انواع پوشش گیاهی محوطه ویلا و گیاهان مناسب فضای سبز ویلا - سازه برتر



انواع پوشش گیاهی محوطه ویلا

انواع پوشش گیاهی محوطه ویلا و گیاهان مناسب فضای سبز ویلا

پوشش گیاهی محوطه ویلا و فضای سبز ویلا، یکی از مهمترین مواردی است که در جلوه بصری ویلا موثر است و می تواند باعث جذابیت و زیبایی دوچندان آن شود، گیاهانی که برای محوطه سازی و فضای سبز ویلا استفاده می شوند، مجموعه‌ای کلی از پوشش‌های گیاهی، درختان و درختچه‌ها هستند، که متناسب با ویژگی‌های اقلیمی نواحی مختلف، به کار برده می‌شوند.

محوطه سازی ویلا با انواع پوشش‌های گیاهی و ایجاد فضای سبز، مزیت‌های زیادی دارد و باعث افزایش ارزش یک ویلا در هنگام فروش نیز می شود. نکات مهمی در استفاده از پوشش گیاهی محوطه ویلا و فضای سبز آن وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

 

طراحی پوشش گیاهی محوطه ویلا و فضای سبز ویلا

طراحی فضای سبز ویلا با داشتن پوشش گیاهی مناسب، نیاز به یک برنامه دقیق و حساب شده دارد. قطعا نمی‌توان تمام گل‌ها و گیاهان گوناگون را در هر نوع شرایط اقلیمی برای محوطه سازی ویلا استفاده کرد.

ممکن است بعضی از گیاهان تحمل شرایط سایه و آفتاب کامل را نداشته باشند، یا این که برخی گیاهان دیگر برای محوطه سازی ویلا مناسب نباشند و در کوتاه مدت از بین بروند.

انتخاب پوشش گیاهی مناسب برای طراحی فضای سبز ویلا به تجربه، مهارت و دانش کافی احتیاج دارد. در واقع اگر به فکر محوطه سازی زیبایی برای ویلای خود هستید و تمایل دارید بهترین فضای سبز و گیاهان را برای ویلای خود به اجرا در بیاورید، به یک تیم حرفه‌‌ای نیاز دارید.

 

گیاهان مناسب برای طراحی فضای سبز ویلا

گیاهان مناسب برای طراحی فضای سبز ویلا

پوشش گیاهی مناسب برای محوطه ویلا، به مقدار فضایی که در اختیارتان است بستگی دارد. حتی اگر فضایی کوچک داشته باشید، باز هم می‌توانید یک محوطه زیبا برای ویلای خود بسازید. در این بخش از سازه برتر، به معرفی پوشش گیاهی و درختانی که در محوطه سازی ویلا به کار می روند، می پردازیم. البته در هر قسمت باید به مدل‌های گوناگون فضای سبز و شرایط زمین ویلا توجه کافی داشته باشید.

 

استفاده از گیاهان پوششی برای محوطه ویلا

در اصطلاح به گیاهانی که حداکثر یک متر ارتفاع دارند، گیاهان پوششی گفته می‌شود. این گیاهان اغلب با نام بوته‌های کوتاه یا درختچه هم معروف هستند. شما می‌توانید گیاهان پوششی را همراه با چمن‌کاری، برای زیباتر کردن محوطه ویلا خود استفاده کنید.

مانند مراقبت‌های کشاورزی، چمن‌ها و گیاهان پوششی هم احتیاج به کود دهی، آبیاری و مراقبت دارند. گیاهان پوششی به دلیل این که بیشتر از یک متر رشد نمی‌کنند، احتیاجی به هرس کردن ندارند؛ ولی می‌توان به صورت دوره ای آن‌ها را بازرسی کرد و اگر نیاز بود، بعضی از شاخ و برگ‌های اضافی آن‌ها را کوتاه کرد.

کاشت گیاهان پوششی، به ویژه در زمین‌های خشک، شرایط اقلیمی گرم با بارندگی کم و حتی برای خاک‌هایی که شور هستند، پیشنهاد می‌شود. در زمین‌هایی که شیب کمی دارند نیز به راحتی می شود با گیاهان پوششی، طراحی فضای سبز ویلا را انجام داد. همچنین هزینه نگهداری و کاشت این نوع گیاهان بسیار کم است.

یکی دیگر از مزیت‌های گیاهان پوششی برای طراحی فضای سبز، این است که این نوع پوشش‌ها تنوع زیادی دارند و شما با در نظر گرفتن شرایط ساختمان ویلایی، مقدار نوری که در طی روز به گیاهان می‌تابد، میزان دمای هوا، میزان بارندگی و شرایط خاک، می‌توانید گیاهان پوششی مناسب را با توجه به سلیقه تان انتخاب کنید. طراحی فضای سبز با گیاهان پوششی بدون شک جذاب و چشم‌‌نواز خواهد بود.

نکته ای که وجود دارد این است که، اگر زمین ویلا در سراشیبی‌های تند باشد، امکان ندارد برخی از چمن کاری‌ها و گیاهان پوششی را در آن استفاده کرد. همچنین زمین‌‌هایی که رطوبت زیادی دارند و یا حتی آب و هوای بسیار خشک، برای این نوع گیاهان قابل تحمل نیست.

 

استفاده از درختان و درختچه‌ها برای محوطه ویلا

استفاده از درختان و درختچه‌ها برای محوطه ویلا

اگر علاقمند به منظره جنگل هستید، می‌توانید فضای سبز ویلای خود را به شکلی طراحی کنید که چندین درخت در محوطه ویلا داشته باشید؛ این عمل باعث ایجاد فضای سبزی آرامش دهنده و بسیار زیبا می شود. انتخاب درختان متناسب با فضای سبز ویلا هم، مانند انتخاب گیاهان پوششی به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

برای انتخاب درست درختان با درختچه‌ها، باید به نوع خاک، شرایط آب و هوایی و همچنین شیب زمین توجه زیادی کرد. در حقیقت درخت‌ها به مراقبت زیادی احتیاج دارند و باید روزانه آبیاری شوند. درختان باید حتما هرس شوند و همچنین اگر از درخت‌های میوه استفاده می شود، نیاز به سمپاشی و کود دهی، ضرورت زیادی دارد. در هنگام برداشت محصول نیز باید با احتیاط عمل کرد و میوه‌های رسیده را جمع کرد. تمام این موارد برای انتخاب درختان مناسب برای طراحی فضای سبز اهمیت فراوانی دارد. معروف‌ترین درختانی که برای فضای سبز محوطه ویلا به کار می روند شامل موارد زیر هستند:

1- درختانی که رشد سریعی دارند

مهم‌ترین گروه از درختانی که برای فضای سبز ویلا استفاده می‌شوند، درختانی با رشد سریع هستند. درختانی مانند چنار، اقاقیا، درخت سرو نقره‌ای، زیتون، درخت عرعر، درخت توت آمریکایی و برخی درخت‌های دیگر رشد سریعی دارند و می توانند در مدت کوتاهی، زیبایی فوق العاده ای به محوطه ویلای شما بدهند.

2- استفاده از درختان میوه

شما می توانید در محوطه سازی ویلا انواع درختان میوه را بکارید. درختان انار، گیلاس، زیتون، آلو، آلوچه، انواع مرکبات، آلبالو و یا هر نوع درختی که بومی یک منطقه هست، برای فضای سبز ویلا پیشنهاد می شود.

3- درختان مورد استفاده برای خاک‌های آهکی

با توجه به اینکه یکی از موارد مهم در انتخاب درختان مناسب برای طراحی محوطه ویلا، توجه به نوع خاک است، اگر خاک منطقه آهکی باشد، درختانی مانند چنار، زیتون و درخت زبان گنجشک پیشنهاد می‌شود.

4- درختان مناسب برای خاک‌های اسیدی

اگر خاک منطقه اسیدی باشد، استفاده از درختانی مانند، اقاقیا، لیلكی آمریکایی، توسکا قشلاقی- ماگنولیا تابستانه، زغال اخته، بلوط تیغی، بلوط برگ ختجری، گل ازالیا، گل گاردانیا و ... پیشنهاد می شود.

5- بهره بردن از درختان معطر

استفاده از درختان معطر برای محوطه سازی ویلا گزینه خوبی است. درختانی مثل اقاقیا، برگ بو، سروناز و مگنولیا، نمونه‌هایی از این نوع درختان هستند.

6- درختان همیشه سبز

درختان همیشه سبز، معمولا در تمام شرایط سخت مقاومت خوبی دارند و چون هم زمان با ریزش برگ‌ها رشد رویشی پوشش سبز خودشان را حفظ می کنند، همیشه سبز و شاداب به نظر می آیند. درختانی مانند سپیدار، بامبو، جلبک، عدسک آبی، صنوبر، سکویای غول پیکر، شلغم یا گیاه تندروی ویسکانسین و .... از این نوع هستند.

7- سایر درختانی که در فضای سبز ویلا به کار می روند، درختانی‌ هستند که طول عمر بلند یا کوتاهی دارند؛ بعضی از درختان باعث جلوگیری از فرسایش خاک می شوند؛ بعضی دیگر برای زمین‌های شیب‌دار مناسب‌تر هستند. برخی از انواع درخت‌ها، پوشش‌های خوب و مناسبی برای نواحی هستند که نور کافی خورشید را ندارند و برخی دیگر هم در برابر وزش باد و سرما، مقاومت خوبی دارند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

تبلیغات لازمه‌ی رشدِ هر کسب و کاری است و شرکت ها و فعالان حوزه صنعت ساختمان و معماری نیز برای اینکه جایگاه بهتری در بین مخاطبان داشته باشند و بتوانند مشتریان بیشتری کسب کنند، باید از تبلیغات استفاده کنند.

شما همکاران عزیز می توانید یک صفحه اختصاصی در سایت سازه برتر داشته باشید و در آن به معرفی کامل محصولات و خدمات خود بپردازید و از این طریق هم مخاطبان این سایت بتوانند با خدمات و محصولات شما آشنا شده و در صورت نیاز از آن استفاده کنند و هم اینکه افرادی که در گوگل در جستجوی این خدمات و محصولات هستند، می توانند وارد صفحه شما شده و از این طریق سفارشات خود را ثبت کنند.

نکته مهم این است که اعتبار این صفحه دائمی است و نیاز به پرداخت هزینه تمدید ندارد و ضمنا در این صفحه می توانید به صفحات مهم سایتتان لینک بدهید و مخاطبان را بصورت مستقیم به سایت و صفحات محصول مورد نظرتان هدایت کنید و میزان ارائه محتوا در این صفحه محدودیتی ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت آگهی دائمی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

استفاده از پوشش گیاهی محوطه ویلا

استفاده از پوشش گیاهی محوطه ویلا در چه مکان‌هایی مناسب‌تر است؟

حاشیه مسیر پیاده راه‌ها و سواره رو

در این مکان‌ها انتخاب نوع گیاهان و درختان اهمیت فراوانی دارد. برای مثال در اطراف مسیر ماشین رو نباید از گیاهانی استفاده کرد که حالت پخشایی دارند و همچنین به دلیل سرعت حرکت، بوته‌ها و درختانی که انتخاب می شوند باید شکل ساده‌تر و بزرگتری داشته باشند. گونه ای از این گیاهان شمشاد، چمن، الاگنوس، درختان همیشه سبز مانند انواع کاج‌ها هستند.

ولی در پیاده راه‌ها بهتر آن است از گل‌های ظریف و تزئینی، همچنین درختچه‌های خزان دار یا همیشه سبز با عطر خوش مانند درخت برگ بو استفاده شود، زیرا سرعت کم حرکت، امکان لذت بردن از آنها را بیشتر فراهم می کند و همچنین دسترسی بهتری برای هرس و آبیاری دارند.

 

پیرامون آتشگاه، آلاچیق و فضاهای نشیمن بیرونی

کاشت پوشش‌های گیاهی در این مکان‌ها تنوع و شادابی فراوانی را برای آنها به وجود می آورد و ورزش، استراحت و انجام فعالیت‌های تفریحی دیگر را لذت‌بخش‌تر می کند.

 

پیرامون سکوهای کناری استخر در محوطه ویلا

درختان باید فاصله مناسبی از استخر شنا داشته باشند، تا سایه مطلوبی برای آن باشند. بهتر است درختان برگ ریز، در فاصله ای از استخر باشند که برگ آنها روی آب استخر نریزد. به کار بردن درختان همیشه سبز گزینه ای خوب برای این مکان هستند. اگرچه وجود درختان برگ ریز عبور نور خورشید را در فصل‌های سرد سال مقدور می سازد و باعث گرمی بیشتر آب استخر ویلا می شود. گیاهان زیبا روی عرشه و سکوی استخر، فضایی روح بخش و دل انگیز را خلق می کنند.

 

فضاهای واسط ویلا

طراحی این فضاها مانند تراس‌ها و ایوان‌ها، با ادغام در فضای سبز محوطه ویلا، زیبایی بیشتری دارد و به آرامی فضای سبز محوطه ویلا را به فضای داخلی ویلا پیوند می دهد. انتخاب نوع گیاهان در این مکان‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر ساخت ویلا در نواحی گرم و خشک باشد، کاشت گیاهانی که مقاوم در مقابل تابش شدید آفتاب و کم آبی هستند مناسبند. همچنین درختان برگ ریز در اطراف این فضاها برای نواحی سردسیر، سایه اندازی خوبی را در فصل تابستان به وجود می آورند و در فصل زمستان گرما و نور خورشید را به آنها می رساند.

 

فضای سبز داخلی ویلا

پوشش گیاهی محوطه ویلا و فضای سبز آن تا طراحی داخلی ویلا می تواند بسط پیدا کند. بدین صورت، فضای ویلا آمیخته با سرسبزی و طراوت گیاهان مختلف می شود که این کار همسو با ماهیت اصلی ساخت خانه ویلایی در دل طبیعت است. گیاهان مختلف می توانند در پاسیوی ویلا با سقف‌های شیشه ای که در صنعت ساختمان موجود است و یا بدون سقف کاشته شوند و یا به طور محدود در فلاورباکس‌ها جای گیرند.

 

عوامل موثر در انتخاب پوشش گیاهی محوطه ویلا

عوامل موثر در انتخاب پوشش گیاهی محوطه ویلا

سلیقه مشتری

بر اساس خواسته و نظر خریدار و مشتری و مقدار بودجه ای که برای اجرای محوطه سازی ویلا در نظر گرفته است، می‌توان از گل‌های تزیینی ارزان، مانند گل‌ها و درختان‌ زینتی استفاده کرد و یا از گیاهان تزئینی گران قیمت مانند ناندینا و الگنیوس بهره برد.

 

نوع سازه ویلا

نوع سبک سازه ویلا، در انتخاب پوشش گیاهی محوطه ویلا تاثیر می گذارد. به عنوان مثال در ویلاهای مدرن و یا ویلا به سبک‌های ژاپنی و چینی و یا ویلا به سبک ییلاقی و چوبی، باید از فضای سبز ویلا و طراحی آن به شکلی استفاده کرد که گیاهان استفاده شده در آن حس و منظره باغچه‌ای متناسب با همان نوع سبک ویلا را نشان دهد.

 

نکات مهم در طراحی فضای سبز ویلا

از فضاهای موجود نهایت استفاده را ببرید

ارزیابی حجم نوری که به محوطه می تابد

در مورد گیاهان تحقیق کنید

به شرایط اقلیمی توجه کنید

از لوازم تزیینی و دکوری مختلف در کنار فضای سبز استفاده کنید

لوازمی مانند کوزه، شیشه، سنگ‌های تزئینی و چراغ‌های مناسب محوطه را بسیار زیباتر می کنند

 

 

جمع بندی

به صورت کلی شما می‌توانید انواع درختان و درختچه‌ها را همراه با گیاهان پوششی، برای طراحی فضای سبز استفاده کنید و زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین محوطه سازی ویلا را با به کار گرفتن چند استراتژی ساده، طراحی و اجرا کنید؛ به شرط آنکه از کارشناسان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. اگر نظر یا پیشنهادی در خصوص این مقاله دارید، در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.