پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک چرخ فلزی صاف - سازه برتر



 

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک چرخ فلزی صاف

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک چرخ فلزی صاف

 

پاورپوینت ماشین آلات ساختمانی و راهسازی - غلتک چرخ فلزی صاف در 28 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

فهرست مطالب

1- تعریف:

2- غلتک ها از چهار پارامتر زیر برای کوبیدن خاک استفاده می کنند :

3- تعریف تراکم:

4- خواصی از خاک که با تراکم بهبود می‌پذیرند عبارتند از

5- انواع غلتک:

6- قطعات تشکیل دهنده غلتک ها

7- غلتکهای فولادی صاف:

8- متداول ترین غلتکهای فولادی صاف عبارتنداز :

9- مشخصات غلتکهای فلزی دو چرخ (تاندوم یا ردیف یا پشت سر هم ):

10- مشخصات غلتک صاف فولادی سه چرخ:

11- غلتک فولادی صاف

Image result for ‫غلتک فولادی صاف‬‎

12- غلتكهاي استاتيك

13- غلتكهاي لرزشي

14- توضیحات تکمیلی در خصوص غلتك هاي با چرخ فولادي صاف:

15- طبقه بندی غلتکها چرخ فولادی صاف از نظر تناژ:

16- مشخصات حاکم بر این غلتک ها ممکن است به دو نوع باشد:

17- سرعت مناسب غلتک

Image result for ‫غلتک فولادی صاف‬‎

 


 
مشخصات غلتک استحکام غلتک ها با توجه به نوع و میزان فشاری که انجام می دهند متفاوت است. از جمله عواملی که بر ظرفیت این دستگاه ساختمانی تأثیر می گذارد، می توان به میزان وزن (استاتیک)، میزان ضربه و میزان ارتعاش آنها اشاره کرد.
 
وزن غلتک ها برای نمونه های دستی بین 50 کیلوگرم و برای انواع سنگین آنها تا 60 تن می باشد. اجزای غلتک در ساخت این ماشین ساختمانی از قطعات مختلفی استفاده شده است که شامل موارد زیر می باشد: موتوری که به عنوان ژنراتور برای حرکت استفاده می شود.
 
قدرت این موتور معمولا بین 20 تا 150 اسب بخار است و به وزن و میزان انرژی مورد نیاز برای ایجاد ضربه و لرزش بستگی دارد. صفحات سنگین استوانه ای که برای اعمال فشار استفاده می شوند. این استوانه توخالی است و برای افزایش وزن غلتک با آب یا هر ماده دیگری پر می شود.
 
پایه ای برای نصب وزنه ها در صورت نیاز به کنترل فشار. موتوری که برای ارتعاش استفاده می شود. این موتور باعث ایجاد لرزش در این نوع ماشین ها می شود. در برخی از انواع این ماشین ساختمانی ویبراتورها مجهز به دستگاهی برای نمایش بهترین لرزش موثر برای خاک هستند. میله تحمل وزن افقی که برای ایجاد حرکت لرزه ای استفاده می شود.
 
این میله ها به طور کلی در انواع مختلف غلتک های ساق بزی، چرخ های آهنی صاف، چرخ های لاستیکی و چرخ های مشبک موجود می باشند. انواع غلتک این دستگاه ساختمانی بر اساس اجزا و قابلیت های خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که شامل موارد زیر می شود.
 
 
شبکه ارتعاشی چرخ فولادی صاف چرخ لاستیکی (پنوماتیک) پاهای بز با کفش کمپکتورهای بولدوزر مانند در ادامه در مورد هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد. غلتک شبکه سرعت عملکرد این نوع غلتک ها بالا بوده و در حین کار خاک را پراکنده نمی کنند. این مدل بیشتر برای خرد کردن خاک های چسبنده استفاده می شود. نیروی چگالش این ماشین ها در اثر وزن و ضربه ساکن ایجاد می شود.
 
غلتک ویبره غلتک های ویبره برای فشرده سازی انواع خاک مانند ماسه، شن و سنگ های درشت استفاده می شود. در این مدل ماشین از ترکیب فشار و ارتعاش برای فشرده سازی خاک استفاده می شود. این مدل غلتکی به انواع بزرگ و کوچک تبدیل می شود.
 
وزن مدل ارتعاشی نیمی از انواع بدون ارتعاش است و سرعت مجاز کارکرد آنها به نوع خاک و عمق مورد نظر برای تراکم بستگی دارد. غلتک کوچک غلتک های کوچک بخشی از مجموعه نمونه ارتعاشی هستند و شامل لرزاننده های دستی، ویبره های صفحه ای و ویبره های دستی هستند. از غلتک های ارتعاشی کوچک برای ضربه زدن به سطوح کوچک خاک یا مناطقی که این دستگاه نمی تواند عبور کند استفاده می شود.
 
آنچه در عملکرد بهتر این نوع ماشین ها موثر است وزن و میزان فرکانس و دامنه ارتعاش آنهاست. غلتک بزرگ غلتک های بزرگ که از دیگر زیرمجموعه های انواع ارتعاشی هستند، شامل انواع پایه و ویبره بز، چرخ های لاستیکی ویبره، چرخ های آهنی صاف ارتعاشی و شبکه های ارتعاشی می باشد.
 
 
انواع ماشین های چرخ آهنی صاف علاوه بر متراکم کردن خاک، عملیات خرد کردن ذرات سنگ را نیز انجام می دهند و در نتیجه سطح صافی ایجاد می کنند. نمونه های غلتک های کوچک و بزرگ ذکر شده در بالا دارای فرکانس و دامنه نوسان قابل تنظیم هستند. این ویژگی اجازه می دهد تا فشرده سازی به صورت دلخواه انجام شود. غلتک با چرخ فولادی صاف این مدل برای صاف کردن نهایی کار و صاف کردن استفاده می شود
 
و به غلتک آهنی نیز معروف است. از این نمونه برای فشرده سازی خاک های دانه ای مانند شن، ماسه و سنگ خرد شده استفاده می شود. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که با ایجاد یک لایه متراکم و پوسته نازک در زیر چرخ از انبساط فشار در لایه های زیرین و تراکم آنها جلوگیری می کند.
 
 
این نمونه از ماشین آلات ساختمانی دارای انواع مختلفی از جمله ماشین آلات سه چرخ (دو محور)، دو محور پشت سر هم و سه محوره می باشد. انواع غلتک های سه چرخ عملکرد بهتری در حذف و کاهش ناهمواری های عرضی سطح دارند. در این ماشین ساختمانی فشار روی چرخ میانی متمرکز شده و در هنگام عبور دستگاه از ارتفاعات باعث فشرده شدن سطح خاک می شود.
این نوع غلتک ها با استفاده از وزن که معمولاً بر حسب تن است نیز طبقه بندی می شوند. برای استفاده از غلتک با چرخ فولادی صاف باید به نکات زیر توجه کرد: سرعت این دستگاه در هنگام استفاده باید آهسته و یکنواخت باشد و در هنگام استفاده از شتاب و توقف ناگهانی آن خودداری شود.
 
چرخش های ناگهانی نباید انجام شود. در صورت استفاده بر روی سطوح داغ و مواد چسبنده، باید از سیستم آبپاش استفاده شود. توقف آن بر روی آسفالتی که در حال خنک شدن است باید avo باشد.