همه چیز در خصوص نمای کامپوزیت ویلا - سازه برتر



نمای کامپوزیت ویلا

همه چیز در خصوص نمای کامپوزیت ویلا

نمای کامپوزیت ویلا، یا به عبارتی دیگر نمای آلومینیومی، نمایی است که در پوشش آن ورق آلومینیوم به کار برده شده است. امروزه نمای کامپوزیت با استقبال زیادی رو برو شده است و دلیل آن سبکی این متریال و در نتیجه اجرای راحت آن می باشد. ولی باید به این نکته توجه کرد که از متریال مرغوب و با کیفیت و افراد ماهر در اجرا استفاده کرد.

در این مقاله از سازه برتر، توضیحاتی در رابطه با نمای آلومینیومی یا همان کامپوزیت ارائه می دهیم، که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

 

ویژگی‌های نمای کامپوزیت ویلا

 نمای کامپوزیت آلومینیومی، در ابتدا در کشور آلمان تولید شد، اما به علت نداشتن کیفیت کافی و قابل قبول در آن زمان و همچنین وجود محدودیت در طراحی و اجرای نما، رونق زیادی نداشت و مورد استقبال خوبی قرار نگرفت. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در طراحی و معماری، استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی مورد توجه فعالان صنعت ساختمان و طراحان و معماران ساختمانی قرار گرفت.

جنس نمای کامپوزیتی ویلا، از ورق آلومینیوم است که به صورت پنل‌های مشخص با ابعادی که به وسیلهطراح تعیین شده است، بر روی دیوار خارجی ویلا نصب می‌شود. اسم این نماها از لحاظ تخصصی، اصطلاحا همان نمای کامپوزیت است.

در واقع یکی از نماهای پر طرفدار و پر کاربرد در نمای ساختمان‌های ویلایی امروزی و مدرن، کامپوزیت نما یا نمای آلومینیومی است.

ورق کامپوزیت آلومینیوم تشکیل شده از سه لایه است. این لایه‌ها از دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۳ تا ۵/۰ میلی متر و یک لایه ورق از جنس مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلی متر تشکیل شده اند. لایه بیرونی نمای کامپوزیت، یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF برای تثبیت رنگ دارد. بر روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم هم لایه فیلم برای محافظت آن قرار دارد.

ورق کامپوزیت آلومینیوم با توجه به نوع آلیاژ آلومینیومی لایه‌ها، ضخامت، نوع رنگ استفاده شده در پوسته خارجی و نوع مواد لایه میانی، تنوع زیادی را به این ورق‌ها می‌دهد. البته، هر کدام از ورقه‌های کامپوزیتی، کیفیت متفاوت و کاربرد مشخصی دارند.

 

مزایای نمای کامپوزیت آلومینیومی ویلا

مزایای نمای کامپوزیت آلومینیومی ویلا

ورقه‌های آلومینیوم کامپوزیت، به خاطر داشتن فواید زیاد، یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان انواع نمای ویلا هستند. استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیت در نماسازی مدرن، همیشه مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است. از جمله مزایای نمای کامپوزیتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبکی وزن

خلق ظاهری زیبا و مدرن

تنوع رنگی

مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی

عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب

طول عمر بالا و دوام طولانی

خاصیت غیرخورندگی و غیر مغناطیسی در مقابل رطوبت

پایداری و مقاومت در مقابل شرایط جوی، مانند رطوبت، سرما و گرما و نور خورشید

آب‌بندی خوب برای هدایت و خروج آب باران، بدون نفوذپذیری به زیر نما

شستشوی راحت

حمل و نقل آسان

نصب و مونتاژ سریع

داشتن طرح‌های متنوع و گوناگون، حتی در سطوح سخت مانند قوس‌ها

مقاوم در برابر تغییرات دما

انعطاف‌پذیری بالا و امکان انواع برش کاری، خم‌کاری و سوراخ‌کاری بر روی کامپوزیت‌

 

 

معایب نما کامپوزیت ویلا

مقاومت پایین در مقابل ضربه و تغییر شکل سریع و همچنین شکاف بین دیوار و نمای خارجی از معایب نمای کامپوزیت برای ویلا است. نمای کامپوزیت، به طور معمول از لحاظ اقتصادی نمایی مناسب برای ساخت ویلا نیست، زیرا در زمان اجرای آن برای نما، ایجاد یک زیرساخت خاص نیاز است. در زمان نصب نمای کامپوزیت آلومینیومی، علاوه بر اجرای شاسی در زیر کار، باید لایه میانی از جنس مواد پلی اتیلن و ورق آلومینیوم نصب شود. به همین خاطر، هزینه نصب آن بالا می‌رود و به صرفه نیست.

ورقه‌های آلومینیومی به دلیل ضخامت کمی که دارند، در برابر شرایط آب و هوایی نامطلوب مانند طوفان و باد، ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهد و بعد از مدتی تغییر شکل پیدا می‌کنند و به همین علت، این نما از استقامت و دوام مناسبی برای استفاده در ساختمان‌های بلند، برخوردار نیست.

همچنین نمای کامپوزیت، جرم پذیری نسبتا بالایی است. این نما از آلومینیوم با رنگ کوره‌ای درست شده و همین امر باعث می شود جذب ذرات معلق موجود در هوا و گرد و غبار، توسط این نوع نما بالا باشد.

البته در خارج از ایران، نمای کامپوزیتی ویلا با رنگ استاتیک تولید می‌شود و به همین خاطر دارای خاصیتی می شود، که دیگر ذرات معلق در هوا را جذب خود نمی‌کند. این روش رنگ آمیزی در ایران هزینه زیادی دارد و به دلیل گران بودن، استفاده نمی شود.

 

نصب نماهای کامپوزیت

نصب نماهای کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

نمای آلومینیوم کامپوزیت به خاطر سبکی که دارد، باید با دقت و با یک روش مناسب نصب شود تا استحکام بیشتری داشته باشد.

روش‌هایی که برای نصب آلومینیوم کامپوزیت استفاده می شود، روش L و روش H است. این روش‌‌ها به عنوان روش‌هایی رسمی برای نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت شناخته شده اند. بسیاری از نصاب‌های نمای ویلا یا ساختمان، از این روش اجرای کامپوزیت نما، برای نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت استفاده می کنند.

این روش مزیت‌های بسیاری دارد. از مزایای این روش می‌توان به سرعت بالا در اجرای نما، تمیزی پایانی در نما و هزینه پایین آن اشاره کرد.

البته این روش معایبی هم به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین معایب این روش، آن است که در صورت عدم آب بندی مناسب، آب به نما نفوذ پیدا می کند. همچنین در این روش برای نصب پنل آلومینیوم کامپوزیت، امکان تعویض پنل‌ها وجود ندارد.

اگر پنل‌های آلومینیومی با ابعاد و اندازه‌های بزرگ با روش L و H نصب شوند، شکل ورقه‌ها تغییر پیدا می‌کند و باعث ایجاد سر و صدا در زمان باد و بارندگی می شود. نصاب‌های حرفه‌ای و ماهر، باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی، روش نصب آلومینیوم کامپوزیت نما را انتخاب کنند و آن را به روشی تخصصی اجرا کنند.

معماران و طراحان تلاش می کنند در کنار نمای کامپوزیت برای ویلا،از درب و پنجره آلومینیومی هم استفاده کنند تا بتوانند همخوانی نمای ویلا و پنجره‌ها را افزایش دهند.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

فعالان صنعت ساختمان و معماری، می توانند آگهی‌های تبلیغاتی خود را در سایت سازه برتر منتشر کنند تا مخاطبان این سایت بتوانند با آنها بدون واسطه ارتباط برقرار کنند و سفارشات خود را ثبت کنند.

با توجه به اینکه مخاطبان سایت سازه برتر از افراد و شرکت‌های فعال در صنعت ساختمان هستند، تبلیغ خدمات و محصولات شما در این سایت، فرصت مناسبی برای جذب مشتریان بیشتر را فراهم کرده و امکان ارتباط مستقیم بین شرکت شما و مشتریانتان به وجود می آید.

البته نکته مهم دیگر این است که آگهی تبلیغاتی شما در این سایت به صورت دایمی است و نیازی به پرداخت هزینه برای تمدید آن نیست و این موضوع باعث می شود که آگهی شما در گوگل هم جایگاه خوبی را کسب کند و از این طریق نیز مخاطبان بیشتری آگهی شما را مشاهده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

انواع طرح ورق کامپوزیت برای استفاده در نمای ویلا

انواع طرح ورق کامپوزیت برای استفاده در نمای ویلا

ورق کامپوزیت با روکش نانو

در سطح نهایی این نوع ورق‌ها مواد نانویی به کار رفته است. مواد نانویی در پوشش رنگ ورق‌ها افزوده می شود و باعث می شود که مواد معلق و گرد و غبار و ذرات موجود در هوا جذب ورق‌ها نشود و همچنین سطح ورق‌ها همیشه براق و تمیز باشد به همین دلیل این نوع ورق‌ها پوشش خوبی برای اجرای نمای ویلا می باشند.

 

ورق کامپوزیت طرح سنگ

پوشش سطح این نوع ورق کامپوزیت آلومینیوم شبیه سنگ است. این نوع ورق کامپوزیت در نمای بیرونی ویلا و در بعضی موارد در نمای داخلی هم استفاده می شود. با این که جنس سطح از ورق کامپوزیت آلومینیوم است، ولی شباهت زیادی به سنگ طبیعی دارد.

 

ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت‌های طرح چوب، بسیار محبوب هستند و طرفداران زیادی دارند. این ورق‌ها در طرح‌هایی شبیه به چوب ساخته می شوند و ویژگی‌های خاصی دارند. از این ورق‌ها در نمای خارجی و داخلی ویلا، می توان استفاده کرد.

 

ورق کامپوزیت رنگی

این ورق‌ها، ورق‌های کامپوزیت معمولی هستند که در رنگ‌های بسیار متنوع و گسترده ای تولید و به بازار عرضه می شوند. البته ورق‌های کامپوزیت با کلاس‌های دیگر هم در رنگ‌های مختلف تولید می شوند و در نمای بیرونی ویلا به کار می روند.

 

ورق کامپوزیت آینه ای

ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم آینه ای نوع دیگری از ورق‌های کامپوزیت هستند که سطحی شبیه به آینه دارند. ورق‌های آینه ای با رنگ طلایی بیشترین کاربرد را در بین این ورق‌ها دارند.

 

نکات مهم برای انتخاب ورق کامپوزیت نما

نکات مهم برای انتخاب ورق کامپوزیت نما

ضخامت لایه‌های آلومینیوم

ضخامت لایه‌های آلومینیوم، در ورق‌های کامپوزیت یکی از مهمترین نکات است. این ویژگی در مشخص کردن قیمت ورق کامپوزیت، خصوصیات فنی ورق، کیفیت ورق و… بسیار تأثیر گذار است. در اوایل تولید ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم، ضخامت لایه‌های آلومینیوم تقریبا 0.5 میلیمتر بود. اما با گذشت زمان و با زیاد شدن تولیدکنندگان و همچنین درخواست بالای بازار ضخامت لایه‌های آلومینیوم تقلیل پیدا کرد. امروزه شرکت‌های گوناگون، ورق‌هایی با ضخامت‌های مختلف آلومینیوم را می سازند و به بازار عرضه می کنند.

 

نوع مواد هسته ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی

همانطور که در اوایل تولید ورق‌های کامپوزیت، ضخامت لایه‌ها بیشتر بوده است و ورق‌ها کیفیت خیلی بالاتری داشتند، هستهورق‌ها هم کیفیت بالایی داشته است. در گذشته، هسته ورق‌ها با استفاده از مواد نسوز و معدنی تولید می شدند که این امر باعث بالارفتن کیفیت ورق‌های کامپوزیت و ضد حریق شدن آن می شد.

اما به مرور زمان با بالا رفتن تقاضا از سمت مشتریان و افزایش تولیدکنندگان ورق‌های کامپوزیت، ورق‌های با کیفیت کمتر و یا در مواردی کیفیت بیشتر هم با توجه به نیاز افراد ساخته شدند و به بازارعرضه شدند. ورق‌هایی که هسته آنها از مواد پلی اتیلنی ساخته می شد، هیچ مقاومت و دوامی در برابر آتش سوزی و حریق نداشتند و این باعث به وجود آمدن دادن فاجعه‌های بزرگی مثل آتش سوزی در ساختمان‌های بلند مرتبه در سال‌های اخیر شد.

 

 

تفاوت نمای کامپوزیت با نماهای دیگر

امروزه در شهرها نماهای گوناگونی از جمله نمای سیمانی، نمای شیشه‌ای و یا نمای سنگی مشاهده می شود، اما در میان آنها نمای کامپوزیت امروزه جزو اولین نماهایی است که برای نمای خانه ویلایی یا ساختمان انتخاب می شود که از اصلی‌ترین عوامل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت در تمام کشورهای دنیا به آسانی قابل دسترس می‌باشند.

۲. هزینه نصب و اجرای نمای کامپوزیت آلومینیومی، نسبت به نماهای دیگر کمتر است.

۳. با توجه به آماده بودن ورقه‌های کامپوزیت زمان اجرای این نوع نماها کمتر است.

۴. پایداری و مقاومت خوب در مقابل شرایط آب وهوایی مختلف و از دست ندادن رنگ و کیفیت به مرور زمان باعث انتخاب بیشتر این نوع نما توسط سازندگان و طراحان شده است.

۵. در حال حاضر جزو به روزترین و شیک ترین نماها می باشد.

 

قیمت نمای کامپوزیت ویلایی

قیمت نمای کامپوزیت ویلایی

ورق‌های کامپوزیت با توجه به نوع آلیاژ آلومینیوم، رنگ لایه بیرونی، ضخامت و مواد لایه میانی قیمت‌های متفاوتی دارند. همچنین روش اجرای نمای کامپوزیت در قیمت آن تاثیر زیادی دارد.

قیمت نمای کامپوزیت ویلا، بستگی به عوامل دیگری هم دارد از جمله:

1- قیمت ورق کامپوزیت مورد استفاده

2- هزینه قوطی جهت زیرسازی نما

3- هزینه طراحی نمای ساختمان یا ویلا

4- هزینه دستمزد نصب ورق کامپوزیت

5- سایر هزینه‌های فرعی برای اجرای نما

 

 

کاربرد نمای کامپوزیت

از کاربردهای نمای آلومینیومی کامپوزیت، می‌توان به پوشش نمای ساختمان‌های صنعتی، اداری، بهداشتی، آموزشی، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو با آن‌ها اشاره کرد. همچنین می توان در پوشش ابنیه‌های خاصی که باید از رنگ‌های خاصی در نمای آن‌ها استفاده کرد نیز نمای آلومینیومی را به کار برد. ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی به دلیل مزایای زیادی که دارند، دارای جایگاه ویژه ای در طراحی نمای ویلا هستند.

 

 

جمع بندی

به موازات خلاقیت در فناوری‌های جدید و به دلیل تنوع زیاد آن، علایق معماران و طراحان و درخواست مشتریان، در خصوص مصالح ساخت و ساز به طور پیوسته در حال تغییر، توسعه و پیشرفت هست. اما یکی از مصالح پرکاربرد و پر طرفدار برای نمای ساختمان‌ها و ویلاها، قطعا آلومینیوم کامپوزیت است، همان‌طور که اشاره شد، این ماده کاربردهای فراوانی دارد و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در این مطلب به آن اشاره شد، مورد توجه فعالان صنعت ساختمان قرار گرفته است.

هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی شما عزیزان با نمای کامپوزیت ویلا و ویژگی‌های آن بود، امیدواریم توانسته باشیم در جهت شناخت آن به شما کمک کرده باشیم.

همچنین در صورتی که هنوز هم سوال یا ابهامی برایتان پیش آمده است، می توانید در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید، تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.