورش داده می‌شود. در این دسته گرین وال، مواد مغزی به شکل محلول همراه با جریان آب گیاه را تغذیه می‌کنند.

 

دیوار سبز پلیمری

در دیوار سبز پلیمری یا نمدی، سازه‌ای که جنس آن از نمد می باشد، روی یک دیوار زیرسازی شده اجرا می‌شود. سلول‌های نمدی جایگزین گلدان می باشند و گیاه با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای تغذیه می‌شود. از مزایای دیوار سبز نمد پلیمری سرعت بالا در اجرای آن است. اجرای سیستم آبیاری آسان و سهولت تعویض گلدان و گیاهان، از نکات مثبت دیگری درباره گرین وال نمد پلیمری است.

 

دیوار سبز در روف گاردن

دیوار سبز در روف گاردن

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص دیوار سبز در روف گاردن خواهیم داد:

دیوار سبز در روف گاردن، می تواند جلوه آن را چندین برابر کند. شما می توانید از چمن مصنوعی و یا سنگ ریزه برای دیزاین کف روف گاردن استفاده کنید و با چیدمان آلاچیق و مبلمان در کنار دیوار سبز چشم انداز زیبایی را خلق کنید. البته استفاده از نورپردازی نیز نقش موثری در ایجاد فضای زیبا دارد، که در کنار دیوار سبز جلوه بصری جذاب و زیبایی به روف گاردن خواهد داد.

 

مزایای دیوار سبز در روف گاردن

ایجاد فضای سبز زیبا و چشم نواز بر روی پشت بام

بهبود کیفیت هوای داخلی و خارجی

تولید اکسیژن با ساخت دیوار سبز

عایق حرارتی و صوتی

 

انواع گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز روف گاردن شامل:

گیاهانی همچون پیتوس، بگونیا، هاستا، گندمی، برگ شمشیری، برگ انجیری، سرخس، آگلونما و ... می شوند.

 

نکات انتخاب گیاهان دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

گیاهان دیوار سبز اهمیت بسیار زیادی دارند، که در ادامه به نکاتی که در انتخاب گیاهان دیوار سبز باید به آن توجه کنیم اشاره می کنیم:

انتخاب گیاهان بهتر است با توجه به شرایط بومی منطقه باشد، تا بیشترین سازگاری را داشته باشد.

گیاهانی را انتخاب کنید که کمترین نیاز را به آبیاری دارند.

روندگی گیاهان هر چه قدر کمتر باشد، نیاز به هرس کردن نیز کمتر است و بدین ترتیب شرایط نگهداری خیلی آسانتر می شود.

در انتخاب گیاهان باید به میزان رشد نهایی آن‌ها توجه کرد، تا در آینده در میزان نورگیری دچار مشکل نشوند.

گیاهانی که استفاده می شوند بهتر است دارای عمق ریشه کمتری باشند، چرا که در دیوار سبز ظرفیت کمی برای ریشه‌ها وجود دارد.

گیاهان دارای تناسب و هماهنگی باشند، تا زیبایی دیوار سبز حفظ شود.

گیاهان را با توجه به بودجه مورد نظر انتخاب کنید.

انتخاب گیاهان همیشه سبز گزینه خوبی برای اجرای دیوار سبز می باشند.

 

سیستم آبیاری دیوار سبز

سیستم آبیاری دیوار سبز

سیستم آبیاری دیوار سبز باید متناسب با بودجه شما انتخاب شود. انتخاب سیستم آبیاری می‌تواند انواع گوناگونی از نوع آبیاری دستی و سنتی، هوشمند و یا آبیاری قطره‌ای اتوماتیک داشته باشد. انتخاب نوع سیستم آبیاری با توجه به نوع گیاهان، بودجه و نوع دیوار سبز متفاوت می باشد.

همچنین می‌توانید سیستم‌های ذخیره آب باران را به کار ببرید که با توجه به هدف اصلی اجرای دیوار سبز که حفاظت از محیط زیست است امری ضروری به شمار می رود. طراحی سیستم آبیاری در دیوار سبز باید به گونه ای باشد که صدمه ای به دیوار پشتیبان یا نمای ساختمان خود وارد نکند. سیستم‌های آبیاری و لوله‌ها به هیچ وجه نباید در دید باشد.

 

 

مراقبت و نگهداری از دیوار سبز

راه اندازی دیوار سبز پایان کار اجرای دیوار سبز نیست. مراقبت و نگهداری از دیوار سبز اهمیت بیشتری دارد. مراقبت از دیوار سبز باید با دقت بسیار و به صورت دوره ای انجام شود تا از صدمه زدن به گیاهان جلوگیری شود. ارزیابی سیستم آبیاری، جایگزینی گیاهان، کودهای مورد استفاده، بررسی بیماری‌ها و آفات گیاهان و از بین بردن علف های هرز، از جمله نکاتی است که در نگهداری دیوار سبز باید به آن‌ها توجه کرد. علاوه بر این محل اجرای پروژه نیز باید به‌ شکلی منظم ارزیابی و بازرسی شود که این ارزیابی شامل بررسی سیستم زهکشی و آبیاری، کشش مجدد کابل‌ها و یا تعمیر اتصالاتی که بر روی دیوار قرار داده شده اند می باشد.

 

 

مزایای دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

تصفیه هوا از طریق تولید اکسیژن،

افزایش رطوبت در محیط‌های خشک

کاهش و تعدیل دما

حس طراوت و سر سبزی

ایجاد فضای سبز و زیبایی بصری

انواع پوشش گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی

خنک کننده فضا در فصول گرم و ایجاد سایه

عایق حرارتی و صوتی

جذب در اکسید کربن و تولید اکسیژن

 

 

معایب دیوار سبز در محوطه سازی ویلا و روف گاردن

دیوارهای سبز احتیاج به زیرسازی‌های خاص خود از جمله قاب و گلدان‌ها، سیستم نوردهی و کانال آبیاری برای گیاهانی هستند که نیاز به نگهداری و مراقبت و دارند.

متاسفانه نگهداری و مراقبت از آنها در اندازه‌های بزرگ همچون نگهداری از یک باغ، دارای هزینه‌های سنگینی است و بسیار زمان بر است. زیرا نگهداری از گیاهان احتیاج به هرس، کوددهی، نور مناسب و ... دارد. علاوه بر این در زمان مسافرت‌های طولانی، داشتن یک سیستم آبیاری منظم ( بصورت دستی) امکان پذیر نیست.

همچنین تنها با یک بار خشک شدن گیاهان، شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود. با کمی مراقبت‌های نامناسب و سهل انگاری امکان دارد برای همیشه گیاهان خود را از دست بدهید.

 

 

هزینه دیوار سبز

هزینه دیوار سبز به عواملی همچون نوع گیاهان استفاده شده در دیوار سبز، سیستم آبیاری و زهکشی، نوع خاک به کاررفته، سایز پنل گیاهی، مکان نصب و متراژ آن، مصنوعی یا طبیعی بودن گیاه به همراه میزان پوشش گیاهی بستگی دارد.

 

 

جمع بندی

دیوارهای بلا استفاده ویلاها و روف گاردن، می‌توانند جایگاه گرین وال‌های طبیعی و مصنوعی خیره کننده‌ای شوند و حس زیبای بودن در طبیعت را به افراد به القا کنند، گرین وال‌ها در انواع متفاوتی هستند و باید با توجه به شرایط اقلیمی، نوع سلیقه، آب و هوا، میزان نور و... انتخاب شوند. شما هم اگر دوست دارید فضای محوطه ویلا و روف گاردن خود را جذاب‌تر کنید، به شما پیشنهاد می کنیم، از اطلاعاتی که در خصوص دیوار سبز در این مقاله به آن اشاره شد، استفاده کنید.

شما می توانید نظرات و تجربیاتی که در زمینه ساخت یا استفاده از دیوار سبز دارید را از قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.