اصول طراحی ویلا کلاسیک و مزایا و معایب این سبک - سازه برتر



اصول طراحی ویلا کلاسیک

اصول طراحی ویلا کلاسیک و مزایا و معایب این سبک

طراحی ویلای کلاسیک سبکی است با اصالت که ریشه در تاریخ دارد و نشان از اعتبار، عظمت و شکوه بناست. سبک طراحی ویلا‌های کلاسیک جزو سبک‌هایی می‌باشد، که از زمان‌های قدیم به خاطر خصوصیاتی که دارد توسط بیشتر مردم مورد توجه قرار گرفته است. ستون‌هایی با ارتفاع زیاد، سرستون، مجسمه‌های تزیینی، قوس‌های زیبا، طاق‌های بلند و تزئینات زیاد از ویژگی‌هایی است که جلب توجه می‌کند.

برخی افراد ممکن است این شیوه را دوست نداشته باشند و به سبک‌های تلفیقی و مدرن تمایل بیشتری داشته باشند، چرا که روحیه تنوع طلبی دارند، ولی اگر شما فردی هستید که بیشتر به دنبال نوعی آرامش هستید و در این نوع از ویلا‌ها احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کنید، قطعا ساخت ویلا کلاسیک مناسب شما خواهد بود.

در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا بیشتر در مورد سبک طراحی ویلای کلاسیک و ویژگی‌های آن صحبت کنیم.

 

 

اصول طراحی ویلای کلاسیک

سه اصل اساسی معماری کلاسیک عبارتند از:

زیبایی

ایستایی

کارایی

این سه اصل اساسی در کنار هم معماری قابل قبول و مناسب زندگی را شکل می‌دهند. پایه اساسی معماری و طراحی کلاسیک، ریاضی و هندسه است، بنابراین رعایت تناسبات درست در این سبک معماری جایگاه ویژه‌ای دارد، با توجه به موارد گفته شده می‌توان این طور نتیجه گرفت که در طراحی معماری این سبک باید به تناسبات صحیح، هندسه و همچنین سه اصل زیبایی، ایستایی و کارایی توجه ویژه ای کرد.

 

خصوصیات سبک طراحی ویلای کلاسیک

خصوصیات سبک طراحی ویلای کلاسیک

در سبک طراحی ویلا کلاسیک، تنوع متریال استفاده شده و طراحی نما نسبت به طراحی ویلا‌های دیگر کمتر هست و اغلب از سنگ برای نمای‌های کلاسیک استفاده می‌شود. نورپردازی نمای ویلا‌های کلاسیک بسیارمهم می‌باشد و به زیبایی هرچه بیشتر طرح ویلاهای کلاسیک کمک می‌کند.

آبنماهایی که در طراحی ویلاهای کلاسیک استفاده می شوند، به شیوه سنتی طراحی می‌شوند. باید به این نکته توجه کرد، که سبک ویلاهای کلاسیک به علت وجود کار گذاری تزئینات و مصالح درجه یک، سبک گرانی به شمار می‌آید. برای کاهش هزینه در طراحی این نوع از ویلاها، می‌توان با کمترکردن تزئینات لوکس و استفاده از مصالح ‌جایگزین مانند سیمان در طراحی نما، استفاده کرد. از دیگر ویژگیهای سبک کلاسیک موارد زیر هستند:

 

تقارن ویلا کلاسیک

در سبک طراحی ویلا کلاسیک همه چیز با نظم و در تقارن است و تعادل را در تمام قسمت‌های آن می‌توان دید.

فرشها، مبلمان، نقش و نگار‌های سقف و دیوار، تابلوهایی که بر روی دیوار قرار دارند، همه در توازن و تعادل هستند.

 

حاشیه‌های نرم در طرح ویلا کلاسیک

در طراحی سنتی، معمولا از زاویه‌های تیز استفاده نمی شود و سعی می شود که تا جای ممکن از خطوط منحنی استفاده شود، چرا که حس آرامش در آنها بیشتر است.

در دکوراسیون با طرح کلاسیک، مبلمان و بالشتک‌ها گرم و نرم به نظر می‌ آیند و خطوط تیز ندارند و همچنین در این نوع از دکوراسیون‌ها از کوسن زیاد استفاده شده است، تا به فضا حال و هوایی کلاسیک ببخشند.

 

در ویلا کلاسیک رنگ‌ها محافظه کارانه اند

در طراحی ویلاهایی که به سبک کلاسیک انجام می‌شوند، بر عکس ویلا‌های مدرن از رنگ‌های خنثی بیشتر استفاده می‌شود، که از لحاظ روانشناسی حس رسمیت، ظرافت، قدرت و قابل اعتماد بودن را بر انگیخته خواهد کرد. رنگ‌هایی از قبیل سفید، مشکی، برنزی، قهوه ای شیری و طلایی از جمله رنگ‌های خنثی هستند که در طراحی‌های کلاسیک استفاده می شوند.

 

استفاده از چوب و ظاهر آن

در طراحی ویلای کلاسیک، از چوب و مظاهر چوب، مثل رنگ قهوه ای استفاده می‌شود و ممکن است که برای سقف، نرده‌ها و به طور کلی نمای ساختمان از چوب درختان استفاده شود، که باعث می‌شود که روحی جذاب و گرم در فضا به وجود آید و به فضا حالت دنج و راحتی ببخشد.

 

فرش‌های سنتی

برای دکوراسیون داخلی خانه‌هایی که به سبک سنتی درست می‌شوند، بیشتر از فرش‌های سنتی و دستباف استفاده می‌شود و فرش‌هایی که با نخ‌های پلاستیکی و همانند آن هستند، در این سبک طراحی از خانه‌ها به چشم نمی‌خورد.

 

طرح و الگو‌های کلاسیک

طرح‌های راه راه و گلدار و شطرنجی، که در طراحی فضای داخلی و خارجی ویلاهای کلاسیک استفاده می شوند، از ویژگی‌های سبک کلاسیک است.

در طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک، از پارچه‌های راه راه و پرده‌ها و پارکت‌هایی با طرح‌های حساب شده و منظم استفاده می‌شود.

 

قرنیزها و گچ کاری‌های زیبا

ویلا‌های کلاسیک، دارای قرنیزها و گچ کاری‌ها با جزییات قدرتمند و زیبا، همراه با رنگ‌های کلاسیک و معمولا به رنگ عاجی و سفید هستند.

البته این به این معنا نیست که حتما باید از قرنیز‌ها و گچ کاری‌ها سنتی استفاده شود، اما ضروری است که عنصر تعادل که ویژگی اصلی یک طراحی کلاسیک است، در آن رعایت شود.

 

عناصر تاثیرگذار در طراحی ویلا کلاسیک

عناصر تاثیرگذار در طراحی ویلا کلاسیک

در ادامه این بخش از سازه برتر، به معرفی عناصری که در زیبایی و جذابیت هرچه بیشتر ویلا کلاسیک تاثیر گذار است می پردازیم.

 

 نورپردازی در ویلا کلاسیک

استفاده از لوستر های بزرگ بلورین و یا از جنس برنج، دیوار کوب ها، استفاده از آباژور و چراغ خواب در سبک کلاسیک بسیار مرسوم است. نور پردازی در این سبک خیلی اهمیت دارد و باید به صورت کاملا قرینه و با نور های خنثی استفاده شود. برای اتاق خواب‌ها می توان لوسترهایی کوچک با نورهای ملایم را به کار برد.

 

ستون‌ها در ویلا کلاسیک

یکی دیگر از عناصر طراحی ویلا کلاسیک، استفاده از ستون‌هایی با ارتفاع زیاد و تزئینات با شکوه و با عظمت، در اطراف ساختمان ویلا و در ورودی بنا است.

 

 سقف بنا در ویلا کلاسیک

ارتفاع سقف‌ها در این سبک بسیار بلند هست و همچنین از گچ بری‌های ظریف برای القا کردن احساس قدرت و عظمت در داخل و نمای ویلا به کار می رود. این گچ بری‌ها می تواند مخفی کننده سیستم‌های تهویه در سقف‌ها باشد.

سرد و گرم کردن این فضاها به دلیل متراژ و ارتفاع بالا با استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش معمولی تقریبا نا ممکن است. به همین دلیل می توان از فن‌های مناسب در سقف برای انجام این کار استفاده کرد.

 

 کف پوش‌های ویلا کلاسیک

برای کف پوش‌های ویلاهای ساخته شده به سبک کلاسیک می توان از مصالحی مانند سنگ طبیعی و چوب استفاده کرد. زیرا مصالح طبیعی می توانند تداعی کننده احساس نشاط و زندگی در فضای داخلی ویلا شوند.

 

طراحی داخلی ویلا کلاسیک

طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک با استفاده از دیوارهایی با ارتفاع بلند، سنگ‌های زیبا، پنجره‌های متقارن، ستون‌های بلند، مبلمان با شکوه و استیل، اشیاء تزیینی از جمله، کاغذ دیواری، آینه‌های قدی، مجسمه‌ها همچنین استفاده از رنگ‌های روشن مثل کرم و سفید در ویلای کلاسیک نشان داده می‌شود.

 

مصالح ویلا کلاسیک

در طراحی ویلا با سبک کلاسیک، تنوع مصالح ساختمانی استفاده شده نسبت به طراحی ویلاهای مدرن کمتر است و بیشتر فعالان در حوزه صنعت ساختمان از نمای سنگی برای طراحی این نوع ویلاها استفاده می کنند.

 

تبلیغ خدمات معماری و ساختمانی در سازه برتر

اگر ارائه کننده خدمات معماری و ساختمانی هستید و در صورتی که خدمات طراحی و ساخت ویلا، دکوراسیون داخلی ویلا ارائه می کنید و یا فروشنده مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خود را بدون محدودیت در سایت سازه برتر تبلیغ کنید و کسب و کار خودتان را به مخاطبان این سایت معرفی کنید.

در این روش، یک صفحه کامل از سایت به آگهی شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن توضیحات کاملی در خصوص خدمات خود ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید.

ضمنا تبلیغ شما برای همیشه (تا زمانی که سایت فعال است) در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و بدین ترتیب در دراز مدت، میزان مشتریان شما نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاع از جزییات این روش و سفارش تبلیغ در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات صنعت ساختمان

 

طراحی نمای کلاسیک رومی

طراحی نمای کلاسیک رومی

نمای کلاسیک، اولین ویژگی یک ویلای کلاسیک است. نمایی پر کار و پر هزینه، در نمای رومی از سیمان و یا سنگ استفاده می شود، مهمترین مشخصه نمای رومی و یا همان نمای کلاسیک، ستون‌ها و سر ستون‌هاست. برش‌های ظریف،پایه ستون‌های گوناگون و متفاوت، ستون‌های مربعی و یا گرد،سرستون‌های پر کار و یا ساده با طرح برجسته‌های انسان نما و یا گیاهی و یا نمادی از سر حیوانات اجرا می شود.

قاب بندی‌ها و طره‌ها با ترکیب بندی مناسب، کلیت یک نمای رومی را به وجود می آورد. نماهای رومی به این دلیل که در تمامی معماری فرهنگ‌های گذشته از بناهای رومی تخت جمشید تا ساختمان‌های معروف اروپایی و…وجود دارد، حس تجمل و اصالت را القا می کند و به همین علت طرفداران زیادی دارد.

 

ایده های جدید و نوین در نمای کلاسیک برای ویلا

خلق ایده‌های جدید در نما کلاسیک برای ویلا می‌تواند بر زیبایی و جلوه آن تا حد زیادی بیافزاید، از این‌رو در ادامه به چند ایده موثر و جدید در نمای کلاسیک اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از مصالح جدید در طراحی
  • ترکیب کردن رنگ‌های مختلف و هماهنگ برای زیبایی بیشتر
  • استفاده کردن از سیستم‌های نورپردازی جدید
  • استفاده از گل و گیاه طبیعی در نمای ویلا
  • ترکیب کردن سبک‌های مدرن با نما کلاسیک

 

مزایای نمای کلاسیک برای ویلا

مزایای زیاد نمای کلاسیک برای ویلا باعث شده تا امروزه شاهد افزایش استفاده از این نوع نما در ویلاها باشیم. از مزایای نمای کلاسیک برای ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

استحکام

بعضی از نماها به خاطر استحکام پایین خود، به تغییرات آب و هوایی و رطوبت واکنش نشان داده و بعد از مدتی، زیبایی خود را از دست می‌دهند و باعث خرابی ساختمان می شوند.

ولی نمای کلاسیک از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. این ویژگی آن باعث شده است افراد بتوانند با خیال راحت، سالیان طولانی بدون نگرانی درمورد خرابی نما، از آن استفاده کنند

 

بومی‌سازی

به دلیل استفاده از عناصر ایران باستان در نمای کلاسیک برای ویلا، این طراحی به نوعی بومی‌سازی شده است که با فرهنگ ایرانیان هماهنگ باشد. به همین دلیل زمانی که یک نمای کلاسیک را مشاهده می‌کنیم احساس آرامش در ما به وجود می‌آید.

 

میزان دسترسی به مصالح

یکی دیگر از مزایای نمای کلاسیک برای ویلا، در دسترس بودن مصالح مورد نیاز است. این مصالح در ایران تولید می شود و در دسترس افراد قرار می‌گیرد. بنابراین نباید نگران واردات مصالح از کشورهای دیگر بود.

 

شخصیت‌سازی برای ویلا

نمای کلاسیک به نوعی به ویلا یک نوع شخصیت ویژه‌ای می‌دهد و این شاخص‌سازی می‌تواند یک عامل تمایز در ویلا به حساب بیاید. بنابراین باید سعی شود در طراحی نمای ویلا کلاسیک از نما ویلاهای دیگر کپی‌برداری نشود تا همواره ویلایی متمایز و خاص داشته باشیم.

 

مزایای نمای کلاسیک برای ویلا بسیار زیاد است و بهترین انتخاب برای افراد مشکل‌پسند به حساب می‌آید. به ندرت شخصی را می‌توانید پیدا کنید که به این نما علاقه‌ نداشته باشد. همه ما از مشاهده نمای کلاسیک که حاصل ترکیب هنر ایران باستان است بسیار لذت می‌بریم.

 

 

معایب نمای کلاسیک

با توجه به اینکه طرح، نقش و مصالح سنگی یکی از متریال‌های اصلی در نمای کلاسیک هست، همین مسئله باعث شده تا اجرای نمای کلاسیک هزینه‌های بالایی داشته باشد. البته با استفاده از مصالح سیمانی پیش ساخته می توان علاوه بر حفظ نمای کلاسیک ساختمان هزینه‌های وارد شده را تا مقدار قابل توجهی کاهش داد.

 

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیکویژگی‌های دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی ویلا به سبک کلاسیک

  • استفاده از وسایل لوکس و ناب در طراحی فضا.
  • شلوغ بودن محیط با به کار بردن وسایل بزرگ و پر زرق و برق در فضا
  • مناسب برای چیدمان خانه‌های تجمل گرا و بزرگ.
  • مدل مبل‌ها بیشتر چوبی با طرح پارچه‌های شلوغ و گلدار است.
  • در طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک، از پرده‌ها مانند طرح‌های راه راه یا گلداراستفاده می‌شود.

 

طراحی ویلای دوبلکس کلاسیک

اکثر ویلاهای بزرگ و لوکس در اطراف شهرهای بزرگ و تهران، دوبلکس هستند. بنابراین باید زیباترین طرح را از میان ایده‌های جدید انتخاب کنید تا در میان سایر ویلاهای اطراف‌تان بدرخشید.

 

پله در طراحی ویلا دوبلکس کلاسیک

یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی ویلاهای دوبلکس کلاسیک، پله‌های هال ویلا می باشد. این ‌که بدانید پله را به چه طریقی طراحی کنید؛ خودش قیمت ویلای کلاسیک دوبلکس‌تان را چندین برابر افزایش خواهد داد.

پله‌های ویلاهای کلاسیک دوبلکس، بسیار باشکوه‌اند. اگر تمایل دارید؛ فضای ویلای‌تان صمیمی‌‌تر و دنج باشد؛ باید از پله‌های کلاسیک ساده‌تر استفاده کنید. پله‌های ویلا کلاسیک انواع مختلفی دارند از جمله:

پله گرد

پله‌های قرینه

پله کنار دیوار

پله چوبی

پله کم جا

پله‌ سنگی

 

پلان ویلا دوبلکس کلاسیک

نکته‌ای که در طراحی پلان ویلاهای کلاسیک دوبلکس مهم است؛ ورودی هال و قرار دادن راه‌پله در جای مناسب است. نیم‌طبقه بالایی نیز باید به‌طور اصولی و هوشمندانه طراحی شود که هم دسترسی به تمام فضاهای ویلا برای ساکنین، راحت باشد و هم نور کافی داشته باشد.

 

متریال برای طراحی ویلا دوبلکس کلاسیک

تمام متریال مورد استفاده در ویلاهای کلاسیک، از رده‌های لوکس و درجه یک هستند. به عنوان مثال، کف را باید از مرغوب‌ترین پارکت‌ها و سنگ‌ها به کار برد. نرده‌ها و حتی در و پنجره‌ها باید لوکس و با کیفیت باشند. در مورد وسایل و لوازم دکوری‌ هم باید نهایت دقت را به کار برد.

 

طراحی ویلا کلاسیک یک طبقه

طراحی ویلا کلاسیک یک طبقه

ویلاهای یک طبقه برای هر سبکی قابل اجرا هستند، در گذشته ویلاهای فلت بیشتر در طراحی ویلای سنتی و ایرانی کاربرد داشتند، اما در حال حاضر جزو ویلاهای لوکس به شمار می آیند و حتی اگر قصد ساخت ویلای کلاسیک را داشته باشید می توانید به صورت یک طبقه طراحی و اجرا کنید.

ویلاهای فلت ساختار یکپارچه ای دارند و سازندگان و طراحان خبره اغلب فضا و مساحت یکپارچه ای برای این نوع از ویلاها در نظر می گیرند.

شما زمانی که تصمیم می گیرید تا بدون اضافه کردن طبقات دیگر به ویلا بخش‌های دیگر آن را نیز اجرا کنید لازم است در زمینه چیدمان دقت عمل داشته باشید، در چنین ویلاهایی تمام بخش ها از جمله اتاق‌های خواب، سرویس دستشویی و حمام، آشپزخانه، نشیمن و … به صورت همسطح و قرار می گیرند، بنابراین رعایت نکات و اصول طراحی ویلا کلاسیک یک طبقه می تواند کارایی فضا را افزایش داده و بهترین ها را برای شما رقم بزند.

 

مراحل طراحی ویلا کلاسیک یک طبقه

مهمترین مراحل طراحی و پیاده سازی ویلاهای یک طبقه به شرح زیر است که دانستن آن ها الزامی است.

  • انتخاب درست و اصولی زمین در یک موقعیت مکانی مشخص
  • برآورد هزینه های موردنیاز برای طراحی و ساخت ویلا
  • مورد بررسی قرار دادن و تعیین نسبت سازه ویلا به فضای باز
  • توجه به سبک طراحی کلاسیک و به کار بردن المان‌های آن در ساخت ویلا

 

مزیت های طراحی ویلای یک طبقه کلاسیک

موارد زیر از مهمترین مزیت های داشتن ویلاهای یک طبقه به شمار می روند.

  • سهولت در امر طراحی و اجرای ویلا
  • هزینه های ساخت کمتر
  • دسترسی آسان به فضای بیرونی ویلا
  • رفت و آمد و حمل آسان وسایل

شما با در نظر گرفتن این مزیت ها می توانید از طراحی ویلا فلت نهایت لذت را ببرید.

 

سبک ویلا کلاسیک

جمع بندی

نمای کلاسیک برای ویلا از فرهنگ و سبک معماری ایران باستان گرفته شده و در آن تغییراتی اعمال شده است تا سازگاری و تناسب بیشتری با هنجارهای عصر حاضر پیدا کند.

این نوع نما طرفداران بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را با استفاده از شیوه های مختلف با مصالح متفاوتی مانند سنگ گرانیت، سنگ مرمر و ... طراحی کرده و به اجرا درآورد که البته باید در هنگام اجرا نیز موارد ایمنی به طور کامل رعایت شود.

 شما هم اگر تصمیم گرفته اید تا از سبک کلاسیک برای ویلا استفاده کنید، بهتر است ابتدا با معماران و طراحان متخصص مشورت کنید و بعد از آن، کار طراحی و اجرای آن را به آن‌ها بسپارید.