11 ویژگی مهم طراحی نما ویلا به سبک مینیمال - سازه برتر



طراحی نما ویلا مینیمال

11 ویژگی مهم طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 طراحی نمای ویلا به سبک مینیمال، یک سبک نوگرایانه و امروزی در معماری به حساب می آید. این سبک بدون استفاده از تزیینات اضافه و رعایت اصل ساده گرایی در طراحی، خودنمایی می کند و جذابیت و زیبایی خود را مدیون همین سادگی است. در این سبک تمام عناصری که در عملکرد طرح نقشی دارند، کنار گذاشته می شوند و فقط به بخش‌های اصلی اهمیت داده می شود.

طراحی نما به سبک مینیمالیسم در کشور ما چندان استفاده نمی شد و تنها در طی سال‌های اخیر و با ورود معماران و طراحان مینیمالیست، به عرصه معماری بناهای داخل کشور ورود پیدا کرده است. اگر شما هم برای ساخت ویلا خودتان به استفاده از سبک مینیمال علاقه دارید، این مقاله برای شما نگاهی متفاوت به این سبک نشان می دهد تا با نگاهی دوباره، ایده‌های جدید و بیشتری برای طراحی بگیرید، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

 

ویژگی‌های طراحی نمای ویلا به سبک مینیمال

1- استفاده از خطوط مستقیم

از مهم ترین خصوصیات طراحی نمای ویلا به سبک مینیمال می توان به استفاده از نوع خطوطی اشاره کرد که در این سبک به کار می رود. در طراحی نما خطوط طرح‌های مینیمالیستی، خطوطی مستقیم و ساده، بدون فرم های نامتعادل و عجیب و بدون شکست‌ها و قوس‌های آنچنانی هستند.

این خطوط با سادگی زیاد و در یک راستای مستقیم طراحی شده اند و به همین دلیل ساختار بنا هم به شکلی ساده دیده می شود. همچنین تعداد خطوطی که در نمای یک ویلا مینیمالیست مشاهده می شود، بسیار کم است.

 

2- به کار گرفتن احجام ساده

طراحی نمای مینیمال ویلا، بیشتر با استفاده از احجام خیلی ساده شکل می گیرد. احجامی با شکل‌های هندسی ساده و به طور معمول راست گوشه، مانند مکعب، از جمله عناصری هستند که در طراحی ویلا به سبک مینیمال استفاده می شود.

در طراحی مینیمالیستی احجام محدودی به کار می رود و گاهی تمام بنا در دل یک حجم جای داده می شود که در راستای تحکیم همان حس ساده گرایی است. در واقع می توان گفت، استفاده از احجام بسیار که باعث ایجاد الحاقات اضافه می شود، در این سبک جایی ندارد.

 

3- استفاده از متریال یکسان

اصل دیگری که باید در طراحی نمای مینیمال رعایت شود، استفاده از متریال های محدود است. اغلب در طراحی یک ویلا مینیمال ساده، تنها از یک یا دو نوع متریال استفاده می شود که خود به قانون اصلی این سبک، یعنی سادگی گرایی بر می گردد.

هر چه قدر تعداد متریال‌های استفاده شده در نمای ساختمان ویلایی کمتر باشد، طرح به مفهوم مینیمالیستی نزدیک تر می شود. حتی در صورت استفاده از دو نوع متریال هم بهتر است ترکیب این دو طوری انجام شود که سادگی ظاهر بنا حفظ شود.

 

4- رنگ سفید

اکثرا رنگ‌هایی که در طراحی نمای مینیمال ویلا به کار می روند، به رنگ روشن و در بیشتر مواقع سفید هستند. البته این اصل حتما رعایت نمی شود و یک قانون کلی نیست و می توان رنگ‌های دیگری هم در طراحی این سبک از نما استفاده کرد، ولی به صورت کلی رنگ‌های روشن و خنثی، در سبک مینیمالیسم کاربرد بیشتری دارند.

خصوصیات ذاتی رنگ سفید و سادگی آن باعث شده است که این رنگ به عنوان نماد مینیمالیسم معرفی شود و اغلب ویلاهایی که به این سبک ساخته می شوند دارای سنگ سفید هستند.

 

طراحی نما مینیمال

5- تزیینات کمرنگ

همان طور که قبلا هم گفتیم، تزیینات در طراحی نمای مینیمال ویلا نقش بسیار کمرنگی دارد و اصلا به چشم نمی آید. در سبک مینیمالیسم هر عنصری که در عملکرد ساختمان ویلا نقش موثری نداشته باشد، غیر ضروری شناخته می شود و منجر به حذف آن عنصر خواهد شد

در واقع با حداقل گرایی، تنها المان‌های ضروری همانند پیش آمدگی‌ها، بازشوها و تراس‌هایی که قسمتی از طرح اصلی ویلا مینیمال هستند باید در نمای ویلا حضور داشته باشند، بدون هیچ المان زائد و الحاقی..، البته منظور این نیست که با داشتن یک نما به سبک مینیمالیسم باید با هر نوع تزیینی خداحافظی کنید. در سبک مینیمال هم به زیبایی بنا اهمیت زیادی داده می شود و فرم و شکل تزیینات به صورتی است که در عین یکدستی و سادگی، زیبایی بصری نیز داشته باشد.

 

6- سادگی

فرم و شکل مستطیلی در گرایش مینیمالیسم بسیار محبوب و رایج است. این فرم به گونه ای است که سادگی این سبک را تا حد زیادی به نمایش می گذارد.

 

7- خوانایی و صراحت

دو ویژگی وضوح و صراحت باید در ترکیب بندی خطوط معرف تغییر سطوح و متریال هم دیده شود، به گونه ای که تجسمی از خشکی و منطق باشد.

 

8- تنوع کم در رنگ و متریال

استفاده از متریال شیشه و بتن در صنعت ساختمان، برای نمای ویلا مینیمال انتخاب ایده آلی هستند. ترکیب این دو متریال سمبلی از صنعتی گرایی افراطی مدرن و خشکی است. مواد و متریالهای دیگر هم در مقیاس خیلی محدود می توانند در کنار این دو قرار بگیرند. رنگ سفید معمولا در این سبک بر رنگ های دیگر غالب است و ارجحیت دارد، به صورتی که نمای ویلا مینیمال با آن تعریف می شود. استفاده از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری هم انتخاب مناسبی هستند.

 

9- ظاهر عملکرد گرا

نمای ویلا مینیمال همانند آینه ای است که بازتاب دهنده عملکردهای فضاهای داخلی است. بنا براین ماهیت تمام فرم‌ها، سطوح و خطوط، بستگی به همین ویژگی دارد.

 

10- شفافیت

سطوح گسترده شیشه ای و بازشوها خصوصیت بارز نمای ویلا در سبک‌های گوناگون است. این شفافیت بیشترین هماهنگی را با سبک حداقل گرایی مینیمالیسم دارد.

 

11- جزئیات ظریف و دقیق

در نمای ویلا مینیمال، به دلیل سادگی افراطی که وجود دارد، توجه به اجرای ظریف و دقیق جزئیات اهمیت زیادی دارد. کوچکترین نقص و مشکل در نمای خالص و سفید، بدون هیچ گونه المان های الحاقی و پیچیدگی، بر کیفیت ظاهری نمای ویلا بسیار موثر است.

 

طراحی نمای ویلا سبک مینیمال

طراحی نمای ویلا کوچک به سبک مینیمال

سبک طراحی ویلا مینیمال، یک انتخاب مناسب و ایده آل برای ساخت ویلا کوچک می باشد. طراحی ویلا کوچک به شکل دو بازشوی شیشه ای با قاب بندی سفید ایده خوبی می تواند باشد.

کنتراست رنگی در سطوح نمای ویلا کوچک و فریم‌های بازشو، باعث جلوگیری از سردی و یکنواختی طرح می شود و با تو رفتگی شاخص، فضای مرکزی و تنوع حجمی، نمای بسیار زیبا و در عین حال آرام و فروتنی شکل می گیرد.

در واقع طراحی نمای بیرونی برای ویلا کوچک به سبک مینیمال کار سختی به نظر می آید. به همین دلیل شما نمی توانید عناصر زیادی را درآن قرار دهید. انتخاب مینیمالیست در طراحی ویلا مینیمال کوچک به نوعی خود مفهوم ویلا را تعیین می کند.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

همچنین اگر در هر یک از زمینه‌های معماری و صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید بصورت دائمی تبلیغات شرکت خود را در سایت سازه برتر منتشر نمایید. با توجه به اینکه این گونه تبلیغات در نتایج گوگل دیده می شوند، مخاطبان زیادی توسط گوگل وارد سایت سازه برتر می شوند و آگهی تبلیغاتی شما را می بینند و به این ترتیب می توانید مشتریان بیشتری برای کسب و کار خود جذب کنید.

در ضمن این نوع آگهی ساختمانی برای بالا رفتن رتبه سایت شرکت ساختمانی شما نیز موثر بوده و با ارجاع مخاطبان سازه برتر به سایت خودتان، می توانید بازدید از سایت خود را افزایش بدهید و با این کار اعتبار سایت شما هم در گوگل بیشتر خواهد شد و رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست خواهید آورد.

لازم به ذکر است که آگهی تبلیغاتی شما در این سایت بصورت دائمی است و تا زمانی که این سایت فعال است از سایت حذف نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

طراحی نمای ویلا مینیمال

توصیه‌های مهم در طراحی نمای ویلا مینیمال

در این بخش از مقاله سازه برتر شما را با نکات مهمی که باید در طراحی نمای ویلا به سبک مینیمال رعایت شوند اشاره می کنیم:

 

استفاده از چندین نوع درب و پنجره

وقتی گفته می شود از حداقل طراحی بیرونی در سبک مینیمال استفاده ‌شود، منظور این است که استفاده از پنجره و درب با اندازه‌های گوناگون هم بهتر از به کار گیری چندین مصالح برای دیوار بیرونی است. درب‌ها و پنجره‌های یک‌ ویلا مینیمالیستی بدون تزئینات بیرونی، توجه خیلی از افراد را به خود جلب می‌کند.

 

تمرکز بر روی یک رنگ

در سبک مینیمال همانطورکه قبلا هم گفته شد، باید از رنگی متناسب با مصالح دیوار، پنجره‌ها و درب‌ها انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

 

چشم‌انداز

وقتی که طراحی نمای بیرونی ویلا شما کامل شد، زمان تمرکز بر مناطق اطراف نما رسیده است. یک‌ ویلا مینیمالیستی با داشتن منظره‌ای زیبا در اطراف خیلی زیباتر و بهتر به نظر می‌ آید.

 

همچنین در طراحی نما به سبک مینیمال باید از مصالح بادوام و باکیفیت استفاده کرد چرا که ویلایی که با این سبک ساخته می شود باید از ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

 در سبک مینیمال باید فضاها به صورت باز، تمیز و پر از نور طراحی شوند.

استفاده استراتژیک از مواد برای علاقه بصری بافت و شخصیت و همچنین سادگی نما در عملکرد و شکل از دیگر مواردی است که در این سبک باید رعایت شود.

 

 

مزیت نمای ویلای سبک مینیمالیسم

همین دقت، سادگی و بی پیرایه بودن است که طراحی نما ویلا مینیمال را بسیار جذاب و زیبا جلوه می دهد و به همین خاطر معماران از طراحی فضاهای مینیمال خیلی لذت می برند، زیرا ما از گرما، آرامش و زیبایی‌هایی که این نوع فضاها از خود نشان می دهند به وجد می آییم.

 

اجرای ویلا مینیمال

طراحی داخلی ساده، شیک و مینیمال ویلا متناسب با نمای بیرونی

معماران و طراحان تلاش می کنند همانطور که در طراحی نمای خارجی ویلا از سبک مینیمال استفاده می کنند؛ در فضای داخلی ویلا نیز از همین سبک بهره ببرند تا فضای داخلی و خارجی ویلا با هم مطابقت و هماهنگی داشته باشد.

در سبک مینیمال، طراحی داخلی ویلا مینیمال با رویکرد عملکردی و بیشتر با طراحی ساده تعریف می شود.

این سادگی را نباید با خشک و خالی بودن و بی روحی فضاها اشتباه بگیریم، بلکه این روش به معنی چیدمان منطقی و صحیح از اجزا و عناصری است که کیفیت فضایی را بالا می برند، اما حضوری گرم و آرام دارند.

فضاهای داخلی با کاربری‌های همگون با اختلاف سطح، اختلاف متریال و یا چیدمان مبلمان از هم جدا می شوند.

رنگ‌های خنثی و روشن و پوشش‌های نازک کاری ساده در فضاهای داخلی استفاده می شوند.

حتی آثار هنری و تابلوهای نقاشی هم بهتر است با مضامین مینیمال و انتزاعی انتخاب شوند.

جذابیت و زیبایی فضای داخلی با استفاده از متریال بتن اکسپوز، دو برابر شده و کارکردگرایی فضا تقویت می شود.

همچنین طراحی داخلی مینیمال به مقدار زیادی با مبلمان‌های انتزاعی و کارکردی تعریف می شود.

در این رویکرد، مبلمان باید در فرم‌های خالص و بدون هیچ گونه تزئینات و با رنگ‌های خاکستری، سفید و عموما خنثی انتخاب و طراحی شوند.

با توجه به فضاهای ویلا مینیمال، مبلمان باید با ساده ترین اشکال انتخاب می شوند.

سادگی به معنای عدم جذابیت نیست، بلکه با طرح‌های خلاقانه و ابتکاری می توان مبلمانی شیک، ساده و راحت را طراحی کرد.

تجهیزات روشنایی و تاسیساتی و همچنین دکوری بندی‌ها هم باید هماهنگ با این سبک غالب انتخاب و نصب شوند.

حداقل گرایی و سادگی علاوه بر ساختمان ویلا، فضای سبز آن را هم شامل می شود. استفاده از سکوهای بتنی اکسپوز برای جدا کردن فضاها از یکدیگر، انتخاب مناسبی برای طراحی فضای باز هستند.

با حذف دیوارها و شفاف سازی در وجوه خارجی نما، ارتباط خوبی بین محوطه بیرونی و فضاهای داخلی ویلا برقرار می شود و مناظر طبیعی به زیبایی به درون ویلا راه پیدا می کنند.

 

اجرای نمای ساختمان ویلایی به سبک مینیمال

عوامل تاثیر گذار بر قیمت اجرای نمای ساختمان ویلایی به سبک مینیمال

قیمت اجرا نمای ساختمان ویلایی به عوامل زیادی وابسته است، که دانستن هر یک از این عوامل در برآورد تقریبی هزینه اجرای نمای ویلا موثر است، قیمت اجرای نمای ویلا در سبک مینیمال هم مانند سبک مدرن اقتصادی است، با این تفاوت که در سبک مینیمال اغلب یک نوع متریال برای نمای ویلا به کار می رود. با این حال عوامل دیگری هم در اجرای نما به سبک مینیمال موثر هستند از جمله:

متراژ نما

موقعیت جغرافیایی

جنس متریال

کیفیت متریال

نحوه اجرای نمای ساختمان

نوع سازه‌ی ساختمان (بتنی - فلزی)

 

 

جمع بندی

سبک مینیمالیسم از هرگونه پیچیدگی در طراحی به دور است. الگوهای پیچیده، استفاده از رنگ‌های جیغ، تزئینات زیاد و سنگین بر روی نما و به صورت کلی پیچیدگی، در تناقض با سبک طراحی نما به سبک مینیمال است.

در واقع گرایش مینیمال با سادگی در اجرایی که دارد، برای طراحی و ساخت ویلا، نمای ویلا و همچنین طراحی داخلی ویلا، بسیار پر طرفدار و محبوب است زیرا باعث می شود بیشتر حواس و تمرکز بر زیبایی‌های پیرامونی و طبیعی باشد. سبک مینیمال کاملا همگون با طراحی و اجرای ویلا در نواحی حومه ای و ییلاقی می باشد.

در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله، به اطلاعات ارزنده ای در خصوص سبک مینیمالیست در طراحی نما دست یافته باشید و اگر نظر یا پیشنهادی دارید با ما در میان بگذارید.