انواع آلاچیق فلزی و مزایا و معایب آنها - سازه برتر



انواع آلاچیق فلزی و مزایا و معایب آنها

انواع آلاچیق فلزی و مزایا و معایب آنها

هر آنچه که باید در خصوص آلاچیق فلزی بدانید

آلاچیق فلزی، سازه ای فوق العاده و بی نظیر است که در فضاهای سبز، ویلا‌ها، باغ‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و روف گاردن‌ها ساخته می‌شود. همچنین آلاچیق فلزی سازه‌ای تقریبا سنگین بوده و بسته به سبک و نوع طراحی، در ساخت آن از انواع پروفیل‌های فلزی استفاده می‌شود. در واقع فلز اصلی‌ترین متریال برای ساخت هر نوع آلاچیق به شمار می آید.

شما می توانید آلاچیق های فلزی در طرح‌ها و سبک‌های مختلف داشته باشید. فلز استفاده شده در آلاچیق می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، همچنین استفاده از روکش چوب طبیعی هم برای ساخت آلاچیق فلزی استفاده می شود که هم از آلاچیق چوبی ارازان تر خواهد بود و هم زیبایی چوب طبیعی را دارا خواهد بود.

اگر می خواهید مطالب بیشتری در خصوص آلاچیق فلزی و انواع مدل‌ها و سبک‌های آن مطالعه کنید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

طراحی آلاچیق فلزی

در ادامه این مقاله از سازه برتر شما را با اصول طراحی آلاچیق فلزی آشنا می کنیم. در آلاچیق های فلزی، متریال اصلی پایه‌ها از جنس فلز هست و قسمت پوشش دیواره‌ها و سقف، می‌تواند از مواد مختلفی از جمله شیشه، سفال و طلق تولید شود. نوع پوشش آلاچیق به موارد مختلفی از جمله آب و هوای محل نصب آلاچیق، میزان بارندگی سالیانه، شدت تابش نور خورشید، رنگ، طرح، و نوع نمای محوطه نصب آلاچیق و... بستگی دارد.

همچنین آلاچیق های فلزی را می توان در سبکهای مختلف اعم از سنتی، مدرن و کلاسیک طراحی و اجرا نمود.

یکی از اصلی‌ترین قسمت طراحی یک آلاچیق فلزی، ارتفاع آن است.

شما برای داشتن یک آلاچیق فلزی استاندارد نمی توانید از یک اندازه قالب در آنها استفاده کنید و باید وجه تمایز بین ساخت آلاچیق توسط یک متخصص آلاچیق سازی با شخصی که نجار یا آهنگر است قاعل شوید.

به عنوان مثال، آهنگرتان اندازه ارتفاع یک آلاچیق که مورد پسند شماست و در نزدیکی شماست را بر میدارد و می خواهد همان را در پروژه شما اجرا کند، ولی اندازه کلی آلاچیق شما با اندازه آن آلاچیق تفاوت دارد و چون ارتفاع آلاچیق، ارتباط محسوس و مستقیمی با شیب سقف دارد شما را دچار مشکل می کند.

در این صورت یا آلاچیقی با شیب کم خواهید داشت یا با شیب زیاد، که این موضوع باعث بد شکل شدن آلاچیق می شود.

همچنین محاسبات سازه شما بر اساس تحمل فشار، که اصلی ترین مرحله ساخت آلاچیق است بهم می خورد و در نتیجه با یک طوفان با سرعت شصت کیلومتر ممکن است پوشش های سقف شما کنده شده و به کسی صدمه بزند.

پس منطقی است که اگر خودتان می خواهید آلاچیقی درست کنید در مورد محاسبات آن با یک متخصص مشورت کنید.

 

نصب الاچیق فلزی

مکان نصب الاچیق فلزی

بیشترین مکان‌هایی که آلاچیق فلزی مورد استقبال قرار می‌گیرد و محدودیتی در اجرای این سازه فلزی و محل نصب آن وجود ندارد عبارت است از:

پارک‌ها و فضای سبز شهری

باغ تالارها

ویلاهای خصوصی

خانه‌های بزرگ

رستوران‌های فضای باز

 

 

متریال مناسب برای ساخت آلاچیق فلزی

آلومینیوم: آلومینیوم یکی از بهترین متریال برای ساخت آلاچیق فلزی است. این ماده علاوه بر طول عمر و مقاومت بالایی که دارد، از وزن پایینی هم برخوردار است.

فولاد ضد زنگ گالوانیزه: فولاد در برابر زنگ زدگی مقاومت خیلی بالایی دارد و می تواند برف و باران و بادهای شدید را به خوبی تحمل کند، بدون این که دچار آسیب شود. فولاد ضد زنگ گالوانیزه از بهترین متریال در ساخت آلاچیق فلزی به شمار می آید.

 

رنگ آلاچیق فلزی

بعضی از مجریان مختلف از رنگ‌های ماشینی استفاده می کنند. تعدادی با دریافت هزینه ای بالا تر از رنگ‌های کوره ای بهره می برند که خیلی روش خوبیست ولی یک مشکل دارد و آن این است که در زمان نصب اتصالات به یک دیگر محل‌هایی از رنگ باید تراشیده شوند و این باعث زنگ زدگی و پوسیدگی محل می شود.

برخی هم از رنگهای ساختمانی استفاده می کنند، ولی باید به این نکته توجه داشت که بعضی از آلاچیق‌ها به صورت جزیره ساخته می شوند و پایه هایی در آب و به صورت قرق آبی دارند، در این مدل کارها مخصوصآ در قسمت پایه‌های قرق آبی، نمی توان از رنگ‌هایی که در بالا به آن اشاره شد استفاده کرد و حتمآ باید از رنگهای اپوکسی که روش اجرای آن متفاوت از رنگ‌های دیگر است استفاده شود.

 

انواع سبک آلاچیق‌ فلزی

انواع سبک آلاچیق‌ فلزی

آلاچیق فلزی مدرن

این نوع آلاچیق‌ها به صورت چهارگوش و مربع هستند و در عین سادگی از طراحی دلنشین و زیبایی برخوردارند. در چند سال اخیر استفاده از سبک مدرن آلاچیق فلزی در ساخت ویلا رواج پیدا کرده است و از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن استفاده از خطوط ساده است. در آلاچیق فلزی مدرن، هم پایه‌‌ها و هم ستون‌های آلاچیق به شکل خط صاف و بدون قوس و انحنا طراحی می‌شوند.

در این مدل‌ها عملیات خمش بر روی فلز انجام نمی شود و سعی می شود بیشتر در قالب‌های گونیا و اشکال هندسی دیگر و از نوع متریال پهن برای ایجاد نمایی زیبا تر استفاده شود.

 

آلاچیق فلزی سنتی

سبک سنتی دارای خصوصیاتی است که به ایجاد فضایی کلاسیک کمک کرده است که از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع طراحی می‌توان به ایجاد تعادل و تقارن در کلیت فضا اشاره کرد و همچنین ارتفاع کم برای ایجاد فضایی دلنشین و القای حس آرامش بیشتر در محیط آلاچیق اشاره کرد.

در قدیم چون از آلاچیق بیشتر برای در امان ماندن از تابش زیاد آفتاب استفاده می شد، بیشترین چیزی که مد نظر قرار میگرفت سازه ساده ای همراه یک سقف بوده است. به بیانی دیگر می شود گفت سبک آلاچیق فلزی سنتی ساده ترین سازه را در میان آلاچیق های دیگر دارد.

به عبارت دیگر آلاچیق سنتی آلاچیق ساده یا معمولی هم نامیده می شود که قیمت‌های مناسبی دارد و به قول بازار کف قیمت‌های آلاچیق را دارند.

 

آلاچیق فلزی کلاسیک

این سبک آلاچیق با استفاده از متریال متنوعی که در صنعت ساختمان موجود هست از جمله سنگ، سیمان، فایبر گلاس و متریال فوق سبک و به صورت سقف پوشیده ساخته می شود، همچنین آلاچیق های فلزی به اسپانیایی معروف هستند و در آنها از تزیینات و جزییات بیشتر، مطابق با سبک کلاسیک استفاده می شود.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در کار ساخت و طراحی آلاچیق و یا انواع محصولات ساختمانی هستید، می توانید در بخش فروش محصولات ساختمانی و معماری مجموعه سازه برتر، که یک سایت تخصصی و با تجربه در صنعت ساختمان است، محصولات خود را تبلیغ کنید و به رشد کسب و کار خود کمک کنید، برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید.

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

انواع مدل های آلاچیق فلزی

انواع مدل های آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی چوبی

یکی از ایده‌هایی که بسیار محبوب است، استفاده از متریال چوب در طراحی آلاچیق های فلزی می‌باشد. چوب باعث می‌شود تا فضای آلاچیق‌ها گرم‌تر و زیباتر شود.

در ضمن این متریال باعث می‌شوند تا ظاهر فضایی که قرار است آلاچیق فلزی را در آن نصب کنید بسیار لوکس به نظر بیاید. برای اجرای این ایده می‌توانید دیوارهای آلاچیق و یا سقف آن را با استفاده از چوب بسازید. در صورتی که دوست دارید آلاچیق شما باز باشد می‌توانید از چوب به عنوان نرده‌ دیوار آلاچیق در فاصله بین ستون‌ها استفاده کنید و با انجام این کار، ظاهر کار را زیباتر نشان دهید.

 

آلاچیق فلزی شیشه ای

یکی دیگر از ایده‌های طراحی آلاچیق فلزی، تلفیق شیشه و فلز است. به این صورت که می‌توان بدنه اصلی آلاچیق، یعنی ستون‌ها و اتصالات آن را با استفاده از فلز درست کرد و از شیشه نیز به عنوان دیوارها، سقف و درب آلاچیق استفاده کرد.

اگر خانه شما در محیط‌های کوهستانی، ساحلی یا جنگلی قرار دارد و یا فضای بیرون و فضای حیاط دارای جذابیت‌های بصری فوق‌العاده‌ای است و می‌خواهید زمانی که در آلاچیق فلزی هستید از این زیبایی‌ها لذت ببرید، این ایده می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در این حالت می‌توانید حتی از درب تاشو شیشه‌ای استفاده کنید و در فصول مختلف، این شیشه‌ها را باز کنید تا هوا در داخل آلاچیق در جریان باشد.

 

آلاچیق فلزی دو طبقه

آلاچیق های دو طبقه از نظر تئوری از همان ساختار آلاچیق معمولی پیروی میکنند، ولی در عمل تفاوت‌های زیادی دارند.

در سازه این آلاچیق حتمآ باید از محاسبات خاصی استفاده شود که تحمل وزن داخلی و فشار خارجی را داشته باشد.

سازه این آلاچیق‌ها باید مانند سازه ساختمانی باشد، نه به این معنی که از تیر آهن استفاده شود، ولی نوع ستون‌ها حتمآ باید از نوع مشابه یک طبقه آن سنگین ترباشد و از فنداسیون یکپارچه استفاده شود.

 

آلاچیق فلزی باغی

در انواع آلاچیق تفاوت‌هایی از نظر محاسباتی و نوع متریال وجود دارد.

این تفاوت بیشتر در قسمت زیرین آلاچیق وجود دارد که محل قرار گیری کفه یا ستون‌های آلاچیق روی زمین است و تفاوت دیگر در استفاده از نوع پوشش سقف است.

در آلاچیق های باغی به خاطر ریزش برگ درختان بر روی سقف و بارش باران، روی سقف لجن گیر می شود و می تواند آسیب جدی به سقف وارد کند و ایجاد بوی بدی کند، بنا براین استفاده از نوع پوشش سقفی که بدون خلل باشد الزامی می باشد تا بتوان روی سقف آلاچیق فلزی را به آسانی تمیز کرد.

 

آلاچیق پرتابل فلزی

این نوع آلاچیق نیازی به اجرا در محل ندارد و از محل کارگاه به صورت آماده حمل می شود و در محل مورد نظر استفاده می شود که البته مناسب برای ویلاها و باغ‌های شخصی نیست و بیشتر برای ارگانهای دولتی و شهر داری‌ها تولید می شود.

 

مزایای آلاچیق فلزی

مزایای آلاچیق فلزی

آلاچیق های فلزی بهترین گزینه آلاچیق، برای هر نوع شرایط آب وهوایی هستند،این نوع آلاچیق با در نظر گرفتن بودجه های مختلف قابل اجرا می باشد.

یک گزینه خوب برای پایداری آلاچیق فلزی، قرار دادن آن روی یک سطح صاف مقاوم مانند، سنگ فرش یا کاشی است. اگر آلاچیق فلزی قابل حمل را انتخاب کنید، می توانید از چنین پلت فرمی به عنوان مکانی برای بازی‌های کودکان استفاده کنید و در عصر آن را به مکانی برای دورهمی‌های دوستانه تبدیل کنید.

 

انواع اشکال، اندازه‌ها و نسبت‌ها

در پیشنهادات شرکت های تخصصی می توانید گزینه های مختلفی از آلاچیق های فلزی را پیدا کنید که تقریباً با طرح ویلا، باغ و یا حیاط خانه شما هماهنگ است. شما می توانید با انتخاب یک طرح زیبا حیاط خود را به یک مکان مورد علاقه برای مهمانی‌ها تبدیل کنید. آلاچیق های فلزی دارای اشکال گوناگونی از جمله چهار گوش، پنج گوش، شش گوش، هشت گوش، دایره ای، سه بعدی، پرگولا و غیره هستند.

 

سبکی و قدرت

وزن سبک آلاچیق فلزی باعث می شود که آنها را به راحتی جابجا کنید. در واقع استحکام و مقاومت یکی از مهمترین ویژگی های مثبتی است که آلاچیق های فلزی دارند. آنها با حرکات زمین دچار خسارات نمی شوند، همچنین قاب های فلزی شکل خود را در مقایسه با آلاچیق های آجری یا چوبی خیلی بهتر حفظ می کنند.

 

سهولت و دقت در مونتاژ

شما با کمک یک طراح، می توانید به آسانی آلاچیق های فلزی را در اندازه های مورد نیاز خود نصب و تزئین کنید. در واقع محاسبه صحیح زوایا و تعمیر قطعات چنین آلاچیق هایی سخت نیست. حتی اگر یک خطا وارد حساب های شما شد، می توانید بدون تلاش زیاد و به سرعت آن را برطرف کنید.

 

ایمنی و دوام در برابر آتش

آلاچیق های فلزی نسبت به آلاچیق های دیگر در برابر حرارت و آتش حاصل از آن مقاوم هستند. شما می توانید آنها را در مناطق حساس به آتش سوزی نصب کنید، زیرا در برابر آتش هیچ آسیبی نمی بینند. به دلیل مقاوم بودن چنین آلاچیق هایی شما به راحتی می توانید در داخل آن اقدام به طبخ کباب کنید. زیرا با مراقبت و نگهداری مناسب، آلاچیق های فلزی می توانند صادقانه به صاحبان خود خدمت کنند.

 

مقاومت در برابر عوامل جوی و تاثیرات مکانیکی

 با نصب یک آلاچیق فلزی در باغ یا ویلای خود، نباید از فرو ریختن یا تغییر شکل دادن آن بترسید. زیرا محصولات فولادی مقاومت بسیار زیادی در برابر محیط دارند، بنابراین از بلایای طبیعی زیاد صدمه نمی بینند و همواره استحکام خود را حفظ می کنند.

 

مناسب برای صاحبان حیوانات خانگی

اگر از حیوانات خانگی مانند سگ نگهداری می کنید بهتر است از آلاچیق های فلزی استفاده کنید، حیوانات خانگی به ویژه در سنین پایین، دوست دارند هر چیزی را که در میدان دیدشان است بجوند. با این حال، هنگامی که به حیوان خانگی خود اجازه می دهید در حیاط پرسه بزند، می توانید مطمئن باشید که آلاچیق فولادی شما در برابر پنجه‌ها و یا دندان‌های حیوان خانگی شما مقاوم است.

 

عمر طولانی

اگر نگهداری و تعمیر فلز به طور منظم و صحیح باشد، آلاچیق فلزی سال‌ها دوام خواهد آورد.

 

معایب آلاچیق فلزی

معایب آلاچیق فلزی

آلاچیق های فلزی کمی خنک هستند و ممکن است برای فصل زمستان انتخاب خوبی نباشند.

همچنین ظاهر آنها نسبت به نوع چوبی خیلی ساده‌تر است و ممکن است مانند آلاچیق چوبی مجلل به نظر نیایند.

 

 

هزینه ساخت آلاچیق فلزی

همانطورکه همیشه شاهد نوسانات بازار هستیم، قیمت آلاچیق فلزی نیز در ارتباط مستقیم با قیمت آهن آلات در بازار است و با قیمت بازار تغییر پیدا می کند.

اگر یک آلاچیق فقط با متریال آهن درست شود، در کل شصت و پنج درصد قیمت کل را آهن آن تشکیل می دهد و بقیه را اجناسی مثل رنگ و هزینه‌های جابه جایی و دستمزد ساخت آن شامل می شود، حالا می توانید خودتان محاسبه کنید که به عنوان مثال اگر قیمت یک آلاچیق ده میلیون تومان باشد، شش میلیون و پانصد هزار تومان آن مربوط به آهن آن است.

 

 

کلام پایانی

آلاچیق‌‌ها انواع متفاوتی دارند که فرم‌ها و ساختار متنوعی، متناسب با محوطه مورد نظر دارند. آلاچیق‌ها این امکان را فراهم می کنند که چشم‌انداز زیبایی از مناظر اطراف خود داشته باشیم و با استفاده از آنها نهایت لذت را در فضای سبز محوطه ویلا داشته باشیم.

ما در این نوشته از سازه برتر به معرفی انواع آلاچیق فلزی و مزایا و معایب آن پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزنده ای در این زمینه دست یافته باشید.

اگر هنوز موضوعی باقی مانده یا سوالی در ذهن دارید، حتماً آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.