سقف متحرک استخر (پوشش متحرک استخر) و کاربرد و انواع آن - سازه برتر



سقف متحرک استخر (پوشش متحرک استخر) و کاربرد و انواع آن

با استفاده از اجرای سقف متحرک استخر (پوشش متحرک استخر)، یک دکوراسیون مدرن را برای استخر خود به شکلی کاملاً جدید خواهید داشت. سقف متحرک استخر در واقع نوعی پوشش یا سازه  است که از متریال‌های مختلفی تولید شده است و همانطور که از نامش پیداست، به‌ عنوان یک پوشش موقت و متحرک استفاده می شود.

سقف متحرک استخر کاملا آب بند است و باعث جلوگیری از انتقال آب و گرد و غبار به داخل استخر می‌‌شود. پوشش متحرک استخر یکی از امکاناتی است که خیلی ازعلاقمندان به داشتن ویلا و استخرهای شخصی به داشتن آن تمایل دارند. سقف‌های متحرک استخر با ویژگی هایی که دارند؛ یک راهکار بسیار عالی و جدید برای استفاده از استخرهای روباز می ‌باشند.

پوشش های متحرک یا سقف‌های جمع‌شو استخر انواع گوناگونی دارند که در ادامه این مقاله از سازه برتر به معرفی آن‌ها می ‌پردازیم و سعی می کنیم تمام نکات مربوط به ساخت سقف متحرک استخر را در این مقاله پوشش دهیم. البته این سازه‌‌ها در استخرهای روباز عمومی نیز استفاده می شوند. به‌ طور کلی با پوشش  متحرک استخر امکانی عالی برای استفاده از استخرهای روباز در تمامی شرایط آب و هوایی و فصول گوناگون سال وجود دارد.

سقف متحرک استخر

 

اجرای سقف متحرک استخر به چه دلیل انجام می شود؟

اجرای سقف متحرک استخر، جهت پوشش متحرک استخر روباز به دو دلیل انجام می شود:

۱- اجرای سقف متحرک استخر روباز به صورت متحرک، باعث جلوگیری از سقوط جانداران و نفوذ گرد و خاک و خاشاک به داخل استخر می شود.

۲- اجرای پوشش استخر روباز برای استفاده از استخر در شرایط مختلف آب و هوایی و در چهار فصل سال انجام می شود، همچنین این پوشش باعث ثابت نگهداشتن دمای آب و نوعی عایق هوای داخل استخر و همچنین پوشش برای عدم دید و مشرف بودن از بیرون به داخل استخر می شود.

با این توضیحات، پیشنهاد می شود در صورتی که قصد دارید در هنگام ساخت ویلا، استخر ویلای خود را در محیط باز قرار دهید، از این پوشش های متحرک استفاده کنید از مزایای ذکر شده، بهرمند گردید.

 

 

ویژگی‌ های سقف متحرک استخر

سقف متحرک استخر به علت حرکت مکانیکی، به نوعی یک سیستم پیچیده است. دستگاهی که از قطعات مختلفی تشکیل شده و عملکرد آن در هر دو بخش حرکت و سازه، باید با بالاترین کیفیت انجام شود. اولین مرحله از کیفیت،  داشتن طراحی درست است. یک طراحی باید قابلیت این را داشته باشد که نیازهای کارفرما را برطرف نماید و در عین حال سازه‌ ای مستحکم، زیبا و تا حد امکان سبک را ارائه نماید. پیچیدگی‌های طراحی پوشش متحرک استخر،  بنا بر نسبت طول و عرض فضای مدنظر، متراژ شرایط محیطی و نوع کف‌ سازی محل سازه تغییر می کند. عملکرد صحیح پوشش متحرک استخر به وجود یک طراحی درست وابسته است.

بعد از طراحی، قطعات و مواد  به‌ کار رفته در ساخت سقف متحرک استخر اهمیت پیدا می‌ کند. اگر سازه با قطعات بی ‌کیفیت ساخته شود، عمر مناسب و عملکرد بهینه ای نخواهد داشت. این مورد بسیار مهم است که این سازه سیستمی برای استفاده طولانی مدت است و باید سال‌‌ها با همان کیفیت اولیه کار کند.

بنابراین کیفیت قطعات مورد استفاده، بخصوص قطعات اصلی ، از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌ طور کلی اصلی‌‌ترین لوازم  به‌ کار رفته در سقف متحرک استخر شامل قطعاتی مانند لاستیک، ریل  ،ورق پلی کربنات، غلطک و موتور و قطعات آلومینیوم می‌ باشد.

 

ویژگی سقف متحرک استخر

 

مزایای اجرای پوشش متحرک استخر

1- یکی از با اهمیت‌ترین مزایای سقف متحرک استخر این است که با استفاده از آن‌ها می ‌توان با حضور در استخر در هر فصلی از سال، اگر شرایط آب و هوایی نامناسب باشد، بدون خارج شدن از استخر تنها با فشار دادن یک دکمه کار بستن سقف را انجام دهید.

2- این سری سازه‌ها از مواد بسیار مرغوبی درست شده‌اند که در برابر جریان‌های شدید باد مقاوم هستند. همچنین با استفاده از آن‌ها، اشعه مضر خورشید نمی تواند به داخل استخر ورود پیدا ‌کند و سلامتی خودتان را به خاطر این اشعه‌های مضر به خطر نمی‌اندازید.

3- فایده دیگری که پوشش‌های متحرک استخر دارند ضد زلزله بودن آن‌ها است که در هر شرایطی امنیت دارند.

4- از وجود گرد و غبار در داخل آب استخر در فصل‌های برگ ریزان هم  جلوگیری می شود.

5- از مزایای دیگر سقف متحرک برای استخر می‌توان به خصوصی بودن محیط استخر، کاهش سرعت تبخیر آب و حفظ دمای آب، کاهش هزینه‌ سرویس و نگهداری از استخر و انتقال نور مناسب به داخل محیط استخر اشاره کرد.

6- قابلیت نصب سریع و آسان و همچنین وزن سبک سازه، از دیگر مزیت های سقف متحرک استخر است.

 

 پوشش متحرک استخر

معرفی انواع پوشش های متحرک استخر روباز

پوشش های پلی کربنات استخر

 ورق های پلی کربنات، از جمله پوشش هایی هستند که در عین کیفیت و کارایی  بالا، از قیمت های بسیار خوبی برخوردارند. این ورق ها، در دو نوع مات و شفاف وجود دارند که در رنگ های مختلف تولید می شوند و به کار می روند. این نوع پوشش ها، مزیت های زیادی دارند که در این محتوا به تعدادی از مهمترین مزیت های آنها اشاره خواهیم کرد.

این ورق ها،  قابلیت مقاومت در مقابل حرارت های بسیار بالا را دارند و با قرار گرفتن دربرابر گرمای شدید ذوب نمی شوند. خاصیت ضربه پذیری این نوع سقف ها همچنین بسیار بالاست و توانایی مقاومت در برابر ضربه های سنگین را دارند. از طرفی این ورق ها، عایق خوبی در برابر اشعه های مضر، مثل اشعه UV به شمار می روند.

این ورق ها ماندگاری و دوام زیادی دارند و می توانند تا مدتها بدون تغییر ظرفیت و شکل، برای شما کارایی داشته باشند. از طرفی قیمت پوشش متحرک استخر سقف پلی کربنات، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

پوشش های پلی کربنات روی اسکلت های کشویی یا ریلی  سوار هستند که جنس این اسکلت ها از استنلس استیل، آلمینیوم یا آهن گالوانیزه می باشد. همچنین این سقف ها قابلیت اجرای نورپردازی را نیز دارند. به علاوه، در استخرهای عمومی وجود یک تهویه مناسب هوا بسیار مهم است. پوشش های پلی کربنات به  آسانی امکان تهویه هوا را برای شما فراهم می کنند. عایق سرما و گرما بودن نیز از خاصیت های مهم این نوع پوشش به شمار می رود.

این نوع پوشش عایق خوبی به شمار می رود و از ورود هوای سرد به داخل فضای استخر جلوگیری می کند. پوشش متحرک استخر معمولا اتوماتیک است که با یک ریموت کنترل می توان آن را باز و بسته کرد.

 

پوشش های پلی گلاس

این نوع پوشش متحرک استخر، از پوششی شیشه یا تلق مانند و از یک لایه پلی استر تشکیل شده است. این نوع پوشش ها نیز مثل پوشش پلی کربنات در دو نوع مات و شفاف در بازار وجود دارند. سقف های پلی گلاس، مقاومت خوبی در مقابل نور آفتاب دارند و دربرابر ضربه نیز مقاومت خوبی دارند.

این پوشش ها همچنین به عنوان پوشش های ضد خش نامیده می شوند و به آسانی خراب نمی شوند. همچنین، پوشش های پلی گلاس، از مواد زیست تخریب پذیر تشکیل می شوند و هیچگونه آسیبی به طبیعت نمی زنند. قیمت پوشش متحرک استخر پلی گلاس نیز، مانند انواع پلی کربنات در رده متوسط قرار دارد اما از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

پوشش های شیشه ای

پوشش های شیشه ای استخر، از شیشه های سکوریت یا ضد ضربه که متریال های بسیار گرانی هستند درست می شوند. قیمت این نوع سقف ها خیلی بالاست ولی زیبایی و کیفیت منحصر به فردی برای مجموعه استخر شما به ارمغان می آورند.

 

پوشش های پارچه ای

اگر به دنبال پوششی کم هزینه برای استخرتان هستید می توانید از ارزان ترین نوع پوشش متحرک استخر، یعنی پوشش های پارچه ای استفاده کنید. پوشش های پارچه ای از جنس پارچه های سه لایه PVC هستند و مقاومت خوبی در مقابل وزش باد، آب  و... دارند.

می توان برای استخرهای روباز عمومی، از شیشه های ضد ضربه و سکوریت  نیز استفاده کرد اما با توجه به مساحت بالای استخرها و قیمت بالای شیشه های سکوریت، این نوع سقف برای استخرهای روباز عمومی پیشنهاد نمی شود. بهتر است برای صرفه جویی در هزینه های جاری نصب پوشش مناسب برای استخر، از انواع پلی گلاس یا پلی کربنات استفاده کنید.

پوشش متحرک دارای دو مدل سانترال و ساید دارد. در مدل ساید آن حرکت سگمنت ها به یک طرف هست و در انتهای استخر جمع می شود. مدل سانترال به دو طرف جمع می شود و جابجایی آسان تری دارد؛ همچنین در این مدل می توانید نیمه ی دیگر آن را جمع نکنید.

 

استخر چهار فصل

 

انواع سقف متحرک استخر را از کجا تهیه کنیم؟

اگر شناخت خوبی نسبت به این سازه‌ها ندارید؛ بهتر است آن را از شرکتی بخرید که ضمن عرضه سقف‌های متحرک باکیفیت و قیمت مناسب، شما را برای خرید درست و ایده آل متناسب با نیاز کاربری‌تان راهنمایی کنند‌.

 

طرح حمایتی سازه برتر از شرکت های ساختمانی

در صورتی که در زمینه ساخت استخر و تجهیزات وابسته به آن فعالیت می کنید، خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی کنید تا مخاطبان سایت و افرادی که علاقمند به خرید و استفاده از خدمات شما دارند، بتوانند سریعتر و راحتتر با شما در ارتباط باشند و شما نیز بتوانید بصورت مستقیم و بدون واسطه، مشتریان جدیدی را با کمک سایت سازه برتر جذب کنید.

در این طرح یک صفحه تبلیغاتی از سازه برتر در اختیار شما قرار می گیرد تا محصولات و خدمات خود را بطور کامل معرفی کنید و تصاویر و حتی فیلم های مربوطه را در این صفحه قرار دهید و محدودیتی در حجم توضیحات و تصاویر تبلیغاتی شما وجود ندارد. ضمن اینکه این صفحه مخصوص شماست و تبلیغات شما برای همیشه در سایت سازه برتر باقی مانده و به مخاطبان نمایش داده خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

 

 

قیمت پوشش استخر متحرک چقدر است؟

سقف های متحرک در انواع مختلفی از جمله سقف های پلی کربنات، سقف های شیشه ای یا سقف طلقی و یا انواع دیگری از سقف‌های جمع‌شو و تاشو تولید می ‌شوند. مسلما مواد به‌کاررفته در انواع این سقف‌ها متفاوت بوده و بر مبنای آن قیمت سقف متحرک نیز در نوسان خواهد بود.

متراژ و متریال سازه، بیشترین تأثیر را بر هزینه تمام‌شده کار می ‌گذارند. هرچند که عوامل دیگری مثل الکتریکی بودن سقف و ارتفاع  نیز ارتباط مستقیمی با قیمت اجرای آن دارند.

 

اجرای سقف متحرک استخر

 

انواع شکل های سقف متحرک استخر

سقف متحرک استخر، به شکل سقف مانسارد، تخت، سقف شیب دار و هلالی ساخته می شود. در مکان هایی که بارش باران خیلی زیاد است بهتر است از سقف متحرک شیبدار استفاده کنید. در استخرهایی که عرض زیادی دارند، از سقف متحرک شیب دار یا مانسارد بهره می برند. سقف متحرک هلالی، برای استخرهای شخصی مناسب است.

 

 

سقف متحرک استخر، برقی یا دستی است؟

سقف متحرک استخر در دو نوع برقی و دستی  نصب می شود. در استخرهای عمومی، سقف متحرک حتما از نوع کنترل از راه دور و برقی است. تفاوت سقف متحرک برقی و دستی  در وجود موتور الکتریکی است. در سقف متحرک دستی، با نیروی دست، سقف باز و بسته می شود اما در سقف متحرک برقی، کافی است از راه دور، با  استفاده از ریموت، موتور الکتریکی را کنترل کرد.

 

 

آب بندی سقف متحرک استخر

سقف متحرک استخر، باید به گونه ای آب بندی شود که هوای بیرون، به داخل و هوای داخل به بیرون وارد نشود. بدین منظور از لاستیک های EPDM استفاده می شود تا از نفوذ هوای سرد به داخل جلوگیری شود. از طرفی آب باران نیز، نباید به داخل نفوذ کند. برای این کار، نیاز است تا از انواع چسب های مخصوص سنگ و چسب های خمیری و پودری استفاده شود.

 

انواع پوشش متحرک استخر

 

نوع جمع شدن سقف های متحرک

سقف های متحرک با توجه به فضایی که نصب می شوند دارای سیستم های بازشو گوناگونی می باشند. برای مثال سیستم بازشو کشویی سقف به دو تکه یا بیشتر تقسیم می شود. یک قسمت ثابت و تکه های دیگر زمان بسته شدن به زیر قسمت ثابت می رود. سقف های تلسکوپی تعداد زیادی دهنه دارد  که یک ردیف از دهنه ها ثابت و بقیه متحرک هستند. البته سقف های متحرک چند نوع سیستم جمع شونده دیگر هم دارند. که با توجه به جنس سقف (پارچه ای، شیشه ای، پلی کربنات) متفاوت می باشند.

 

 

مقاومت سازه سقف متحرک در برابر زنگ زدگی

سازه سقف متحرک استخر، یک سازه فولادی با روکشی از منیزیم و آلمینیوم است. سازه سقف متحرک باید در برابر رطوبت و نم ، بالاترین مقاومت را داشته باشد تا زمانی که محیط خارجی یا داخلی  سازه، مرطوب شد، زنگ زدگی رخ ندهد. به همین دلیل از روکش منیزیم و آلمینیوم  در سازه سقف متحرک استخر استفاده می شود تا با گالوانیزه شدن، مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی پیدا کند.

مزایای سقف متحرک استخر

 

سخن پایانی

استفاده بهتر از استخر باغ و ویلای شخصی و یا استخرهای عمومی، با درست کردن یک پوشش متحرک باز و جمع‌شو برای استخر فراهم می شود. با این وجود، می توان برای لذت بردن از هوای بهاری، سقف را باز و در فصول سرد جهت سهولت برای شنا و محفوظ ماندن در برابر سرما سقف را بست. به این ترتیب در تمام طی سال می توان از محفظه استخر استفاده کرد.

طراحی و ساخت سقف استخر برای ویلاها یکی از درخواست های پرشمار می باشد. البته این فقط مالکان باغ ها و ویلاهای بیرون شهری نیستند که تمایل به داشتن استخری چهارفصل دارند و در حال حاظر با ساخت پنت هاوس های مجلل در شهر های بزرگ، داشتن یک استخر شخصی بر فراز آسمان هم یکی از امکانات بی نظیر شهرنشینی مدرن می باشد. تصور کنید که در فصل زمستان در حالی که در استخر قوطه‌ور هستید از ارتفاع به شهر خیره می شوید!

با توجه با استقبال شدید صاحبان باغها و ویلاها برای داشتن یک سقف متحرک استخر با کاربری مناسب و مهندسی شده، شرکت های زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت شده اند و این بخش یکی از لوکس‌ترین بخش های صنعت ساختمان به شمار می رود. سعی داریم به مرور زمان، شرکت های برتر این حوزه را در سایت سازه برتر معرفی کنیم تا بتوانید با سهولت و اطمینان خاطر بیشتری، شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنید.