پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - بولدوزر - سازه برتر



پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - بولدوزر

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - بولدوزر

 

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی با موضوع بولدوزر در 25 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. و در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.
 
 

فهرست مطالب

1- تاریخچه

2- کارخانه تولید

3- معرفی بولدوزر

4- اجزای مختلف بولدوزر

5- ویژگی‌ها

6- قطعات ابتدایی بولدوزر

7- دسته بندی بولدوزرها بر حسب نوع تراکتور:

8- مزایای استفاده از بولدوزرهای چرخ لاستیکی

10- مزایای استفاده از بولدوزر چرخ زنجیری

11- انواع بولدوزرها برحسب تیغه:

12- انواع بولدوزر برحسب نوع عملیات اجرایی و مشخصات فنی ماشین:

13- قسمت های تشکیل دهنده ماشین بولدوزر عبارتند از:

14- انواع سیستم هدایت تیغه:

15- مزایای کاربرد سیستم های هیدرولیکی در بولدوزر:

16- کاربرد های بولدوزرها عبارتند از :

 


بولدوزر چیست و تاریخچه بولدوزر مروری بر پیدایش و توسعه بولدوزر خواهد بود.

مشخصات بولدوزر

بولدوزر یکی از ماشین آلات راهسازی است و در کشاورزی نیز کاربرد دارد. بولدوزر به عنوان یکی از ماشین آلات ساختمانی و عمرانی که حالت حرکت آن خزیدن با چرخ های زنجیری است. این دستگاه دارای تیغه فولادی در جلو می باشد که قابلیت جابجایی حجم زیادی از خاک، ماسه، زباله و ... را در حین کار دارد.

گاهی اوقات از کلمه بولدوزر برای نامگذاری هر ماشین مهندسی سنگین استفاده می شود.

 


بولدوزر چیست و تاریخچه بولدوزر

برای معرفی دقیق تر بولدوزر و دانستن اینکه بولدوزر چیست و تاریخچه بولدوزر چگونه بوده است، ابتدا باید تاریخچه آن را بررسی کنیم. اولین بولدوزرها برای شخم زدن و تعویض تراکتورها در زمانی که تراکتور در برخی از مزارع کاربرد نداشت استفاده می شد.

از آنجایی که اولین بولدوزرها برای مقاصد کشاورزی در مقیاس بزرگ استفاده می شدند، می توان نتیجه گرفت که Ripper یکی از اولین اجزای بولدوزرهای فعلی بوده است. برای مطالعه بیشتر در مورد این قطعه، روی کلمه قرمز رنگ با همین نام کلیک کنید.

 

 

ریپر در بولدوزر چیست و چه کاربردی دارد؟

توانایی اصلاح این ماشین‌ها در زمین‌های نرم برای بارگیری و راه‌سازی منجر به تبدیل آن‌ها به تانک در جنگ جهانی اول شد.

در سال 1923، کشاورز جوانی به نام جیمز کامینگز و نقشه کشی به نام جی ارل مک لئود اولین طرح بولدوزر را ساختند. یک کپی از آن طرح در پارک موروی، کانزاس، جایی که آن دو اولین بولدوزر را ساختند، در معرض دید عموم قرار دارد.

در دهه 1920، استفاده از ماشین‌های ردیابی، به‌ویژه کاترپیلارها برای حفر کانال‌ها، افزایش زمین برای ساخت سد و سایر کارهای مرتبط با زمین رایج شد. این ماشین ها در قسمت جلو مجهز به یک قطعه فولادی بودند که بعدها تیغه نامیده شد. تیغه ها در انواع مختلف برای مصارف مختلف طراحی و ارائه شدند. در مدل های اولیه، کاربر خودرو بدون کابین بالای خودرو می نشست.

با گذشت سالها، بولدوزرها برای انجام عملیات زمینی بسیار بزرگ و حجیم بزرگتر و قدرتمندتر شده اند. کارخانه هایی مانند کاترپیلار، کوماتسو، فیات آلیس، جان دیر، کیس، لیبر، ترکس و جی سی بی شروع به ساخت ماشین آلات سنگین ساختمانی و ساختمانی مانند بولدوزر، بیل هیدرولیک، لودر و غیره کردند.

بولدوزرها بسیار پیچیده تر شدند. مهمترین پیشرفت، تقویت موتورها، قابلیت اطمینان حرکت بیشتر، زیرسازی بهتر، نصب کابین، سیستم هیدرولیک (از کابل در مدل های اولیه استفاده می شد

بازوها و قابلیت حرکت و هدایت بیشتر و آسان تر و تیغه ها به عنوان یک گزینه، بولدوزر را می توان به یک چاک دهنده عقب برای خرد کردن سنگ و صاف کردن مسیر مجهز کرد. آخرین تکنولوژی نصب شده بر روی بولدوزرها در سال های اخیر سیستم GPS می باشد.

شناخته شده ترین تولید کننده بولدوزر در جهان کارخانه کاترپیلار است که با ساخت ماشین آلات بادوام و قابل اعتماد تمام محبوبیت خود را به دست آورده است. این ماشین ها با اصلاح تراکتورها به وجود آمدند و به ماشین های عظیم راه سازی تبدیل شدند و در اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفتند. شناخته شده ترین مدل ماشین آلات کاترپیلار مدل D9 است که در پاکسازی مین و انهدام مواضع دشمن کاربرد دارد.

 

ویژگی های اجزای بولدوزر و کاربردها

بولدوزرها با موتورهای بزرگ و قدرتمند و چرخ های زنجیری (با ماسه) به دلیل قدرت بالا و داشتن سطح اصطکاک بالا با زمین برای فعالیت هایی با قدرت مانور بالا در مناطقی که امکان کار برای ماشین های دیگر وجود ندارد مناسب می باشند.

زنجیر پهن وزن خودرو را در فضای وسیعی پخش می کند و از غرق شدن و گیر افتادن خودرو در مزارع شنی و گلی جلوگیری می کند. زنجیره های بسیار پهن به زنجیره های باتلاقی معروف هستند. قدرت پایداری بالای بولدوزر به زمین و تقسیم کننده گشتاور این دستگاه باعث می شود

که قدرت موتور به کشش تبدیل شود که این امکان را به بولدوزر می دهد تا از وزن بالای خود برای جابجایی موانع و اجسام سنگین سر راه خود استفاده کند. به عنوان مثال کاترپیلار مدل D9 می تواند به راحتی تانک ها را با وزنه 700 تنی از بین ببرد.