کاربرد ترموود در روف گاردن و مهمترین مزایا و معایب آن - سازه برتر



کاربرد ترموود در روف گاردن و مهمترین مزایا و معایب آن

یکی از کاربردهای چوب ترموود، استفاده در روف گاردن است، در سال‌های اخیر، قیمت زمین در شهرهای بزرگ افزایش زیادی یافته است، به همین دلیل به جای باغ، آسمان خراش‌ها در این شهرها به وجود آمده اند. از همین رو، محیط مناسبی برای ساخت باغ و فضای سبز وجود ندارد. یکی از مزایای چوب ترمووود استفاده از آن در روف گاردن است.

مزایا و ویژگی‌های چوب ترمو، باعث می شود که شما باغ کوچک خود را بر روی سقف خانه تان ایجاد کنید و از طراوت و زیبایی آن لذت کافی را ببرید. بهره بردن از متریال و موادی که بتواند حس بازگشت به آغوش طبیعت را دوچندان کند، برای این باغ‌های مرتفع اهمیت ویژه ای دارد و ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای اجرای روف گاردن است.

در ادامه این مطلب، شما را با چوب ترموود و مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

کاربرد ترموود در روف گاردن

ویژگی‌های ترموود در روف گاردن

ترمووود، در واقع همان چوبی است که در شرایطی خاص و تحت حرارت بالا، فرآوری شده است. این نوع چوب به هیچ‌ عنوان دارای مواد شیمیایی نیست و به همین علت برای فضای سبز یا افرادی که حساسیت تنفسی و پوستی دارند ضرری ندارد. شما می‌توانید از طراح بام سبز خود درخواست کنید که جایگاه مخصوصی برای ترموود در روف گاردن در نظر بگیرد. از آنجایی که ترمووود نسبت به رطوبت و تغییرات دما مقاومت خوبی دارد، می‌توانید در ساخت ویلا از آن برای نیمکت‌های باغ و اجرای آلاچیق بهره ببرید.

یک ویژگی دیگر ترمووود، وزن سبک آن در مقایسه با چوب عادی است. هنگامی که شما قصد دارید روی بام ساختمان، یک باغ زیبا و واقعی را ایجاد کنید، کاهش دادن هر یک کیلوگرم از وزن مصالح می‌تواند روی فشار وارد شده بر فونداسیون ساختمان و ستون‌ها تاثیر زیادی بگذارد.

هر مکانی که باغچه و باغ در آن وجود داشته باشد، حشرات موذی و کرم‌ها نیز در آن وجود دارند. در حالی که ترمووود %50 رطوبت خود را از دست داده است و مواد مغذی که در آن وجود داشته از بین رفته است، به همین دلیل دیگر بستر مناسبی برای رشد این نوع موجودات نیست و فضای روف گاردن شما را تا حدود زیادی از آسیب آن‌ها در امان نگه می دارد. خود ترموود هم به وسیله موریانه خورده نمی‌شود و عمر خیلی طولانی‌تری دارد.

آبیاری باغ روف گاردن، نیز مورد دیگری است که در انتخاب مصالح توسط شما محدودیت ایجاد می‌کند. پوشش مبلمان و مسیرهای فضای باز روف گاردن باید به شکلی باشد که با خیس شدن دچار افت کارایی و کیفیت و تغییر شکل نشود. سنگ می تواند انتخاب خوبی باشد، اما وزن سنگینی دارد. اغلب طراحان معمولاً توصیه می‌کنند از ترکیب و هم‌نشینی ترموود و سنگ برای این کار استفاده شود. تلفیق این دو عنصر با یکدیگر، نه تنها باعث افزایش حس و حال طبیعی فضا می شود، بلکه وزن نهایی کمتری نیز دارد.

یکی از خصوصیات بارز چوب ترمووود، قابلیت ضد آب بودن آن است، که از آن می توان در هر بخشی از فضای سبز پشت بام یا روف گاردن استفاده کرد و نگران رطوبت و بارش باران نبود.

همچنین رنگ ترمووود، مانند رنگ‌ طبیعی چوب است که با توجه به درختی که از آن استفاده شده است، می تواند رنگ تیره‌تر و یا روشن‌تری را داشته باشد. اما اخیرا ترمووود رنگی هم در بازار وجود دارد. با بهره بردن از رنگ‌های مختلف ترمووود می‌توانید هیجان و نشاط بیشتری در روف گاردن خود به وجود آورید و آنجا را شبیه به دهکده‌های توریستی در اعماق جنگل‌های بکر کنید!

در نتیجه می‌توانیم این طور بگوییم که ترموود گزینه مناسب و محبوبی برای اجرای روف گاردن است و استفاده از آن تا حدود زیادی باعث رضایت شما خواهد شد.

 

استفاده از ترموود در مراحل ساخت روف گاردن

استفاده از ترموود در مراحل ساخت روف گاردن

بعد از زیر سازی سقف و عایق بندی مناسب و نصب و راه اندازی خروجی‌های آب، سطح سقف برای کاشت چمن آماده می شود.

در این مرحله است که شما می توانید از درختان و درختچه‌های زیبا و چوب ترموود در روف گاردن استفاده کنید. این روش عمق کاشت را افزایش می دهد و می توان با اجرای باغ سبز به روش سنتی، به کاشت گیاهان و درختان متنوع اقدام کرد. در ادامه این بخش از سازه برتر، توضیح بیشتری در خصوص مراحل ساخت روف گاردن با استفاده از چوب ترموود خواهیم داد:

 

مرحله 1: انجام عملیات زیرسازی

زمانی که از ترمووود، برای قسمت کفپوش روف گاردن استفاده می شود، مهمترین مرحله زیر سازی آن است. وزن ستون‌ها و پایه فونداسیون باید در ابتدا آنالیز و بررسی شود. در گام بعد، باید میزان وزنی که برای اجرای روف گاردن مجاز است را تعیین کنید. بعد از محاسبه و بازرسی دقیق سازه، باید مرحله عایق کاری به درستی انجام شود. شیب بندی به معنی شیب دادن سقف به سمت خروجی آب سقف است. بعد از تکمیل شیب، عایق سقف باید به طور کامل نصب شود.

 

مرحله 2: انجام مراحل تاسیسات

بعد از ایجاد شبکه برای به وجود آمدن ارتفاع ایده آل، باید مرحله لوله کشی انجام شود تا آب حاصل از آبیاری تخلیه شود. همچنین شیلنگ‌ها و لوله‌های آبیاری، باکس گیاهان و گل‌ها باید زیر شبکه آهنی تعبیه شوند. سپس در مرحله بعد، برای نور پردازی و روشنایی روف گاردن باید سیم کشی کابل‌ها انجام گیرد. همچنین لوله کشی گاز هم برای ایجاد گرما در فصول سرد سال مورد نیاز است.

 

مرحله 3: اجرای فلاور باکس

در این مرحله از قوطی و آهن برای مکان مورد نظر برای اجرای جعبه‌های گیاهان و گل‌ها استفاده می شود. این فلاور باکس‌ها باید پوشیده از صفحه های ضد زنگ باشند. همچنین شما باید سوراخ‌هایی در این جعبه‌ها به وجود آورید، تا آب تولید شده به وسیله آبیاری گیاهان از آن تخلیه شود. بعد از انجام این کار، از پارچه‌های نفوذپذیری که قابلیت فیلتر کردن، جداشدن، تقویت، محافظت یا تخلیه آب را دارند، باید در داخل این جعبه‌ها قرار داد. استفاده از صفحات عایق بندی نیز مرحله بعدی انجام این کار است. سپس باید گیاهان و خاک مورد نظر در این جعبه‌ها قرار گیرند.

 

مرحله 4: اجرای ترمووود در روف گاردن

در نهایت از چوب ترمووود نیز به عنوان متریالی که در مقابل تغییرات گوناگون محیطی مانند رطوبت و دما مقاومت زیادی دارد، برای کف سازی استفاده می شود. در سال‌های اخیر این نوع متریال مورد توجه افراد فعال در صنعت ساختمان و سازندگان و طراحان روف گاردن قرار گرفته است. بهره بردن از ترمووود برای ساخت آلاچیق، ساخت نیمکت، روکش فلاور باکس و سایبان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه خدمات و پیمانکاری ساختمان و بخصوص در طراحی و اجرای پرگولا یا انواع آلاچیق و سایبان فعالیت دارید، می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید و یک آگهی کامل همراه با تصاویر و ویدیوهای معرفی را برای خود داشته باشید.

آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و به مرور زمان افراد بیشتری نیز آن را مشاهده می کنند و با خدمات و محصولات شما آشنا می شوند. در واقع این نوع تبلیغات تا مدتها می تواند برای شما، مشتریان جدیدی را به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه از رپورتاژ آگهی می توانید برای ارتقای جایگاه سایتتان در گوگل استفاده کنید و اعتبار سایت شرکتتان را در بین مخاطبین و همچنین در نزد گوگل افزایش دهید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

نوع چوب ترمو برای استفاده در روف گاردن

نوع چوب ترمو برای استفاده در روف گاردن

روف گاردن یک فضای باز است، به همین دلیل نوع چوب ترمو که درآن استفاده می شود باید مقاومت خوبی در شرایط آب وهوایی داشته باشد و مناسب فضای باز باشد، به همین منظور در فرآیند تولید چوب ترمو برای روف گاردن، از روش دی به معنی با دوام استفاده می شود، در فرآیند تولید این نوع ترموود موضوع دوام به عنوان خاصیت مهم و کلیدی محصولات آن به حساب می آید. در این روش چوب را تا دمای 220 درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا استحکام و مقاومت آن در مقابل تمامی شرایط آب و هوایی بالا رود. این روش از تیمار کردن چوب باعث می شود که محصول تولید شده استقامت و دوام فوق العاده ای در فضاهای باز داشته باشد.

 

دکوراسیون روف گاردن با استفاده از ترموود

از چوب ترموود، برای ساخت وسایل چوبی و تزئینات روف گاردن استفاده می شود. تولیدی‌های وسایل چوبی و مبلمان می‌توانند برای حفظ ظاهر و خواص محصولات خود از روکش‌های ترمووود استفاده کنند و یا به صورت کلی از الوار ترمو برای ساخت محصولات خود بهره ببرند.

ساخت مبلمان روف گاردن با استفاده از ترموود، مبلمانی با رنگ‌های طبیعی گرم و مستحکم، ظاهر طبیعی را ارائه می دهد، که فضاهایی زیبا و منحصر به فرد را به وجود می آورد. علاوه بر این برای ساخت صندلی، انواع نیمکت، پرگولا، آلاچیق، آتشدان و شومینه، فلاور باکس و گلدان، باربیکیو، ترموود بهترین انتخاب برای روف گاردن محسوب می‌شود. ساخت دیوار سبز و دیوارهای پارتیشن بندی دو مورد دیگر از موارد استفاده چوب ترمو است.

این تنها چند مورد از کاربرد ترمو در ساخت وسایل تزئینی روف گاردن است.

 

مزایای استفاده از روف گاردن ترموود

مزایای استفاده از روف گاردن ترموود

اگر در تمام ساختمان‌های ویلایی، یک روف گاردن ساخته شود، به جذب گرد و غبار و آلودگی‌های شهر کمک می کند. ایجاد روف گاردن بر روی سقف ساختمان به فضای بی روح آن جان تازه ای می دهد و با کاشت گیاهان در تمام بخش‌ها و همچنین در دیوارها، باعث خنک شدن محیط به ویژه در ماه های گرم سال می شود که علاوه بر زیبایی فوق العاده این فضا حس نشاط، طراوت و سرزندگی را برای افراد ایجاد می کند. همچنین این محیط به جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن کمک خوبی می کند.

 

از جمله مزایای دیگر بهره بردن از روف گاردن ترموود، می توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده مفید و مثبت از فضای سقف ساختمان ویلایی
  • کمک به فتوسنتز گیاهان
  • ایجاد فضایی برای کاهش آلودگی و تولید اکسیژن
  • ایجاد یک عایق صوتی برای ساختمان به وسیله روف گاردن
  • بالا رفتن طول عمر بام و ساختمان
  • بالا رفتن ظرفیت گرمایی در روف گاردن
  • صرفه جویی کاملا سودمند و اقتصادی از فضای بام
  • افراد زیادی فکر می کنند که نگهداری روف گاردن ترموود، زمان بر و سخت است، اما بر خلاف این تصور، نگهداری و حفظ بام سبز خیلی راحت‌تر از بام معمولی است. با وجود این که روف گاردن، نیاز به نگهداری مداوم از گیاهان و گل‌ها دارد، ولی باز هم هزینه کمتری در مقایسه با تعمیر و مراقبت سالیانه از بام معمولی دارد و علاوه بر این فضای بسیار زیبا و دلنشینی است.

 

معایب استفاده از روف گاردن ترمووود

با وجود زیبایی بی نظیری که روف گاردن ترموود دارد، معایب قابل توجهی نیز برای آن وجود دارد. بزرگترین مشکل روف گاردن وزن سنگینی است که بر روی ساختمان ویلایی وارد می کند. به خاطر به کار گیری مصالح مختلف در ساخت بام سبز و وزن آنها و همچنین گل و گیاهانی که کاشته می شوند، وزن سنگینی روی ساختمان به وجود می آید، به ویژه در زمان بارندگی که آب در خاک نفوذ می کند و وزن آن را سنگین‌تر از حالت عادی می کند این مشکل بیشتر می شود. مگر اینکه از قبل ساختمان متناسب با ساخت روف گاردن، ساخته شود، در غیر این صورت اثرات زیان باری بر ساختمان دارد.

 

معایب استفاده از روف گاردن ترمووود

عوامل موثر در قیمت چوب ترموود

در کشور ایران عوامل مختلفی بر روی قیمت چوب ترمو موثر هستند که عبارتند از:

نوسانات قیمت ارز که یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت محصولات وارداتی است؛

قیمت و حجم بر اساس کلاس الوار یعنی نوع چوب، نوع تراش، اره و غیره؛

کیفیت چوب یا همان درجه کیفی آن؛

نوع ترموود از نظر ایرانی بودن یا وارداتی بودن آن؛

 

 

جمع بندی

روف گاردن یک فناوری مدرن است که به منظور سبز شدن پشت بام اجرا می شود و باعث می شود فضایی دلنشین و زیبا در بام ساختمان به وجود آید، به همین منظور بهتر است که در ساخت آن از متریال مرغوب همچون چوب ترموود، که در این مقاله به توضیح آن پرداختیم استفاده شود.

در واقع چوب ترموود با توجه به ویژگی‌های شاخصی که دارد از جمله، زیبایی، ضد آب بودن، مقاومت در برابر تغییرات دما و شرایط جوی سخت و ... توانسته به عنوان یکی از متریال پر طرفدار و محبوب برای استفاده در روف گاردن باشد.

امیدواریم مطالبی را که در خصوص ترموود در روف گاردن، شرح دادیم مورد رضایت شما بوده باشد.برای ثبت نظر و پیشنهادات خود، از قسمت دیدگاه‌ها اقدام کنید.