اصول طراحی نمای ویلا به سبک ویکتوریایی و دکوراسیون داخلی آن - سازه برتر



اصول طراحی نمای ویلا به سبک ویکتوریایی و دکوراسیون داخلی آن

سبک ویکتوریایی در طراحی و اجرای نمای ویلا و دکوراسیون داخلی آن، به طور کلی یک نوع سبک اشرافی است که ظرافت‌های بسیاری دارد. سبک ویکتوریایی ویژگی‌های خاصی دارد که هدف آنها طراحی فضایی زیبا و با ظرافت زیاد و همچنین فضایی رمزآلود است. به همین علت تمامی المان‌ها و کارهایی که در این سبک انجام می شود با دقت بسیار اجرا می شوند و فاخر می باشند.

نام این سبک از اسم ملکه ویکتوریا گرفته شده است و از اوایل قرن 19 برای طراحی و ساخت ساختمان‌ها استفاده می شده است. در این سبک به عناصر و المان‌های تزیینی از لوستر و پرده گرفته تا کنده کاری‌ها و گچبری‌ها روی کمدها و ... اهمیت فراوانی داده می شود. در واقع این سبک را می توان یک سبک شاعرانه و همچنین عاشقانه دانست.

در این مقاله از سازه برتر قصد داریم در مورد اصول کلی طراحی ویلا به سبک ویکتوریایی صحبت کنیم، خوشحال می شویم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

دکوراسیون داخلی ویلا به سبک ویکتوریایی

اصول کلی طراحی دکوراسیون داخلی ویلا به سبک ویکتوریایی

نکات مهمی که در بیشتر طراحی ویلاهایی که به سبک ویکتوریایی هستند باید رعایت شوند، به شرح زیر هستند:

 

طراحی یک آشپزخانه‌ مخفی یا کوچک

در طراحی ویلاهایی به سبک ویکتوریایی، اکثر آشپزخانه‌ها فضایی مخصوص خدمتکارها بود و به همین علت نباید خیلی در معرض دید مهمانان و افراد مختلف قرار می گرفت. ولی امروزه با توجه به تغییرات اساسی که در طراحی و ساخت بیشتر ویلاها ایجاد شده است، دیگر به این مورد زیاد اهمیت داده نمی شود.

 

طراحی اتاق خواب‌ها در سبک ویکتوریایی

اتاق خواب ها در سبک ویکتوریایی، تخت‌های بزرگی دارند که در اطراف آن پرده‌های بلند استفاده شده است، رنگ‌هایی که در اتاق خواب‌های سبک ویکتوریایی استفاده می شوند، شامل رنگ‌های قرمز، سبز، طلایی، قهوه ای و آبی هستند. اکثرا دیوارهای اتاق در این سبک با کاغذ دیواری‌های طرح گل دار، پرندگان و حیوانات پوشانده می شوند.

 

طراحی ایوان‌هایی در قسمت پشت ویلا

در سبک ویکتوریایی، ایوان‌هایی که در پشت ویلا ساخته می شدند مساحت زیادی داشتند و امروزه این ایوان‌ها را به باغ پشت ویلا متصل می کنند. وجود چنین فضایی در پشت ویلا به رمز آلود بودن خانه‌های ویکتوریایی کمک می کرد.

 

عدم وجود پارکینگ در ویلا

در زمان وجود سبک ویکتوریایی هنوز ماشین وجود نداشت و ویلاها به پارکینگ احتیاجی نداشتند، امروزه نیز اکثر صاحبان ویلاهای قدیمی ویکتوریایی، ماشین‌های خود را در پارکینگ‌های اطراف یا در باغ ویلا پارک می کنند. البته ویلاهایی که جدیدا به سبک ویکتوریایی طراحی و ساخته می شوند از داشتن پارکینگ بهره مند هستند.

 

پوشاندن کف ویلاها با استفاده از کاشی‌های خاص

به کار بردن کاشی برای پوشاندن کف فضاهایی مثل ایوان، آشپزخانه و راهرو در سبک ویکتوریایی رواج زیادی دارد. اغلب در این سبک کاشی هایی با رنگ‌های مشکی، سفید و سفالی و همچنین کاشی‌هایی با اشکال هندسی به کار می رود.

 

استفاده از شومینه برای فضاهای بزرگ ویلا

در سبک ویکتوریایی، در گذشته تمام فضاهای بزرگ از جمله پذیرایی و نشیمن و حتی در ویلاهایی با فضاهایی کوچکتر هم از شومینه استفاده می شده است. زیرا در آن زمان تنها راه گرم کردن خانه، استفاده از شومینه بوده است و تامین رفاه در این سبک ویلا اهمیت زیادی داشته است. امروزه نیز برای پیروی از این سبک در ساخت ویلا، استفاده از شومینه در ویلاهایی با سبک ویکتوریایی رایج است. شومینه‌ها معمولا در این سبک از جنس مرمر هستند.

 

طراحی دکوراسیون ویکتوریایی

طراحی یک ایوان در قسمت جلویی ویلا

اکثر ویلاهایی که به سبک ویکتوریایی ساخته می شوند، دارای فضایی در جلوی ساختمان ویلایی هستند که نشان دهنده ورودی ویلا می باشد و این فضا را اغلب با طراحی ایوان‌ها مشخص می کنند، ایوان‌ها چند پله تا رسیدن به در ورودی ویلا دارند. در حقیقت طراحی ایوان، یکی از اصلی ترین عناصر و فضاها در ویلاهایی به سبک ویکتوریایی است.

 

استفاده از گچ کاری در فضاهای داخلی ویلا

در طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلا به سبک ویکتوریایی، گچ کاری هایی مشاهده می شود که بسیار نفیس و ریز و همراه با جزییات هستند و یا این که خیلی ساده هستند.

 

عناصر تزیینی با شکوه و تجملاتی در سبک ویکتوریایی

بهره بردن از ظروف تزیینی و خاص چینی،رومیزی‌های طرح دار، کریستال‌های ظریف، لامپ‌های تزیینی، انواع گلدان‌های پر نقش، مجسمه‌های ظریف و ... در فضای داخلی ویلاهای سبک ویکتوریایی باعث زیباتر شدن و رویایی شدن ویلا می شود.

 

به کار بردن مبلمانی با طرح‌های گوتیک و کلاسیک

در سبک ویکتوریایی ویلا، از مبلمانی با سبک کلاسیک یا گوتیک استفاده می شود. البته برای اتاق خواب‌ها و فضای پذیرایی، از مبلمان بزرگی که دارای انحنا و کنده کاری‌هایی روی دسته هایشان هستند نیز استفاده می شود.

روکش‌ این نوع مبلمان به طور معمول، از متریال های گران قیمت و مجلل، مانند مخمل منگوله دار و دارای تزئینات طراحی می شوند. همچنین انحناهای اغراق‌ شده با تصاویر طبیعت مانند نقش و نگار گل و برگ منحنی‌ شکل و حاشیه‌های زینتی در این نوع مبلمان مشاهده می شود.

 

استفاده از پرده‌های فاخر و مخمل

یکی از ویژگی‌های بارز سبک ویکتوریایی، پرده‌‌‌‌های خاص آن است. به خاطر عقیده ای که طراحان سبک ویکتوریایی داشتند و آن زیان بار بودن نور آفتاب برای انسان بود، لذا از پرده‌هایی با پارچه‌هایی ضخیم استفاده می کردند.

البته امروزه تاثیر نور آفتاب بر سلامتی انسان‌ها ثابت شده است و به همین دلیل شما اگر به داشتن ویلای کم نور علاقه دارید، می توانید پنجره‌های ویلا را با پرده مخمل بپوشانید که همخوانی خوبی با سبک ویکتوریای دارد و اگر دوست دارید ویلایی روشن داشته باشید، می توانید در قسمت زیر پرده مخمل، پرده حریر را به کار ببرید و پرده مخمل را کنار زده و به عنوان عنصری تزیینی زیبا به آن نگاه کنید. در واقع این نوع پارچه نوعی حس فاخر و اشرافی در خود دارد که به خوبی با ویژگی‌های سبک ویکتوریایی مطابقت دارد.

 

دکوراسیون ویلا ویکتوریایی

اهمیت نوع نورپردازی در سبک ویکتوریایی

امروزه در نورپردازی سبک ویکتوریایی لامپ‌های تیفانی را به کار می برند، که باعث ایجاد حسی رویایی در فضا می شود و به خوبی با این سبک هماهنگی دارد.

 

استفاده از فرش‌های اصیل شرقی

فرش در این سبک اهمیت زیادی دارد و از آنجایی که سالن ویلا و پذیرایی مهم ترین قسمت دکوراسیون می باشد، برای فضای اتاق نشیمن و همچنین اتاق‌های دیگر در این سبک، از فرش‌های اصیل شرقی و گران قیمت استفاده می شود و باید پذیرفت که این نوع از فرش‌ها جلال و شکوه مورد نظر در این سبک را به دکوراسیون داخلی ویلا می آورد.

 

رنگ‌ها در سبک ویکتوریایی

سبک ویکتوریایی، تعداد زیادی رنگ دارد و چون در این سبک، رنگ‌ها تداعی کننده وقار و شکوه هستند، اغلب از رنگ‌های تیره استفاده می شود و هیچ دیواری سفید نیست و رنگ‌های میشی، سبز، قهوه ای، طلایی، سرمه ای، آبی و قرمز در این سبک بسیار محبوب هستند و به کار می روند، البته برای ایجاد هارمونی از این نوع رنگ‌ها برای دیوار، مبلمان، پرده‌ها و عناصر دیگر نیز استفاده می‌شود.

 

الگوها

در ویلاهایی با سبک ویکتوریایی، به طور معمول از پارچه‌هایی که دارای نقش‌های گل و گیاه و جانوران است زیاد استفاده می شود، این الگوها را می توان در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی به کار برد.

 

پارچه‌ها

در دکوراسیون داخلی ویلا به سبک ویکتوریایی از پارچه‌هایی استفاده می شود که با رنگ دیوار یا کاغذ دیواری هماهنگ باشد.

 

پوشش دیوار و سقف

در این سبک دیوارها و سقف‌ها، گچبری دارند، کاغذ دیواری‌ها دارای طرح‌های گلدار هستند، رنگ دیوارها بیشتر تیره است و روی آنها فریم‌های طلایی به کار می رود، این فریم‌ها برای قرار دادن قاب عکس، شمعدان و نقاشی‌ها استفاده می شوند. دیوارها اغلب دو رنگ دارند و دارای دو بخش هستند.

 

تفکیک فضا

در طراحی ویلا به سبک ویکتوریایی، فضاهای خصوصی و عمومی به طور کامل از هم جدا می شوند، اتاق پذیرایی در این نوع سبک، به عنوان قلب ویلا است و به همین علت بهترین لوازم تزیینی در آن به کار می رود، همچنین آشپزخانه از اتاق‌های دیگر کاملا جداست و فضاها به یکدیگر دید ندارند.

 

نوع مصالح

در سبک ویکتوریایی از انواع مصالح با کیفیت در صنعت ساختمان می توان استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد، هرچند که در این سبک بیشتر از مصالح کلاسیک مانند سنگ مرمر، گچ و چوب استفاده می شود.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

اگر در حوزه صنعت ساختمان و بخصوص در بخش های پیمانکاری ساختمان و یا تولید و فروش تجهیزات ساختمانی فعالیت دارید، می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کرده و از این طریق با مخاطبان این سایت در ارتباط باشید.

با انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین تصویر و فیلم تبلیغاتی در محتوای آگهی، تبلیغ در وبلاگ های سازه برتر و همچنین ارائه گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخودار باشید.

قطعا می دانید که با دریافت گزارش ماهیانه از وضعیت آگهی خود در گوگل و ویرایش و بروزرسانی محتوای آگهی، جایگاه آگهی شما در نتایج جستجوی گوگل بهبود یافته و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی شما آشنا خواهند شد. ضمن اینکه امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان فراهم است و بدین ترتیب می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش رپورتاژ آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

نمای ویلا ویکتوریایی

طراحی نمای ویلا به سبک ویکتوریایی

نما ویلاهایی با سبک ویکتوریایی، بسیار لاکچری و شیک هستند. این سبک از طراحی ویلا را می توان در نواحی بالا شهر شمال و تهران مشاهده کرد. طراحی تراس‌های با شکوه و مجلل، نمای همراه با نقوش برجسته روی سنگ‌ها و همچنین ستون‌های ظریف در این نوع نما زیاد استفاده می شود.

 در نمای ویکتوریایی ویلا، برعکس نمای کلاسیک از ستون‌های عظیم و کتیبه‌هایی با نقش برجسته استفاده نمی شود، بلکه همه چیز در عین لطافت و ظرافت اجرا می شود. طراحی نما ویلا به سبک ویکتوریایی بهتر است برای ویلاهای دو یا سه طبقه اجرا شود.

استفاده از آجر و سنگ در طراحی نما ویلا به سبک ویکتوریایی، کاربرد زیادی دارد و فضایی شبیه به قصر به ویلاها می دهد، در حقیقت به کمک این متریال‌ها، یک طراحی ویلا شیک و لوکس را می توان داشت و در نهایت به یک ویلای بسیار منحصر به فرد و زیبا رسید. از مزایای این متریال‌ها این است که در کشور ایران بسیار محبوب هستند و به راحتی در دسترس هستند و می توان از آن‌ها برای طراحی نما ویلا به سبک ویکتوریایی استفاده کرد.

 

سقف در طراحی نمای ویلا به سبک ویکتوریایی

سقف‌های ویلا در سبک ویکتوریایی، طوری طراحی می شوند که کاملا به چشم می آیند و توجه افراد را به خود جلب می کنند، برای نمونه می توان به این نکته اشاره کرد که رنگ سقف‌ها در این سبک ویلاها، با رنگ نما و بدنه ویلا متفاوت است و معمولا به رنگ تیره می باشد تا در تضاد کامل باشد.

 

ویلاهای چند طبقه به سبک ویکتوریایی

ویلاهایی با سبک ویکتوریایی، بیشتر به صورت چند طبقه اجرا می شوند، به همین دلیل می توان تمام ویژگی‌های بارز این سبک را در نمای ویلا به کار برد.

 

تاریخچه سبک ویکتوریایی

طراحی به سبک ویکتوریایی، در زمان ملکه ویکتوریا در بریتانیا ظهور کرد، دوران معماری ویکتوریایی، ترکیبی است از مجموعه سبک‌های معماری احیایی که مربوط به قرن نوزدهم است. سبک‌های ترکیبی این زمان، جزو سبک‌های تاریخی اروپایی است که تحت تاثیر آسیا و خاورمیانه قرار گرفته اند.

 

ویلا به سبک ویکتوریایی

آثار معروفی که در جهان به سبک ویکتوریایی ساخته شده اند

کاخ وست مینستر

این کاخ در سال 1834 در یک حادثه آتش سوزی خراب شد، اما با معماری ویکتوریایی دوباره شکوه و جلال خود را به دست آورد.

 

خانه سرخ

خانه ساده ای است که به توسط فردی به نما فیلیپ وب ساخته شد، این خانه دارای مبلمان و اثاثیه، رنگ امیزی و نقاشی روی شیشه و کاغذ دیواری‌هایی به سبک ویکتوریایی است.

 

رویال آلبرت هال

این ساختمان مکانی برای اجرای کنسرت است و به دست ملکه ویکتوریا در انگلیس افتتاح شده است.

 

 

جمع بندی

احتمالا شما هم تا کنون مشاهده کرده اید، که سبک خانه‌های ویلایی در شمال کشور، شباهت خیلی زیادی به خانه‌های ویکتوریایی غرب دارد. سبک ویکتوریایی تنها در کشورهای غربی استفاده نمی شود و در همه نقاط جهان از این نوع سبک، در نمای خارجی و داخلی ویلا استفاده گسترده ای می شود. در واقع طراحی به سبک ویکتوریایی یکی از زیباترین سبک‌های حال حاضر دنیاست و به دلیل کلاس بالایی که دارد هیچوقت قدیمی نمی شود و همیشه بینندگان را مجذوب خود می کند.

این سبک طراحی معماری و دکوراسیون اشرافی و پرتجمل ویکتوریایی خصوصیات خاص خود را دارد که لازم است به جزئیات آن توجه بیشتری شود.

امیدواریم که با خواندن این مطلب، شناخت بهتری نسبت به طراحی ویلا به سبک ویکتوریایی، پیدا کرده باشید.