بهترین سبک های نمای ساختمان ویلایی - سازه برتر



بهترین سبک های نمای ساختمان ویلایی

بهترین سبک های نمای ساختمان ویلایی

امروزه در ویلاها، انواع نمای ویلا با سبک‌های مختلف وجود دارد که هر یک از این سبک‌ها، مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد و مطابق با نیاز و سلیقه افراد انتخاب می شوند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تاثیر گذار در ظاهر ویلا، نما و طراحی بیرونی آن است. رعایت اصول زیباشناسی و طراحی در نمای ویلا باعث می‌شود به طور چشمگیری، جذابیت آن دوچندان شود.

اگر به دنبال زیباترین نمای ساختمان ویلایی هستید، در ادامه ما را همراهی کنید تا انواع سبک نمای ویلایی و ویژگی‌های آنها را به شما معرفی کنیم.

 

در این بخش به معرفی انواع سبک‌هایی که در ساخت ویلا، برای نمای ساختمان ویلایی به کار می رود می پردازیم:

طراحی نما به سبک مدرن

طراحی نما به سبک کلاسیک

طراحی نما به سبک نئوکلاسیک

طراحی نما به سبک پست مدرن

طراحی نما به سبک مینیمال

طراحی نما به سبک ویکتوریایی

طراحی نما به سبک رنسانس

طراحی نما به سبک باهاوس

طراحی نما به سبک اسلامی

طراحی نما به سبک معاصر

طراحی نما به سبک گوتیک

طراحی نما به سبک اسکاندیناوی

طراحی نما به سبک باروک

 

طراحی نما به سبک مدرن

طراحی نما به سبک مدرن

سبک نمای ویلایی مدرن، پر طرفدارترین سبک معماری و طراحی نما است، که به تنهایی در برابر صلابت و شکوه سبک‌های کلاسیک، قد علم می کند. در ابتدای شکل گیری سبک مدرن، مردم از الگوهای نسبتاً تکراری سبک کلاسیک و متریال آسیب پذیر آن، خسته شده بودند. به همین دلیل امروزه فعالان صنعت ساختمان، از مصالح جدیدی با تکلف کمتر، عمر طولانی تر و البته هزینه ی بسیار کمتر برای طراحی نما استفاده می کنند. بهره گیری از تکنولوژی در تولید مصالح و خلاقیت و نوآوری در طراحی نما، دو ویژگی اصلی طراحی نما به سبک مدرن هستند.

در طراحی نمای مدرن، استفاده از نقش های پر زرق و برق و تجمل گرایانه بسیار کمرنگ است. درعوض در سبک مدرن، متریال نوین و جدید با به کارگیری خلاقیت در طراحی نما به چشم می آید.

 

۳ ویژگی اصلی طراحی نمای مدرن به شرح زیر است:

  • استفاده از متریال بدیع و نوین با دوام و عمر بیشتر به جای نقش‌های تزئینی
  • اصل خلاقیت و نوآوری در طراحی نما، به عنوان یک اصل مهم در جذابیت آفرینی سبک مدرن
  • کاهش هزینه‌ها در سبک نمای ویلایی مدرن

 

 

طراحی نما به سبک کلاسیک

خاستگاه این سبک با عظمت و پر صلابت، تمدن‌های روم و یونان می دانند. در دوره کوتاهی طراحی نمای کلاسیک برای ساختمان‌های ویلایی کمتر شد، اما این سبک به عنوان یک سبک برتر با جذابیت چند برابر، دوباره مطرح شد.

رکن اصلی طراحی نما به سبک کلاسیک، القای حس جلال و قدرت در کنار زیباییِ چشم گیر است و در آن از متریال پرنقش ونگار، مثل گچ بری‌های هنری، سر ستون‌های سلطنتی و کتیبه‌های با عظمت استفاده می شود.

زیر شاخه اصلی سبک کلاسیک، طراحی نما به سبک رومی و یونانی است. در ادامه، طراحی نما به سبک رومی را بررسی می کنیم.

 

 

طراحی نما به سبک رومی

در سبک نمای ویلایی رومی به زیبایی و شکوه اهمیت داده می شود و در طراحی و اجرای نمای ویلا از متریال های لوکس و گران قیمت استفاده می شود.

در طراحی نما به سبک رومی از سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده می شود سنگ‌ها بیشتر به رنگ‌های روشن و کرم مانند هستند. البته برای کاهش هزینه‌، گاهی اوقات  از سیمان برای طراحی نما به سبک رومی بهره می برند.

نورپردازی هنرمندانه به خصوص در شب، نیز از ویژگی سبک رومی است. مجموعه ی متریال‌های لوکس و نقوش سلطنتی که در کنار طاق‌ها و قوس‌های با شکوه که توسط ستون‌های بلند و تراشیده، عظمت آن چندین برابر شده است؛ همه از عناصر اصلیِ طراحی نما به سبک رومی هستند.

 

طراحی نما به سبک نئوکلاسیک

طراحی نما به سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک را می توانیم ترکیبی از دو سبک کلاسیک و مدرن بدانیم؛ زیرا متریال مورد استفاده در این سبک، شبیه سبک مدرن است؛ اما طراحی نما در سبک نئوکلاسیک با اصول سبک کلاسیک پیش می رود.

در واقع تصویر کلی نمای ویلا ما را به  یاد طراحی نما به سبک کلاسیک می اندازد، اما شلوغی متریال تزئینی و ریزه کاری‌هایی که در سبک کلاسیک داشتیم دیده نمی شود. در طراحی نما به سبک نئوکلاسیک، مانند سبک مدرن از اشکال هندسی منظم و بدون جزئیات استفاده می شود. همچنین نمای ویلا مسطح تر به نظر می آید و برجستگی کمتری دارد که باعث پیوند بیشتر سبک نئوکلاسیک با طراحی نماهای مدرن شده است.

ابعاد عظیم و بزرگ، دیوارهای بدون طرح، استفاده بی اندازه از ستون، ستون‌های خالی (بدون سر ستون‌های مفصل)، سازه‌ها و ساختمان‌های بزرگ، خطوط تمیز و مشخص از ویژگی‌های اصلی طراحی نما به سبک نئوکلاسیک می باشد.

 

طراحی نما به سبک پست مدرن

در این سبک،دو معمار اروپایی به نام دنیس اسکات و رابرت ونتوری، مرزهای نوآوری و خلاقیت را در طراحی نما گسترش دادند و به جای استفاده از متریال‌های منظم و ساده که در طراحی نما به سبک مدرن رایج است؛ از متریال‌هایی با اشکال هندسی عجیب و غریب و نامنظم در طراحی نما استفاده کردند.

اشکال هندسی به کار رفته منحنی یا قوس دار هستند. در واقع در طراحی نما به سبک پست مدرن، دست معمار باز است تا طرح های جذاب و نو خلق کند.

ویژگی دیگر طراحی نما به سبک پست مدرن، استفاده از رنگ‌های گرم، در کنار رنگ های سرد و روشن، یا به تنهایی است که باعث ایجاد یک تضاد جذاب و خیره کننده می شود و توجه رهگذران را به طراحی یونیک و خاص ویلای شما جلب می کند.

 

طراحی نما به سبک مینیمال

طراحی نما به سبک مینیمال

سبک مینیمال یا ساده گرایی به تازگی جای خود را در ایران باز کرده است، طراحی نما به سبک مینیمالیسم، در عین درخشش و زیبایی؛ بسیار ساده و بی تکلف است. در این طراحی هرگونه شکل و نقش تزئینی حذف می شود و برای ایجاد نمایی جذاب، تنها به بدنه ی اصلی ساختمان یا ویلا تکیه می شود و با کمک فضاسازی و نور پردازی، طراحی نما به صورت حرفه ای و درخشان انجام می شود.

در طراحی نما به سبک مینیمال، از رنگ‌های روشن و بیشتر رنگ سفید استفاده می شود. فضا سازی نیز به کمک اشکال مکعبی شکل و کمک گرفتن از نورپردازی انجام می شود.

اصل مهم و اساسی در سبک مینیمالیسم، رسیدن به حداکثر زیبایی و شخصیت نمایی ولی با حداقل تزئینات و جزییات است.

 

 

طراحی نما به سبک ویکتوریایی

سبک نمای ویلایی ویکتوریایی، یکی از سبک‌های معماری پر زرق و برق است که در آن از بیشترین تزئینات و جزییات استفاده می شود. در سبک ویکتوریایی علاوه بر دیوارها و نماهای جانبی ویلا، طراحی سقف هم برای نما انجام می شود.

بیشتر ویلاهایی که در شمال ایران مجذوب زیبایی آن شده اید؛ از سبک ویکتوریایی استفاده کرده اند. سقف‌های شیروانی، تراس های زیبا و مجلل، از المان‌های اصلی طراحی نما به سبک ویکتوریایی هستند.

در سبک ویکتوریایی، محدودیتی از لحاظ رنگ بندی ندارید، هرچند که در این سبک طراحی نما، رنگ‌های تیره مثل سرمه ای، مشکی و زرشکی بیشتر استفاده می شوند. مورد دیگر پرداختن به جزئیات و نقش و نگارهاست. در طراحی نما به سبک ویکتوریایی، سر ستون‌های عظیم و کتیبه‌های با شکوه کاربردی ندارند ولی درعوض بیشتر به جنبه‌های زیبایی و ایجاد حس دعوت کننده در نمای ویلا پرداخته می شود. تا جایی که ساختمان‌های ویلایی که به سبک ویکتوریایی طراحی نما می شوند را عروسک می نامند.

طراحی نما به سبک ویکتوریایی، اغلب برای ساختمان‌های دو یا سه طبقه انجام می شود؛ اما به این معنی نیست که در ویلاهای یک طبقه نمی توان طراحی نما به این سبک را انجام داد.

 

طراحی نما به سبک رنسانس

طراحی نما به سبک رنسانس

معماران ایتالیایی با بررسی معماری‌های باستانی یونان و روم، سبک طراحی نما و معماری کلاسیک را احیا کردند و ویژگی هایی به آن اضافه کردند که بعدها به معماری و طراحی نما به سبک رنسانس معروف شد.

در سبک رنسانس، سر ستون‌ها و نقش‌های تزئینی که المان‌های سبک کلاسیک هستند، به کار برده می شود. به علاوه ی آن مواردی مثل گنبدهای خوش ساخت و  طاقچه‌های دیواری هم به عنوان نوآوری‌های معماران ایتالیایی به عنوان امضاء، به طراحی نما به سبک رنسانس اضافه شد.

المان اصلی طراحی نما به سبک رنسانس شامل یک درب بزرگ مرکزی و بهره بردن از تقارن در طراحی پنجره‌ها، برای بالا بردن عظمت و شکوه بنا است.

از دیگر اصول طراحی نما به سبک رنسانس، استفاده از سنگ‌های آکوستیک و عایق صداست.

 

تبلیغات صنعت ساختمان در سازه برتر

اگر در هر یک از زمینه‌های صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید بصورت دائمی تبلیغات شرکت خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید. این نوع تبلیغ بصورت آگهی دائمی در سایت منتشر می شود و با توجه به اینکه آگهی‌ها در نتایج گوگل نیز دیده می شوند، مخاطبان زیادی از طریق گوگل وارد سایت سازه برتر شده و آگهی شما را مشاهده می کنند و به این ترتیب می توانید برای جذب مشتریان بیشتر از این روش بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

طراحی نما به سبک باهاوس

اصول طراحی نما به سبک باهاوس، را می توان پدر سبک مینیمالیستی فعلی دانست. باهاوس نام مدرسه ای پیشگام در معماری و طراحی نما واقع در آلمان بود.

کنار گذاشتن تزئینات و استفاده ی کم از نقش‌ها و قوسهای انحنا دار، به خوبی در سبک باهاوس به چشم می آید.

اصل مهم در طراحی نما به سبک باهاوس، تکیه بر کارکردگرایی و بهره گیری از متریال‌های بدنه ی ساختمان برای ایجاد جذابیت‌های بصری است.

 

طراحی نما به سبک اسلامی

طراحی نما به سبک اسلامی

طراحی نما به سبک اسلامی، فقط به کشورهای مسلمان محدود نمی شود؛ بلکه در اسپانیا و بخشی از جنوب اروپا هم نمونه هایی از آن را می بینیم.

در طراحی نما به سبک اسلامی، از المان‌های قدیمی و کهن که در مسجدها دیده می شود، خبری نیست. در واقع ترکیبی از طراحی نما به سبک مدرن و سبک اسلامی را شاهد هستیم؛ اما المان‌های کهن اسلامی عبارتند از:

مناره سازی؛ مناره بنایی آجری است که دارای پله‌های پیچ در پیچ و پنجره‌های کوچک است. ویژگی دیگر طراحی نما به سبک اسلامی، کاربرد زیاد گنبدهاست که از خصوصیات مشترک بین سبک اسلامی و سبک‌های طراحی نمای اروپایی در عصر رنسانس است. قوس‌هایی با شکل‌های مختلف دیگر هم ویژگی مشترک بین معماری اسلامی و رنسانس است.

آنچه طراحی نما به سبک اسلامی را خاص می کند؛ اسلیمی‌ها و نقش و نگارهای خاص آن است که در بناهای تاریخی اصفهان نمونه‌های آن را می بینیم.

 

 

طراحی نمای ویلا به سبک معاصر

از لحاظ معماری، معاصر و مدرن با یکدیگر هم معنا نیستند. با گذر زمان بسیاری از معماران در این تلاش بودند که تغییراتی در سبک مدرن ایجاد کنند و فضا را از حالت سرد و بی روح بودن دور کنند، در این دوره بود که پست مدرنیسم و افکار واسازی با یکدیگر تلفیق شدند و سبک معماری معاصر را خلق کردند.

در واقع نمای معاصر، خود را کاملا از نمای کلاسیک جدا می کند و سعی دارد که چندان هم نزدیک به نمای مدرن نباشد.

جالب است بدانید که در نماهای معاصر می‌توان از مصالح و متریال مختلفی استفاده کرد. در طراحی سبک نمای معاصر در ساختمان‌های ویلایی بیشتر از مصالحی مانند سنگ، چوب، فلز و شیشه استفاده می کنند.

در طراحی نمای ویلایی معاصر از هر دو خط منحنی و مستقیم استفاده می شود، در حقیقت در طراحی نما به این سبک، با استفاده بیشتر از خطوط غیر مستقیم از سادگی نمای مدرن دوری می کنند. همچنین در طراحی نما به سبک معاصر اشکال کروی به چشم می‌خورد.

در طراحی نماهای این سبک پنجره های بزرگتر و بیشتر  نیز به چشم می آید، ورودی های متعدد همراه با جایگاه‌های غیر متعارف، پنجره‌های پانورامیک، دیوارهای پنجره ای،،  و  نورگیرهای سقفی از مواردی است که در این سبک به کار می رود وعلاوه بر ایجاد نماها و ویوهای بیشتر، نهایت استفاده را می توان از نور طبیعی کرد.

 

 

طراحی نما به سبک گوتیک

در قرون وسطی این سبک طراحی نما به وجود آمده است، به طور کلی استفاده از این سبک، مخصوص ساختمان‌های مذهبی همچون کلیساها بوده است.

در سبک طراحی نمای گوتیک، معمولا از متریال‌های سنگی استفاده می‌شود.

سبک طراحی نما گوتیک، شامل مناره‌های مخروطی، بازشوهای طولی، المان‌های نوک تیز و مجسمه هست.

 

طراحی نما به سبک اسکاندیناوی

طراحی نما به سبک اسکاندیناوی

در این سبک از طراحی، از سادگی و بی آلایشی سبک مدرن در ترکیب با خطوط منعطف استفاده شده است و اغلب در نواحی سرد و شمال کره زمین استفاده می‌شود.

بیشتر متریال‌های مورد استفاده در این سبک طراحی نما، به متریال‌های سیمانی و چوبی اختصاص پیدا می‌کند.

 

 

طراحی نما به سبک باروک

این سبک از طراحی نما، با سبک رنسانس دارد شباهت زیادی دارد، با این حال بزرگترین تفاوت این سبک از طراحی با سبک رنسانس در تقارن فضایی آن است.

در این سبک طراحی نما، المان‌ها  تقارن و نظم کاملی ندارند، همچنین استفاده از فرم‌های برجسته و خمیده، در این سبک از طراحی نما زیاد مشاهده می‌شود. درواقع

نامتقارن بودن نما، استفاده از فرم‌های خمیده و گنبدهای بیضی و طرح‌های نمایشی و پر شور شکل از ویژگی‌های اصلی این سبک است.

 

 

در ادامه این مقاله از سازه برتر سبک‌هایی که در نمای ساختمان ایرانی، کوچک و همکف به کار می رود را معرفی می کنیم:

 

نمای ساختمان ویلایی ایرانی

نمای ساختمان ویلایی ایرانی

برای طراحی نما در ساختمان‌های ویلایی ایران، معمولا از متریال‌های بومی استفاده می‌شود، به همین جهت دسترسی به این نوع از متریال‌های ساختمانی به نسبت متریال‌هایی همچون بردکس، آکواپنل، کامپوزیت و … بیشتر است. بیشترین مصالح کاربردی در سبک طراحی نما ایرانی عبارتند از: آجر، سیمان، چوب و سنگ

ویژگی‌های طراحی نما  در این سبک ویلاها این است که می‌توان متریال‌ها و مصالح مختلف را با هم ترکیب کرد و در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

 

نمای ساختمان ویلایی یک طبقه (همکف)

واژه فلت (flat) به معنای صاف، مسطح و تخت است. نمای فلت در سبک طراحی باهاوس کاربردهای زیادی دارد. سقف ویلای فلت به صورت مسطح و تخت است و این نوع ویلا معمولا تنها از یک طبقه تشکیل شده است؛ به همین دلیل به آن نمای ساختمان ویلایی همکف هم گفته می شود.

پیشینه نمای فلت به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. این سبک طراحی در یک قرن اخیر فراموش شده بود ولی در سال‌های اخیر مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از مزایای ویلای فلت، نسبت به ویلاهای دارای سقف شیروانی، فضای مسطح پشت بام آن است که می‌تواند به عنوان پاسیو یا روف گاردن مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توان سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین پنل‌های خورشیدی را به راحتی بر روی سقف این ویلاها نصب کرد.

یکی دیگر از مزایای نمای ویلا فلت، مقرون‌به‌صرفه بودن آن در مقایسه با دیگر نماهاست.

 

نمای ساختمان ویلایی کوچک

نمای ساختمان ویلایی کوچک

ویلاهای با متراژ بالا و وسیع برای همه افراد مناسب نیستند. کسانی که تصمیم ندارند برای مدتی طولانی در ویلای خود باشند و پذیرای مهمانان زیادی هم نیستند، می‌توانند ویلاهای کوچک و با طراحی ساده را خریداری کنند. برخی از افراد علاقه چندانی به طراحی‌های پیچیده و پر زرق و برق ندارند و نمای ساختمان ویلایی کوچک ساده برای آنها مناسب‌تر است، چرا که در نمای ویلای کوچک بیشتر از سبک مدرن استفاده می شود، زیرا به دلیل سادگی این سبک فضای ویلا بزرگ تر به نظر می رسد.

 

 

جمع بندی

طراحی نما، از بخش‌های چالش برانگیز و دشوار معماری یک ساختمان یا ویلا است و برای انتخاب سبک یک نمای جذاب و زیبا به فاکتورهای مختلفی باید توجه کرد، چرا که نمای ساختمان یا ویلا اولین تصویری است که چشم مخاطب را به سمت خود جلب می کند و باید از طراحی منحصر به فردی برخوردار باشد.

در این مقاله انواع سبک مورد استفاده در طراحی نمای ویلا و ویژگی های آن را به شما معرفی کردیم، امیدواریم که با مطالعه این مقاله توانسته باشید دانش خود را در زمینه طراحی نما افزایش داده و بهترین نمای ممکن براساس سلیقه خود، برای ویلا یا ساختمان خود انتخاب کنید.

اگر نظر یا پیشنهادی دارید، می توانید در قسمت پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

 


کلمات کلیدی:

نمای ساختمان ویلایی همکف، زیباترین نمای ساختمان ویلایی، نمای ساختمان ویلایی کوچک، نمای ساختمان ویلایی کوچک ساده، نمای ویلایی، نمای ساختمان ویلایی ایرانی