مقاله تحلیل و بررسی معماری سنتی ایران
- شناسه : 23302
- دسته بندی ها :
- برچسب ها :
مقاله تحلیل و بررسی معماری سنتی ایران در 19 اسلاید و برای درک بهتر مفاهیم از خطوط گرافیکی برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. و در ادامه از این بخش سایت سازه برتر این فایل را دریافت کنید.
چکیده
معماری یکی از بارزترین مظاهر تمدن هر قوم و ملت است. معماری سنتی ایرانی و آنچه از گذشته تاکنون به یادگار مانده است، شناسه معتبر مردم در این سرزمین خواهد بود. معماری سنتی ایرانی منطبق بر باورهای انسان، ویژگیها و نیازهای او است. به همین دلیل دارای اصالت و هویت بوده و به فرهنگ و اقلیم تعلق دارد و مطابق با شرایط زندگی انسان است.
معماری گذشته ایران، از آغاز تا دوره قاجار سیر تداوم، تغییر و تحول را پشت سر گذاشته است اما از این دوره به سبب آشنایی با فرهنگ مغرب زمین، تقابل معماری سنتی با معماری غرب شکل گرفت.
در این پژوهش به روش تحقیقی به اصول و ویژگیهای معماری سنتی و سبک شناسی معماری ستی ایران پرداخته خواهد شد و در نهایت با بررسی نمونه ابنیههای تاریخی ایران سعی بر آن داریم تا به پاسخ پرسشهایی چون مفاهیم هویتساز معماری سنتی در ابنیه تاریخی ایران کدام موارد هستند؟ کدام اصول و ارزشهای معماری سنتی در بناهای تاریخی ایران نقش بارزتری دارند؟ بپردازیم.
مقدمه
بناهایی که به دست انسان ساخته میشود، جلوههایی از نگرش او به جهان هستی است که مبین قوّه فکری و ساختار فرهنگی_اجتماعی افراد آن جامعه است. این برداشت که معماری میتواند دیدگاهی طبیعی یا مافوق طبیعی داشته باشد، در هر حال خارج از تأثیر محیط اطراف و اقلیم جغرافیایی انسان نخواهد بود؛ لذا در بررسی معماری یک بنا، ابتدا باید جهان و جهان بینی سازنده آن بنا را مورد کنکاش قرار داد تا بتوان افکار و عقاید او را در حجمی از آرایش فضا مشاهده کرد.
این نکته را باید در نظر گرفت که صنایع دستی و هنر سنتی ایران تنها ظرفی سفالین و تکهای گلیم و جام قلمزنی شده نیست بلکه معماری سنتی ایران از هنرهای سنتی کشور بهشمار میرود که به دست صنعتگران در هزاران سال قبل رقم خورده است.
هنرمندانی که تمامی دل مشغولیها، دغدغهها، زیباییها، جنگها، فتوحات، مناجات با خدا و ... را در آثار خود متجلی ساختهاند. این هنرها نه تنها از منظر زیبایی مورد توجه هستند، از نظر زنده نگهداشتن بسیاری از سنتها، آداب و رسوم و فرهنگها نیز در طول تاریخ موثر بودهاند.
فهرست مطالب
1. مقدمه
2. معماری سنتی ایران
3. سوالات پژوهش
4. روش تحقیق
5. اصول و ارزشهای معماری سنتی ایران
6. ویژگیهای معماری سنتی ایرانی
7. سبکشناسی معماری سنتی ایران
8. فناوریهای جدید و معماری سنتی ایرانی
9. ارتباط صنایع دستی و معماری سنتی ایران
10. تاثیرپذیری ابنیه تاریخی ایران از معماری سنتی
11. جمعبندی و نتیجهگیری
پدیدآورندگان کتاب
این کتاب توسط محمدکریم پیرنیا که معاون فنی سازمان حفاظت از آثار باستانی در زمینه مرمت، مرمت و مرمت بناها و آثار باستانی و استاد دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بود، نوشته شده است. سردبیر آن علی محمد رنجبر کرمانی، رئیس گروه معماری دانشگاه قم و استاد دانشگاه و سردبیر آن غلامحسین معماریان، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این زمینه است
اصول معماری ایرانی
معماری ایران دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری سایر کشورهای جهان از ارزش ویژه ای برخوردار است: ویژگی هایی مانند طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم صحیح پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در بنا، ایوان های رفیع، ستون های بلند و ... در نهایت تزئینات مختلفی که هر کدام در عین حال نمایانگر شکوه معماری ایرانی است. به طور کلی معماری ایرانی را می توان در این 5 اصل که محمد کریم پیرنیا به آن اشاره کرد، مشاهده کرد
درونگرایی
یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و قداست آن است که به نوعی معماری ایرانی را درونگرا کرده است. معماران ایرانی با چیدمان اجزای بنا در اطراف یک یا چند حیاط، بنا را از دنیای بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم متصل می کرد.
معماران ایرانی با چیدمان اجزای ساختمان در اطراف یک یا چند حیاط، بنا را از دنیای بیرون جدا کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم متصل می کرد. خانه های درون گرا در آب و هوای گرم و خشک مانند بهشتی در دل کویر هستند.
قسمت بیرونی دارای تزیینات بیشتری نسبت به قسمت داخلی بود. حتی در ساختمانهای برونگرا مانند کوشک میان گردان، معماران به درونگرایی نیز فکر میکردند. کوشک ها ساختمان های برون گرا بودند که در اطرافشان باز بود و از هر طرف به بیرون باز می شد. اکثر خانه های غرب یا شرق آسیا اینگونه هستند
ویژگی غیرقابل انکار معماری آثار و بناهایی مانند خانهها، مساجد، مدارس، کاروانسراها، حمامها و... مربوط به دروننگر بودن آن است که ریشههای عمیقی در مبانی و مبانی اجتماعی- فلسفی این سرزمین دارد.
درونگرایی در پی حفظ حریم محیطی است که شرایط جسمانی در آن با پشتوانه تفکر، مراقبه و عبادت به نظمی متعادل و متعالی رسیده است تا به ذات خود برسد و آرامش روحی و آرامش اصیل در درون را بیابد. به طور کلی و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمین های اسلامی; جوهره فضا در فضای داخلی است و حیاط داخلی اساس فضا را ایجاد می کند
پرهیز از بیهودگی
در معماری ایرانی سعی می کردند در ساختمان سازی بیهوده کار نکنند و از اسراف پرهیز کردند. این اصل هم قبل از اسلام و هم بعد از آن رعایت می شد. در قرآن آمده است که مؤمنان کسانی هستند که از باطل روی گردانند
در زیگورات چغازنبیل از 1250 قبل از میلاد می توان شاهد استفاده از کاشی بود. در این بنا دیوارها با کاشی های آبی اندود شده اند. چون پای دیوار در هنگام رفت و آمد مردم بیشتر ضربه می خورد و خشت بر اثر باران آسیب می دید، نمای ساختمان را با آجر می پوشاندند
در گنبدها نیز از کاشی استفاده می کردند و آنها را با نقش و نگار پر می کردند. این کاشی های رنگی برای تعمیر و بازسازی آسان تر بودند
کاشی عمر زیادی ندارد و بعد از مدتی می ریزد مخصوصا در جاهایی که برف و یخ می باشد. اگر رویه یک رنگ باشد، بازیابی قسمت حذف شده مشکل می شود و کار دو زنگ است. اما وقتی تکه تکه و چند رنگ باشد راحت تر است
مردم واری
مردم محوری به معنای رعایت تناسب اندام های ساختمانی با اعضای بدن انسان و توجه به نیازهای او در کارهای ساختمانی است. در ایران نیز مانند جاهای دیگر، معماری هنری با زندگی مرتبط است. . عرض اتاق خواب به اندازه یک تخت است و ارتفاع طاقچه به اندازه ای است که در حالت نشسته و ایستاده به راحتی قابل دسترسی باشد و از طرفی سالنی که مخصوص مهمانان است به اندازه کافی پهن است که مناسب باشد. برای پذیرایی
خودکفایی
معماران ایرانی سعی کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک ترین مکان ها تهیه کنند و چنان بنایی بسازند که نیازی به ساخت مکان های دیگر نداشته باشد و «خودکفا» باشد. به این ترتیب کار ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام می شود و ساختمان با طبیعت اطراف خود سازگارتر است و ساختمان آن همیشه در زمان بازسازی در دسترس بوده است.