طراحی انواع آلاچیق پارچه ای و کاربردهای آن - سازه برتر



طراحی انواع آلاچیق پارچه ای و کاربردهای آن

آلاچیق پارچه ای یکی از انتخاب‌های کاربردی طراحان دکوراسیون داخلی و معماران امروزی در فراهم آوردن سایبان و زیبا سازی فضا می باشد. مسائلی مانند فرم دهی راحت و زیبا به آلاچیق چادری، قیمت تمام شده سازه، بهبود در بهره وری فضا و … از جمله مواردی است که طراحان دکوراسیون داخلی تمایل دارند از آلاچیق چادری استفاده کنند.

با استفاده از پارچه های بادوام و پیشرفته در آلاچیق چادری، می توان مناطق بزرگی را تحت پوشش قرارداد. این مزیت، استفاده از آن ها را به یک بخش بسیار تخصصی، در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.

در این مقاله قرار است به بررسی ویژگی‌های آلاچیق پارچه ای، کاربردهای آن و همچنین نحوه تعیین قیمت سازه های چادری بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

نحوه طراحی آلاچیق پارچه ای

نحوه طراحی آلاچیق پارچه ای

طراحی سازه آلاچیق با پارچه نیاز به هنر و خلاقیت دارد. بعضی از نکاتی که در انتخاب آلاچیق پارچه ای و طراحی آن تاثیرگذار می باشد در این بخش از سازه برتر به آن اشاره شده است که شامل موارد زیر می شود:

 

۱- طراحی نقشه

برای آغاز کار در ساخت ویلا، یک نقشه از محدوده ای که آلاچیق چادری در آن نصب می شود مورد نیاز است. این نقشه باید شامل مواردی از جمله، فاصله بین المان ها و سازه های موجود در محیط با یکدیگر، مانند خانه، درخت، دیوار، پست برق، لوله کشی گاز و … باشد.

 

2- موقعیت مکانی و منظره

با مشخص کردن موقعیت شمال بر روی نقشه، برای طراحان مشخص می شود که آلاچیق را در جهتی قرار دهند که سایه بیشتری داشته باشد. همچنین زمان استفاده از آلاچیق چادری در طول روز و فصل های مورد استفاده در طول سال را باید به طراح اعلام کنیم، تا طراحی برای حداکثر سایه در زمان استفاده انجام گیرد.

 

۳- گرفتن عکس و فیلم از محل

تعدادی عکس و فیلم کلی از فضای موجود گرفته می‌شود. هدف از این عکس‌ و فیلم‌ها این است که سازه‌ها و محیط پیرامونی در آن قابل تشخیص باشد. هر چه تصویربرداری با کیفیت تر باشد، طراحان درک بهتری از محیط خواهند داشت. اگر عکس دید از بالا گرفته شود به فهم بهتر محیط و رسیدن به نقشه بهتر از محیط کمک می کند.

 

۴- شرایط کلی محل

اطلاع طراحان از شیب زمین، جنس خاک، مصالح رویه زمین، حداکثر سرعت باد، ضخامت رویه خاک، عمق سنگ بستر یا پی و … به آنها کمک می‌کند بهترین طراحی ممکن را برای آلاچیق پارچه ای انجام دهند. این طراحی دقیق می‌تواند هزینه تمام شده پروژه را کاهش دهد.

 

5- نمونه کار پیشنهادی

اگر فرم خاصی از آلاچیق پارچه ای ویلا را در اینترنت یا جای دیگری دیده ایم که مشابه طرح دلخواه ماست، می توانیم آن را به طراحان نشان دهیم تا معماران یک دید اولیه از انچه انتظار داریم داشته باشند و براساس آن آلاچیق را طراحی کنند.

 

۶- کاربرد اصلی آلاچیق

یکی از موارد مهم در طراحی آلاچیق پارچه ای نوع کاربری آن است که شامل آفتاب گیر، المان محوطه سازی ویلا، محافظ باران، زیبا سازی فضای سبز، ایجاد حریم شخصی و اشراف بند، سایبان کنار استخر، غذا خوری، مخفی نمودن و یا استفاده دوگانه به عنوان پارکینگ خودرو و غیره می باشد و طراحی هر کدام از این موارد متفاوت می باشد.

 

طراحی دقیق و علمی منجر به موارد زیر می‌شود:

ساخت سازه با دوام بسیار بالا

با کمترین نیاز به نگهداری و تعمیر

کیفیت ساخت بالا در اتصالات آلاچیق چادری

 

انواع پارچه های آلاچیق

انواع پارچه های آلاچیق

برای تولید سازه پارچه ای در اندازه های متفاوت، به دانش فنی زیادی نیاز دارد.

امروزه انواع مختلفی از پارچه های رایج در مصارف معماری وجود دارند.

اما فقط تعداد محدودی از آن‌ها در نوع ساخت غشای کشسانی سایه بان و آلاچیق های پارچه ای کاربرد دارند.

 

انواع پارچه های کشسان موجود:

PTFE2

فایبرگلاس روکش شده با سیلیکون

پلی استر با روکش PVC5

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

پلی استر روکش PVC

پارچه بافته شده

 

نوع پلی استر با روکش PVC مقاومت زیادی در برابر دمای بالا دارد. این نوع پارچه‌ها برای سایبان در مناطق آفتاب گیر خیلی مناسب هستند.

روکش PVC به پارچه‌ها خاصیت ضد چسبندگی می دهند. به این صورت که این مواد برای سال‌ها در برابر خاک از خود مقاومت نشان می دهند و همچنین در برابر طوفان آسیب نمی بینند.

تمیز کردن آن ها از گرد و غبار آسان است. از ویژگی های خاص آن می توان به شفافیت بالای آن، مقاومت در برابرآتش کم اشتعال و همچنین در برابر چین خوردگی اشاره کرد.

 

نکات مهم در انتخاب پارچه آلاچیق

نکات مهم در انتخاب پارچه آلاچیق

انتخاب پارچه به نوع سازه‌های پارچه ای و میزان تنش هوا در منطقه وابسته است.

مقاوم بودن آلاچیق‌ها در برابر تنش هوا، به شدت به ویژگی های ساختاری پارچه بستگی دارد، استحکام کششی پارچه‌ها متفاوت است و هر چه این استحکام بالاتر باشد مقاومت آن در برابر باد بیشتر است.

نوع پارچه استفاده شده در آلاچیق پارچه ای انتقال اشعه خورشیدی و میزان جذب صدا نیز مؤثر است.

 

دوخت پارچه آلاچیق چادری

پارچه طراحی شده، برای دوخت به کارگاه می رود. بعد از برش، قطعات پارچه بر اساس طرح داده شده در کنار هم قرار می گیرند تا توسط دستگاه های پیشرفته به هم متصل شوند و چادر آلاچیق سقف پارچه ای تولید شود. پارچه برای پوشش آلاچیق در کارگاه دوخت بسته بندی و آماده می شود تا برای نصب به محل منتقل شود.

 

نصب آلاچیق پارچه ای

کافیست شما مطابق با دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی آنها عمل کنید. این سازه کششی به راحتی و فقط با پیچ و مهره به یکدیگر نصب می شود.

 

آلاچیق پارچه ای و کاربرد آن

آلاچیق ها کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال از کاربردهای آن در انبارداری، ساختمان‌های موقت و کاربردهای صنعتی را می توان نام برد.

از سایبا‌ن‌های پارچه ای جدید در فرودگاه‌ها نیز می توان استفاده کرد. فرودگاه بین المللی سان دیگو نمونه ای از آن است.

همچنین استفاده از آلاچیق پارچه ای، برای سایبان حیاط و یا سایبان پارکینگ از آن جمله اند.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

در صورتی که در زمینه پیمانکاری ساختمان و فروش لوازم و تجهیزات ساختمانی از جمله امکانات و تجهیزات آلاچیق فعالیت دارید، می توانید کسب و کار خود را به مخاطبان سایت سازه برتر معرفی کنید و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کنید، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و توضیحات مربوط به آگهی دائمی در سایت سازه برتر را مطالعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

سقف پارچه ای آلاچیق

سقف پارچه ای آلاچیق

یکی از موارد کاربرد سازه‌های پارچه ای در سقف پارچه ای آلاچیق‌ها می باشد. آلاچیق‌های پارچه ای خیلی سبک هستند و به راحتی قابل نصب می باشند. وجود پوشش پارچه ای در سقف الاچیق‌ها باعث کاهش دما در زیر آلاچیق می شود و مناسب مناطق گرم ایران است. سقف پارچه ای به دو نوع تقسیم می شود:

 

سقف پارچه ای ثابت

با استفاده از سقف پارچه ای ثابت، می توان در مدت زمان کمی یک فضا را مسقف کرد. وزن کم پوشش پارچه ای فشار کمی را به ساختمان وارد می کند و می توان به راحتی یک طبقه به ساختمان فعلی اضافه کرد.

امکان ایجاد یک سقف با دهانه بزرگ بدون ستون میانی، در استادیوم‌ها مزیت مهم دیگر سقف پارچه ای ثابت می باشد.

 

سقف پارچه ای متحرک

سقف پارچه ای جمع شونده با قابلیت انعطاف پذیری که دارد، به راحتی می تواند جمع شده و یک فضای مسقف را به فضای روباز تبدیل کند. جنس پروفیل های اصلی سقف پارچه ای جمع شونده از آلومنیوم می باشد.

 

آلاچیق پارچه ای مدرن

معماری مدرن، آلاچیق پارچه ای را به عنوان یک شکل معماری کشف کرده است. در این نوع معماری، آلاچیق‌های پارچه ای نه فقط برای سازه‌های موقتی بلکه برای ساختمان‌های همیشگی هم استفاده می شوند.

آلاچیق‌های مدرن پارچه ای با فلز آلومینیوم و پارچه ساخته می ‌شوند. در واقع فلز به عنوان اسکلت آلاچیق استفاده می شود و سپس پارچه‌های مخصوص این کار، بر روی آن به طور مهندسی شده طبق نقشه قرار می ‌گیرند.

آلاچیق مدرن پارچه ای برعکس آلاچیق سنتی به طور غیر منظم در اشکال غیر هندسی و هندسی طراحی می‌ شود. به طور کلی در طراحی آلاچیق مدرن پارچه ای از کمترین وسایل تزیینی استفاده می‌ شود و طراح سعی می‌ کند؛ آلاچیقی ساده اما شیک را با استفاده از پارچه برای کارفرما طراحی کند. اکثر آلاچیق‌های چادری، سبک مینیمال یا همان سادگی را دارند.

 

روکش مورد استفاده در این آلاچیق‌ها به شکل خمیده، زین اسبی و همچنین خفاشی اجرا می شود.

علاوه بر تفاوت‌هایی که در نوع روکش مورد استفاده در این آلاچیق‌ها وجود دارد، محل قرار گرفتن ستون های سازه و شکل آنها هم متفاوت است.

با توجه به ساختار سازه و شکل ظاهری می توان این آلاچیق‌های پارچه ای مدرن را در گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

 

آلاچیق مدرن پارچه ای با ستون مرکزی

ستون اصلی این نوع سازه در قسمت مرکزی قرار دارد و قسمت میانی روکش بالاتر از سایر بخش های آن خواهد بود.

این نوع آلاچیق در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل اجرا هست و در حیاط منزل و پارک‌ها کاربرد زیادی دارند.

 

آلاچیق مدرن پارچه ای با ستون کناری

نوع دیگری از این آلاچیق های مدرن که ظاهری خیلی زیبا دارد و شبیه به گل شیپوری هست، ستون کناری برای آنها در نظر گرفته شده است.

میله ضخیم و بزرگ با استحکام بالا به عنوان ستون اصلی در نظر گرفته می شود و میله دیگر مورب به آن وصل می شود.

سپس به میله دوم روکش پارچه ای آلاچیق متصل می شود و رو به پایین قرار می گیرد. در این مدل آلاچیق های مدرن، در قسمت روکش نیز سازه فلزی استفاده می شود تا پارچه ایست خوبی داشته باشد.

با توجه به اینکه قسمت سایبان و روکش این آلاچیق‌ها حالت آویز رو به پایین دارد، جلوه خیلی زیبایی داشته و فضای حیاط و روف گاردن را زیباتر می کند. همچنین تمام قسمت‌های سازه فلزی در این نوع آلاچیق کاملا محکم است و وزش باد و برخورد ضربه باعث حرکت روکش و جا به جایی آننمی شود.

 

آلاچیق پارچه ای حیاط منزل

برای ایجاد یک سایبان آپارتمانی، می توان از آلاچیق پارچه ای حیاط منزل استفاده کرد تا ساکنین در مهمانی‌ها، جشن‌ها و … از فضای باز خانه خود استفاده کنند.

در واقع چون که آلاچیق های پارچه ای نوعی سازه پارچه ای سبک هستند و به آسانی قابل نصب هستند و انسان را در مقابل باد، اشعه ماوراء بنفش و باران محافظت می کنند برای استفاده در حیاط منزل مناسب هستند.

 سایبان پارچه ای حیاط باعث می شود بیشتر افراد بتوانند شبی را در چادر بگذرانند و از هوای دلنشین در شب‌های تابستان آن لذت ببرند.

 

فاکتورهای تعیین قیمت در آلاچیق پارچه ای از پیش طراحی شده

فاکتورهای تعیین قیمت در آلاچیق پارچه ای از پیش طراحی شده

سازه های از پیش طراحی شده، در طرح های مختلفی همچون آرک، خیمه و زین اسبی و با ابعاد استاندارد آماده می شوند. عواملی که در قیمت تمام شده این سایبان‌ها موثر است عبارتند از: مساحت و نوع پارچه مصرف شده، نوع پروفیل مورد استفاده، نحوه دوخت پارچه، فرم نهایی سازه و تعداد آن.

 

جنس پارچه کششی مصرفی

کیفیت پارچه کششی مورد استفاده در ساخت آلاچیق پارچه ای بر قیمت آن موثراست. به عبارت دیگر هر چه پارچه بزرنتی مورد استفاده از برند معتبرتر انتخاب شود و مقاومت و دوام آن بیشتر باشد هزینه بیشتر می شود. استفاده از این پارچه‌ها برای سایبان مناسب نیست و بیشتر در سازه‌های سفارشی استفاده می شود.

 

جنس پروفیل های سازه

هنگام ساخت آلاچیق پارچه ای از پروفیل به عنوان قوس‌ها و ستون‌های نگه دارنده استفاده می شود، که تغییر در ابعاد این پروفیل‌ها چه از نظر قطر و چه از نظر ارتفاع، هزینه‌ها را متغیر می کند. همین طور رنگ به کار رفته بر روی پروفیل‌ها و روکش آب کروم آن ها در کنار نوع اتصالات CNC پلاسما نیز بر هزینه٬های تمام شده تاثیر می گذارند.

 

نحوه دوخت پارچه

در تولید آلاچیق پارچه ای از دو نوع دوخت استفاده می شود، که یکی دوخت لستر یا دستی و دیگری دوخت فرنکانس بالا یا HF نامیده می شود. دوخت لستر هزینه‌های کمتری نسبت به روش فرکانس بالا دارد، اما نکته ای که باید در نظر داشت مقاومت و کیفیت کمتر پارچه سازه کششی در مقابل نیروی باد و برف در دوخت های دستی (لستر) می باشد.

 

تعداد سازه استاندارد

در صورتی که بیش از یک آلاچیق پارچه ای از پیش طراحی شده سفارش بدهید، قیمت تمام شده هر یک از آن‌ها کمی ارزان تر خواهد بود. علت این امر کاهش پرتی در رول برزنت کششی می باشد. در این صورت هزینه‌های سربار سازه کاهش پیدا می کند.

 

 

سخن پایانی

آلاچیق‌های پارچه‌ای را می‌توان جزء سازه‌های غشایی در نظر گرفت که امروزه به خاطر ویژگی منحصر به فردی و زیبایی خاصی که دارند مورد استقبال کشور‌های اروپایی و خاورمیانه قرار گرفته اند. کیفیت این آلاچیق‌ها با در نظر گرفتن نوع پارچه، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و نصب آن‌ها تعیین می‌شود. استفاده از متریال با کیفیت و مرغوب در ساخت و طراحی آلاچیق‌های پارچه ای باعث مقاومت و طول عمر سازه‌ها می‌شود.

برای ثبت نظر و پیشنهادات خود، در قسمت دیدگاهها با ما در ارتباط باشید.