12 سبک برتر برای طراحی ویلا - سازه برتر



 12 سبک برتر برای طراحی ویلا

12 سبک برتر برای طراحی ویلا

طراحی ویلا در سبک‌ها و گرایش‌های مختلفی انجام می شود. سبک‌های طراحی ویلا بسیار متنوع هستند. در واقع تفاوت اصلی یک خانه مسکونی با ویلا در پتانسیل‌های فضایی و کالبدی آنهاست. همین آزادی فضا، طراحی ویلا را تبدیل به نوع خاصی از معماری فضاهای مسکونی جدا کرده است که باعث ایجاد طرح‌های خاص و نوآورانه و مطابق سلیقه مشتریان شده است.

همچنین با وجود ارتباطات گسترده فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر و گسترش ایده های طراحی معماری و ارتقای آگاهی و سلیقه کاربران فضای ویلایی، هر روز شاهد ایجاد طرح‌ها و ایده هایی نو برای طراحی ویلا هستیم، به همین منظور، برای ساخت ویلا در مرحله اول باید یک طرح کلی خوب و مناسب فراهم شود و باید برای این کار به مراکز تخصصی مراجعه کرد.

در کشور ایران هم با گسترش شهر نشینی، ویلا سازی در نواحی حومه ای و ییلاقی رشد زیادی داشته است.

در همین راستا در این مقاله از سازه برتر به بیان چند نمونه از، سبک های طراحی ویلا می پردازیم، چنانچه به این مبحث، علاقه مند هستید با ما همراه شوید.

 

 

انواع سبک های طراحی ویلا

طراحی ویلا حرفه ای است که افراد فعال در حوزه صنعت ساختمان از جمله معماران، با تخصص و با تجربه ای که در این زمینه دارند، طراحی و اجرای سازه‌های ویلایی را انجام می دهند. برای طراحی ویلا دسته بندی‌های مختلفی تعریف شده که در ادامه چند نمونه پر طرفدار از آن را به شما معرفی می کنیم:

 

1- ویلا سبک مدرن

این سبک با الهام گیری از مدرنیسم در معماری اجرا می شود و یکی از معمول ترین سبک‌های طراحی ویلا در ایران به شمار می رود. مبنای کار در سبک مدرن بر اساس خلاقیت و سادگی است. در این سبک اغلب از رنگ‌های خنثی استفاده می شود که کاربرد اصولی و دقیق آنها در تخصص طراح ویلا است. در این سبک بیشتر از پنجره های بزرگ استفاده می شود.

 

ویلا سبک پست مدرن

2- ویلا سبک پست مدرن

معماری و طراحی ویلا به سبک پست مدرن، زمانی ابداع شد که بتواند پاسخگوی عیب‌ها و نواقص سبک مدرن باشد، بنابراین سبکی متفاوت از مدرن و بلکه بهتر از آن است، طراحی و ساخت سبک پست مدرن کمی سخت تر از سبک‌های دیگر است و نیاز به خلاقیت و هوش بسیار بالاتری دارد، بنابراین برای طراحی و ساخت آن باید به سراغ طراحان برتر و با مهارتی بالا بروید.

سبک مدرن برگرفته از معماری جدید و قدیم است به همین دلیل در طراحی سبک پست مدرن، شما هم معماری مدرن را مشاهده می کنید و هم معماری سنتی و تلفیقی، به همین دلیل ویلا به سبک پست مدرن بسیار مناسب همه افراد است و به عنوان یکی از ویلاهای عامه پسند شناخته شده است.

 

3- ویلا سبک لاکچری

 این سبک در زمره سبک‌های مدرن به حساب می آید و معمولا به امکانات پر زرق و برق مجهز است. در این سبک طراحی ویلا می توان بهترین ویوها را ایجاد کرد.

 

4- ویلا سبک روستیک

طراحی ویلا روستایی یا روستیک با محوریت فرم‌های خانه‌های روستایی و ییلاقی و ساده صورت می گیرد.

استفاده از احجام ساده و سنگین، صرفا در حد برآوردن نیازهای سکونتی یک زندگی ساده روستایی شکل می گیرند.

استفاده از متریال خام و طبیعی در ذات زندگی روستایی است، در واقع سادگی و امکانات محدود در مصالح طبیعی، بوم آورد و زمخت در نمای ویلا روستیک دیده می شود.

طراحی داخلی ویلا روستیک با متریال خشن، غیر صیقلی و مرزبندی های کالبدی و دیوارهای قطور و مبلمان زمخت تعریف می شود. مهمترین المان این فضا وجود شومینه سنگی است همچنین فضای داخلی آن ساده و صمیمی است.

سعی می شود ساخت ویلا روستیک در ارتباط نزدیک با طبیعت شکل بگیرد. تکرار متریال خشن و خام نمای ویلا در فضای داخلی، تراس‌ها، ایوان‌ها و سکوهایی که از فضای داخلی تا محوطه سازی ویلا روستیک امتداد یافته اند، همچنین استفاده از گیاهان طبیعی در فضای داخلی، باعث تقویت این ارتباط می شوند.

ترکیب سبک ویلاسازی روستیک و مدرن نیز محبوبیت ویژه ای دارد که می توان آن را به عنوان سبکی مستقل تعریف کرد. در این رویکرد متریال و مبلمان روستیک با پلان باز و شیشه بندی‌های گسترده پلان ویلا مدرن ترکیب شده و تضاد دلچسبی را به ایجاد می کند.

 

ویلا سبک بومی

5- ویلا سبک بومی

طراحی ویلا بومی، بر مبنای ویژگی‌های زمین و منطقه صورت می گیرد و باید به این نکته توجه کرد ‌که، سبک معماری سنتی و بومی، با یکدیگر متفاوت هستند، و در واقع در طراحی سبک بومی به ویژگی‌هایی همچون: اقلیم، فرهنگ، بافت و ساکنین آن منطقه اشاره می شود.

در طراحی و ساخت ویلا به سبک بومی، از طرح، فرم و متریال‌هایی، استفاده می شود که موازنه کاملی، با طبیعت بیرون ویلا، داشته باشد، در واقع ویژگی اصلی این ویلا، حفظ تعادل زیبایی، بین ویلا و محیط اطراف آن هست، متریال مورد استفاده در این نوع سبک، به طور مستقیم از طبیعت گرفته شده است، و یا به صورت ایده پردازی، و الهام گرفته از عناصر موجود در طبیعت می باشد.

 

6- ویلا سبک مینیمال

ویلا به سبک مینیمال و ساده، از انواع سبک ویلاهای مدرن است اما خیلی ساده تر از سبک مدرن است و هزینه بسیار کم تری دارد، زیرا هدف از ساخت ویلا با مدل مینیمال سادگی آن است؛ ساخت و طراحی سبک مینیمال نسبت به دیگر مدل‌های ویلا نیاز به زمان زیادی ندارد.

برای طراحی و ساخت این مدل ویلا، باید به محوطه سازی و دکوراسیون داخلی آن توجه کنید و سعی کنید هماهنگی خوبی بین آنها به وجود آورید؛ همچنین در طراحی ویلای مینیمال نباید از پنجره های سراسری و بزرگ استفاده کنید و به هیچ عنوان نباید به جزئیات و پرتی های خانه بی توجه باشید، زیرا این‌ها از نکات بسیار مهم در طراحی این مدل ویلاها هستند.

 

7- ویلا سبک کلاسیک یا سنتی

اغلب در این روش از المان‌های مرتفع مثل ستون‌ها برای ایجاد عظمت در بنا استفاده می شود. یکی از نمونه‌های شاخص ویلای سنتی در ایران، عمارت شازده ماهان کرمان می باشد.

طراحی ویلا با سبک کلاسیک، با زیر مجموعه‌های مختلفی انجام می شود و به همین دلیل گاهی اوقات این مدل‌ها را با عنوانی دیگر هم دسته بندی می کنند.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر و همکاری در فروش

در صورتی که در زمینه تولید تجهیزات ساختمانی و فروش مصالح ساختمانی فعالیت دارید، می توانید از طریق سایت سازه برتر مشتریان جدیدی را جذب کنید. با توجه به اینکه سایت سازه برتر یکی از قدیمی‌ترین سایت های حوزه ساختمان و معماری است و در این حوزه مخاطبان بسیاری دارد، می تواند بستر مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات مرتبط در این زمینه باشد. در حقیقت می توان سازه برتر را پلی میان تامین کنندگان و مصرف کنندگان خدمات و مصالح ساختمانی دانست.

 

امکان همکاری با سازه برتر به دو روش فراهم است:

روش اول معرفی و تبلیغ مستقیم در سازه برتر بصورت یک مقاله دائمی است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

و روش دوم بصورت همکاری در فروش است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با شماره 09192682620 در ارتباط باشید و یا توضیحات صفحه همکاری در فروش محصولات ساختمانی و معماری را در سازه برتر مطالعه کنید.

 

8- ویلا سبک شهری

 این نوع سبک برای ساخت و سازهای شهری استفاده می شود و معمولا در این ویلا به خاطر محدودیت زمین، اطراف آن به وسیله دیوارهای همسایه پوشش داده می شود که در شمال ایران از این روش استفاده می شود.

 

ویلا سبک مدیترانه ای

9- ویلا سبک مدیترانه ای

 از این نوع سبک برای ویلاهایی استفاده می شود که مشرف به دریا هستند. در اصل این سبک برای اولین بار در منطقه مدیترانه استفاده شده است. در حال حاضر برای طراحی آنها از فضاهای گلکاری شده و نمای ساده استفاده می شود.

 

10- ویلا سبک چوبی

این سبک یکی از پرطرفدارترین سبک‌های ویلاسازی به حساب می آید، سبک چوبی فضایی دلنشین و جذاب برای زندگی فراهم می کند. علاوه بر این دارای مزیت هایی همچون مقاومت در برابر آتش و زلزله، عایق صوتی و دوام بالا می باشد.

 

11- ویلا سبک رومی و ترکیه ای

 این سبک در زیر گروه سبک‌های طراحی کلاسیک قرار می گیرد و معمولا سقف‌ های رومی و عظمت گرایی اولین شاخصه‌های طراحی آنها به شمار می روند.

 

12- ویلا سبک تلفیقی یا ویلا نئوکلاسیک

از نمونه سبک‌هایی که می توان آن را نئو کلاسیک یا تلفیقی دانست، سبکی است که، طراحی ویلا در آن، شباهت زیادی به ویلای کلاسیک دارد، اما نه به صورت رعایت جزئیات و مطابق با همان سبک، ولی در واقع اگر ویژگی‌های سبک طراحی کلاسیک را با سبک مدرن تلفیق کنیم، به سبک نئوکلاسیک می رسیم، که به سبک تلفیقی، شناخته می شود.

در سبک نئوکلاسیک مانند سبک کلاسیک، شیشه‌های بزرگ، ستون های مرتفع، مجسمه‌های کوچک و بزرگ و… دیده می شود و تنها تفاوت آن این هست که سبک نئوکلاسیک کمی به سبک های جدید نزدیک تر است، یعنی در زمان ساخت سازه علاوه بر اینکه باید به سبک سنتی و کلاسیک توجه کنید باید به فکر طراحی جدید نیز باشید.

ویلاهایی که به سبک نئوکلاسیک درست می شوند کمی برتر از سبک کلاسیک هستند، زیرا به سبک‌های مدرن هم نزدیک تر هستند و از سبک کلاسیک فاصله گرفته اند و بیانگر طراحی جدید برگرفته از سبک کلاسیک هستند، به همین خاطر به آن نئوکلاسیک می گویند؛ این سبک برای ایرانیان بسیار مناسب است و با هدف القای حس خوب در افراد ایجاد می شود.

 

عوامل کلی موثر بر مطلوبیت ویلا

عوامل کلی موثر بر مطلوبیت ویلا

۱- فرهنگ

این مسئله یکی از مهمترین مسائل در طراحی سبک‌های طراحی ویلا می‌باشد. خانه هایی که در تقسیم بندی فضایی آن فرهنگ و نحوه زیست مردم رعایت نشده باشد به هیچ عنوان خانه مناسب و مطلوبی برای ساکنان آن نیست و در اینگونه موارد ساکنین خانه ویلایی پس از مدتی مطابق میل خود تغییراتی در ویلا انجام می دهند.

با توجه به همین اصل، معمار باید کاملاً روی نحوه زیست و آداب و رسوم افراد و همچنین فرهنگ آن ها شناخت پیدا کند و شناخت هر چه بیشتر باعث مطلوبیت و هماهنگی خانه با نحوه زندگی ساکنین آن خواهد بود. برای مثال داشتن فضاهای مجزا برای جنس‌های مختلف و سنین متفاوت، ایجاد عرصه‌های خصوصی و عمومی در ویلا از عوامل ایجاد مطلوبیت در خانه هستند.

 

2- اقلیم

هر مسکنی برای زندگی باید از نظر شرایط زیستی مناسب باشد. توجه به وضع اقلیم یکی از موارد مهم در انتخاب سبک طراحی ویلا است. مطابقت با اقلیم محل و مقابله صحیح در مقابل عوامل جوی نامناسب محلی، در ایجاد شرایط مطلوب در خانه بسیار تاثیر گذار است. ساخته شدن خانه‌ها با فواصل معقول برای ایجاد کوران هوای بین ساختمان‌های مسکونی یا انتخاب سطح پنجره مناسب با وضع اقلیمی، آفتاب گیری و روشنایی کافی برای تمام فضاهای خانه از مواردی است که در این باره می‌توان به ان اشاره کرد.

 

۳- آسایش

از عوامل بوجود آورنده آسایش می‌توان موارد زیر را نام برد:

به وجود آوردن فضاهای سبز

ایجاد فضاهای محفوظ بدون خطر و جداگانه برای بازی بچه‌ها

دور بودن از راه‌ها و خیابان‌های پر ترافیک، کارخانه، فرود گاه و هر منبع تولید بوهای ناراحت کننده و سر و صدا

طراحی ساختمان ویلا می‌تواند به صورتی باشد تا سر و صدای بیرونی در آن تاثیر نداشته باشد. برآمدگی زمین، موانع پوشیده با مصالح بنایی و یا دیوارهای غیر قابل نفوذ در مقابل امواج صدا و حجیم، بهترین محافظ را ایجاد می‌کند. طرح معماری می‌تواند به گونه ای باشد که جهت دادن به امواج صوت ورود صدا را محدود کند.این خاصیت می‌تواند با شکل دادن به شیبها، دیوارها و تقاطع ساختمان ایجاد شود.

 

۴- امنیت

احساس امنیت یک نیاز غریزی در انسان است که در آن نیاز به کنترل محیط انسان را به وجود می‌آورد که یکی از اهداف طراحی است. کنترل محیط به دو صورت فیزیکی به صورت نرده قفل، حصار، نور و زنگ خطر و کنترل‌های انسانی به صورت نگهبانی و افراد ساکن محلی می‌باشد.

 

۵- زیبایی

معمار با ایجاد یک ترکیب دلپسند و زیبا و ساده با توجه به سلیقه و فرهنگ مردم و طراحی یک محیط آزاد و طبیعی در رابطه با حفظ محیط طبیعی زمین و ایجاد فضای سبز مناسب با اقلیم محل، می‌تواند از نظر زیبایی به مطلوبیت ویلا بیافزاید.

 

۶- تکنولوژی

یکی از عوامل مطلوبیت منطبق بودن ویلای شما با تکنولوژی روز است، برای مثال یک آشپزخانه مجهز با وسایل تهویه خوب و وسایل برقی کارآمد و تأسیسات گرمایش و سرمایش مناسب، تأثیر زیادی در مطلوبیت خانه دارد.

 

۷- نقطه نظر روانی

انتخاب فضاهای زندگی چه از نظر زیبایی و چه از نظر عملکردی، همگی ریشه در فرهنگ و اندیشه و روان مردم دارد که رعایت آنها ایجاد مطلوبیت از لحاظ روانی می کند.

افراد بر اساس خواسته شخصی که از طرز تفکر و آداب و رسوم زندگی نشأت می‌گیرد و متناسب با روحیه خود، به انتخاب‌های خاص از قبیل انتخاب رنگ و نحوه تزیین و انتخاب فضای زندگی می‌پردازند.

 

هزینه طراحی ویلا چقدر است؟

هزینه طراحی ویلا چقدر است؟

هزینه طراحی نقشه ویلا به همراه ساخت آن، با میزان سرمایه گذاری افراد در ارتباط است. در حالت کلی عوامل گوناگونی می توانند بر هزینه ساخت خانه ویلایی موثر باشند. برای مثال متراژ مورد نظر، امکانات، پلان اجرایی و نوع مواد اولیه از جمله عوامل موثر بر هزینه ساخت خانه ویلایی می باشند.

سرمایه گذاری همیشه به معنای موفق بودن پروژه نیست و طراح خلاق، کسی است که بتواند با کمترین بودجه بهترین امکانات را در یک ویلا ایجاد کند. همچنین هزینه کردن بالا نیز به معنای بالا بردن قیمت نهایی آن نیست و ویلایی قیمت بالاتری دارد که با اصولی ترین روش‌ها طراحی شده باشد و طراح در آن تمام عناصر را در جای خود و به بهترین شکل اجرا کند.

 

 

جمع بندی

امروزه در فضاهای روستایی و شهری شاهد گوناگونی طراحی ویلا در سبک‌های مختلف هستید که توسط معماران و اجرا کنندگان مختلف طراحی می شوند به شما پیشنهاد می کنیم در انتخاب سبک طراحی برای ویلا به بودجه و سلیقه خود توجه کنید. از طراحان کمک دریافت کنید و همچنین گزینه‌های انتخابی خود را بر اساس فرهنگ، اقلیم، شرایط آب و هوایی و شرایط جغرافیایی منطقه انتخاب کنید.