پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - جرثقیل ریلی
- شناسه : 23077
- دسته بندی ها :
- برچسب ها :
پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی با موضوع جرثقیل ریلی در 37 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.
فهرست مطالب
1- جرثقیلهای ریلی KBK))
2- جرثقیل ریلی بازویی
3- جرثقیل بازویی چیست؟
4- ویژگی های جرثقیل بازویی:
5- کاربرد های جرثقیل بازویی
6- جرثقیل ریلی سقفی
7- کاربرد و مزایا جرثقیل سقفی جفت پل:
8- کاربرد و مزایا جرثقیل سقفی تک پل:
9- کاربرد و مزایا جرثقیل آویز:
10- جرثقیل دروازهای
11- انواع جرثقیل ریلی سقفی
12- جرثقیل های ریلی عبارتند از :
13- اجزای اصلی ساختمانی و بار برداری در جرثقیل های ریلی :
14- مراحل بازرسی و صدور گواهی نامه سلامت جرثقیل و لیفتراک در شرکت بازرسی فنی :
جرثقیل های ریلی
همه جرثقیل هایی هستند که چرخ های ریلی دارند. و در حین عملیات جابجایی بار حرکت می کنند و یا به محل عملیات تغذیه می شوند. با این تعریف جرثقیل های مخصوص عبور ریلی که شکل خاصی دارند از این دسته خارج می شوند.
اما برای توضیح و درک بهتر، جرثقیل های عبور ریلی در یک طبقه جداگانه خواهند آمد.
اجزای اصلی ساختمان و بارگیری در جرثقیل های ریلی:
1- قلاب بارگیری:
قلاب ابزاری برای گرفتن و جابجایی بار است. و به طور کلی در دو نوع یک طرفه و دو طرفه موجود می باشد.
2- بوم:
بوم یا دکل جرثقیل تیری است که از یک طرف به سازه اصلی جرثقیل (اتاق) لولا می شود و از طرف دیگر قلاب گیر بار را می پوشاند.
بوم واسطه انتقال نیرو از قلاب بار به سازه جرثقیل است و با تغییر زاویه یا طول محدوده های مختلفی را برای بارگذاری ایجاد می کند.
3- وزن متعادل:
وزنه تعادل معمولاً یک جرم فلز سنگین است که برای حفظ تعادل و پایداری جرثقیل استفاده می شود
از طرفی از بار آویزان شده روی قلاب B استفاده می شود. وزن تعادل یک گشتاور متضاد با گشتاور ناشی از بار ناشی از وزن و فاصله تا مرکز چرخش و تحمل جرثقیل است.
روی قلاب ایجاد می کند. در جرثقیل های ریلی ساخته شده در دنیا معمولاً یکی از دو نوع وزنه تعادل زیر استفاده می شود:
انواع وزنه های تعادلی:
1-3-وزن تعادل با وزن متغیر و فاصله ثابت از مرکز چرخش جرثقیل
2-3-: وزن تعادل با وزن ثابت و فاصله متغیر از مرکز چرخش (وزن تعادل لغزشی)
4 - اتاق جرثقیل:
اتاق جرثقیل فضایی مکعبی در قسمت بالایی جرثقیل است که کابین، بوم، وزن تعادل و ماشین آلات اصلی دستگاه مانند موتور در آن قرار دارد. محل استقرار راننده است.
5- شاسی:
تیر عریض و بلندی در جرثقیل است که ضخامت کافی دارد و از فولاد محکم ساخته شده است.
نیروهای وارده از قسمت های بالا و پایین توسط این تیر پشتیبانی شده و با نقش جاذب ارتعاش و نیرو مانند بوژی به قسمت های دیگر منتقل می شود.
6- بوژی:
بوژی سازه ای است که چرخ ها و محورها و فنرهای سیستم تعلیق و محرک هایی مانند هیدرولیک، الکتریکی و مکانیکی را حمل می کند.
که ضمن جذب ضربات از خط توسط فنرهای سیستم تعلیق، واسطه انتقال نیرو از قسمت بالایی به قسمت پایین و زمین می باشد.