آلاچیق حصیری و تمام نکاتی که باید در خصوص آن بدانید - سازه برتر



آلاچیق حصیری

آلاچیق حصیری و تمام نکاتی که باید در خصوص آن بدانید

آلاچیق حصیری یکی از انواع آلاچیق یا تارم است. آلاچیق حصیری یا آلاچیق با پوشش حصیر از نمونه المان‌های پرطرفدار و مقرون به صرفه در طراحی و ساخت ویلا است که ترکیبی از فلز و چوب  بوده و همچنین هزینه بالایی ندارد و علاوه بر فراهم کردن فضایی برای استراحتگاه، زیبایی جذاب و منحصر به فردی به محیط  اطراف خود می دهد.

نکته ای که خیلی مهم است، قیمت بسیار زیاد چوب می باشد که باعث افزایش زیاد هزینه‌ها می شود، به همین دلیل بسیاری از افراد به ساخت آلاچیق حصیری تولید شده از ترکیب چوب و فلز روی می آورند، چوب و فلز دو متریالی هستند که وقتی در کنار هم قرار داده می شوند، زیبایی و چشم نوازی خاصی به کار می دهند. ، آلاچیق‌های حصیری جزو سایبان‌هایی هستند که برای شما هیچ گونه هزینه ای نخواهند داشت.

در این مطلب سعی داریم شما را به طور کامل با روش ساخت آلاچیق حصیری و انواع آن آشنا کنیم.

 

 

آلاچیق حصیری چیست و چگونه تولید می شود؟

حصیر به محصولاتی گفته می شود که از بافت الیاف طبیعی گیاهان تولید می شود. به عنوان مثال از ساقه گل آلاله، ساقه برنج، خرما، گیاهان نی، گز و ساقه گندم و از چوب بعضی از درختان برای بافت محصولات حصیری استفاده می شود. آلاچیق حصیری نیز یکی از محصولاتی است که به کمک یک نوع چوب بافته می شود. آلاچیق‌های حصیری را می توانید در هر نوع و مدلی که بخواهید طراحی کنید، این کار با توجه به ابعاد مورد نظر و فضایی که در اختیارتان است انجام می شود.

آلاچیق‌های حصیری، بیشتر به شکل مربع، دایره، مستطیل و بیضی وجود دارند. متریال اصلی در طراحی و ساخت آلاچیق حصیری ترکه‌های نازک درخت یا چوب است. این چوب از درخت ارغوان به دست می آید، زیبایی چوب ارغوان با رنگ قهوه ای سوخته و روشن می تواند جلوه ای عالی و زیبا به باغ و ویلاهای شما بدهد. چوب‌های کف آلاچیق ارغوانی معمولا از چوب روسی استفاده می شود که در برابر گرما و سرما مقاوم می باشد.

زادﮔﺎه درﺧﺖ ارﻏﻮان، ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﻣﺪﻳﺘﺮانه ای اﺳﺖ و در ﻛﺸﻮر ﻣﺎ ﮔﺴﺘﺮش زﻳﺎدي پیدا کرده است، ﺑﻮﻣﻲ آﺳﻴﺎ و اروﭘﺎ است و در ارتفاعات جنگل‌های ﺷﻤﺎل وجود دارد.  

همچنین برای ساخت آلاچیق‌های حصیری از انواع حصیر و تنه ی درخت بامبو نیز در سایزهای مختلف استفاده می شود، بهتر است در انتخاب تنه ی بامبو برای پایه‌های آلاچیق توجه بیشتری شود. زیرا اگر این تنه مقاومت خوب و کافی را در مقابل سقف آلاچیق نداشته باشد، سازه ی شما خیلی زود تخریب می شود. برای ساخت سقف آلاچیق هم می توانید از پوشال‌های حصیری استفاده کنید.

 از محصولات دیگری که با این چوب تولید می شود می توان به مبلمان، تخت ساحلی، کاناپه و میزهای حصیری اشاره کرد. این مبلمان و اکسسوری به آسانی با فضای داخلی آلاچیق‌ها ست و هماهنگ می شوند و فضای بسیار چشمگیر و دلنشینی را به وجود می آورند؛ بنابراین از این اکسسوری‌ها در کنار آلاچیق‌های حصیری برای زیبا کردن فضای باز استفاده می شود.

روش بافت حصیری در مناطق مختلف با توجه به متریال اولیه ای که برای تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت هست و معمولاً به کمک دست و با استفاده از نخ‌های مقاوم و مخصوصی انجام می شود. بدنه این آلاچیق ها معمولاً از چوب یا فلز ساخته شده و روی آن‌ها به کمک بافت‌های حصیری شکل داده می شود.

 

مزایای آلاچیق حصیری

مزایای آلاچیق حصیری

آلاچیق حصیری، نه تنها از تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند، بلکه در نمونه‌های عایق شده آن از بارش برف و باران نیز در امان خواهید بود.

یکی از فواید حصیر، از ورود انواع پشه‌های موزی به داخل محیط جلوگیری می کند و دیگر مزیت حصیر برای آلاچیق، خنک نگه داشتن محیط می باشد.

این نکته هم وجود دارد که در میان آلاچیق‌های ساخته شده با متریال گوناگون، آلاچیق حصیری کمترین قیمت را دارد و برای کسانی که به دنبال آلاچیق‌های ارزان هستند می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین ظرافت و زیبایی این نوع آلاچیق در مقایسه با سایرآلاچیق‌ها بیشتر است.

 

از دیگر مزایای آلاچیق حصیری نسبت به نمونه آلاچیق‌های دیگر، می توان به وزن آن اشاره کرد. همان طور که گفته شد این درخت از چوب‌های نازک یا ترکه‌های درخت ارغوان ساخته می شود که در مقایسه با سایر متریالی که برای ساخت انواع دیگر آلاچیق استفاده می شود از جمله آهن، سنگ، چوب،سیمان، شیشه و غیره دارای وزن کمتری است.

آلاچیق حصیری، در کنار زیبایی مقاومت خیلی خوبی دارد و سال‌ها می تواند در فضاهای مختلف استفاده شود. چوب‌های آن در برابر تابش آفتاب، بارش باران وهوای مرطوب مقاوم هستند. این نوع آلاچیق دوام و استحکام خود را در طول زمان از دست نمی دهد و دارای ثبات رنگ است.

در حقیقت رنگ چوب‌ها در طول زمان با تابش آفتاب و بارش باران تغییری نمی کند و زیبایی خود را از دست نمی دهد. همچنین آلاچیق حصیری را به راحتی می توان با آب شست و شو داد و گرد و غبار موجود روی آن‌ها را از بین برد. به طور کلی آلاچیق حصیری به عنوان آلاچیق باغی و آلاچیق فضای باز بسیار محبوب و پرطرفدار است.

 

 

معایب آلاچیق حصیری چیست ؟

شرایط آب و هوایی ممکن است روی آلاچیق حصیری تاثیر منفی داشته باشد. علیرغم قیمت مناسب و کاربرد آسان آن، احتمال حریق و تخریب سریع تر آن در شرایط آب و هوایی مختلف بالا است. همچنین نیاز مداوم آن‌ها به تعمیر، افراد زیادی را بر آن داشته تا از حصیرهای پلاستیکی و مصنوعی به جای حصیرهای چوبی طبیعی استفاده کنند.

 

 

نکات استفاده از آلاچیق حصیری

نکته قابل توجه در ساخت آلاچیق حصیری به دلیل شرایط جوی و ارتباط مستقیم با طبیعت این است که، باید از مصالحی استفاده کنید که در شرایط جوی متفاوت استقامت لازم را داشته باشد و به مرور زمان دچار تخریب و خوردگی نشوند. 

نکته دیگر در طراحی آلاچیق حصیری، هماهنگی میان مبلمان و مصالح است که در آلاچیق حصیری به دلیل بافت چوبی استفاده از کاناپه و مبلمان چوبی زیبایی فوق العاده ای به فضای موجود می دهد.

همچنین قبل از احداث آلاچیق‌ها، باید مکان مورد نظر از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی، میزان تابش نور خورشید، رطوبت، میزان گرما، رویش گیاهان و غیره بررسی شود. بعد از آن نوع متریال مورد نیاز برای ساخت آلاچیق مشخص شده و می توان در محل مورد نظر آلاچیق مناسب را احداث کرد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در کار ساخت و طراحی آلاچیق و یا انواع محصولات ساختمانی هستید، می توانید در بخش فروش محصولات ساختمانی و معماری مجموعه سازه برتر، که یک سایت تخصصی و با تجربه در صنعت ساختمان است، محصولات خود را تبلیغ کنید و به رشد کسب و کار خود کمک کنید، برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

انواع آلاچیق حصیری

انواع مدلهای آلاچیق حصیری

در ادامه این مطلب از سازه برتر با انواع مدل‌های آلاچیق حصیری آشنا می شویم.

 

آلاچیق حصیری مدل قارچی

این نوع آلاچیق حصیری، که جزو پر تقاضا ترین نوع آلاچیق حصیری می باشد در قطر های 3 متر و 4 متر و با ارتفاع 250 سانت طراحی و تولید می شود. آلاچیق حصیری قارچی را می توان با کف تخت فلزی و یا کف تخت چوبی و یا با نیمکت دور و مبلمان حصیری سفارش داد.

این آلاچیق به صورت گرد ساخته می شود و سازه اصلی آن فلز هست که با چوب‌های درختچه‌های ارغوان پوشش می گردد. تمام این چوب‌ها به همدیگر بافته شده اند و ساختاری یکپارچه و هماهنگ بوجود می آورند. بعد از ساخت، توسط رنگ و رزین های مخصوص پوشش گردیده تا مانع از تغییر رنگ چوب شده و عمر مفید آن‌ها افزایش یابد.

 

آلاچیق حصیری مدل چینی (مستطیلی)

مدل دیگر آلاچیق حصیری، مدل طرح مستطیلی و یا چینی می باشد. ساختار اصلی این نوع آلاچیق شبیه آلاچیق حصیری قارچی هست، ولی با ظاهری متفاوت. انتخاب هر کدام از مدل‌های آلاچیق‌های حصیری بستگی به سلیقه و محل مورد نظر دارد و تفاوت دیگری در آنها وجود ندارد.

نشیمن آلاچیق حصیری طرح چینی می تواند به صورت نیمکت دور با میز وسط و یا کف تخت باشد. البته می توان از صندلی و مبل حصیری نیز برای نشیمن زیر آلاچیق استفاده کرد.

 

آلاچیق حصیری سفارشی

با توجه به خمش زیاد چوب‌های ارغوان امکان طراحی و ساخت هر مدل آلاچیق و یا سازه‌های تزئینی و مبلمان شهری نیز امکان پذیر هست و پس از ساختن یک سازه فلزی متناسب با طرح مورد نظر، چوب‌های ارغوان به دور این سازه‌ها بافته شده تا تصویر نهایی ظاهری جذاب و زیبا داشته باشد.

در طراحی و ساخت آلاچیق حصیری سفارشی، از چوب گیاه ارغوان در دو نوع مستطیلی(طرح چینی) و گرد(قارچی) می توان استفاده کرد. آلاچیق حصیری سفارشی در ویلاها، پارک ها، روف گاردن ها، فضای سبز، هتل‌ها و رستوران‌ها قابل پیاده سازی می باشد.

 

همچنین آلاچیق‌های حصیری در انواع مدل‌های کلبه ای، کمانی و تونلی ساخته می شوند که انتخاب هر یک از آن‌ها بستگی به سلیقه افراد دارد.

 

کاربرد آلاچیق حصیری

کاربرد آلاچیق حصیری

حصیر از صنایعی هست که از زمان های قدیم تا به امروز از آن استفاده‌های زیادی شده است. در گذشته از حصیر به عنوان سایه بان و وسیله ای برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید استفاده می شده است.

امروزه آلاچیق حصیری یکی از انواع مختلف آلاچیق‌ها است که در کنار آن از آب نما، پیاده روهای سنگی، گل ها و گیاهان تزئینی، مبلمان حصیری، دیوار سبز پوشیده شده با گیاهان رونده و همچنین ساخت استخر برای زیباسازی فضای سبز باز استفاده می شود. آلاچیق حصیری معمولاً برای استفاده در مناطق گرمسیری خیلی مناسب است. همچنین در صنعت ساختمان برای دکوراسیون مدرن از این نوع آلاچیق‌ها در فضای باز استفاده می شود.

همان طور که گفته شد آلاچیق حصیری از چوب هم تولید می شود، چوب درخت صنوبر دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز است؛ بنابراین آلاچیق‌های تولید شده با این چوب رنگ بسیار زیبایی داشته و در کنار فضای سبز و گیاهان مناسب ویلا و باغ  فضایی مدرن و لوکس را به وجود می آورد.

 

تفاوت حصیرهای جنوب و شمال

تفاوتی که حصیرهای این دو منطقه با هم دارند این است که حصیرهای مناطق شمالی  از یولاف، گندم، جو دو سر بافته می‌شود و برای ماندگارشدن نیاز به رطوبت دارند؛ به همین دلیل است که حصیرهای خطه شمال پس از چند وقت به‌ خاطر از دست دادن رطوبتشان ظاهرشان پوسته‌ پوسته می شود. ولی حصیرهای خطه جنوب از پوست درخت خرما بافته می‌شود و به علت گرمای بسیار بالای محیط به رطوبت کمتری نیاز دارد و ظاهر خود را حفظ می کنند، پس بهتر است برای ساخت آلاچیق حصیری از حصیر جنوب استفاده کنید.

 

 

آلاچیق حصیری در پشت بام

آلاچیق حصیری، به علت سبکی نسبت به انواع آلاچیق‌های فلزی و سیمانی که دارد می توان در بالای پشت بام‌ها و تراس خانه‌ها نیز از آن استفاده کرد، با توجه به این مورد، آلاچیق حصیری می تواند بهترین گزینه برای روف گاردن‌ها باشد.

همان‌طور که میدانید وزن سازه در انتخاب آلاچیق مورد استفاده در روف گاردن ها اهمیت خیلی زیادی دارد. برای ساخت سایر آلاچیق‌ها در فضای روف گاردن باید فضای مورد نظر توسط کارشناسان مربوطه بررسی و امکان سنجی شود. با استفاده از آلاچیق حصیری می توان فضایی رویایی برای استراحت و تفریح در ویلا، باغ و روف گاردن منزل به وجود آورد.

 

آلاچیق حصیری‌ ویلا

تفاوت آلاچیق های حصیری‌ با دیگر آلاچیق‌ها

تفاوت اصلی میان آلاچیق‌های حصیری با آلاچیق‌های دیگر در استفاده از مصالح و متریال‌ می‌باشد. بیشترین متریالی که در آلاچیق‌های حصیری به کار می‌رود از چوب‌های ارغوان است که به رنگ قهوه‌ای سوخته می‌باشد این نوع چوب‌ها اغلب تنها در آلاچیق های حصیری استفاده می شوند و در انواع آلاچیقهای دیگر کاربردی ندارند.

همچنین یکی از منحصر به فردترین نوع از آلاچیق‌هایی که می‌توان آن را به هر نوع طرح و الگویی در آورد و هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد، آلاچیق‌های حصیری هستند که ممکن است سایبان‌های دیگر این ویژگی را نداشته باشند.

 

 

جمع بندی

حصیر یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی است که به شکل‌های گوناگون در فضای ویلا و باغ هم مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از محصولات حصیری پرکاربرد در دکوراسیون فضای سبز، آلاچیق حصیری است که فضای محوطه سازی ویلا را بسیار جذاب و دلنشین می کند. اگر حصیر در اطراف شما فراوان است می توانید هر چه زودتر دست به کار شوید و یک آلاچیق حصیری کارآمد و زیبا بسازید.

به همین منظور در این مطلب از سازه برتر شما را با انواع آلاچیق های حصیری و طراحی و تولید آن آشنا کردیم. شما کدام نوع آلاچیق را می پسندید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.