نکات اساسی طراحی و ساخت ویلا کوهستانی در اقلیم سرد - سازه برتر



نکات اساسی طراحی و ساخت ویلا کوهستانی در اقلیم سرد

طراحی و ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی، چشم انداز بسیار زیبایی را به ارمغان می آورد. این مناطق فرصت‌های زیادی را در اختیار یک طراح ویلا قرار می‌دهند. درعین حال در کنار این فرصت‌ها، تهدیدهایی هم وجود دارد که باید به آن توجه شود، به صورت کلی یک معمار برای طراحی ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی، باید با منطقه مورد نظر آشنایی کامل داشته باشد و متناسب با آن، طراحی خود را انجام دهد.

به همین دلیل اگر تصمیم دارید یک ویلا در منطقه کوهستانی بسازید، باید حتما از یک طراح متخصص کمک بگیرید. طراحی ویلای کوهستانی، با توجه به عوارض طبیعی موجود در همان منطقه انجام می گیرد و نکات مهمی وجود دارد که باید حتما رعایت شود.

در این مقاله از سازه برتر، سعی بر این است، به بررسی نکات مهمی که باید در طراحی ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی رعایت شود بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

طراحی و ساخت ویلا کوهستانی

نکات مهم طراحی و ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی

مناطق کوهستانی ویِژگی‌هایی دارند که مختص خودشان است، از مهمترین ویژگی‌های یک منطقه کوهستانی شیب تند زمین است. به همین دلیل طراح باید طرح ویلا را متناسب با شیب زمین ترسیم کند. در واقع امکان خاکریزی و خاکبرداری در زمین شیبدار با وسعت زیاد وجود ندارد. زیرا جنس منطقه کوهستانی، بیشتر از سنگ‌های بزرگ است و این گونه عملیات کار سختی است و تا حد ممکن باید به صورت خیلی محدود انجام شود. البته شیب منطقه را می توان به عنوان یک فرصت نیز برای ایجاد فضاهایی با چشم انداز زیبا و بی نظیر در نظر گرفت. طراح می‌تواند از پستی‌ها و بلندی‌هایی که در مناطق کوهستانی است نهایت استفاده را برای طراحی ویلا ببرد.

از عوامل مهم دیگری که باید در طراحی و ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی به آن توجه کرد، عبارت‌اند از:

 

  • طراحی سقف ویلای کوهستانی باید به شکل شیبدار باشد و میزان شیب آن باید متناسب با مقدار بارش باران و برف باشد.

 

  • بهره بردن از عایق مناسب، برای عبور نکردن سرما به داخل فضای ویلا نکته دیگری است که باید در طراحی ویلا کوهستانی رعایت شود. طراح باید طراحی را به صورتی انجام دهد که در بخش‌های گوناگون ویلا از انواع عایق‌های طبیعی استفاده کرد تا گرما از فضای داخل ویلا خارج نشود. پیشنهاد می کنیم در ویلای کوهستانی از کرسی خانه یا اتاق شومینه استفاده کنید، که علاوه ‌بر ایجاد گرما زیبایی منحصر به فردی را به فضای داخلی ویلا می‌بخشد.

 

  • بهتر است در این نوع طراحی ویلا، از مصالح ساختمانی بومی مانند آجر و سنگ بهره برد. البته استفاده از مصالحی همانند چوب، بتن و شیشه نیز زیبایی خاصی را به ویلا می دهد.

 

  • پلان ویلای کوهستانی باید طوری طراحی و اجرا شود که دید فضاهای داخلی به خارج از ویلا به طور مناسبی باشد، همچنین ورودی ویلا باید با استفاده از یک راهرو به محیط داخلی راه داشته باشد تا هوای بیرون از ویلا به فضای داخل منتقل نشود.

 

  • نکته دیگر در طراحی داخلی ویلا با اقلیم سرد و کوهستانی این است که، بهتر است از ارتفاع‌های زیاد بین سقف و کف پرهیز شود.

 

ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی

  • در مناطق کوهستانی خطر سیلاب ناشی از آب شدن برف‌های بالای کوه و بارندگی و همچنین ریزش کوه وجود دارد، به همین دلیل باید نقشه‌برداری این منطقه به صورت کامل و دقیق انجام شود تا تاثیر این خطرات احتمالی به حداقل ممکن برسد. از طرفی دیگر باید از ساخت ویلا در مجاور مناطق طبیعی خطرناک و بخش‌های سست و مسیرهای سیلاب جدا پرهیز شود.

 

  • توجه به شدت و جهت وزش باد نیز در طراحی ویلا بسیار مهم است. به طور معمول در مناطق کوهستانی بادهای سردی می وزد، به همین دلیل ویلا باید پشت به بادهای طاقت‌فرسا و سرد ساخته شود تا ساکنین آن احساس ناراحتی نکنند.

 

  • همچنین جهت تابش نور خورشید نیز گزینه خیلی مهمی ‌است که باید در مراحل طراحی ویلا کوهستانی به آن توجه شود. طراحی ویلای کوهستانی باید طوری باشد که تا جایی که امکان دارد نور را به داخل ویلا وارد کند و باعث گرم شدن فضای داخلی شود. بنا براین طراح باید از زاویه تابش آفتاب آگاهی داشته باشد و ویلا را به گونه ای طراحی کند که بیشترین مقدار نور آفتاب به بخش‌های مختلف آن برسد. این مورد در قسمت‌های خصوصی ساختمان ویلایی مانند اتاق خواب‌ها بیشتر از بخش‌های عمومی ‌مانند اتاق نشیمن صدق می‌کند که طراح باید به این نکته توجه کند. از طرفی دیگر جهت ویلا باید طوری باشد که رو به مناظر طبیعی اطرافش باشد و مناظر زیبایی را در برابر چشمان ساکنین آن به نمایش بگذارد.

 

  • طراحی پنجره‌های ویلا نیز باید زیبا و اصولی باشد. زیرا پنجره‌ها تنها مکانی هستند که ساکنین ویلا همچنان که در داخل هستند، می‌توانند از فضای بیرون هم لذت کافی را ببرند. در اینجاست که میزان تجربه اهمیت زیادی دارد و تفاوت بین یک طراح عادی و طراح خوب مشخص می‌شود.

 

  • یک طراح با تجربه باید حتما مکان‌هایی را برای انبار، جهت نگهداری و ذخیره سوخت و مواد غذایی در نظر بگیرد. لزومی ندارد این انبارها گرم شوند، اتفاقا محیط آنها باید سرد باشد تا مواد غذایی خراب و فاسد نشود. طراح باید به این نکته اهمیت دهد تا هم ساکنین ویلا اتاق مناسبی برای این منظور داشته باشند و هم گرمای ساختمان ویلایی را، برای محیطی که هیچ نیازی به گرما ندارد هدر ندهند.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

اگر در تولید و فروش مصالح ساختمانی فعالیت دارید، می توانید در سایت سازه برتر به تبلیغ و معرفی کسب و کار خود بپردازید.

امکان ثبت آگهی دائمی در سازه برتر برای همکاران فعال در صنعت ساختمان و معماری فراهم است و همچنین می توانیم محتوای آگهی شما را با رعایت اصول سئوی محتوا، تولید کنیم و صفحه آگهی شما را به نتایج بالای گوگل برسانیم.

ضمن اینکه امکان طراحی و اجرای تبلیغات گسترده در سطح اینترنت را نیز داریم و می توانیم در جذب مشتریان بیشتر برای شما، همکاری های لازم را داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

ساخت ویلا کوهستانی

مکان‌های مختلف برای ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی

دامنه کوه

کوهپایه

بالای کوه

به همین دلیل طراحی ویلا کوهستانی برای هر کدام از این مکان‌ها تفاوت‌هایی دارد، برای آنکه بتوان طراحی ویلا کوهستانی را متناسب با موقعیت جغرافیایی آن انجام داد، باید برداشت از زمین انجام شود.

در برداشت از زمین می‌توان به نکاتی مانند، درصد شیب، جهت تابش نور خورشید، نوع متریال، نوع سازه، نوع عایق بندی، اقلیم آب و هوایی غالب، جهت بادهای مزاحم و … اشاره کرد، به عنوان مثال طراحی ویلا در بخش‌های شیبدار، نیازمند فونداسیون محکم تر و مقاوم‌تری نسبت به ویلا در سطح یکدست و صاف است.

 

 

طراحی داخلی ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی

طراحی داخلی ویلا باید طوری باشد که اتاق خواب‌ها در طبقه پایین ساخته شوند، زیرا امن‌تر و گرم‌تر است و سالن پذیرایی که نیاز به ویو بیشتری دارد و یک مکان عمومی است، در طبقات بالایی ساخته شود.

 

 

طراحی فضای خارجی و محوطه ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی

چیدمان محیط خارجی و محوطه سازی ویلا، با توجه به مسیر دسترسی به ویلا تعیین می‌شود. در واقع طراحی ویلای کوهستانی به صورت یک طبقه به دلیل شیب زیاد زمین، کار راحتی نیست و معمولا انجام نمی‌شود، در حقیقت طبقات بیشتری باید درست شود تا بنا با شیب زمین متناسب باشد.

 

سبک طراحی ویلای کوهستانی

مطمئنا طرح‌های متنوعی برای ساختن یک ویلای کوهستانی وجود دارد و سلیقه هر طراحی در انتخاب طرح با دیگری متفاوت است و هر کدام از سبک و شیوه خاصی در طراحی استفاده می کنند. اما نکاتی هست که معمولا باید در تمام انواع طرح‌ها رعایت ‌شود.

به عنوان مثال در طراحی ویلا به سبک مدرن، باید اصل سادگی و استفاده از پنجره‌های خیلی بزرگ رعایت شود، در این نوع طراحی، استفاده از سنگ‌های طبیعی می‌تواند زیبایی فوق‌العاده‌ای به ویلا بدهد و بین ویلا و طبیعت همخوانی خوبی به وجود بیاورد. چنین شکل ظاهری می‌تواند حس زیبایی و سادگی را در کنار هم ایجاد کند و فضای نوستالیژیک و خاطره انگیزی به وجود آورد.

ظاهری قدیمی‌ همراه با مصالح به ‌روز و جدید، در ساخت ویلایی که می‌تواند نیازهای زندگی روزمره را بر آورده کند، قطعا همان چیزی است که هر کسی از یک ویلای کوهستانی توقع دارد. این نوع طراحی مدرن را می شود با ظاهری سنتی و طبیعی که در فضای داخل از وسایل روز استفاده شده ایجاد کرد. همچنین باید در طراحی ویلای کوهستانی بین نمای ویلا و فضای اطراف آن هماهنگی وجود داشته باشد.

 

سبک طراحی ویلا کوهستانی

مصالح مورد استفاده در ساخت ویلای کوهستانی

معمول ترین مصالحی که در صنعت ساختمان برای ساخت ویلای کوهستانی استفاده می شود، سنگ است که باعث همخوانی بیشتر ویلا با طبیعت اطراف آن می شود. بتن نیز گزینه خوبی است که به دلیل استحکام و دوامی ‌که در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی از خود نشان می‌دهد، برای ساختن ویلا در مناطق سرد و کوهستانی انتخاب مناسبی به نظر می آید. علاوه بر این‌ها طراح، باید مصالح بومی ‌منطقه مورد نظر را بشناسد و با توجه به آن طراحی ویلا را انجام دهد.

 

 

چه مواردی را نباید در طراحی ویلا سرد و کوهستانی انجام داد؟

یک ویلای کوهستانی به هیچ عنوان به حیاط پشتی احتیاج ندارد. پس طراح نباید چنین فضایی را برای ویلا کوهستانی طراحی کند. همچنین پیش‌آمدگی‌های زیاد و کنسول در ویلای کوهستانی جایی ندارد. علاوه ‌براین، ساختمان ویلایی کوهستانی نباید در سطوح مختلف گستردگی زیادی داشته باشد. ورودی‌ها نیز نباید بدون واسطه باشند، تا از وزش باد به داخل فضای ویلا جلوگیری شود و در نهایت ارتفاع هیچ بخشی از بنا نباید زیاد باشد.

 

 

ویلا پیش ساخته متناسب با اقلیم سرد و کوهستانی

استفاده از ویلا پیش ساخته در اقلیم سرد و کوهستانی، مزایای زیادی دارد از جمله:

۱- فونداسیون:

یکی از مشکلات ساخت یک ویلا در منطقه کوهستانی، زمین‌های ناهموار است. شیب می تواند قبل از شروع کار ساخت ویلا، زمینه را برای پی ریزی فونداسیون برای پیمانکاران سخت کند. استفاده از ویلاهای پیش ساخته به شما این امکان را می‌دهد یک فضای ویلایی زیبا با سازه‌هایی با طراحی منحصر به فرد ایجاد کنید.

 

۲- ثبات:

پایداری سازه، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بسیاری از صاحبان خانه ویلایی در مورد ساخت ویلا کوهستانی دارند. بادهای شدید در منطقه سرد و خشن، بر یکپارچگی ساختاری ویلا تأثیر می گذارد. ویلا پیش ساخته متناسب با اقلیم سرد، عایق دما و صدا را برای شرایط محیطی تضمین می کند و ثبات ساختاری را به وجود می آورد. همچنین هر کدام از مراحل ساخت، بررسی کیفی دقیق می شوند. سازندگان ماهر به طور منظم فرآیند ساخت را بازرسی می کنند و در مراحل ساخت، استانداردهای سختگیرانه صنعت را رعایت می کنند.

 

۳- انعطاف پذیری:

یکی از مزیت‌های ساخت ویلا پیش ساخته در مناطق کوهستانی، این است که شما این آزادی را دارید که فضای ویلا خود را همانطور که دوست دارید طراحی کنید و با استفاده از پیشرفته‌ ترین فناوری بسازید و مطمئن شوید که طراحی تایید شده دقیقاً اجرا شده است.

 

۴- سازگار با محیط زیست:

ویلا پیش ساخته متناسب با اقلیم سرد، سازگاری خوبی با محیط زیست دارد و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، زیرا در بخش دیواره‌ها و سقف ویلاهای پیش ساخته، از عایق‌های حرارتی استفاده می شود.

 

 

ویلای کوچک کوهستانی

سنگ رایج ترین متریال در ویلاهای تپه ای و کوچک است که هماهنگی خوبی با مسیر طبیعی زمین دارد. همچنین چوب و بتن نیز به عنوان مصالح ساختمانی در ویلاهای جنگلی و کوهستانی مناسب هستند، در طراحی ویلاهای کوچک کوهستانی، ساخت بخش شاه نشین در طبقات بالا هم اهمیت زیادی دارد، زیرا از این بخش می توان به مناظر زیبای اطراف به خوبی نگاه کرد. همچنین ساخت یک شومینه در ویلای کوچک کوهستانی، حس گرما و صمیمیت را به ساکنان آن منتقل می کند.

 

هزینه ساخت ویلا کوهستانی

هزینه اجرا و طراحی ویلا کوهستانی

از جمله عوامل موثر در هزینه طراحی و ساخت ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع متریال

موقعیت جغرافیایی

سبک طراحی و اجرا

مساحت زمین

نوع سازه‌ی اصلی بنا (بتنی، فلزی)

 

 

جمع بندی

طراحی ویلا در اقلیم سرد و کوهستانی، با چالش‌هایی همراه است از جمله بارش برف و سرمای شدید هوا، همین مورد باعث ایجاد محدودیت‌هایی در طراحی، چیدمان المان‌های مورد نظر و انتخاب متریال مناسب می شود.

اما به هر حال این چالش‌ها، نباید مانع از ایجاد ویلایی زیبا و با عملکردی بهینه بشود و باید با استفاده از راهکارهایی متناسب، طرحی پیاده سازی و اجرا شود که حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی و برفی هم بتوان از طبیعت و بودن در فضای بیرون لذت کافی را برد.