14 ویژگی برتر نمای ترموود ویلا برای طراحی ویلا مسکونی - سازه برتر



نمای ترموود ویلا برای طراحی ویلا مسکونی

14 ویژگی برتر نمای ترموود ویلا برای طراحی ویلا مسکونی

نمای ترموود ویلا، یکی از زیباترین انواع نمای ویلا است که افراد زیادی از آن برای زیبا سازی نمای ویلا استفاده می کنند، ترموود یکی از انواع مصالح‌ چوبی است که برای طراحی و ساخت نمای چوبی به کار می رود.

در واقع ترموود نوعی خاص از چوب است، که با فرآیندهای مختلفی که بر روی آن انجام می‌ شود، مقاوم‌تر و زیباتر می شود و دوام بالاتری نسبت به چوب‌های معمولی و طبیعی دارد و از آن برای طراحی و ساخت نمای ویلا، کف ویلا، پله‌ها، سقف و… استفاده می‌ کنند. همچنین این نماها طوری طراحی شده اند که عایق صوتی و حرارتی هستند و از جنس ضد آتش می باشند. بنابراین، علاوه بر داشتن زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص، نماهای چوبی ترموود دارای ویژگی‌های مهمی هستند که برای بیشتر ویلاها و خانه‌ها ضروری است.

شما هم اگر قصد دارید، یک ویلا با نمای ترموود بسازید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا با ویژگی‌ها و مزایا و معایب نمای ترمو بیشتر آشنا شوید.

 

طراحی نمای ترموود ویلا

یک طراح حرفه‌ای، طراحی نمای ویلا چوبی را با توجه به نکاتی با اهمیت انجام می‌دهد. یکی از نکات اصلی در طراحی نمای چوبی ویلا، بررسی آب و هوای منطقه مورد نظر است.

کاربری ساختمان نیز از نکات مهم در طراحی نمای ترموود است که اثر مستقیمی بر نما ویلا دارد.

توصیه ما به شما این است که در مرحله طراحی نمای چوبی در ساخت ویلا، از طراحانی متخصص در این زمینه کمک بگیرید، که بتوانند نمای ویلای شما را با توجه به سلیقه تان و توجه به ضوابط و قوانین، به بهترین شکل انجام دهند.

 

 ساخت نمای چوبی ترموود

چگونگی ساخت نمای چوبی ترموود

نمای چوبی ساختمان یا ویلا، از چوب درست شده است، اما این چوب با چوب درختانی که در جنگل وجود دارند، تفاوت زیادی دارد و تغییرات زیادی بر روی آن انجام می‌شود تا بتوانیم از آن به عنوان نمای ترموود و چوبی ویلا استفاده کنیم.

در این قسمت از مقاله سازه برتر، به طور خلاصه برایتان توضیح می دهیم که ترموود چگونه ساخته می‌شود:

 

در مرحله اول چوب را به قطعات کوچکتر برش می‌دهند؛

در مرحله بعد این قطعات را در معرض حرارت بالا با دمای ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه‌ی سانتیگراد قرار می‌دهند تا هر نوع موجود ذره‌بینی و کوچک را در آن از بین ببرند و رطوبت چوب را به نقطه صفر برسانند؛

سپس چوب را سرد می‌کنند و در بخار قرار می‌دهند تا تمامی مواد داخلی و صمغ چوب تخلیه شود؛

و در مرحله‌ی آخر دمای چوب را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برند و سپس آن را سرد می‌کنند تا چوب ترموود آماده استفاده شود.

 

 

مزایا و ویژگی‌های برتر نمای ترموود ویلا

چوب از مصالح زنده‌ای است که باید در برابر تغییرات شرایط محیطی مثل سرما، گرما و رطوبت حفظ شود و به همین دلیل استفاده از چوب در نمای ویلا باید با روش‌های اصلاح شده انجام شود.

چوب ترمو،چوبی است که اصلاح شده و برای استفاده در نمای ویلا مناسب به نظر می رسد و مقاومت خوبی دارد. نمای ترموود چوب برای ویلا، دارای ویژگی‌های مثبت زیر است:

 

۱- ثبات و دوام ترمووود در ابعاد

چوب به خاطر تبادلات حرارتی با محیط، ممکن است در ابعاد پایداری وجود نداشته باشد. ولی فرآیندی که در طی ساخت چوب ترمو انجام می شود، باعث می شود تبادل حرارتی خیلی کمی با محیط داشته باشد و این مورد منجر به ثبات در ابعاد این چوب می‌شود.

 

۲- مقاومت ترمووود در برابر پوسیدگی

چوب ترمووود در برابر پوسیدگی مقاومت زیادی دارد و همچنین حشرات موزی نمی توانند به آن ضربه ای بزنند. از طرفی دیگر، چوب ترمو نوعی عایق به حساب می آید که یکی از مزایای بسیار خوب آن در طراحی نمای ویلا است.

 

۳- ضد باکتری بودن ترمووود

چوب دارای باکتری‌هایی زنده است، در فرآیند ساخت ترمو این باکتری‌ها از بین می‌روند و چوب ترمو، جزو مصالحی می شود که کاملا استریل است و می توان به صورت خالص و با خیال راحت از آن در نمای ویلا استفاده کرد.

 

۴- یکنواختی ترمووود در شکل و ساختار

زمانی که ترموود تحت فرآیند ترمو درست می‌شود تمامی رزین و صمغ آن، به وسیله ی حرارت خارج می‌شود.

در نتیجه چوب ساختار خالص و یکنواختی پیدا می‌کند که زیبایی ظاهری دارد و نمای ویلا را بسیار زیبا و چشمگیر می‌کند.

 

۵- قابلیت تجدید رنگ

چوب‌های ترمو، قابلیت تجدید رنگ دارند که این مورد باعث می شود هر چند سال یکبار، نمای ترموود ویلا را تغییر رنگ داد و آن را بسیار جذاب تر کرد.

 

مزایای نمای ترموود برای ویلا

 

۶- نصب سریع و راحت

اجرای نمای چوبی ترموود بسیار آسان است، زیرا می‌توان آن را با هر ابعادی که نیاز هست، برش داد و از آن استفاده کرد.

 

۷- دوام بالا در برابر تغییرات آب و هوایی

دوام و پایداری بالا در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی و مقاومت طولانی چوب ترمو، از مزایای دیگر استفاده از این چوب در نمای ویلاها است.

 

۸- قابلیت برش دادن به صورت هلال و قوس دارد

 

۹- قابلیت جدا شدن نمای چوب ترمو

جدا شدن نمای چوب ترمو هم راحت و آسان است و نظافت آن هم سخت نیست. در واقع می‌توان این نوع نما را جدا کرد، تمیز کرد و یا حتی به جای دیگر برد.

 

۱۰- طول عمر بالا

طول عمر این نما زیاد است و نسبت به چوب‌های معمولی و طبیعی، قابل توجه است.

 

11- مقاومت ترموود در برابر رطوبت

ترموود بر عکس مواد چوبی دیگر، زمانی که آب روی آن ریخته می‌شود تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر رطوبت مقاومت خوبی را از خودش نشان می‌دهد.

 

12- نمای چوبی ترموود دوست‌دار طبیعت

نمای چوبی ترموود، احساس نزدیکی به طبیعت را می تواند به ما منتقل کند. همچنین نمای ترموود به طبیعت آسیب نمی زند و دوستدار محیط زیست است.

 

13- کاهش دمای زمین

ویژگی منحصر به فرد دیگر آن کاهش دمای زمین است. نماهای سنگی سالیان طولانی استفاده می شدند. بسیاری از طراحان و معماران به این نکته توجه نکردند که نمای سنگی در افزایش دمای کره زمین نقش زیادی دارد. زیرا با بازتاب نور خورشید، کوره‌های کوچک آفتابی در فضای اطراف به وجود می آورد. اما با بهره گیری از نمای ترموود، این بازتاب نور خورشید دیگر به وجود نمی آید.

ترموود قابلیت بازیافت دارد و حتی از نخاله‌های ساختمانی که بعد از تخریب به وجود می آیند هم به طبیعت کمتر آسیب وارد می کند.

 

14- کاهش استرس

نمایی با ظاهر چوب منجر به کاهش استرس می شود و برای سلامت روان انسان مفید است، زمانی که برای نمای خارجی ویلا چوب ترموود را به کار می برید، بدون شک انتخاب‌های فراوانی دارید. به عنوان مثال می توانید از ترموود در بالکن استفاده کنید. ترکیب این نما با چند گیاه طبیعی، بسیار چشم نواز است و باعث آرامش می شود. ضرورتی ندارد که همه نما را با ترموود بپوشانید. می توانید آن را به صورت ترکیبی با متریال‌های دیگر استفاده کنید، حتی می توانید از طرح‌های گوناگون در کنار هم استفاده کنید.

 

معایب نمای ترموود ویلا

برای تهیه‌ی چوب مورد استفاده در نمای ویلا، درختان زیادی را باید قطع کنیم تا بتوانیم چوب مورد نیاز را برای ساخت نما آماده کنیم و این امر به طبیعت آسیب زیادی وارد می کند.

فراهم کردن چوب با کیفیت و مرغوب ممکن است برای سازندگان و فعالان صنعت ساختمان، بسیار گران باشد.

چوب مقاومت مکانیکی خود را در هنگام فرآیند آماده‌سازی از دست می‌دهد و در برابر اشعه‌ی فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر می شود.

و در نهایت، چوب به طور طبیعی دارای گره‌ها و طرح‌هایی در طراحی ساختار خود است که ممکن است برای همه جذابیت کافی را نداشته باشد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در بخش طراحی و اجرای نمای ساختمان فعالیت دارید و یا اینکه فروشنده مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خودتان را در سایت سازه برتر معرفی کنید تا مخاطبان این سایت بتوانند با شما در ارتباط بوده و از خدمات و محصولات شما استفاده نمایند.

در سایت سازه برتر، یک صفحه کامل به تبلیغ شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن در توضیحات مربوط به خدمات خود را بطور کامل ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم‌های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید. برای کسب اطلاع بیشتر و سفارش آگهی در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

انواع نمای ترموود ویلا

انواع نمای ترموود ویلا بر اساس روش تولید

ترموودها بر اساس روش تولید به ترمو اس و ترمو دی دسته بندی می شوند.

ترموودهای نوع اس، پایداری و ثبات بالایی دارند و در کوره تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد در معرض حرارت قرار می گیرند تا رطوبت آن‌ها تبخیر شود.

ترموودهای نوع دی هم دوام بالایی دارند، این نوع ترموودها با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌بینند و به همین علت مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل مخرب محیطی دارند.

از هر دو شکل این ترموودها، برای طراحی نمای داخلی و خارجی ویلا استفاده می کنند.

 

انواع ترمووود از نظر نوع چوب

ترموودها بر اساس نوع چوب هم، به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند:

چوب نرم: این نوع ترموودها از درختانی مانند کاج که سوزنی برگ هستند، درست می‌شوند.

چوب سخت: این نوع ترموود از درختانی مانند زبان گنجشک‌ها که چوب سختی دارند ساخته می‌شوند.

هر کدام از انواع این چوب‌ها کاربری‌های متفاوتی دارند، به همین دلیل باید برای انتخاب چوب از متخصصان نماسازی مجرب کمک گرفت.

 

نمای ترموود ویلا بصورت عمودی

نمای چوبی مدرن یا روستیک، در سراسر جهان رو به افزایش است و کاربرد زیادی دارد. ترکیب نمای چوبی ترموود با متریال فلز و شیشه، زیبایی بی نظیری در طراحی معماری ساختمان یا ویلا ایجاد می کند. نمای چوبی ترموود ویلا معمولا به صورت عمودی نصب و اجرا می شود.

 

اجرای نمای ترموود

نکات مهم در استانداردسازی چوب ترمو

ممکن است چوبی بسیار عالی و زیبا به نظر برسد، ولی بدون طی کردن تمام موارد اصولی و استاندارد سازی، به دست مشتری رسیده باشد. این نوع چوب بعد از مدتی زیان‌های جبران‌ناپذیری به محل استفاده خود وارد می کند.

مقدار حرارت، روند افزایش و کاهش حرارت، مدت زمان مناسب برای حرارت دهی و نیروی کار ماهر، در این فرآیند بسیار مهم هستند. اگر در نمای ویلا از چوبی استفاده شود که این مراحل را به طور استاندارد طی نکرده باشد، در واقع ترک‌هایی در سطح چوب وجود دارد که با چشم تشخیص داده نمی شود، ولی با قرار گرفتن در معرض شرایط جوی، این ترک‌ها پیشروی می کند و نما مخدوش می‌شود.

با توجه به این موارد، اطمینان از استاندارد بودن نمای مورد استفاده در ویلا اهمیت فراوانی دارد، چرا که در آخر ممکن است هزینه‌ای گزاف برای نما پرداخت شود، ولی چیزی جز خرابی در پی نداشته باشد.

 

روش تشخیص چوب ترمو فنلاندی از ایرانی

مهد چوب ترمو، فنلاند است و ممکن است که شما بخواهید از چوب ترموی فنلاندی برای نمای ویلا استفاده کنید. در اینجا به بعضی از ویژگی‌های هر دو گروه اشاره می‌کنیم تا بتوانید در انتخاب نوع چوب تصمیم بگیرید.

ترمووود فنلاندی رنگ تیره ای دارد و در هوایی با رطوبت متغیر، دوام و پایداری بیشتری دارد. در ترمووودهای ایرانی، دمای کوره از استاندارد فرآیند ترمو پایین تر است تا چوب نسوزد و به همین علت چوب ترموی ایرانی، رنگ روشن‌تری از نوع فنلاندی دارد. علاوه بر اینها، کیفیت پرداخت نوع ایرانی و صاف و صیقلی بودن آن به پای چوب فنلاندی نمی‌رسد و این به خاطر دستگاه مولدر (Molder)، استفاده شده در پروسه است و متاسفانه در ایران شرایط استانداردی برای روند ترمو کردن چوب وجود ندارد و این مشکل باعث ایجاد ترک‌های ریز در چوب می شود و در نهایت هم عملکرد و هم ظاهر چوب را مخدوش می کند.

در نهایت، رنگ چوب و ترک‌های ابتدا و انتهای شاخه‌های چوب ترموود، مشخصه خوبی در تشخیص نوع فنلاندی از ایرانی است. البته مارک حک شده بر چوب هم تاثیر گذار است. اگر قصد دارید از ترمووود ایرانی در نمای ویلا استفاده کنید، توصیه می کنیم این چوب را در نما استفاده نکنید، بهتر است در فضاهای داخلی از آن بهره ببرید، زیرا فضاهای داخلی تحت تغییرات جوی نیستند و برای چوب ترموی داخلی مناسب‌تر هستند.

 

اجرای نمای ترموود ویلا

رنگ آمیزی چوب ترموود برای نمای ویلا

چوب ترمو تنوع رنگی دارد و این از مزایای خوب آن است. در حقیقت دلیل رنگ کردن ترمووود، محافظت از آن در مقابل شرایط محیطی و زیبایی است. رنگ‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد، ولی رنگ‌های با پایه آب گزینه بهتری هستند.

قبل از رنگ‌آمیزی چوب ترمو، باید سطح آن با سمباده صیقلی شود و پاک شود.

از طرفی دیگر، ترموود وقتی که در معرض نور قرار می گیرد، تغییر رنگ می‌دهد. چوب‌های رنگ روشن، به دلیل واکنش‌های شیمیایی با نور تمایل به تیره شدن دارند، ولی ترموودها، برعکس هستند و تابش نور باعث روشن تر شدن آن‌ها می‌شود. البته، ترمووودهای استاندارد، رنگ تیره‌تری دارند. رنگ کردن ترمووود، باعث می شود که چوب در برابر نور محافظت شود و حفظ رنگ اصلی آن را در پی دارد. البته می‌توان تثبیت‌کننده‌های رنگی را هم به کار برد، ولی اینکه چه روشی بهترین دوام را برای ترموود دارد، هنوز در دست امتحان است.

 

 

قیمت طراحی نمای چوبی ترمووود

هزینه طراحی و اجرای نمای ویلا با چوب ترموود به عوامل مختلفی مانند: ارتفاع ساختمان، نوع متریال مورد نظر شما، مساحت مورد نظر نماسازی و … بستگی دارد.

 

 

سخن پایانی

چوب در طبیعت مکمل است و به همین جهت است که ویلاهایی با نمای چوبی احساس بسیار خوشایندی را به انسان منتقل می کند. ولی چوب طبیعی استحکام و دوام کافی در برابر تغییرات شرایط محیطی را ندارد. به همین جهت در این مقاله سعی کردیم شما را با نوع خاصی از چوب آشنا کنیم که ترموود نامیده می شود و بر اثر فرآیندهای مختلفی که بر روی آن انجام شده است، زیباتر و مقاوم‌تر شده است.

شما با استفاده از چوب ترموود در نمای ویلا، می توانید علاوه بر اینکه حس نزدیکی به طبیعت پیدا می کنید، از دوام طولانی مدت نمای ویلای خود نیز مطمئن باشید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و خوشحال می شویم اگر نظرات و تجربیات خود را در خصوص نمای ترمووود با ما در میان بگذارید.