معرفی کامل ریزفضاهای ویلا فلت و ویلا دوبلکس با جزییات - سازه برتر



 ریزفضاهای ویلا

معرفی کامل ریزفضاهای ویلا فلت و ویلا دوبلکس با جزییات

هر کدام از ریزفضاهای ویلا از جمله ریزفضاهای ویلا دوبلکس، استانداردها، سرانه‌ها و ضوابط خاص خودشان را دارند که باید به آنها توجه زیادی شود و معماران و طراحان ویلا با توجه به نوع زمین، تعداد طبقات، مساحت ساخت، نیاز کارفرما و ... اقدام به طراحی فضاهای ویلا، نوع ارتباط آنها با هم و تعریف مساحت مورد نیاز هر یک از آنها می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که قبل از مراجعه به طراح، یک شناخت کلی از نیازهای خود در ویلا داشته باشید.

معمار بعد از داشتن مشخصات زمین و نیازهای کارفرما، یک برنامه فیزیکی را تهیه می‌ کند و تمام پلانها را که شامل فضاها و اندازه‌های دقیق آن‌هاست در چارچوب قانون مشخص می کند.

در این مطلب از سازه برتر، قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص نحوه طراحی ریزفضاهای ویلا و همچنین ریزفضاهای ویلا دوبلکس دراختیار شما بگذاریم، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

تهیه برنامه فیزیکی و طراحی ریز فضاهای ویلا

برای طراحی ریز فضاهای ویلا، ابتدا یک برنامه فیزیکی که شامل لیستی از عناوین، تعداد و مساحت فضاهای ویلا است بر اساس قوانین، مطالعه زمین، نیازهای کارفرما و میزان بودجه پروژه مورد نظر تهیه می شود و در نهایت طبق استانداردها و ضوابط معماری، مقدار مساحت موردنیاز برای هر فضا و نحوه قرار گرفتن فضاها در کنار هم مشخص می شود.

 

تحلیل و بررسی زمینه و بستر سایت

در مرحله بعد طراح، زمین و مکان قرار گرفتن آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، این ارزیابی شامل یک دیدگاه کلی مانند شرایط جغرافیایی مورد نظر و بعد از آن مطالعه منظره سایت، بافت پیرامون و همسایگی می شود. در این مرحله شکل و هندسه زمین، محل کاشت درختان و پوشش‌های گیاهی، محل قرار دادن ورودی‌ها، شرایط و ابعاد زمین بررسی می شود. در واقع بررسی و تحلیل سایت باعث می شود برای جانمایی و طراحی ریز فضاهای ویلا پیش بینی لازم انجام شود.

 

شناخت قوانین بالا دستی برای طراحی ریزفضاهای ویلا

طراح در این مرحله به مطالعه قوانین بالا دستی که با ساخت و ساز در ارتباط هستند از جمله، قوانین شهرسازی، مقررات ملی ساخت ویلا، قوانین منطقه ای شهرک‌ها، قوانین نظام مهندسی، ضوابط آتش نشانی و شهرداری و ... می پردازد، تا به یک شناخت کافی در خصوص محدودیت‌ها و الزامات قانونی برسد. برای مثال در برخی از شهرک‌ها، ارتفاع ساخت ویلا دارای محدودیت است یا در بعضی دیگر، نورگیری فضاهای ویلا از جهت مشرف به زمین همسایه وجود ندارد و ....

 

شناخت خواسته‌ها و نیازهای کارفرما در طراحی ریزفضاهای ویلا

در این مرحله، طراح لیستی از خواسته‌ها و نیازهای کارفرما را تهیه می کند. این لیست یک سری از نیازهای کلی مانند سبک طراحی، ریزفضاهای مورد نیاز برای ویلا مانند فضای بازی، کار، استراحت و ... را شامل می شود. همچنین به طور دقیق اسامی و تعداد فضاهای ویلا از جمله پذیرایی، اتاق خواب، سرویس‌ها و .... مشخص می شود. درنهایت طراح بر اساس بودجه کارفرما، مساحت زیربنایی که برای ساخت امکان پذیر است را تعیین می کند.

 

مطابقت با استاندارها و ضوابط معماری و طراحی

در این مرحله، طراح تمام نیازمندی‌های پروژه را با استانداردهای طراحی ریزفضاهای ویلا از لحاظ اندازه، ابعاد و سرانه‌های مربوط به تعداد کاربران هر فضا مطابقت داده و برای طراحی فضاهای ویلا، مساحتی که برای هر یک از این‌ها لازم است را محاسبه می کند. در این بخش، یک جدول برنامه فیزیکی درست می شود که در آن اسامی و نحوه دسته بندی فضاها، تعداد مشخص شده برای هر فضا و استفاده کنندگان آن، مساحت و سرانه ای که احتیاج هست تعیین می شود.

 

فراهم کردن دیاگرام حبابی ارتباط فضایی

در آخرین گام، طراح ریز فضاهای ویلا را از لحاظ ارتباط فضایی و موقعیتی که دارند در کنار هم جانمایی می کند، این جانمایی در قالب یک دیاگرام حبابی انجام می شود. در دیاگرام هر کدام از حباب‌ها، با توجه به مساحتی که تخصیص داده شده است، کوچک و بزرگ می شوند و خطوطی مستقیم یا خط چین نوع ارتباط آنها با همدیگر را تعیین می کند.

 

انواع ریزفضاهای ویلا

انواع ریزفضاهای ویلا

به طور معمول یک ویلا فضاهای زیر را شامل می شود:

محوطه باغ یا ویلا، بالکن یا تراس، کفش کن یا ورودی،غذاخوری، پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب مستر، آشپزخانه، اتاق خواب کودک، اتاق خواب مهمان، سرویس بهداشتی و حمام، محل بازی، انبار و ...

که در ادامه این مقاله از سازه برتر شما را با هر یک از این ریزفضاها و استاندارهای آنها آشنا می کنیم.

 

محوطه ویلا

محوطه ویلا یا باغ دیزاین شده را تفاوت بین ویلا و یک کاربری آپارتمانی می دانند. به طور معمول بخشی از فضای باغ یا محوطه ویلا، مخصوص پارک کردن اتومبیل است که می تواند سرپوشیده یا رو باز باشد. مسیرهای حرکتی با طراحی منحصر به فرد و خاص مانند( آبنما، پرگولا، کفسازی با سنگ لاشه یا چوب و ....) باعث پیوند فضاهای ویلا در باغ می شود.

بخش‌های مهم ریزفضاها در محوطه سازی ویلا شامل مواردی همچون ورودی، گلخانه، باغ و باغچه‌ها، فضای سبزی کاری، اتاقک سرایداری، مسیرهای حرکتی، سرویس بهداشتی، فضایی برای نشستن، انبار، فضای آلاچیق، آبنما، پارکینگ، فضای باربیکیو، فضاهای بازی مانند زمین فوتبال، والیبال، تاب و ... می باشد.

 

تراس یا بالکن ویلا

بالکن یا تراس، از با اهمیت ترین ریزفضاهای ویلاست، تراس ویلا در اندازه‌های مختلفی ساخته می شود و امکانات متنوعی دارد، مثلا تراسی که در نزدیکی اتاق خواب هست کوچکتر است و تنها به منظور بهره بردن از دید باغ یا مناظر اطراف درست می شود. در این حالت عمق تراس باید به گونه ای باشد که بتوان دو صندلی راحتی در آن قرار داد، تراس‌های نزدیک پذیرایی و آشپزخانه طراحی بزرگ تری دارند و عمق آنها بیشتر است و به همین دلیل یک ست مبل کوچک یا یک میز نهار خوری را می توان در آن جای داد. همچنین در تراس‌های بزرگ تر می توان یک وسیله بازی مانند میز بیلیارد، فوتبال دستی و .... را هم قرار داد.

پیشنهاد می کنیم در تراس اصلی امکانات باربیکیو را هم قرار دهید. در زمان طراحی ریز فضاهای ویلا، باید یکی از بهترین مناظر را به تراس بزرگ و اصلی اختصاص بدهید. تراس‌ها را می توان به صورت سرپوشیده، روباز و یا نیمه سرپوشیده ساخت، همچنین می توان سایبان تراس را دو منظوره کرد که با قابلیت باز و بسته شدن در مواقع مختلف سال، چه بارانی و چه آفتابی بتوان از آن استفاده کرد. ایده دیگر در طراحی تراس زیرساخت‌های گرمایشی و سرمایشی در نزدیکی تراس می باشد.

 

طراحی فضای پذیرایی

پذیرایی یکی از مهم ترین ریزفضاهای ویلا است که همیشه پذیرای مهمانان و دورهمی‌های خانوادگی است. توصیه می شود فضای پذیرایی به گونه ای طراحی شود که به صورت یک پلان کامل و بدون هیچ گونه پرتی باشد. طراحی پذیرایی باید طوری باشد که بهترین دید و نورگیری را داشته باشد و بهتر است که یکی از دیوارهای پذیرایی، شیشه‌ها و پنجره‌های نورگیر بزرگ داشته باشد. وجود پله و یک تراس بزرگ در انتهای پذیرایی و همچنین دیگر المان‌های دکوراتیو به زیبایی آن می افزاید.

ارتفاع زیاد در طراحی بخش پذیرایی به بزرگتر دیده شدن آن کمک می کند، به همین دلیل توصیه می شود که ارتفاع این بخش از ساختمان به صورت دبل هایت باشد تا فضای آن ابهت و بزرگی بیش تری داشته باشد، استفاده از مصالح خاص در صنعت ساختمان مثل اسلب‌های سرامیکی و یا بهره بردن از یک تابلو یا اثر هنری با ابعاد بزرگ و همچنین استفاده از شومینه و یا دیوار سبز یکی دیگر از گزینه‌های دکوراتیو بخش پذیرایی است.

 

طراحی فضای غذاخوری

ریزفضای نهارخوری، نسبت به تعداد نفرات و اندازه میزی که استفاده می شود باید طراحی شود، بهره بردن از نورپردازی بالای میز جلوه زیبایی به آن می بخشد و در زمان سرو غذا به داشتن عملکردی بهتر کمک می کند. در قسمت بالای میز می شود از یک لوستر یا نور متمرکز استفاده کرد تا روی میز روشنایی مناسب و خوبی داشته باشد.

پیشنهاد می شود که فضای نهار خوری در نزدیک آشپزخانه باشد تا جابجایی وسایل راحت تر باشد، همچنین می توان روی یکی از دیوارهای نزدیک غذاخوری از تابلوهای خاص و طبقات دکوراتیو برای زیبایی بیشتر استفاده کرد.

 

فضای نشیمن خصوصی

به طور معمول یک یا دو تا فضای نشیمن یا فضای تلویزیون، بسته به ابعاد ویلا می توان در آن قرار داد. اندازه فضای نشیمن باید حداقل به گونه ای باشد که بتوان یک مبل ال درآن جای داد. برای راحتی بیشتر می توان زیر و یا روی مبلمان ال را با یک فرش مدرن یا موکت پوشاند.

توصیه می شود در فضای تلویزیون یا نشیمن، دیوار تی وی با یک طرح خاص استفاده شود، بهترین حالت قرار گرفتن تلویزیون، نصب آن روی دیوار به وسیله جک باز و بسته شو و قابل تنظیم است و می شود در دیوار تلویزیون از یک اسلب سرامیک، ابزارهای دکوراتیو، لوورهای چوبی و کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌هایی خاص بهره برد، همچنین استفاده از یک کنسول و میز تلویزیون نیز برای طراحی دکوراسیون داخلی فکر خوبی است. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که حتما باید زیرساخت تاسیساتی ( آنتن، برق، اچ دی ام آی و ....) در پشت تلویزیون تعبیه شود.

 

طراحی فضای آشپزخانه ویلا

طراحی فضای آشپزخانه

آشپزخانه‌ها می توانند کاملا باز یا بسته باشند که انتخاب آن به سلیقه و نظر کارفرما بستگی دارد، در طراحی ریزفضای آشپزخانه در ویلا باید توجه داشت که آشپزخانه در مکانی ساخته شود که ارتباط و دسترسی خوبی با نهار خوری، ورودی، تراس و پذیرایی داشته باشد، همچنین آشپزخانه می تواند یک فضای مطبخ هم داشته باشد.

 این فضا می تواند به شکل یو شکل، خطی، فرم ال، جزیره یا ترکیبی از همه این موارد طراحی و ساخته شود. ترکیب شکلی، رنگی، سبکی و جنس کابینت‌های آشپزخانه کاملا سلیقه ای است، همچنین ابعاد کابینت، پیش بینی نور زیر کابینت‌ها، زیر ساخت تاسیسات مکانیکی و برقی از جمله امکاناتی هستند که باید در آشپزخانه فراهم شوند.

 

طراحی فضای اتاق خواب

پیشنهاد می شود طراحی اتاق خواب ویلا، به صورت مستر و شامل حمام و سرویس مستقل باشد. مساحت هر اتاق خواب باید طوری باشد که بتوان یک تخت دو نفره با میز تحریر و آرایش در آن قرار داد. همچنین داشتن فضای کافی برای تلویزیون در رو به روی تخت هم ایده خوبی است. استفاده از کمد، یخچال مینی بار، کلوزت، فضای قرار گیری قهوه ساز و داشتن تراس در هر اتاق خواب از مزیت‌های آن است. می توان اتاق خواب‌ها را مناسب افراد استفاده کننده از آن طراحی کرد، برای مثال اتاق خواب کودک، میهمان، والدین، اتاق کار، مطالعه، بازی، کتابخانه و ... هر کدام طراحی متفاوتی دارند، البته اتاق مهمان بیشتر در فضای عمومی جانمایی می شود.

بهتر این است که نوع قرار گرفتن اتاق‌ها به گونه ای باشد که دید مستقیم به داخل اتاق‌ها وجود نداشته باشد.

 

طراحی محل بازی

در صورت وجود فضای کافی در ویلا، می توان جایی را به فضای بازی و دورهمی اختصاص داد. ابعاد و نوع چیدمان اتاق فضای بازی به نوع کاربرد آن بستگی دارد. برای مثال اختصاص این فضا به یک بازی خاص مانند( پوکر، بیلیارد، بازی کامپیوتری و ...) دارای ابعاد و مساحت متفاوتی است.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

افراد فعال در زمینه صنعت ساختمان و یا طراحی دکوراسیون می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنند و از این راه، سفارش بیشتری را از طریق مشتریان دریافت کنند.

نکته مهم در مورد انتشار تبلیغات در سازه برتر این است که امکان انتشار آگهی به طور نامحدود و بدون نیاز به پرداخت هزینه مجدد درآن وجود دارد، علاوه بر آن، شرکت‌های معماری می توانند در کنار توضیحات کامل خود، از فیلم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی هم در آگهی خود استفاده کنند.

در ضمن صفحه آگهی تبلیغاتی شما در گوگل ثبت می شود و کسانی که نیاز به خدمات شما دارند، می توانند با جستجو در گوگل، صفحه آگهی شما را مشاهده کنند و بصورت مستقیم با شما در ارتباط باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش آگهی روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

طراحی حمام ویلا

طراحی سرویس بهداشتی و حمام

جانمایی حمام و سرویس بهداشتی بیشتر در بخشی از اتاق خواب‌ها انجام می شود. بزرگترین اتاق ویلا می تواند فضای کافی برای ایجاد یک وان یا جکوزی را نیز داشته باشد، البته یک سرویس بهداشتی عمومی هم خارج از فضای اتاق‌ها باید در ویلا طراحی و ساخته شود.

یکی از موارد مهم در فضاهای خیس مثل سرویس بهداشتی و حمام توجه کردن به داکت و محل عبور لوله‌های تاسیساتی است که باید طوری باشد که در طبقات مختلف مشکلی پیش نیاید.

 

ساخت انبار (لاندری)

طراحی انبار برای فضای ویلا بسیار ضروری است، بهتر است بخشی از انبار را به طبقات و کمدها برای جای دادن وسایل اختصاص داد. گاهی اوقات می شود انبار را با فضای لاندری ترکیب کرد. لاندری به فضایی مستقل گفته می شود که وسایل خشک کردن لباس و شست و شو مانند لباسشویی را می توان در آن جای داد.

 

 

نحوه طراحی ریزفضاهای ویلا دوبلکس

در ادامه شما را با نحوه طراحی ریزفضاهای ویلا دوبلکس آشنا خواهیم کرد:

 

طراحی ریزفضاهای ویلا دوبلکس

استفاده از پارتیشن بندی جهت طراحی ویلای دوبلکس

در طراحی ریزفضاهای ویلا دوبلکس، استفاده از پارتیشن بندی برای حفظ حریم خصوصی بسیار مهم است، چرا که گاهی اوقات حریم قسمت‌های مورد نظر به خوبی حفظ نمی شود. به عنوان مثال اگر بخواهید فضای پذیرایی و نشیمن خود را از فضای حمام و اتاق خواب‌ها که در یک نیم طبقه مجزا قرار دارند و در معرض دید هستند جدا کنید، می توانید از پارتیشن بندی در طراحی فضای داخلی ویلا استفاده کنید.

 

طراحی سوئیت مجزا در ویلا دوبلکس

برخی از ویلاهای بزرگ را می توان به فضایی دو قسمتی تبدیل کرد، طوری که هر کدام از فضاها دارای امکانات کامل و اختصاصی خود باشند و برای استفاده از آنها مجبور نباشیم در بین این دو قسمت در رفت و آمد باشیم، اغلب در این نوع طراحی طبقه همکف بزرگ تر از نیم طبقه بالاست. همچنین این امکان نیز وجود دارد که نیم طبقه بالایی و طبقه همکف را یک قسمت در نظر گرفت و یک نیم طبقه دیگر در پایین یا مجاور همکف طراحی کرد.

 

طراحی فضای اصلی نشیمن در ویلا دوبلکس

بهتر آن است که فضای نشیمن برای ویلا دوبلکس، در طبقه همکف طراحی شود. اگر طبقه همکف فضایی عمومی باشد، می توانیم بخش‌هایی مانند پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی مهمان را به آن اضافه کنیم و فضاهایی که خصوصی تر هستند و لزومی ندارد در معرض دید باشند، برای نیم طبقه الحاقی طراحی شوند. همچنین بهتر است نشیمن اصلی در نزدیک راه پله ای باشد که نیم طبقه را به همکف متصل می کند تا به آسانی قابل استفاده باشد.

 

طراحی فضای خصوصی ویلا

طراحی فضای خصوصی در ویلا دوبلکس

یکی دیگر از ریزفضاهای ویلا دوبلکس، طراحی فضای خصوصی است. فضای خصوصی را می توان با توجه به شرایط طراحی و نظر کارفرما، در سطحی بالاتر یا پایین تر از بخش اصلی فضای نشیمن قرار داد. نشیمن کوچکی که به این گونه طراحی می شود، فضای راحتی است که فقط به خود شما تعلق دارد و از دید افراد پنهان است.

 

استفاده از کتابخانه معلق در طراحی ویلا دوبلکس

کتابخانه معلق برای ویلاهایی مناسب است که سقف بلندی دارند، درحقیقت این سقف باید آنقدر مرتفع باشد که بتواند دو فضا را روی سر هم قرار دهد و هیچ قسمتی از فضا سرگیر نباشد. در سالن نشیمن می توان با تعداد مناسب پله دسترسی به کتابخانه معلق را بر فراز آن ممکن ساخت. طراحی کتابخانه می تواند به صورت سراسری و یا دورچین باشد.

 

ایجاد فضای سبز زیبا در طراحی ویلا دوبلکس

یک گلخانه کوچک در مجاورت پلکانی که فضای طبقه همکف را به نیم طبقه بالایی ارتباط می دهد ایده بسیار خوبی است، شما می توانید از یک باکس شیشه ای همراه با گیاهان مورد علاقه تان در کنار پلکان ویلا استفاده کنید.

 

طراحی گلخانه زیرزمینی در ویلا دوبلکس

شما می توانید طبقه زیر زمین ویلا دوبلکس را که می تواند به عنوان یک نیم طبقه باشد، طوری طراحی کنید که نورگیر سقفی به صورت نواری در اطراف آن تعبیه شده باشد و برای نوردهی به گلخانه زیرزمین و کشیدن هوای تازه به داخل، قابلیت باز شدن را داشته باشد. این ایده برای ایجاد یک فضای زیبا و دنج در ویلای دوبلکس بسیار عالی است.

 

طراحی یک نیم طبقه کوچک برای ویلا دوبلکس

در این نوع طراحی، فضاها در راستای عمودی به دو قسمت تقسیم می شوند و روی هم قرار می گیرند. این شیوه تقسیم بندی باعث می شود که مساحت فضای زیرین به طور کامل حفظ شود و دید دو فضا به همدیگر کمتر شود. طراحی فضاهایی مانند اتاق کار، کتابخانه، فضای مطالعه و... با این روش ایده خوبی است.

 

طراحی فضاهای داخلی ویلا

جمع بندی

 شما می توانید با طراحی داخلی مناسب ویلا، فضایی خیره کننده و مملو از حس آرامش را برای رهایی از دغدغه‌های حاکم فراهم کنید، فقط کافی است که مراحل طراحی و ساخت ویلاهای خود را با رعایت اصول طراحی و استاندارهایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم پیش ببرید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با نحوه طراحی ریزفضاهای ویلا، ازجمله ویلای دوبلکس آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم در این خصوص اطلاعات ارزنده ای را در اختیارتان بگذاریم. خوشحال می شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

 

کلمات کلیدی:

ریز فضاهای ویلا, ریز فضاهای ویلای لاکچری, برنامه فیزیکی ویلا دوبلکس, برنامه فیزیکی ویلا, ریز فضاهای خانه ویلایی, ریز فضا های ویلا, دیاگرام حبابی ویلا, جدول برنامه فیزیکی خانه ویلایی, دیاگرام ویلا دوبلکس, ابعاد جدول برنامه فیزیکی خانه ویلایی