ویلای هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ - سازه برتر



ویلای هوشمند چیست و چه کاربردی دارد

ویلای هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

ویلای هوشمند یک راهکار پیشرفته برای تغییر سبک زندگی افراد برای داشتن آینده‌ای زیبا و لوکس و در عین حال کاملا عملی است. سیستم هوشمند ویلا یک سیستم BMS است که امکان کنترل از راه دور ویلا و نظارت بر امنیت آن را برای شما فراهم می‌کند.

در یک ویلای هوشمند، کارها به کمک اینترنت و یک کنترلگر انجام می‌شود. کنترلگر، شامل چندین سخت‌افزار است و به وسیله نرم‌افزاری قدرتمند نقش مهم و اساسی در کل سیستم ایفا می‌کند. در واقع همه چیز توسط یک واحد کنترل مرکزی، که معمولا یک سیستم کامپیوتری است انجام می‌شود.

شما می‌توانید ویلا را از راه دور و به وسیله تلفن همراه خود مدیریت کنید. تلفن همراه برای واحد مرکزی دستوراتی را می‌فرستد و این فرمان‌ها با کمک سنسور و چند دوربین دقیقا اجرا می‌شوند.

راه‌اندازی یک ویلای هوشمند، به شما این امکان را می‌دهد با استفاده از برنامه‌های iOS یا اندروید از هر کجای دنیا که هستید، وضعیت ویلای خود را مشاهده و کنترل کنید.

در این مقاله از سازه برتر، مزایای یک ویلای هوشمند و کاربردهای آن را برای شما بازگو می کنیم، در صورتی که به این مبحث علاقمندید در ادامه ما را همراهی کنید.

 

 

ویلای هوشمند و مزایای آن

آسایش و دسترسی آسان

یکی از مهمترین مزایای هوشمند سازی و اتوماسیون ویلاها این است که ساکنان بیشترین آرامش و آسایش را در اقامتگاه خود تجربه می کنند،طراحی ارگونومیک انجام کارهای خانه را آسان تر می‌کند و به علاوه با هوشمند کردن وسایل الکترونیکی و سیستم‌های مختلف در ویلا می‌توان عملیات نظارت و کنترل بر آنها را به راحتی انجام داد.

 

امنیت در ویلای هوشمند

با ساخت ویلا هوشمند به وسیله دستگاه‌های امنیتی، نیازی نیست نگران ورود سارقین به ویلای خود باشید. دسترسی و ورود به ویلا می‌تواند از طریق اثرانگشت، صدا و یا اسکن شبکیه باشد و به این ترتیب افراد غریبه قادر به ورود غیرمجاز به ویلای هوشمند شما نیستند.

با به کارگیری دوربین‌های امنیتی هر گونه رفت و آمد مشکوک در اطراف ویلا و یا ورود به محوطه ویلا را می‌توان مشاهده کرد. با تنظیم روشنایی و روشن و خاموش کردن چراغ‌ها در زمان‌های خاص، باز و بسته شدن پرده‌های هوشمند بر طبق یک برنامه زمانی و از راه دور می‌تواند از ورود سارقین به ویلای هوشمند جلوگیری کند.

 

مصرف انرژی پایین‌تر

شاید فکر کنید با اتوماسیون و هوشمند سازی ویلا و به کار گیری محصولات الکترونیکی بیشتر، مصرف انرژی شما بیشتر می شود. اما بر خلاف تصور، سیستم‌های هوشمند مصرف انرژی را کاهش می دهند و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها می شوند. با کنترل پرده‌های هوشمند، تنظیم خاموش و روشن شدن چراغ‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه و غیره می‌توانید از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید. علاوه بر کنترل و ثبت میزان مصرف برق، این صرفه‌جویی در مورد آب نیز انجام می‌شود.

 

بخش‌های مختلف در هوشمند سازی ویلاها

بخش‌های مختلف در هوشمند سازی ویلاها

هوشمند سازی بخش داخلی ویلا

هوشمند سازی بخش داخلی ویلا شامل روشنایی، پنجره‌ها، گرمایش و تهویه هوا، وسایل الکترونیکی، تلویزیون و سینمای خانگی و غیره همان چیزی است که با خانه هوشمند نیز مشترک است. با هوشمند سازی این تجهیزات و وسایل الکترونیکی می‌توانید علاوه بر راحتی و آسایش بیشتر در خانه، هزینه‌ها و مصرف انرژی را کاهش دهید.

 

هوشمند سازی استخر، سونا و جکوزی در ویلا

یکی از بخش‌های اصلی در ویلا که تحت کنترل سیستم مدیریت ساختمان قرار می‌گیرد، مجموعه استخر، سونا و جکوزی در ویلای هوشمند است. شما می‌توانید وضعیت این بخش‌ها را از هر جای دنیا که هستید، به راحتی از طریق گوشی هوشمند کنترل و بررسی کنید.

در هوشمند سازی و اتوماسیون ویلا و بخش استخر، سونا و جکوزی می‌توانید با ایجاد امکان کنترل پمپ تصفیه آب، تنظیم دمای محیط و آب استخر، پمپ فشار آب جکوزی و سیستم گرمایش سونا، کنترل روشنایی محیط، این قسمت‌ها را برای یک تعطیلات راحت و لذت‌بخش آخرهفته آماده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که همه این تنظیمات را به وسیله تلفن هوشمند خود با چند کلیلک ساده انجام دهید و برای ورود خود به ویلای هوشمند مقدمات لازم را فراهم کنید.

 

پارکینگ و درهای ورودی ویلای هوشمند

در ورودی و در پارکینگ هم از قسمت‌های مهم در هوشمند سازی ویلاها هستند. در پارکینگ و در ورودی هوشمند می‌تواند هر گونه ورود و خروج به ویلا را به صاحب ویلا اطلاع دهد. بعلاوه امکان نظارت و کنترل این درهای ورودی توسط دوربین‌های امنیتی نیز وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های درب هوشمند در ویلاهای هوشمند امکان باز و بسته کردن آن از راه دور به وسیله مالک است. بنابراین اگر دوستان یا اعضای خانواده، سرایدار و حتی تعمیرکار قصد داشته باشند به ویلا وارد شوند، مالک می‌تواند از راه دور و با چند کلیک ساده، در را برای آنها باز کند.

 

کنترل پیشرفته باغ و فضای سبز در ویلای هوشمندسازی شده

با استفاده از هوشمند سازی و اتوماسیون ویلا، می‌توان باغ و فضای سبز محوطه ویلا را هم تحت کنترل خود قرار داد. فضای سبز و درختان بخش مهمی از ویلاها هستند. بیشتر مالکان ترجیح می‌دهند حیاط ویلای خود را با انواع درختان و گیاهان تزیینی متفاوت زیبا و سبز نگه دارند، اما نگهداری از این گیاهان هم مشکلات و دغدغه‌های خاص خود را برای صاحلان ویلا دارد.

با اتوماسیون و هوشمند سازی آبیاری درختان و باغچه، می‌توان از گیاهان و فضای سبز محافظت‌ کرد، بعلاوه امکان کنترل نورپردازی محیط بیرونی ویلا و همچنین آبنما از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه وجود دارد تا زیباسازی فضا به بهترین شکل انجام شود.

 

کنترل دما و تهویه هوا در ویلای هوشمند

معمولا افراد در ایام تعطیلات به ویلای شخصی خود می‌روند، کنترل دما و تهویه ویلا از راه دور می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای آماده‌سازی ویلا پیش از ورود افراد به آن باشد.

بنابراین چه در یک روز سرد زمستانی به ویلای خود بروید و چه تصمیم داشته باشید روزهای گرم سال را در ویلای هوشمند خود بگذرانید، می‌توانید قبل از رسیدن به ویلا دمای داخلی محیط را تنظیم کنید تا مجبور نشوید هوای بسیار سرد یا بسیار گرم اتاق‌ها را در بدو ورود تحمل کنید.

 

کنترل لوازم برقی در ویلای هوشمند

با هوشمند کردن ویلای خود می‌توانید کنترل تمام وسایل برقی، از جمله یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، فر، اجاق گاز، سیستم‌های تصویری و صوتی هوشمند و غیره را با استفاده از برنامه روی گوشی خود کنترل و تنظیم کنید.

 

حفاظت از ویلا و وسایل داخل آن

سیستم هشدار در زمان نشتی گاز و آب و در زمان احساس خطر برای صاحب ویلا، هشداری روی تلفن همراه او می‌فرستد تا با اقدام به موقع از به وجود آمدن فجایعی مانند نشت آب جلوگیری شود. همچنین در هنگام بروز نشت گاز و یا آتش سوزی علاوه بر اینکه مالک را مطلع می کند، اقدامات لازم را انجام می دهد.

 

تبلیغ خدمات معماری و ساختمانی در سازه برتر

در صورتی که در زمینه صنعت ساختمان و معماری و بخصوص در صورتی که خدمات طراحی و ساخت ویلا را ارائه می کنید و یا فروشنده مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خود را بدون محدودیت زمانی در سایت سازه برتر تبلیغ کنید و کسب و کار خودتان را به بازدیدکنندگان سایت معرفی کنید.

در این روش تبلیغ ساختمانی شما مانند یکی از مقالات در سایت ثبت می شود و این صفحه تبلیغاتی برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و بدین ترتیب در دراز مدت، میزان مشتریان شما نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. و ضمنا می توانید در آن توضیحات کاملی در خصوص خدمات خود ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید. برای کسب اطلاع از جزییات این روش و سفارش تبلیغ در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

استفاده از روشنایی هوشمند در ویلا

استفاده از روشنایی هوشمند در ویلا

بیشتر اوقات در انتخاب شدت رنگ و نور برای روشنایی محیط‌های مختلف خانه مثل آشپزخانه، حمام،اتاق خواب و … دچار تردید می‌شویم. در حالی که روشنایی مناسب برای هر مکانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در انتخاب آن دقت کنیم و برای هر مکان به صورت جداگانه نور مناسبی را انتخاب کنیم. روشنایی هوشمند یکی از فاکتورهای مهم برای هر خانه یا ویلایی است که می‌توان سطح روشنایی دلخواه را تنظیم کرد.

 

برای مثال، سطح روشنایی برای آشپزخانه کاملاً با حمام متفاوت است، به این دلیل که آشپزی به نور زیادی احتیاج دارد. به طور کلی شدت و رنگ نور باید متناسب با کاری باشد که در طی روز به آن مشغول هستیم. مثلاً در زمان غذا خوردن یا دوش گرفتن به سطح روشنایی پایین نیاز است، در صورتی که نور پایین در زمان مطالعه،‌ می‌تواند به چشم آسیب وارد کند.

 

از مزایای روشنایی هوشمند می توان موارد زیر را نام برد:

قابلیت کنترل از راه دور

یکی از تفاوت‌های کلیدهای هوشمند با کلید و پریز سنتی، قابلیت کنترل آن از راه دور است. بنابراین، زمانی که بیرون از خانه و یا در سفر هستید، می‌توانید توسط گوشی هوشمند لامپ‌ها را روشن و خاموش کنید، همچنین با تنظیم برنامه‌ای می‌توان روشنایی هوشمند ویلا را طوری تنظیم کرد که در زمان باز شدن در، چراغ‌ها روشن شوند. با اعمال چنین برنامه ای شما هیچ وقت در خانه‌ای تاریک راه نمی‌روید.

 

کنترل روشنایی هوشمند در هر زمان و مکانی از راه دور امکان‌پذیر است

اگر مشغول تماشای فیلم مورد علاقه‌تان هستید و شدت نور سالن مناسب نیست، می‌توانید فقط با لمس یک گزینه روی گوشی،‌ مقدار نور دلخواه‌تان را در چند ثانیه محیا کنید. کنترل از راه دور یکی از امکاناتی است که سیستم روشنایی هر ویلایی به آن احتیاج دارد.

 

امکان تنظیم سناریو روشنایی

هر کدام از دکمه‌های روی صفحه کلید را می‌توان برای تنظیم شدت روشنایی گروهی از لامپ‌ها برنامه‌ریزی کرد که به این کار تنظیم سناریو روشنایی گفته می شود.

مثلاً تنظیم سناریو صبحگاهی روی صفحه کلید آشپزخانه، می‌تواند روشنایی روی کابینت را 20 درصد و زیر کابینت را 50 درصد افزایش دهد. یا سناریو دیگری که با کاهش 20 درصدی نور، فضایی رمانتیک و صمیمی را ایجاد می‌کند. جذابیت سناریوها برای این است که شما متناسب با حال و هوایتان سطح روشنایی را به راحتی تنظیم می‌کنید.

همچنین، شما می توانید یک پل از کلید را اختصاص دهید به سناریو تماشای فیلم در شب، که با فعال کردن آن، چراغ‌ها خاموش شوند. یا یک پل دیگررا برای بیدار شدن از خواب اختصاص دهید که هنگام بیدار شدن نور چراغ به تدریج زیاد شود و یا یک سناریو سرگرمی برای یک اتاق تعیین کنید که با فعال شدن آن موسیقی پخش شود و چراغ اتاق روشن شود .

 

همچنین می توانید چراغ‌ها را گروه‌بندی کنید. مثلاً، تمام چراغ‌های طبقه پایین را در یک گروه و چراغ‌های اتاق نشیمن را در گروه دیگری قرار دهید تا بتوانید همه آن‌ها را با هم کنترل کنید. حتی می توانید مثلا تنها با گفتن عبارت «Movie Time» چراغ‌های اصلی را خاموش و بقیه ‌لامپ‌ها را کم نور کنید تا محیط برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان آماده ‌شود.

شما می‌توانید توسط گوشی تنها با یک کلیک پرده‌های برقی را روشن، تاریک، بسته و یا باز کنید. همچنین از طریق فرمان‌های صوتی هم می توانید پرده‌ها را کنترل کنید. علاوه بر این، می‌توانید سناریوهای مختلف روشنایی را در طول روز طبق اولویت‌بندی برای کلید پرده هوشمند تنظیم کنید.

در سیستم روشنایی هوشمند با تنظیم یک سناریو می‌توانید زمان خاموش و روشن شدن چراغ‌ها را در ساعتی مشخص تعیین کنید. برای مثال زمانی که شما نصف شب وقتی که خانه تاریک است، به آشپزخانه یا حمام می‌روید چراغ‌ها به طور خودکار روشن می‌‌شوند.

 

ایجاد فضای شخصی با روشنایی هوشمند

برخی از افراد خانه‌ای با سطح روشنایی بالا دوست دارند. بعضی دیگر ترجیح می دهند روشنایی خانه‌شان با حال روحی شان مطابقت داشته باشد. سیستم روشنایی هوشمند ویلا به افراد این امکان را می‌دهد که بر اساس علاقه شخصی‌شان روشنایی ویلا خود را تنظیم کنند.

 

نورپردازی خیره کننده

یک طراح نورپردازی بعد از انتخاب بهترین منبع نور، آن را در مکان مناسب نصب می‌کند تا ترکیب آن با دیگر وسیله‌ها منجر به یک نورپردازی خیره کننده شود. در حالی که یک نصاب سیستم خانگی فقط می‌تواند بهترین سطح روشنایی برای روشنایی هوشمند منزل را توصیه کند.

 

افزایش بهره‌وری انرژی

کاهش سطح روشنایی لامپ تا ۲۵ درصد، باعث کاهش ۲۰ درصدی هزینه برق می‌شود. اگر منبع نور ال‌ای‌دی باشد، ذخیره انرژی شما بیشتر می‌شود. زیرا برق مصرفی این نوع لامپ‌ها، به طور چشم گیری از لامپ‌های رشته‌ای کمتر است. در سال‌های اخیر، استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در روشنایی هوشمند ویلا رایج‌تر شده است.

 

ایجاد برنامه زمان‌بندی

شما می‌توانید مدت زمانی را که قصد دارید یک چراغ روشن بماند، مشخص کنید. برخی از افراد از یک سری الگوها یا بهتر است بگوییم حقه‌ها مثل سوسو کردن چراغ استفاده می‌کنند تا نشان دهند که کسی در خانه هست و مشغول تماشای تلویزیون است. حقه‌ ای برای جلوگیری از ورود سارقان به خانه ای‌ که واقعا خالی‌ هست.

 

 

لامپ های مورد استفاده برای روشنایی هوشمند ویلا

اکثر فعالان در حوزه صنعت ساختمان از انواع لامپ‌هایی که در این قسمت برای روشنایی هوشمند ویلا معرفی می شود استفاده می کنند:

 

لامپ‌های زد ویو و زیگبی

لامپ‌های هوشمند مبتنی بر پروتکل‌های زدـویو و زیگبی متکی به محبوب‌ترین،تطبیق‌پذیرترین و مطمئن‌ترین روش‌های اتصال هستند. ارسال و اجرای به موقع فرمان‌ها مهم‌ترین نکته‌ ای هست که باید حتما در این نوع لامپ‌ها به آن توجه کرد.

 

لامپ‌های وای فای

رویکرد لامپ‌های وای‌فای به گونه ای است که، مستقیما از طریق دستگاه مودم – روتر که در واقع شامل يک هاب وای‌فای هم هست، به اینترنت وصل می‌شوند. به اين ترتيب، می‌توان با يک برنامه کاربردی سیستم روشنایی هوشمند منزل را کنترل و بررسی کرد.

 

لامپ‌های بلوتوثی

لامپ‌های بلوتوثی به گوشی‌ وصل می‌شوند تا بتوان آن‌ها را به راحتی کنترل کرد و یک سیستم روشنایی هوشمند را اجرا کرد.

ولی با افزايش فاصله از محل نصب لامپ و بیرون از خانه، به کمک بلوتوث نمی‌توان کاری کرد، زيرا ديگر دسترسی به لامپ وجود ندارد و نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد. علاوه بر این، برای تعامل با دستیار‌های الکسا و گوگل استفاده از یک هاب واسطه ضروری‌ست.

 

لازم به ذکر است که اجرای عملیات هوشمند سازی، در انواع سبک طراحی ویلا از جمله مدرن یا کلاسیک قابل اجراست.

 

هزینه هوشمندسازی ویلا

در نگاه اول ممکن است هوشمند کردن ویلا فقط برای قشر مرفه جامعه ممکن باشد. اما مانند خانه هوشمند، هزینه هوشمندسازی ویلا هم بستگی به عوامل مختلفی مثل متراژ خانه، تجهیزات استفاده شده، سطح هوشمندسازی، و … متغیر است.

در واقع هزینه یک ویلای تمام هوشمند، با ویلایی که قسمتی از آن هوشمندسازی شده است متفاوت است.

هزینه هوشمندسازی ویلا

 

جمع بندی

تهیه سیستم هوشمند ویلا، بدون شک با هزینه‌هایی همراه است، اما اگر مزایای استفاده از سیستم هوشمند و میزان هزینه پرداختی را با هم مقایسه کنیم، بی‌تردید امنیت بسیار مهمتر خواهد بود. بر خلاف این که برخی افراد هوشمندسازی ویلا را نوعی تجمل گرایی می دانند و آن را غیرضروری می‌خوانند، اما باید بگوییم که استفاده از تکنولوژی هوشمند چیزی جز منفعت نیست. سیستم هوشمند ویلا باعث تضمین امنیت ویلا می شود، آرامش را به شما هدیه می‌دهد و صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی را به همراه می‌آورد.

شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.