طراحی و ساخت آلاچیق سنگی و در انواع سبک ها - سازه برتر



آلاچیق سنگی

طراحی و ساخت آلاچیق سنگی و در انواع سبک ها

آلاچیق سنگی، یکی از پرکاربردترین انواع سایبان به شمار می‌آید و به آلاچیقی گفته می شود که جز سقف آن بقیه اعضاء آن از سنگ‌های طبیعی و یا ساختمانی تشکیل می شود. این سازه سنگی را می‌توان در فضای سبز خانه، باغ، اماکن توریستی و عمومی بنا کرد. آلاچیق‌های سنگی بیشتر با مصالح دیگر ترکیب می‌شوند و المان معماری منحصربه‌فرد و خاصی را در فضای سبز به وجود می آورند.

این سازه‌ی سنگ نما به علت تنوع بالایی که در طرح دارد، به خوبی جای خود را در دل طبیعت، باغ یا ویلای شخصی باز کرده است.

ماندگاری و دوام بالا و همین طور زیبایی آلاچیق‌های سنگی، می تواند تا مدت‌ها در ذهن بینندگان باقی بماند.

این نوع آلاچیق از گران ترین نوع آلاچیق هست. طراحی آلاچیق سنگی، کاملآ اروپایی می باشد و تا حدود چهل سال پیش تنها برای مشاهیر استفاده می شده است.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با شناخت بیشتر آلاچیق سنگی و انواع مدل‌های آن و استفاده از آن در فضای سبز خانه یا ویلایتان نهایت لذت را ببرید.

 

 

طراحی و ساخت آلاچیق سنگی

برای طراحی آلاچیق سنگی در زمان ساخت ویلا، ابتدا باید هدف از نصب این نوع آلاچیق در محیط را تعیین کنید. اگر به دنبال ایجاد فضایی ساده و آرام برای محیط کوچکی می گردید، بهتر است از آلاچیق سنگی رومی استفاده نکنید و نوع ساده آن را به کار ببرید. هم چنین انتخاب آلاچیق سنگی مدرن می تواند گزینه مناسبی برای تزئین حیاط ویلا یا منزل باشد.

در واقع آلاچیق‌های سنگی نوعی سایبان هستند که در ظاهر آن‌ها از سنگ استفاده شده است، ولی برای ساخت این سازه سنگی در درون ستون‌ها فلز استفاده شده است. سپس اسکلت فلزی را به کمک سنگ‌های مقاوم ساختمانی یا طبیعی پوشش می‌دهند.

آلاچیق‌های سنگی طرح‌های مختلفی دارند، اما رایج‌ترین سایبان سنگی با ستون‌های گرد و سقف گنبدی ساخته می‌شود. این طرح را در فضاهای سبز امکان عمومی و گردشگری زیاد دیده‌اید. سنگ یکی از مصالح کاربردی در صنعت ساختمان است که می‌توان آن را به راحتی با مصالح دیگری مانند چوب، آجر، سفال و… ترکیب کرد. به همین دلیل در طراحی و ساخت آلاچیق‌های سنگی از ترکیب مصالح با هم استفاده می‌شود.

معمول ترین ترکیب مصالح برای سازه‌های سنگی، استفاده از آجر و سفال به همراه سنگ است که ظاهر بسیار زیبایی و دل انگیزی به فضای سبز شما می‌دهد.

 

 

در زمان ساخت آلاچیق سنگی نکاتی وجود دارد که باید حتما رعایت شود، در ادامه این نکات مورد بررسی قرار می گیرند.

 نحوه چیدمان سنگ

  • شناختن سمت حرکت رگه‌های سنگ
  • شناخت رنگ سنگ
  • شناخت جنس سنگ
  • انجام فعالیت‌های بنایی

 

نحوه چیدمان سنگ: اگر از سنگ‌های طبیعی و رودخانه ای استفاده می کنید، نوع چیدمان و ترتیب آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

جنس سنگ: در زمان ساخت آلاچیق سنگی، باید به جنس سنگ‌ها و مناسب بودن آن‌ها برای کاربری توجه داشته باشید.

قیمت آلاچیق سنگی: برآورد قیمت‌ها قبل از شروع هر کاری از مهم ترین اقداماتی است که باید حتما صورت بگیرد. قیمت آلاچیق سنگی هم قبل از طراحی و ساخت باید به خریدار اعلام شود.

 

انواع آلاچیق سنگی

انواع جنس آلاچیق سنگی

آلاچیق سنگی سیمانی

آلاچیق های سیمانی به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی، جزو دسته آلاچیق‌های سنگی قرار میگیرند.

 

آلاچیق‌های ترکیبی

یکی از جذاب ترین ویژگی‌های آلاچیق سنگی ترکیب آن با انواع متریال‌ها می باشد. برای مثال اگر می خواهید با اجرای آلاچیق سنگی در فضا حس سنتی به وجود آورید، می توانید از ترکیب سنگ با سفال استفاده کنید. اگر حس گرمی و نزدیکی به طبیعت برای شما در اولویت است می توانید در ساخت الاچیق سنگی، از ترکیب سنگ با چوب استفاده کنید، این نوع آلاچیق‌های سنگی از ترکیب چوب و سنگ جزو زیبا ترین نوع آلاچیق‌های سنگی مدرن می باشد.

 

 

انواع مدلهای آلاچیق سنگی

آلاچیق نماد؛ یکی از معروف‌ترین آلاچیق‌های سنگی

این سبک کار برای استراحت غیر قابل استفاده می باشد و تنها برای جنبه زیبایی و نصب اشیاء مثل مجسمه و غیره است، آلاچیق نماد سنگی فقط می خواهد نظر مخاطب را به سمت چیزی جلب کند که داخل آن قرار گرفته است.

آلاچیق نماد یا درگاه با پایه‌های سنگی به عنوان ستون این سازه ساخته می‌شود. در ساخت این مدل سایبان سنگی گاهی اوقات از سیمان هم برای بنا کردن پایه‌ها استفاده می شود.

آلاچیق‌های سنگی نماد یک المان معماری جذاب هستند، که در اماکن گردشگری و توریستی ساخته می شوند. این سازه سنگی برای جلب نظر بازدیدکنندگان محل گردشگری استفاده می شود.

 

آلاچیق کنجی؛ یکی از زیباترین آلاچیق‌های سنگی

آلاچیق‌های سنگی که معمولا سقف گنبدی شکل دارند و در کنج یک محوطه درست می‌شوند، به آلاچیق کنجی سنگی معروف هستند. این نوع سایبان سنگی برای استراحت در کنج یک محوطه و طراحی مسیر باغ طراحی شده است.

مکان مناسب برای ساخت آلاچیق‌های سنگی کنجی، مناطق دره‌ای هست که آفتاب داغ کمتری دارند. معمولا این سازه سنگی در نقطه‌ای کنجی ساخته می‌شود که نور خورشید به صورت مقطعی به آن قسمت خاص می‌تابد.

در واقع آلاچیق‌های سنگی که در قسمت‌های کنجی یک محوطه بنا می‌شوند، سقف نیمه باز دارند. نور خورشید که در آن نقطه به خوبی تابیده می‌شود از سقف نیمه باز این مدل سایبان سنگی عبور می‌کند و باعث زیبایی فضا خواهد شد. در آلاچیق‌های سنگی کنجی، بنای اصلی ستون‌های سنگی است که برای ساخت آن از سنگ‌های بسیار مرغوب و با کیفیت استفاده می‌کنند.

با استفاده از سایبان سنگی کنجی شما می توانید در یک منطقه دره‌ای خوش آب و هوا، اوقاتی از روز را در کنار نور خورشید سپری کنید. نشستن در چنین فضایی و استراحت زیر نور خورشید با چشم‌انداز شگفت‌انگیز و عالی حس و حال دلچسبی ایجاد می‌کند.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

اگر در زمینه تولید و یا عرضه لوازم و تجهیزات انواع آلاچیق فعالیت دارید، می توانید محصولات و خدمات خود را در سایت سازه برتر تبلیغ کنید تا مخاطبان این سایت بتوانند با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و تجهیزات مورد نیازشان را از شما خریداری کنند.

توجه داشته باشید که آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و از سایت حذف نخواهد شد و همین موضوع باعث می شود که مخاطبان و مشتریان زیادی از طریق جستجو در گوگل، به آگهی ساختمانی شما در سازه برتر مراجعه نمایند و با شما آشنا شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و ثبت سفارش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

ساخت آلاچیق سنگی

انواع سبک آلاچیق سنگی

در این بخش از مقاله سازه برتر شما را با انواع سبک آلاچیق سنگی آشنا می کنیم:

آلاچیق سنگی کلاسیک یا والت دیزنی؛ یکی از گران‌قیمت‌ترین آلاچیق‌های سنگی

آلاچیق‌های سنگی والت دیزنی که به آن‌ها آلاچیق سنگ رودخانه‌ای هم گفته می شود، ظاهر خیلی زیبایی دارند. این سازه سنگی یک نوع آلاچیق کلاسیک به حساب می‌آید که شما را به یاد انیمیشن‌های قدیمی والت دیزنی می‌اندازد.

سنگ استفاده شده در این نوع آلاچیق‌ها خیلی گران‌قیمت است، به همین دلیل این سازه سنگی را از پر هزینه‌ترین آلاچیق‌های مناسب برای فضای سبز می‌دانند. همچنین برای طراحی و ساخت آلاچیق‌های سنگی والت دیزنی که نمای کلاسیک دارند، زمانی طولانی صرف می‌شود. اما نمی‌توان از طرح منحصربه‌فرد و هنری آن که زیبایی خاصی به آلاچیق‌های سنگی می دهد، غافل شد.

 

آلاچیق سنگی مدرن و ساختمانی

سنگ استفاده شده در این آلاچیق دقیقآ از انواع ساختمانی آن است که به مدل‌های مدرن معروف هستند و اشکالی هندسی دارند.

این سبک امروزه در میان آلاچیق‌های ویلایی طرفدار بیشتری در مقایسه با سایر مدل‌های سنگی دارد.

 

آلاچیق سنگی سنتی

برای باغ کلاسیک باید طرح‌های آلاچیق سنگی سنتی را انتخاب کنید تا منظره‌ای طبیعی و آرام بخش را ایجاد ‌کنند. مساحت باغ و فضایی که به آلاچیق اختصاص می‌دهید نیز از دیگر عوامل اثرگذار در انتخاب آلاچیق سنگی هستند.

 

آلاچیق سنگی رومی

آلاچیق سنگی رومی همان‌طور که از نامش پیداست، معماری کلاسیک روم باستان را تداعی می‌کند. این سازه سنگی همچون بناهای باشکوه روم ساخته می‌شود و بیشتر سقفی گنبدی دارد. آلاچیق‌های سنگی با طراحی نمای رومی در اندازه خیلی بزرگ اجرا می‌شوند، به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در فضای سبز باغ و ویلا برای برگزاری مهمانی‌های خانوادگی استفاده کرد.

ظاهر منحصربه‌فرد و زیبای این آلاچیق آن را به یک سازه سنگی پرطرفدار برای محوطه سازی ویلاهایی که سبک سنگی کلاسیک را دنبال می‌کنند، تبدیل کرده است. به همین دلیل طراحانی که شیفته سبک کلاسیک هستند، ساخت آلاچیق سنگی رومی را توصیه می‌ کنند. از مهم‌ترین مزایای آلاچیق‌های سنگی رومی می‌توان به طراحی و ساخت آن به اندازه، طرح‌ و فرم‌های متفاوتی اشاره کرد.

در طراحی آلاچیق سنگی رومی از سرستون ها و المان های معماری یونان باستان استفاده می شود. قیمت آلاچیق سنگی رومی بسیار بالاست و هزینه های حمل و نقل نیز بر بالاتر رفتن هزینه‌ها موثر هستند. در ساخت آلاچیق سنگی رومی، معمولا از مواد و متریال دیگری برای ترکیب استفاده نمی شود و از سنگ رگه دار مرمر یا سنگ سفید، برای طراحی آلاچیق سنگی رومی استفاده می شود. محوطه های بزرگ رستوران‌ها و باغ‌ها گزینه‌های خوبی برای نصب آلاچیق سنگی رومی هستند.

 

طراحی آلاچیق سنگی

انواع کاربرد آلاچیق سنگی

آلاچیق سنگی ویلا

آلاچیق سنگی ویلا اغلب به صورت باز طراحی می شود و برای استفاده از فضای سبز و مناظر اطراف ویلا مورد استفاده قرار می گیرد. باز بودن اطراف آلاچیق سنگی ویلا این امکان را ایجاد می کند تا همین طور که از هوای آزاد و مناظر لذت می برید، بدون دغدغه در زیر سایبان آلاچیق سنگی استراحت کنید. برای ساخت آلاچیق سنگی ویلا، می توان از اسکلت فلزی استفاده کرد و بعد از آن روی اسکلت ستون‌های فلزی را به کمک انواع سنگ‌ها پوشاند.

 

آلاچیق آجری و سنگی در روف گاردن

از آجر و سنگ می‌توان برای ساخت آلاچیق‌های یک روف گاردن استفاده کرد. ترکیبات مختلف و تنوع رنگ می‌تواند به شما در ایجاد یک طرح آلاچیق بی‌نظیر و چشم گیر برای باغ روی پشت بام کمک کند. این آلاچیق‌ها بسیار ماندگار و بادوام هستند و بعد از ساخت به راحتی نگهداری می‌شوند. آن‌ها همچنین در برابر شرایط بد آب و هوایی و آتش بسیار مقاوم هستند و با اکثر خانه‌ها و باغ‌ها ترکیب می‌شوند.

بزرگترین عیب استفاده از سنگ و آجر این است که ساخت آن بسیار سخت انجام می‌شود و بهتر است به یک سازنده آلاچیق حرفه‌ای و ماهر سپرده شود. مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز این نوع آلاچیق گران‌تر از سایر مواد است. همچنین باید از آن به طور حرفه‌ای مراقبت کرد تا از نفوذ رطوبت به داخل جلوگیری شود.

در هر حال، اگر به دنبال آلاچیقی هستید که دقیقا با خانه شما تناسب داشته باشد، ساخت یک آلاچیق سنگی با آجر انتخاب صحیحی خواهد بود. این مورد، یک گزینه ایده‌آل و خوب است. مخصوصاً اگر آلاچیق به دیوار خانه متصل باشد.

 

 

مزایای آلاچیق سنگی

از جمله مزایای آلاچیق سنگی می توان به دوام و ماندگاری بالایی که در شرایط آب و هوایی مختلف دارند، تنوع بالا در ایجاد طرح‌های زیاد و ترکیبی با متریال های مختلف در آلاچیق سنگی اشاره کرد.

 یکی دیگر از مزایای مهم آلاچیق‌ سنگی طراحی آن به صورت باز است، باز بودن اطراف آلاچیقی از جنس سنگ باعث می‌شود تا به راحتی از فضای سبز و هوای آزاد لذت ببرید. در عین حال می‌توانید بدون دغدغه زیر این سایبان سنگی جذاب و زیبا استراحت کنید.

 

 

معایب آلاچیق سنگی

سنگ، متریال سنگینی است و حمل و نقل و جا به جایی آن ممکن است هزینه های بالایی داشته باشد. بزرگ بودن و حجیم بودن ابعاد آلاچیق سنگی این محصول را برای استفاده در محوطه‌های شلوغ و کوچک غیر مناسب می سازد. قیمت آلاچیق سنگی نسبت به دیگر انواع آلاچیق بالاتر است و همین موضوع محدودیت‌هایی برای تهیه آن به وجود می آورد.

 

هزینه آلاچیق سنگی

برآورد هزینه ساخت یک آلاچیق با سنگ

آلاچیق‌های سنگی ظاهر منحصربه‌فرد و شیکی دارند. اما طراحی و ساخت یک آلاچیق با ستون‌های سنگی در برگیرنده هزینه خیلی زیادی است. سنگ‌های طبیعی برای تبدیل شدن به مصالحی که بتوان با آن یک آلاچیق از جنس سنگ ساخت، فرآیند سخت و پیچیده‌ای را طی می‌کنند. همچنین سنگ‌های ساختمانی هم برای گذراندن مراحل تبدیل به شکل کنونی خود، نیاز به هزینه زیادی دارند.

به همین خاطر متخصصین محوطه سازی پیشنهاد می‌کنند، آلاچیق‌های سنگی برای ساخت مدفن مشاهیر در اماکن توریستی و گردشگری استفاده شود.

پیشنهاد آن‌ها برای ساخت آلاچیق در کنار ساخت استخر، خانه، باغ و ویلای شخصی، آلاچیق سیمانی یا یک متریال مصنوعی با وزن سبک است که مانند سازه سنگی، استحکام و مقاومت خوبی داشته باشد.

با این حال بعضی از افراد و طراحان به علت تنوع در مدل و طرح و همچنین زیبایی ظاهری آلاچیق‌های سنگی، ترجیح می‌دهند از آن برای ساخت یک سایبان با سبک کلاسیک در محوطه فضای سبز خود استفاده کنند.

در واقع قیمت آلاچیق سنگی به عوامل متعددی مانند جنس و نوع سنگ، نوع طراحی و اجرای آلاچیق سنگی و پیش ساخته یا در جا بودن آن بستگی دارد. از عوامل موثر دیگر بر قیمت آلاچیق سنگی می توان به متراژ، ابعاد و مساحت آلاچیق سنگی اشاره کرد.

 

 

سخن پایانی

اما اگر شما هم از آلاچیق‌های سنگی خوشتان می آید و طرفدار آن هستید، ما در این مقاله مزایای این سازه سنگی پرطرفدار را بررسی کردیم. همچنین انواع طرح‌های موجود برای ساخت یک آلاچیق سنگی را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما طرفدار کدام یک از طرح‌های آلاچیق با سنگ هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 


کلمات کلیدی:

مدل آلاچیق سنگی ویلا، آلاچیق مدرن اروپایی، الاچیق سنگی، آلاچیق مدرن سنگی، عکس آلاچیق سنگی رومی